..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 16      Zpráv na stránku:   
04.09.2014 (10:26)  
Tomáš R.: Tisickrat tu bylo napsano, ze misto zbytecnyho zavadeni novy kategorie z toho proste meli udelat Ex nebo IC, kde uz snad jakysi garance jsou (nebo by alespon mely byt). Dalsi problem je, ze ty garance budou jen na papire, cili jejich porusenim nevznika narok na reklamaci.
To se rovnou se zavedenim regiosuku mohla vytvorit kategorie Osx a se zavedenim zraloku Osxx.
registrovaný uživatel M 
04.09.2014 (9:56)  
registrovaný uživatel M 
04.09.2014 (9:54)  
No a nove to teda bude Os + Rx + Ex + SC, cili zadna zmena, stale bude jezdit stejna nabidka a nikdo zmaten nebude.
registrovaný uživatel Sim 
04.09.2014 (9:49)  
M > ...to ma nahradit soucasne R na trase Praha-Plzen (zhruba). Tak nic jineho nejezdi, RJ tuplem ne.

Aktualne Os + R + Ex + IC
registrovaný uživatel Keprt 
04.09.2014 (9:28)  
junkrs: Problém ČD a obecně všech dalších to je, protože to odpuzuje zákazníky - což je v konkurenčním prostředí pro firmu problém největší.
04.09.2014 (9:27)  
Takže se zavede něco jako řidičský průkaz? Průkaz cestujícího, každé 3 roky půjde na přezkoušení, za nedodržení přepravního řádu a tarifních ustanovení se budou strhávat body a kdo dosáhne 12 bodů, nebude smět do vlaku? Možná by to pomohlo odstranit z vlaků problémové osoby.
registrovaný uživatel junkrs 
04.09.2014 (9:19)  
...Ano, to jsou přesně ty případy, už jsem se párkrát setkal s tím, že se sváteční cestující moc nevyznají v jízdenkách...

Ale to není problém ČD, ani Jančury ani Leoše... Třeba sváteční řidiči také musejí (měli by) znát změny v silničních předpisech nebo ne?
04.09.2014 (8:21)  
Schopnost české veřejnosti rozbrat úplně do absurdna jakoukoli myšlenku je skutečně obdivuhodná, u šotoveřejnosti ještě obdivuhodnější.
Kolikrát se tady vyskytly (oprávněné) nářky, že cestující nemá jistotu, do čeho vleze, pokud není šotouš a neumí si najít řazení vlaku? No a když ˇCD zavedou ten úplně nejjednodušší možný systém, jak tuhle nejistotu odstranit, tedy přidání jednoho písmene do kategorie vlaku, tak se tady spustí povyk jak v kurníku při příchodu kuny:-).
Fakt nevím, jak jednodušeji to cestujícím sdělit.
04.09.2014 (7:18)  
M: přesně o tomle jsem se bavil s panem cestovatelem, v případě zájmu si přečtěte celou diskuzi
registrovaný uživatel M 
03.09.2014 (23:56)  
Nechic - zatimco z "Os" zmateni nebudou? Fakt treba Peruanec nebo Nor nutne zna zkratku REX?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko