Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.
Rx - co lze očekávat?
Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“
Nasazovaná vozidla
Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení
Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.
Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.
Zdroj: České dráhyČesky by to mohlo být zhruba: Z - zastávkový (Němci mohou chápat též jako der Zug :)), Sp - spěšný (nezaměňovat však s polským pociągem pośpiesznym čili rychlíkem :)), R - rychlík (dnes bohužel často v souladu se zkratkou pouze regionálního významu) a Ex - expres (včetně dnešních EC/IC).
Mezinárodně srozumitelné zkratky však umožní snazší orientaci všem včetně cizinců, a o přepravu po kolejích bez železné opony by mělo jít především, ať už jde o dálkové či regionální vlaky.
Starous - nevim no, v SC stoji 1.trida Olomouc-Praha 483, 2.trida 230. V "cemkoliv jinem" je to 383/195. Takze zas vylozene pocit, ze by trojka/ctyrka byla drazsi nez jednicka nemam...
BTW, tohle je taky celkem hezke tema - prvni trida je zhruba dvakrat (!) drazsi nez druha. Celkem brutalni rozdil. Moc nechapu, proc se neprodavaji "akcni" jizdenky i do prvni tridy a proc mistenka do SC1 stoji "plnou" cenu. Zvlast kdyz "businessabteil" v RJ stoji 264, tedy o 200 min. Ano, SC je rychlejsi, ale..:-)
Do kategorie Sp bych já zařadil i rychlíky, co staví na každém "rohu".
Os
R - i stávající spěšné vlaky, liší se stejně jen objednavatelem
IC - i stávající EC, proč vyhrazovat kategorii jen proto, že vlak přejede hranici
SC - pokud bude stále snaha mít Pendolíno povinně místenkové. Jinak taky IC, s názvem spoje "Pendolino".
Dokud nemáme VRT, další kategorie nepotřebujeme. A pokud ČD chtějí naznačit, jaké vozy na které lince jezdí, ať dají fotky do eShopu u výběru spoje. Pro offline cestující plakát na nádraží.
Co se týká vlaků z Prahy na Plzeň, dokud to staví cestou 4x, tak je to prostě R.
Asi i soudruzi na Nábřeží mohli pochopit (ostatně vymyslel to na Nábřeží Ondrůj), že pokud na trase máte daný standard kvality na VŠECHNY vlaky, můžu to komunikovat jako službu s jednoznačným názvem a povede to k úspěchu - což byl případ Pendolina a později Jančury (nejen ve vlacích).
Kdože je politicky odpovědný za nesoutěžení rychlíkových tras? Proč honí Dalíka za Pandury a za stejný tunel do kapsy ČD zatím nikoho ne? (Tím nechci říct, že se na Dalíka na Mírově netěším...)
To jste snad ani nemyslel vážně, to srovnání svátečního cestujícího a svátečního řidiče, že ne...:-) Když takhle přemýšlejí někteří lidé kolem železnice, tak se pak některým věcem fakt nejde divit...:
Osobně si ale myslím, že ten bordel a určitá nejednoznačnost kategorií by se měla spíše redukovat a modernizovat, ne zavádět nové kategorie. Osobně bych to nejraději viděl takto:
RV – Regionální vlak – dnešní Os. RV je to mnohem logičtější pojmenování, protože osobní vlak je vlastně každý, který přepravuje osoby.
REx – Regionální expres – dnešní Sp. Opět, logičtější pojmenování, než SP a srozumitelné i cizincům.
IR – Interregionální vlak nebo jen Interregio – dnešní R. Opět logičtější a srozumitelnější pojmenování.
IC – InterCity – sloučení dnešních kategorií IC a Ex, které se už stejně prolínají a rozdíl mezi nimi neznají snad ani na vedení ČD. IC by byl rychlý vnitrostátní vlak s minimem zastávek a garancí jisté formy komfortu.
EC – EuroCity – asi netřeba představovat. Prostě mezinárodní verze IC.
A to je vše, víc není myslím potřeba. Alespoň tedy pro ČD. Soukromníkům bych jejich kategorie asi ponechal, alespoň budou cestující vědět, že v tomto vlaku neplatí tarif ČD.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.