..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 16      Zpráv na stránku:   
05.09.2014 (7:03)  
Jakkoli užívání angličtiny za každou cenu neuznávám, návrh PN se mi zamlouvá, je to systematické a přehledné.

Česky by to mohlo být zhruba: Z - zastávkový (Němci mohou chápat též jako der Zug :)), Sp - spěšný (nezaměňovat však s polským pociągem pośpiesznym čili rychlíkem :)), R - rychlík (dnes bohužel často v souladu se zkratkou pouze regionálního významu) a Ex - expres (včetně dnešních EC/IC).

Mezinárodně srozumitelné zkratky však umožní snazší orientaci všem včetně cizinců, a o přepravu po kolejích bez železné opony by mělo jít především, ať už jde o dálkové či regionální vlaky.
registrovaný uživatel M 
05.09.2014 (1:28)  
Ja bych to jeste vic zjednodusil - osobni vlaky a nakladni vlaky. To, jak je osobni vlak rychly, to se pozna z jizdniho radu:)

Starous - nevim no, v SC stoji 1.trida Olomouc-Praha 483, 2.trida 230. V "cemkoliv jinem" je to 383/195. Takze zas vylozene pocit, ze by trojka/ctyrka byla drazsi nez jednicka nemam...

BTW, tohle je taky celkem hezke tema - prvni trida je zhruba dvakrat (!) drazsi nez druha. Celkem brutalni rozdil. Moc nechapu, proc se neprodavaji "akcni" jizdenky i do prvni tridy a proc mistenka do SC1 stoji "plnou" cenu. Zvlast kdyz "businessabteil" v RJ stoji 264, tedy o 200 min. Ano, SC je rychlejsi, ale..:-)
05.09.2014 (0:26)  
SYN: nesouhlasím. Dálková doprava si musí držet alespoň elementární kulturu cestování a tu si neudrží tím, že v Benešově do rychlíku z Budějc naleze 200 puberťáků jedoucích do školy a pro overcapacity zahltí uličky tak, že si mohu až do cíle udělat uzel na močáku (metaforu doufám z toho je cítit). pro tyto účely má sloužit rychlá vrstva regionální dopravy.
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.09.2014 (0:23)  
Flexaretista: to je dobrý nápad, aspoň by byli spokojeni jak vyznavači textilních hnusů i praktické koženky zároveň.
05.09.2014 (0:17)  
k tématu, já sice vítám snahu jít naproti společenské poptávce, ale upřímně řečeno mám pocit, že více muziky, než udělat ucelenou soupravu pár vlaků do pár směrů, by bylo, když budou na každém spoji R garantovány např. 2-3 vozy moderní a zbylé jak to vyjde. O tom uceleně informovat tak, aby to lidi věděli, že stačí hledat a najdou. Každoroční přidávání vozů postupně docílí slušného standardu celé soupravy a přitom se to projeví v celé síti. Koneckonců, pantografy do příměstské dopravy se taky přidávaly postupně, jak to šlo.
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.09.2014 (0:01)  
Spíš naopak, EC je docela důležitá kategorie a SC je potkategorie IC.
Do kategorie Sp bych já zařadil i rychlíky, co staví na každém "rohu".
registrovaný uživatel Oto 
04.09.2014 (23:44)  
PN: udělal bych to ještě jednodušší, a hlavně zachoval tradiční názvy. Měnit Os "osobák" a R "rychlík", když to tak je desetiletí a tyhle dva pojmy zná (narozdíl od ostatních kategorií) i ten, kdo vlakem nikdy nejel, je pitomost.

Os
R - i stávající spěšné vlaky, liší se stejně jen objednavatelem
IC - i stávající EC, proč vyhrazovat kategorii jen proto, že vlak přejede hranici
SC - pokud bude stále snaha mít Pendolíno povinně místenkové. Jinak taky IC, s názvem spoje "Pendolino".

Dokud nemáme VRT, další kategorie nepotřebujeme. A pokud ČD chtějí naznačit, jaké vozy na které lince jezdí, ať dají fotky do eShopu u výběru spoje. Pro offline cestující plakát na nádraží.

Co se týká vlaků z Prahy na Plzeň, dokud to staví cestou 4x, tak je to prostě R.
04.09.2014 (22:43)  
IC se tomu nedá říkat proč? Na tenhle mrdník jsme určitě všichni čekali, dráha hned bude lidem blíž - to si jako budu vybírat vlaky, kde za stejné peníze jezdí 100% hnusu, nebo jen 20%? Takže nejenže se má člověk trefovat do jízdního řádu, ale ještě se má trefovat do taktu (nebo co to bude) Rx?

Asi i soudruzi na Nábřeží mohli pochopit (ostatně vymyslel to na Nábřeží Ondrůj), že pokud na trase máte daný standard kvality na VŠECHNY vlaky, můžu to komunikovat jako službu s jednoznačným názvem a povede to k úspěchu - což byl případ Pendolina a později Jančury (nejen ve vlacích).

Kdože je politicky odpovědný za nesoutěžení rychlíkových tras? Proč honí Dalíka za Pandury a za stejný tunel do kapsy ČD zatím nikoho ne? (Tím nechci říct, že se na Dalíka na Mírově netěším...)
04.09.2014 (18:01)  
junkrs:

To jste snad ani nemyslel vážně, to srovnání svátečního cestujícího a svátečního řidiče, že ne...:-) Když takhle přemýšlejí někteří lidé kolem železnice, tak se pak některým věcem fakt nejde divit...:
registrovaný uživatel PN  mail  
04.09.2014 (17:31)  
Já tedy nepatřím zrovna mezi odpůrce anglických názvů, dokonce mi to kolikrát zní lépe, než české názvy (CityShark versus „městský žralok“), ale v tomto případě to jazykozpytci ČD opravdu neodhadly. Rx čti rex? Vždyť s tímhle by měli problém i rodilý angličtí mluvčí, natožpak většina Čechů. Když už chtělo ČD za každou cenu vymyslet novou kategorii pro lepší rychlíky, tak by bylo lepší něco, jako SR – Super rychlík nebo něco podobného. Nemluvě o tom, co už tu zmínili někteří jiní, podobnost s kategorií REx z Rakouska či Slovenska, kde to jsou v podstatě naše Sp.

Osobně si ale myslím, že ten bordel a určitá nejednoznačnost kategorií by se měla spíše redukovat a modernizovat, ne zavádět nové kategorie. Osobně bych to nejraději viděl takto:
RV – Regionální vlak – dnešní Os. RV je to mnohem logičtější pojmenování, protože osobní vlak je vlastně každý, který přepravuje osoby.
REx – Regionální expres – dnešní Sp. Opět, logičtější pojmenování, než SP a srozumitelné i cizincům.
IR – Interregionální vlak nebo jen Interregio – dnešní R. Opět logičtější a srozumitelnější pojmenování.
IC – InterCity – sloučení dnešních kategorií IC a Ex, které se už stejně prolínají a rozdíl mezi nimi neznají snad ani na vedení ČD. IC by byl rychlý vnitrostátní vlak s minimem zastávek a garancí jisté formy komfortu.
EC – EuroCity – asi netřeba představovat. Prostě mezinárodní verze IC.
A to je vše, víc není myslím potřeba. Alespoň tedy pro ČD. Soukromníkům bych jejich kategorie asi ponechal, alespoň budou cestující vědět, že v tomto vlaku neplatí tarif ČD.
  1 2 3 4 5 6 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko