..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   
05.09.2014 (12:33)  
Pánové, zdržte se prosím rádobyvtipných návrhů na celounijní pojmenování všech vlaků. Náhodou sem zabrousí někdo z Evropského parlamentu co musí vykazovat činnost a za 2 roky to tu máme. To není sranda. :-)
05.09.2014 (12:27)  
Railpic: Proč ne. :) A ÖBB s ČD budou moct roztrhat marketingový manuál railjetu, protože proti zaužívaným standardům letecké dopravy přehodily význam tříd first a business. :)
05.09.2014 (11:57)  
Railpic, acolmiztli, ještě soudruhy z EU navádějte! :-/ Náhodou si to tu přečtou a za rok, dva se nebudeme stačit divit.
05.09.2014 (11:55)  
M: byla to reakce na rozdělení vlaků podle kategorií (předpokládám, že kolega myslel třeba IC/EC/SC první kategorie/třída, R,Ex druhá, normální Sp/Os třetí, Os ve formě 810 čtvrtá...). Jednotlivé třídy ještě v rámci jednoho vlaku jsem neuvažoval. Jinými slovy jsem porovnával současnou jízdenku 2. tř. plné jízdné z Prahy do Ostravy a do Mohelnice, což stojí stejně.
Mimochodem, strašně blbě se vysvětluje "obyčejnému člověku", že když chce jet do Mohelnice, tak si musí koupit jízdenku až do Olomouce, protože ho to vyjde o nějakých 75 korun levněji. A ještě divněji se na to pak tváří účetní při proplácení cesťáku...ale to už je zase jiná pohádka.
05.09.2014 (11:04)  
No zanechme žertů, nebo se toho opravdu někdo chytne ;-)
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
05.09.2014 (10:50)  
Railpic: Výborný nápad, souhlasím! MHD to samé a kde pojede tramvaj bez klimošky, tak jen jako historická souprava ve státní svátky :-)
05.09.2014 (10:41)  
acolmiztli: já myslím, že se držíte zbytečně při zemi. Proč jen vlaky? Určitě by se to dalo rozšířit třeba na aerolinky - skoro všude je třída economy, ale někde úplně bez občerstvení, někde se sušenkou, někde s regulérním jídlem, někde mají snesitelnou rozteč sedaček, někde ne, někde mají obrazovky, někde ne. Vyloženě mě to znepokojuje a mělo by se to řešit. Nebo taková auta. Nejen že taková základní výbava se liší u každého modelu, ale dokonce v každé zemi. To chce přece sjednotit. A určitě toho najdete víc. Když si řeknete, možná i nějakou dotaci dostanete, abyste tu hlubší analýzu nemusel dělat ve volném čase.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
05.09.2014 (9:56)  
Stejně je tohle opravdu zajímavé téma, které by si možná zasloužilo podstatně hlubší rozbor. Navíc mne napadá, proč do toho nevstoupí EU? Máme centrální řízení všeho včetně zakřivení banánu a maximálního výkonu vysavače, ale to že v jednotlivých členských státech na jednotlivých tratích existují v součtu desítky či stovky kategorií, to zjevně nevadí.

Přeci by nebyl takový problém pro každé spojení v rámci EU najít koherentní pojmenování zhruba v kategorii příměstského vlaku (S-bahn, linky S, commuter train) regionálního, IC/EC, VRT. Navíc jednoznačné definování první, druhé a třetí (nebojme se toho) třídy.

Co by nebylo schopné dosáhnout daných základních parametrů (například 1. třída IC musí být klimatizovaná, vybavená audio-video, občerstvení v ceně), tak by tu danou kategorii prostě nemělo.

Když už pořádek, tak opravdickej a ve všem :-)
05.09.2014 (9:50)  
Oto: Souhlasím, kategorie EC je zbytečná, převedl bych to všechno na IC. V západní Evropě, co znám (D, NL, B, F) se stejně člověk s EC nesetká, tam jsou i mezinárodní vlaky jako IC (kromě vlaků z CZ/PL) a ničemu to nevadí. Kvalita je stejně stejná a je to zbytečná kategorie navíc.

To samé R/Sp, udělal bych z toho jednu kategorii R, protože rozdíl třeba mezi Sp Kolín - Trutnov a R Kolín - Rumburk není skoro žádný, i když to je jiná kategorie. Objednatel je cestujícímu úplně jedno.
05.09.2014 (8:04)  
PN: Souhlasim s Oto v tom, ze nema smysl menit nazvy kategorii vlaku, ktere jsou vseobecne zname. Kategorie vlaku je dulezita predevsim pro pravidelne cestujici na dane trase (aby vedeli, ze mohou pouzit Os, ale ne Sp, nebo, ze mohou pouzit R a Ex, ale ne EC a IC). Proto je take dulezite, aby kazda kategorie vlaku na dane trase mela stejne zastavky. Cizinec bude na dane trase typicky jednorazovym cestujicim a proto se stejne musi divat do JR (nebo nekam jinam) a pak uz mu je jedno jakou to ma zkratku. Vase prejmenovani (stejne jako zavedeni kategorie Rx) by melo stejny efekt jako zmateni jazyku...

Oto: R - i stávající spěšné vlaky
No precejen Sp vedenemu regiosukem bych asi Rychlik nerikal. Navic je podle me Sp obecne znama kategorie a skoro kazdy tusi co od ni cekat.
  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko