..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
05.09.2014 (18:01)  
Znam chyby v programovani bez ohledu na postaveni na trhu.
05.09.2014 (17:43)  
Nicky 726
To přece nelze takhle udělat, aby někdo nastoupil v Benešově do vlaku a vystoupil v Kolíně. Musíme se postarat o adrenalin, celou cestu musí být cestující napnutý, zda přípoj v Praze stihne, pokud možno si vymyslíme pochod na jiné nádraží a pohled na koncová světla odjíždějícího vlaku, další vlak za 30 minut končí v Českém Brodě, takže čekání 59 minut, přece musíme taky něco přihodit stánkařům a obchodníkům na nádraží, to by tak hrálo, aby cestující v klidu přestoupil a nedostal hlad a nedal utržit. Já bych osobně kategorie vlaků zrušil, každý vlak má svoje číslo, a tak nějak by mohlo znamenat, čím nižší číslo, tím prestižnější vlak, tedy začátek čísla.
05.09.2014 (15:06)  
Když tu někdo slučoval R a Sp, tak tam, kde to staví stejně, tak klidně, ale osobně bych rád viděl mezi R a Os ještě jednu kategorii. Np. si dovedu představit, že Sp vyjede z Benešova, zastaví v Čerčanech, Říčanech, párkrát v Praze, v Českém Brodě, Pečkách a skončí v Kolíně, či Kutné hoře.
05.09.2014 (15:03)  
Dobrý den, jsem tu nový, ale jen pro informaci (zajímá mi trať Plzeň - Praha).
Podle návrhu nového GVD tedy mezi Prahou Berounem a Plzní budou jezdit: Os, R (do Budějovic), Rx, Ex, EC a SC !!!!
Sice v návrhu na Chebských a Klatovských rychlících jsou stále uvedené jako R, ale uvidíme jak to bude s plánovaným Rx.
Ještě větší chaos tomu udělají "Mnichováky", kde 2 páry Alex budou jezdit podle současného jako Ex a 2 páry (české) jako EC!! Pak jsem ale zvědav, zda v těchto EC budou mezi Rokycany a Plzní platit IDP (zejména ranní EX/EC 356 je hojně využíván do školy a do práce).
registrovaný uživatel Sim 
05.09.2014 (14:51)  
M > zazrak neviditelne ruky monopolu s nazvem mnozstevni prirazka neznate? :-D
registrovaný uživatel M 
05.09.2014 (14:46)  
Starous - aha, ja to myslel prave podle vagonu - jakoze B je petka, Bmee ctverka a tak:-)
To s tim slozitym vysvetlovanim chapu a take mi to prijde divne, ale... Stejne tak, jako je divne, ze listek treba Olomouc-Plzen vyjde draz nez dva s "prestupem" v Praze.
registrovaný uživatel Sim 
05.09.2014 (14:08)  
Frantisek > mno, kdyz si vzpomenu, jak jsem byl poprve vyhukany z oznaceni MOs na pragotronu a sel jsem se zeptat, jestli se s tim manipulacnim osobakem muze normalne jezdit, nebo je to jen pro ajznbonaky ;-)
05.09.2014 (13:39)  
Sim: Čekal jsem, kdy to někdo nazve plným jménem. :D :D :D

Ona je také jiná věc nařizovat označení vlaků centrálně bez potřebné předchozí shody, než vést pouhou akademickou diskusi na toto téma v zájmu o přehlednost. On není hlavní problém ani tak v tom, že se to u nás nazývá jinak, nýbrž právě v tom, že jsou ty naše kategorie už hodně nepřehledné, takže jistá revize, ideálně v souladu s technologickými označeními, by nebyla od věci. Nadto osobní jsou skutečně všechny osobní vlaky :), ale to je problém asi nejmenší, jen je to označení trochu zavádějící.
registrovaný uživatel Sim 
05.09.2014 (13:14)  
Josef Petrák > on vlak "Rychlik komisar Rx" neni april? ;-)
05.09.2014 (12:44)  
Jiri Vosecek: V klidu. Obvykle se vyplní jen nesmysly, co vydáváme na Silvestr a Apríl. :)
  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko