..: Jízdenka Wien Spezial výrazně zdražuje :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj KováčBrno — Změna grafikonu přinesla úpravy nejen ve vnitrostátních tarifech, ale také v těch mezinárodních. Jednou z těchto změn je také vcelku razantní zdražení jízdenky Wien Spezial, která byla zavedena již po pádu železné opony a oproti běžnému kilometrickému tarifu přinášela velké výhody. Kromě příznivé ceny nabízela například také rozšíření o vídeňskou městkou dopravu a její základní cena byla navíc dále snížena pro držitele In-karty. Teď ovšem podraží o desítky procent a zdražení navíc není konečné. „Lze očekávat, že ze strany ÖBB bude tato nabídka v relativně krátké době zcela zrušena a současná úprava je jen přechodný krok k nastolení standardního odbavení, které má ÖBB i s jinými sousedy,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Změna se týká rakouského úseku, který je vypočten dle ceníku ÖBB. Rakouské dráhy v minulosti poskytovaly slevu pro držitele In-karty ve výši 77 %, nyní poskytují ÖBB slevu ve výši 50 % z mezinárodního tarifu NRT. Pro cestující bez In-karty se změnila sleva z 30 % na 25 %,“ doplňuje Šťáhlavský. Jízdenka z Brna bude nově stát 1138 korun, pro cestující s In-kartou pak 781 korun. Jízdenky z Břeclavi stojí podle nového ceníku 915, respektive 614 korun, s drobnými fluktuacemi podle aktuálního kurzu eura. Pro některé cestující se tak vyplatí více využívat internetové Včasné jízdenky, která stojí 9 eur v jednom směru. Ty však lze zakoupit pouze v předstihu a vztahují se na ně různá omezení, kontingent těchto dokladů je navíc omezen.

1044.079-0, Wien Meidling, foto: Duhy Změny působí paradoxně zejména ve chvíli, kdy jízdenky na autobusovou dopravu lze pořídit okolo dvou set korun za jednu cestu, a to s podobným cestovním časem a dobrým komfortem. České dráhy zdražení zdůvodňují mimo jiné i přístupem cestujících: „Důvodem bylo také zřejmé dělení jízdného ze vzdálenějších destinací ČR, kdy cestující využívali lomení levnějších vnitrostátních jízdenek a jízdenky Wien Spezial (např. Praha - Brno a Brno - Wien) na úkor odbavení přímou jízdenkou. Tyto skutečnosti lze vysledovat například při přepravních průzkumech v daných spojích, kdy počet cestujících jedoucích na delší relace neodpovídá odbavení příslušnými jízdenkami. Zde je třeba připomenout, že tato jízdenka byla zavedena jako přeshraniční k podpoře místního, regionálního turistického ruchu mezi Jihomoravským krajem a spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Vídeň a neměla nahrazovat odbavení z jiných míst ČR v kombinaci s jinými levnými jízdenkami pro vnitrostátní dopravu,“ popisuje další důvody mluvčí ČD. „Jízdenka Wien Spezial byla zavedena v době, kdy jsme byly vnímáni jako relativně chudá reformní ekonomika, v současnosti jsme vnímáni už jako standardní člen EU, klasická demokracie s fungujícím tržním hospodářstvím, tedy jako ostatní země,“ uzavírá stanovisko dopravce Petr Šťáhlavský.

Navzdory odkazování na standardní přístup ÖBB však zůstala podobná nabídka v platnosti pro spojení Vídně se Slovenskem. Železničná spoločnosť Slovensko nadále nabízí ekvivalentní jízdenky EURegio za cenu 13 eur při koupi na Slovensku a ÖBB za 15 eur při koupi v Rakousku. Pokud nejste vlastníkem In-karty, po této změně stojí za zvážení cesta z Břeclavi do Vídně zajížďkou přes Bratislavu. V kombinaci se zpáteční jízdenkou CityStar za 10,40 eur zaplatíte 23,40 eura (667 korun). Společnou výhodou EURegia i Wien Spezial proti Včasné jízdence je možnost použití ve všech spojích během časové platnosti dokladu.

Zdroje: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
18.12.2013 (23:34)  
Error - srovnaval jsem IN:( A z Brna nyni zpatecni spojeni stoji €18. Je to pritom 2x dal nez z Bratislavy. Pokud to z BA stoji €15 (a nelze min), tak mi to vychazi tak, ze je to setsakramentsky drahy...

Nabidku do BA se nikdo rusit nechysta a funguje uz dlouho? Do 13.12. presne tohle platilo i pro WS. Takze to, ze neco je uz dlouho asi nebude to nejdulezitejsi. Do vcerejska bitcoiny taky nikdy nespadly o 200 dolaru:)
18.12.2013 (23:31)  
Oto: S těmi cenami po Gr budete mít dost možná pravdu, i teoreticky by se mohlo stát, že mi prodají z Chebu jízdenku místo do Mostů u Jablunkova z. až do Čadce Gr., což je pro mě stejná cena, ale ČD nebudou muset odvést DPH :-)

Dva eshopy byl výmysl z ČD, samozřejmě, že by tam stačilo nějaké "Opravdu chcete koupit jízdenku do Gr.? Budete mít zajištěn návazný doklad?".

A nad těmi podmínkami Einfach-Raus jsem taky přemýšlel, na druhou stranu, pokud nejedu prázdným vlakem, stačí na kohokoliv ukázat prstem, že jede se mnou a třeba ještě dotyčný ušetří za jízdenku, kterou by si koupil ve vlaku.
18.12.2013 (23:29)  
M: No klidne srovnavejme. Zatimco vlakem je Blava - Viden za hodinu a 13 eur, tak prvni autobus co sem nasel jede do centra 90 minut a stoji 14.30 eur...

Ale co z toho? Vyjednaji si licenci (pocitam, ze je to slozitejsi nez napsat dva maily...) a pak budou provozovat vlak, kterym i za pakatel nikdo nejezdi a asi dost tezky vydelava?
Tak pokud to berete takhle, tak proc se to EC vubec provozuje? Nikdo snad nikdy netvrdil, ze to je ziskovy business...

Mohl by nekdo znalej rict, jestli OBB berou dotace na EC Viden - Breclav?
registrovaný uživatel M 
18.12.2013 (23:26)  
Z mojho pohladu sprievodca ZSSK ani nie je opravneny kontrolovat CL za cesky usek.

No a tady mate cele vysvetleni. Tedy neprimo. Ve vlacich tady proste funguje zelezna opona. Teda neni nutne jen mezi "zapadem" a "vychodem". Tu zeleznou oponu si okolo sebe dela kazdy stat skoro. Je to dane i "institucionalne" (autobusak muze vyrazit kamkoliv, kde mu plati ridicak a nemecky mu teoreticky staci znat "autobahn", strojvudce ne).

Kdyz debatujete o tom, ze CD maji nejaky ceny do Vidne, tak CD proste do Vidne nejezdi. Nejezdi ani do Ziliny. Regiojet to ma jinak (teda predpokladam).

Ze by CD mely bojovat o Viden? Ted listek stal z Brna kolem tri stovek (IN) a stejne s tim nikdo nejezdil. To proste neni ziskovy business. Nevim proc, ale neni. Teoreticky mohly bojovat o rakouskou licenci (nebo jak jeden moudry diskutujici navrhl oslovit Westbahn, pro ktery by to patrne byl obchod zivota (nebo smrti)). Ale co z toho? Vyjednaji si licenci (pocitam, ze je to slozitejsi nez napsat dva maily...) a pak budou provozovat vlak, kterym i za pakatel nikdo nejezdi a asi dost tezky vydelava?

Mozna tajna mezera na trhu, kupte vagony a budte bohati a ukazte to CD! Budete do Vidne jezdit za kolik? Za 300 tim nikdo nejezdil, takze to asi bylo drahy. Uz vim, ze kdyz linkou nikdo nejezdi, tak reseni je zlevnit. Takze zpatecni do Vidne budete prodavat za kolik? Za 150 nebo za 50?
registrovaný uživatel Oto 
18.12.2013 (23:22)  
Preco preboha dva e-shopy? :D

Dva eShopy snad ani ne, ale určitě by tam musely být dva formuláře nebo alespoň nějaký checkbox.
Současný eShop totiž prodává jízdenky na základě vyhledaného spojení (do stanice kde vlak nestaví nelze jízdenku koupit) a na hranici vlak nestaví ...
Takže by tam musela být nějaká volba, kterou by "profesionální cestující" systému naznačili, že opravdu chtějí koupit jízdenku do pohraničního bodu a konkrétní spojení je nezajímá.

Podobně dokud měly ÖBB starý eShop, který spojení nehledal, tak tam bod Breclav Grenze byl. V současném novém, co spojení hledá, už není.

Vnitrostátní doklad je po Gr. od DPH osvobozen (aspoň u nás dle www.jizdenka.cz). Akorát na konečné ceně pro zákazníka se to jaksi neprojevuje.

Pokud by se to na ceně projevovalo, tak by lidi začali časem houfně jezdit např. Brno-Břeclav na jízdenku Brno-Břeclav (Gr). Což by se podle mě nelíbilo finančnímu úřadu coby daňový únik.

Einfach-Raus neplatí z Břeclavi, protože Gr. Navíc mám dojem, že je jen na regionální dopravu.

V podmínkách Einfach-Raus kdysi bývalo výslovně uvedeno, že platí až do Břeclavi. Ale teď už to tam není, takže bych na to nespoléhal.
Další záhada mimochodem je, co by se stalo, pokud by na Einfach-Raus jel jenom jeden člověk. Podle doslovného výkladu pravidel by to neplatilo, protože se jedná o jízdenku pro 2-5 osob.

keby bola zmysluplna medzinarodna tarifa tak si proste kupis listok do prveho tarifneho bodu v Rakusku za normalnu cenu a nemusis riesit grenze body.

Kdyby byl smysluplný mezinárodní tarif, tak se nebude kupovat lísek do prvního tarifního bodu, ale jednoduše až do cíle cesty. A bylo by to nejlogičtější a zároveň nejlevnější, protože smysluplný tarif je degresivní - kdo jede dále, je lepší zákazník a měl by platit v přepočtu na km méně.

Z textu tohto clanku je zrejme ze za zvysenim Wien Spezialu su najma CD, ktorym vadilo skladanie listkov.

Z textu článku není zřejmé nic, protože se jedná o citaci tiskového mluvčího. Který má v popisu práce věci okecávat, ne sdělovat pravé důvody.
18.12.2013 (23:14)  
Bartik, keby bola zmysluplna medzinarodna tarifa tak si proste kupis listok do prveho tarifneho bodu v Rakusku za normalnu cenu a nemusis riesit grenze body.

M: Nie je to dva krat drahsie. Brno - Vieden spiatocne (Wien Spezial) stoji 40,80 EUR, Bratislava - Vieden spiatocne (Wien Ticket) stoji 13 EUR. Teda Brno - Vieden stoji viac ako trojnasobok toho co Bratislava - Vieden.

Wien Ticket do Bratislavy sa nikto rusit nechysta, ten uvedeny pomer je taky uz dlho a nikto s nim problem nema. Z textu tohto clanku je zrejme ze za zvysenim Wien Spezialu su najma CD, ktorym vadilo skladanie listkov.
registrovaný uživatel M 
18.12.2013 (23:11)  
mahatma - proc se jakkoliv kalkuluje s tim, kolik procent trasy je v Rakousku? Prece v jinem prispevku na tema "CD jsou spatny, maji to prodavat levne" je jasne napsane, ze to maji delat jako autobusaci.
Z Brna je to asi dvakrat dal (nez z BA), takze cena je dvakrat vyssi. Bud jsou drahe obe, nebo jsou ferove obe.

PS: single Wien-Marchegg stoji €10. Aby nahodou ta nabidka do BA taky brzo neskoncila...
18.12.2013 (22:59)  
napr. aby sietove listky OBB platili az do Breclavi ci Petrzalky
Je fakt, že by nebylo úplně od věci, kdyby Sommerticket platil až do Šatova a ne jen do toho pohraničního bodu. Když mohla platit Skupinová víkendová jízdenka pro cesty Retzu...

Od nového GVD je utrum na cestování se Skupinovou víkendovou jízdenkou do pohraničních rakouských stanic!
18.12.2013 (22:59)  
Pendolino507: To je pravda. V tom pripade se priklanim k vysvetleni, ze ten člověk vůbec nevěděl, o čem píše

Error404: Bod granze ma opodstatneni pro drzitele sitovych jizdenek. Tj. napr. mam sommerticket a chci jet do rakouska. Pokud to chci mit formalne v poradku, tak si ceskou jizdenku koupim do Gr.
18.12.2013 (22:50)  
To s tou DPH ma prekvapuje, skusim zistit ako je to v SR.

In-Kartu slovenska POPka neprecita. Citat vedia iba karty ZSSK, DPB, Slovak Lines, zamestnanecke preukazy CD, studentske cipove karty vydane v SR a este Bratislavske mestske karty (co su karty Maestro PayPass s moznostou zapisu PCL IDS BK).

Z mojho pohladu sprievodca ZSSK ani nie je opravneny kontrolovat CL za cesky usek.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko