..: Jízdenka Wien Spezial výrazně zdražuje :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj KováčBrno — Změna grafikonu přinesla úpravy nejen ve vnitrostátních tarifech, ale také v těch mezinárodních. Jednou z těchto změn je také vcelku razantní zdražení jízdenky Wien Spezial, která byla zavedena již po pádu železné opony a oproti běžnému kilometrickému tarifu přinášela velké výhody. Kromě příznivé ceny nabízela například také rozšíření o vídeňskou městkou dopravu a její základní cena byla navíc dále snížena pro držitele In-karty. Teď ovšem podraží o desítky procent a zdražení navíc není konečné. „Lze očekávat, že ze strany ÖBB bude tato nabídka v relativně krátké době zcela zrušena a současná úprava je jen přechodný krok k nastolení standardního odbavení, které má ÖBB i s jinými sousedy,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Změna se týká rakouského úseku, který je vypočten dle ceníku ÖBB. Rakouské dráhy v minulosti poskytovaly slevu pro držitele In-karty ve výši 77 %, nyní poskytují ÖBB slevu ve výši 50 % z mezinárodního tarifu NRT. Pro cestující bez In-karty se změnila sleva z 30 % na 25 %,“ doplňuje Šťáhlavský. Jízdenka z Brna bude nově stát 1138 korun, pro cestující s In-kartou pak 781 korun. Jízdenky z Břeclavi stojí podle nového ceníku 915, respektive 614 korun, s drobnými fluktuacemi podle aktuálního kurzu eura. Pro některé cestující se tak vyplatí více využívat internetové Včasné jízdenky, která stojí 9 eur v jednom směru. Ty však lze zakoupit pouze v předstihu a vztahují se na ně různá omezení, kontingent těchto dokladů je navíc omezen.

1044.079-0, Wien Meidling, foto: Duhy Změny působí paradoxně zejména ve chvíli, kdy jízdenky na autobusovou dopravu lze pořídit okolo dvou set korun za jednu cestu, a to s podobným cestovním časem a dobrým komfortem. České dráhy zdražení zdůvodňují mimo jiné i přístupem cestujících: „Důvodem bylo také zřejmé dělení jízdného ze vzdálenějších destinací ČR, kdy cestující využívali lomení levnějších vnitrostátních jízdenek a jízdenky Wien Spezial (např. Praha - Brno a Brno - Wien) na úkor odbavení přímou jízdenkou. Tyto skutečnosti lze vysledovat například při přepravních průzkumech v daných spojích, kdy počet cestujících jedoucích na delší relace neodpovídá odbavení příslušnými jízdenkami. Zde je třeba připomenout, že tato jízdenka byla zavedena jako přeshraniční k podpoře místního, regionálního turistického ruchu mezi Jihomoravským krajem a spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Vídeň a neměla nahrazovat odbavení z jiných míst ČR v kombinaci s jinými levnými jízdenkami pro vnitrostátní dopravu,“ popisuje další důvody mluvčí ČD. „Jízdenka Wien Spezial byla zavedena v době, kdy jsme byly vnímáni jako relativně chudá reformní ekonomika, v současnosti jsme vnímáni už jako standardní člen EU, klasická demokracie s fungujícím tržním hospodářstvím, tedy jako ostatní země,“ uzavírá stanovisko dopravce Petr Šťáhlavský.

Navzdory odkazování na standardní přístup ÖBB však zůstala podobná nabídka v platnosti pro spojení Vídně se Slovenskem. Železničná spoločnosť Slovensko nadále nabízí ekvivalentní jízdenky EURegio za cenu 13 eur při koupi na Slovensku a ÖBB za 15 eur při koupi v Rakousku. Pokud nejste vlastníkem In-karty, po této změně stojí za zvážení cesta z Břeclavi do Vídně zajížďkou přes Bratislavu. V kombinaci se zpáteční jízdenkou CityStar za 10,40 eur zaplatíte 23,40 eura (667 korun). Společnou výhodou EURegia i Wien Spezial proti Včasné jízdence je možnost použití ve všech spojích během časové platnosti dokladu.

Zdroje: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
19.12.2013 (0:31)  
M: Uplne zhave vidim, jak rakousky MD (nebo co tam maji) odebira dotace OeBB a dava je CD.
Jak by reagovalo rakousky MD netusim. Ale verim, ze by se nejaky politik chytil na moznost usetrit par eur z eraru na jedny "bezvyznamny" trati. Tezko to muze nekdo vedet, dokud se to nezkusi.
Nerikam, ze by se to urcite povedlo, ale proste mi chybi alespon elementarni snaha vytvorit konkurenceschopny produkt.
registrovaný uživatel M 
19.12.2013 (0:15)  
U sitoveho listku neni napsane KAM je. S DPH. A hlavne - protoze to je S DPH, tak do toho nikdo nebude stourat. Kdyby nekdo prisel s tim, ze protoze jsou tri zastavky v cizine, tak nebude DPH na jakykoliv listek prodany v ramci IDS JMK, tak bude reseni jasne
a) bude to s DPH
b) nebudete jezdit do tech tri zastavek
Ale muzes svuj pozadavek vznest na FR:)

Ale s cim souhlasim - listek do Breclav Gr. nepovazuju za mezinarodni jizdenku a neni zadny duvod, proc by to tak melo byt. Ze tam vlak nestavi? No a?
Narozdil od jinych smysl toho bodu v tarifech chapu, resp. myslim si, ze by tam mel byt. Co uz chapu min, proc je to tak strasne tajemny bod. Asi protoze je od G...
registrovaný uživatel M 
19.12.2013 (0:09)  
Ale co s tim maji CD delat? Pomijim, jestli jsou CD zalozeny k tomu, aby resily dojizdeni do Vidne. Co ale CD muzou delat s tim, ze jejich jediny mozny partner na rakouske strane nema zajem?
Jsi reditel CD a vyres to. Co udelas? Jsem zvedav... Uplne zhave vidim, jak rakousky MD (nebo co tam maji) odebira dotace OeBB a dava je CD. Zrovna v Rakousku, kde na cemkoliv maji "vyrobeno v X" (kde za X dosadte nejakou spolkovou zemi) atd. atd. Teorie je krasna vec, realita ale zde evidentne unika. Je to zcela na urovni "kdyz se to neprodava, tak zlevni" - to jsou slova studenta prvniho rocniku, ktery prisel z prednasky teoreticke ekonomie. Jo, v ucebnici to funguje skvele a automaticky.

Jo, strasne rad bych videl hodinovy takt do Vidne z Brna i Ostravy a za cenu 10 euro, protoze do Rakouska jezdim casteji nez 999 promile ceske populace. Ale jedna vec je, co bych rad, druha je nejaka elementarni snaha o neco jako pouzivani mozku. Chtel bych taky, aby mi MF posilalo mesicne 50K. Z pohledu SR zanedbatelne, ale taky to asi nevyjde...

Důvodem bylo také . TAKE! Zbytek je jen tvoje interpretace.
18.12.2013 (23:55)  
M: Popadesateosme - OeBB je uplne u prdele...
S tim vsim ja souhlasim.

ALE - je mi uplne fuk, ze OBB nezajima, ze z Breclavi do Vidne jezdej prazdny vlaky. Neni mi fuk, ze to je fuk CD.
Konkretne si myslim, ze OBB je ta relace do Breclavi uplne u prdele a moznosti, ze by to az do Vidne jelo pod CD by se moc nebranily. Samozrejme predpokladam, ze tam sou ted OBB dotovany a ty dotace by presly na CD. Samozrejme ze by na to nestacily dva maily, ale snad muzu od placenejch uredniku chtit vetsi vykony nez jen dva maily. Tyhle veci se mely podle me idealne dohodnout, kdyz se dohadovaly railjety.

Porad ale nejak nevidim tu linku, ze zle CD si rekly "tak vy svine a ted vam to zdrazime".
Tak si jeste trikrat prectete vyjadreni mluvciho a treba tu linku Důvodem bylo také zřejmé dělení jízdného ze vzdálenějších destinací ČR, kdy cestující využívali lomení levnějších vnitrostátních jízdenek a jízdenky Wien Spezial (např. Praha - Brno a Brno - Wien) na úkor odbavení přímou jízdenkou. uvidite...
18.12.2013 (23:54)  
Pokial ide o busy BA-W tak tam sa da ist tiez za hodinu a cca 7 eur jednosmerne (Blaguss Slovakia). Zaujimave je ale ze tuto trasu jazdi aj dopravca Slovak Lines Express (ale nie po dialnici, ale cez Hainburg), ktory ju prevadzkuje v spolupraci s Postbusom, co je dcera OBB. U nich listok stoji 7,70 a cesta trva tych cca 90 minut. Aku maju motivaciu tie busy prevadzkovat spolu, to fakt netusim. Prevazna vacsina spojov su vozidla SLE, iba tri pary denne jazdi Postbus. Plati ale spolocna tarifa a spolocne listky.

A ked uz o DPH - ako su riesene napr. celosietove listky IDS JMK? Teoreticky na ne mozem ist do Rakuska, alebo na Slovensko, teda ich mozem pouzit v medzinarodnej preprave. Ako sa riesi DPH? Je nulova, alebo bezna vnutrostatna?
registrovaný uživatel M 
18.12.2013 (23:54)  
M.Ch. - extremni kontrast je Meidling v pripade vlaku, ktere jedou az z/do Grazu. Tech lidi je tam fakt malo. Ale tuhle jsem jel poslednim nedelnim pendolinem z Prahy a ve vagone jsme byli myslim 4. Neni to tedy jenom o Vidne. Ostatne takova trasa Praha-Berlin ma v Drazdanech taky poradnej zlom (Nemci si asi taky nemuzou dovolit koupit auto a proto jezdi vlakem...)
registrovaný uživatel M 
18.12.2013 (23:49)  
Oto - Cesi pojedou co nejlevneji (viz nejaky ten priklad, ze jenom magor pojede vlakem, protoze jeho Oktavka je prece levnejsi - pritom v Rakousku stoji PHM uplne stejne a presto tam lidi vlakem jezdi, ackoliv je mnohem drazsi nez u nas) a Rakusaci holt nemaji duvod k nam jezdit. Tim padem tim vlakem nema duvod jezdit nikdo.
Jinde jsem psal, ze nejvetsi potencial vidim v polskych gastarbajtrech. Pro ne ale Polaci zadne vlaky nevypravuji. Asi proto, ze i Polak radeji pojede autem. Po dalnici, kterou mu defacto zdarma provozuji Cesi a Rakusaci:)
18.12.2013 (23:49)  
Letos jsem jel z 2x z Meidling a lidí bylo v obou případech dost, byť ne třeba jako Praha - Ostrava. Ale taková stovka lidí nastoupit mohla. Pravda, bylo to poslední večerní EC.
registrovaný uživatel M 
18.12.2013 (23:42)  
Popadesateosme - OeBB je uplne u prdele kolik stoji autobus z Vidne do Brna. Nemaji stazeny pulky a nemaji ted strach o svoje mista, protoze zdrazenim WS (bych skoro rekl zrusenim WS) prijdou ve vlacich na Brno o 6 z dosavadnich 10 cestujicich. Nemaji o WS zajem. Nemaji ani zajem o rekonstrukci trati do Breclavi.

Pokud CD musi nejak Rakusakum proplatit X penez a to X je treba 15 euro, tak tezko samy muzou vybirat jenom 10 euro. To je tak elementarni matematika, ze snadnejsi uz byt nemuze. Ale dobre, mozna jsou CD spatny, ze to nedelaji. Taky by to treba mohl dotovat JMK. Letenky linky do nikam kraj dotuje bezne, tak proc by nemohl dotovat vlakove spojeni do nejblizsiho hlavniho mesta. Porad ale nejak nevidim tu linku, ze zle CD si rekly "tak vy svine a ted vam to zdrazime". Podobne jako si CD rikaji "ta vy svine a eshop udelame co nejtezsi, hlavne at s nami nejezdite".
registrovaný uživatel Oto 
18.12.2013 (23:42)  
Ze by CD mely bojovat o Viden? Ted listek stal z Brna kolem tri stovek (IN) a stejne s tim nikdo nejezdil. To proste neni ziskovy business. Nevim proc, ale neni.

Tak jasně. Do Vídně jedou Češi buď soukromě - a i ten párek na ulici je tam pro ně drahý, tak což teprve rakouské EC jízdné (mám dojem, že EC není v Rakousku dotované, zatímco Rex z Bratislavy ano, tj. ceny jízdného těžko srovnávat).

Nebo služebně. Pak ale nejde o cenu, ale o služby. Z vlastní zkušenosti vím, že hlavní problém je rychlost (jede to skoro 5 hodin), fakt, že jízdenku nelze koupit online, a podudržovaný vozový park (nefunkční zásuvky, WC apod.), či chybějící wifi.
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko