..: Jízdenka Wien Spezial výrazně zdražuje :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj KováčBrno — Změna grafikonu přinesla úpravy nejen ve vnitrostátních tarifech, ale také v těch mezinárodních. Jednou z těchto změn je také vcelku razantní zdražení jízdenky Wien Spezial, která byla zavedena již po pádu železné opony a oproti běžnému kilometrickému tarifu přinášela velké výhody. Kromě příznivé ceny nabízela například také rozšíření o vídeňskou městkou dopravu a její základní cena byla navíc dále snížena pro držitele In-karty. Teď ovšem podraží o desítky procent a zdražení navíc není konečné. „Lze očekávat, že ze strany ÖBB bude tato nabídka v relativně krátké době zcela zrušena a současná úprava je jen přechodný krok k nastolení standardního odbavení, které má ÖBB i s jinými sousedy,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Změna se týká rakouského úseku, který je vypočten dle ceníku ÖBB. Rakouské dráhy v minulosti poskytovaly slevu pro držitele In-karty ve výši 77 %, nyní poskytují ÖBB slevu ve výši 50 % z mezinárodního tarifu NRT. Pro cestující bez In-karty se změnila sleva z 30 % na 25 %,“ doplňuje Šťáhlavský. Jízdenka z Brna bude nově stát 1138 korun, pro cestující s In-kartou pak 781 korun. Jízdenky z Břeclavi stojí podle nového ceníku 915, respektive 614 korun, s drobnými fluktuacemi podle aktuálního kurzu eura. Pro některé cestující se tak vyplatí více využívat internetové Včasné jízdenky, která stojí 9 eur v jednom směru. Ty však lze zakoupit pouze v předstihu a vztahují se na ně různá omezení, kontingent těchto dokladů je navíc omezen.

1044.079-0, Wien Meidling, foto: Duhy Změny působí paradoxně zejména ve chvíli, kdy jízdenky na autobusovou dopravu lze pořídit okolo dvou set korun za jednu cestu, a to s podobným cestovním časem a dobrým komfortem. České dráhy zdražení zdůvodňují mimo jiné i přístupem cestujících: „Důvodem bylo také zřejmé dělení jízdného ze vzdálenějších destinací ČR, kdy cestující využívali lomení levnějších vnitrostátních jízdenek a jízdenky Wien Spezial (např. Praha - Brno a Brno - Wien) na úkor odbavení přímou jízdenkou. Tyto skutečnosti lze vysledovat například při přepravních průzkumech v daných spojích, kdy počet cestujících jedoucích na delší relace neodpovídá odbavení příslušnými jízdenkami. Zde je třeba připomenout, že tato jízdenka byla zavedena jako přeshraniční k podpoře místního, regionálního turistického ruchu mezi Jihomoravským krajem a spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Vídeň a neměla nahrazovat odbavení z jiných míst ČR v kombinaci s jinými levnými jízdenkami pro vnitrostátní dopravu,“ popisuje další důvody mluvčí ČD. „Jízdenka Wien Spezial byla zavedena v době, kdy jsme byly vnímáni jako relativně chudá reformní ekonomika, v současnosti jsme vnímáni už jako standardní člen EU, klasická demokracie s fungujícím tržním hospodářstvím, tedy jako ostatní země,“ uzavírá stanovisko dopravce Petr Šťáhlavský.

Navzdory odkazování na standardní přístup ÖBB však zůstala podobná nabídka v platnosti pro spojení Vídně se Slovenskem. Železničná spoločnosť Slovensko nadále nabízí ekvivalentní jízdenky EURegio za cenu 13 eur při koupi na Slovensku a ÖBB za 15 eur při koupi v Rakousku. Pokud nejste vlastníkem In-karty, po této změně stojí za zvážení cesta z Břeclavi do Vídně zajížďkou přes Bratislavu. V kombinaci se zpáteční jízdenkou CityStar za 10,40 eur zaplatíte 23,40 eura (667 korun). Společnou výhodou EURegia i Wien Spezial proti Včasné jízdence je možnost použití ve všech spojích během časové platnosti dokladu.

Zdroje: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.12.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify

More from Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
23.12.2013 (11:06)  
Pokud uz to auto ma, tak je uvaha o cene auta celem nepodstatna
Překvapuje mě, že i vy takhle uvažujete.
Registered user M 
22.12.2013 (23:37)  
bartik - mne to radost nedela zadnou. Ale proste vnimam, ze v situaci, kdy na cenu CD ma omezeny vliv (mam nazor, ze za zdrazenim je vic vliv OeBB nez CD), tak proste nevim, co delat dal.
Kdyz bude CEZ prodavat za 1000 korun za kus do distribuce, tak je dost tezky cekat, ze nekdo bude mit koncovou cenu 500 korun. Ale jo, byl bych rad, kdyby nekdo takovej byl:-))

Teoz - Kdybych bydlel na Manhattanu, tak si auto nekoupim. Bydlim ale jinde a stehovat se momentalne nebudu.

Chary - dobra uvaha. Plati ale jen v pripade, ze nekdo ma jet do Vidne a premysli, jestli si ma koupit jizdenku na vlak nebo si koupit auto a benzin do nej. Pokud uz to auto ma, tak je uvaha o cene auta celem nepodstatna a do vypoctu uz nevstupuje. Kdyz si chcu uvariz spagety, tak taky nekalkuluju cenu hrnce, sporaku a kuchyne.
22.12.2013 (22:22)  
Téoz: Jaktože v jiných státech (německo, francie, švýcarsko) je takovýto souběh vlakové a autobusové dopravy (téměř) neexistující???

"Německá vláda teprve minulý rok povolila dálkové autobusy po celém Německu bez omezení, do té doby jezdily dálkové spoje jen mezi některými městy."
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/student-agency-zacala-jezdit-pro-deutsche-bahn-v-nemecku-p2y-/eko-doprava.aspx?c=A131219_141041_eko-doprava_suj
22.12.2013 (22:17)  
Teoz - Vaše konstatování by mělo smysl při cca rovnosti služeb. ČD/ÖBB jsou o pár minut rychlejší. SA to vyrovnávají dodatečnými službami. Ceny cca stejné.

Po 15. prosinci rovnost narušena - právě tarifní politikou. Miska vah je nyní na lepší straně pro SA které jsou na 2/3 ceny drah. A že SA dokáže na změnu reagovat? Co je na tom špatného?
Registered user Téoz  mail  
22.12.2013 (19:24)  
Bartik09:

bohužel máte do značné míry pravdu, mnoho lidí se nechá zlákat na kafe a telku, na tom funguje SA byznys... ale pokud by lidi uvažovali trochu smysluplněji, tak by větší část zvolila vlak - znám nejednoho cestujícího (a není to vlakový nadšenec), který do vídně vakem jel a pojede opět, protože autobus na delší cesty není žádné pohodlí... (ale bohužel je zatím kafe víc než přirozené pohodlí vlaku a naše zdraví - to SA přetáhlo lidi hodně)

Karel Kovařík:

ano, souhlasím s vámi, bohužel... a navíc těch autofilů je čím dál víc... a člověk rozumný není úplně rozumný, protože dost často auto vlastnit nemusí (ale to sám ani většinou netuší), navíc zisk z jízdy vlakem je podle mě mnohem větší než jen rozdíl ceny za palivo vs. jízdenku, protože člověk může využít 4 hodiny na smysluplnější činnost než točení volantem, je přínosem pro naše životní prostředí a je bezečnější, ale to jsou bohužel všechno věci, které lidi moc v potaz neberou, proč? to úplně nechápu... asi je to opravdu o zvyku a osobním pocitu...

lucky_24:

ano, auto uveze za +- stejnou cenu 4 lidi... ale levněji to vyjde možná do zahrničí, po domě moc ne - a i s tím zahraničím ne vždy, einfachraus ticket uveze lidí stejně atd... myslím, že to, že auto uveze lidí pět, je jasný, ale většinou veze 1,5 nebo kolik...
a kola a děti atd? já znám rodinu (se 3 dětmi od 5 do 9 let), která jela vloni na interrail 10 z 22 dnů po skandinávii a letos (navíc s 3měsíčním synem) jeli všichni přes mnichov vlakem do dolomit a zpět.. a žádní železniční nadšenci to nejsou, jen asi pochopili výhodu vlaku :D (taky jezdili dřív víc autem, ale kdž poznali, jak to jde hezky, cenově dostupně a pohodlně vlakem, tak jezdí vlakem - ještě je potřeba, aby to poznalo víc lidí = nebyli líní a neřikali, že jinak než autem to s dětmi nejde...)

babilon, Chary, Pikehead:

je krásné vidět, na kolik vyjde auto, ale jak píše Pikeheaad, to by to musel mít každý automobilista vylepené na předním skle, aby to vzal v potaz... a jednoduše je to důkaz toho, kolik máme peněz, tak přeci "nepojedou sockou"...

Jiří Hovorka:

a to právě považuji za nesmyslné, vypravovat třeba 6 autobusů za hodinu z prahy do brna, když může jet jeden vlak nebo dva... ale lidi na žlutý byznys skočili, mají kafe a víc jim je asi jedno, bohužel... Jaktože v jiných státech (německo, francie, švýcarsko) je takovýto souběh vlakové a autobusové dopravy (téměř) neexistující???
22.12.2013 (17:43)  
M: Uznavam, ze to jsou dobre otazky. Nicmene u zakazniku funguje urcita setrvacnost. Spousta zakazniku si radsi par stovek priplati, nez aby hledali jiny zpusob a riskovali, ze jim nebude vyhovovat. Mnohem horsi to bude s novymi zakazniky.
Kdysi jsem kdesi cetl nejaky pruzkum, podle ktereho je udrzeni stavajiciho zakaznika mnohem levnejsi, nez ziskani noveho.
Nemluvim o tom, ze u cloveka, ktery jede Brno - Viden vlakem, je urcite vyssi pravdepodobnost, ze uz do toho Brna prijede vlakem, nez u cloveka, ktery to jede busem (nebo notabene autem).
Takze OK - za rok 2014 mozna trzby na trase Brno - Viden zrejme nizsi nebudou, ale to stale neznamena, ze je to krok spravnym smerem.
21.12.2013 (23:58)  
Dnes jsem zaznamenal u SA na některých spojích Brno-Vídeň 3 autobusy. Tedy 2 posily. Pro dráhy tedy ztráta cca 100 zákazníků na spoji (SA jezdí také cca co 2 hodiny)
21.12.2013 (23:06)  
Jdete na to hoši (babilon a spol.) pěkně analyticky, ale při rozhodování o cestě hrají roli jen inkrementální náklady, což jsou známky, benzín a případně parkovné VS. jízdenky na vlak.

Fixní náklady jsou voser, se kterým se prostě každý gumokolista smíří v rámci rozhodování o tom, zda auto vůbec mít. Taky bych ho radši neměl, ale moc to nejde...
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
21.12.2013 (21:20)  
Karel Kovářík, babilon & provoz auta:

Zde je zajímavá tabulka
http://www.mesec.cz/clanky/kolik-nas-skutecne-stoji-provoz-auta/

a docela by mne zajímala čísla v případě, že někdo koupí auto nové, najede s ním 10 tisíc za rok, a v počátcích provozu jezdí do značkového servisu kvůli záruce, čili 600 za olej, ha ha ha, a pokud dobře koukám, v tabulce vůbec nemají zohledněny destičky a kotouče. U nového auta je nabíledni i havárko.

Potom se klidně dostaneme třeba na osmikorunu za kilometr a benzín tam bude jen menšinovou položkou.
21.12.2013 (19:25)  
před a po výletu je chudší jen o cenu paliva
Hezká představa. Škoda, že to tak nefunguje, to by stačilo jedno auto na celý život a nebylo by potřeba s ním jezdit do servisu.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko