..: NBS Laufach - Heigenbrücken / Neuer Spessart Rampe :..

Schwarzkopftunnel, foto: DB Laufach — Trať Main-Spessart-Bahn spojující Hanau, Aschaffenburg a Würzburg tvoří jednu z nejdůležitějších dopravních tepen v Německu, potažmo v celé Evropě. V rámci celého dne projede v relaci Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf, do jejíhož kontextu tato trať zapadá, celkem 26 vlaků ICE, 17 vlaků RE, 1 vlak EN a do toho nemalé množství nákladní dopravy. Tyto vlaky spojují v širším kontextu Porúří s Mnichovem a Rakouskem. Toto spojení má víceméně dobré rychlostní poměry, v převážné většině délky umožňuje rychlost 140 až 160 km/h. Vlaky ICE používají v pK 46,8 tzv. Natenbacher Kurve, tedy 10,7 km dlouhou spojku, kterou rychle vystoupají po mostě přes řeku Main skrze sérii tunelů, které přivedou na náhorní plošinu poblíž nádraží Rohrbach, kde se v pK 301,9 připojí na SFS Hannover - Würzburg odkud pokračují zpravidla rychlostí 220 až 250 km/h do Würzburgu.

7 km za 400 mil. eur

Nejproblematičtější úsek tohoto spojení se nachází mezi stanicemi Laufach a Heigenbrücken cca v polovině celé trati. Trať zde na pouhých 5 km překovává více než 100 m výškový rozdíl, tomu odpovídá i stoupání 21,7 ‰. Trať zde prochází skrze úzký, více než 150 let starý Schwarzkopftunnel o délce 930 m. Tunel byl již několikrát sanován, rychlost je v něm omezena na 70 km/h pro všechny vlaky a rozhodně se nejedná o spolehlivé místo na trati. Kvůli špatnému technickému stavu a častým výlukám je možné velmi často používat pouze jednu traťovou kolej. Pravděpodobnost, že tímto místem projedete bez zpoždění, je cca 1:3, což není zrovna lichotivé. Traťová rychlost se v přilehlých úsecích pohybuje okolo 120 km/h. Pro nákladní dopravu je takové místo pochopitelně ještě problematičtější.

Neue Spessartrampe, foto: DB

Nicméně po létech příprav a odkladů (mimo jiné z důvodů protestů okolních obcí) byla 7. června 2013 podepsána smlouva o dílo se sdružením firem Alfred Kunz, Baresel, Leonhard Weiss, Schälerbau(Berlin) a Bauer Spezialtiefbau. Vznikne zcela nová trať v délce 7 km, označovaná jako NBS Laufach – Heigenbrücken. Nová trať bude mít stoupání striktně pouze 12,5 ‰ a umožní v celé délce rychlost 130 km/h pro všechny vlaky, ICE-T budou moci až 160 km/h. Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, trať povede celkem 4 tunely (Haintunnel, Metzbergtunnel, Hirschbergtunnel, Falkenbergtunnel) v úhrnné délce cca 4,5 km. Součástí díla také bude odstranění úrovňových přechodů ve stanici Laufach. Stanice Heigenbrücken bude zcela zrušena a místo ní vznikne zastávka u východního portálu tunelu Falkenberg (viz mapka). Nová trasa hned v několika místech kříží stávají trať, takže její budování bude velmi náročné i na koordinaci provozu. Hned na několika místech budou výrazné zářezy nebo naopak vysoké náspy a mosty. Po zrušení staré trati dojde k zasypání tunelu Schwazkopf výruby z okolní stavby. Celková cena díla je odhadnuta na 400 mil. eur. Projektant uvádí, že po zprovoznění toho úseku dojde ke zkrácení jízdní doby o 2 min. To je sice z pohledu více než hodinové cesty Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf zanedbatelné, ale celá stavba přinese výrazné zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti a dopravcům přinese značné energetické úspory. Stavba byla zahájena v červenci 2013 a předána by měla být v polovině roku 2017. S výraznějšími zemními pracemi se začalo počátkem září a stavba běží opravdu rychlým tempem.

Zdroj: DB Netz a vlastní pozorování


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 14.10.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
15.10.2013 (20:42)  
Hrubým odhadem by nová zastávka měla být někde v prostoru hřiště...

podle téhle mapy http://www.usti-chocen.cz/u_data/image/UCho_50000%281%29.jpg má být zastávka od Brandýsa asi kilometr.

Většina lidí dojede vlastním autem a využije přilehlé parkoviště P a R.

Němci mají k autu jiný postoj, je to obyčejná užitková věc. U nás je auto více status symbol a že by někdo dojel autem k nádraží, aby se pak shodil tím, že z něj přestoupí do socky? Takových lidí je u nás málo.

Ale je možné, že než se ta trať postaví (15let?), tak se to změní.
dopisovatel nebo člen ŽP BBvK  mail  
15.10.2013 (16:51)  
Ad Frantisek: Díváme se do stejné mapy? Hrubým odhadem by nová zastávka měla být někde v prostoru hřiště... Současná nástupiště jsou až v oblouku před tunelem. Když se podíváme, kde je centrum obce, pak je přibližně v polovině mezi současnými nástupištěmi a novými. Takže docházková vzdálenost se pro většinu obce nezmění.
Za b) Cestoval jste někdy v Německu? Viděl jste, že by tam na nádraží chodili nějaké davy pěšky? Většina lidí dojede vlastním autem a využije přilehlé parkoviště P a R. Zbytek odjede přistaveným návazným autobusem. A předpokládám, že u nové zastávky bude kvalitní a dostatečně kapacitní parkoviště, ne jako u současného nádraží. Takže to většina ocení.
Za c) Proč dělat něco tak provozně komplikovaného jako je Chodov, proč utrácet peníze za něco, co není potřeba? Němci nevydávají peníze zbytečně jako u nás, aby někdo neměl pocit, že odřezává obec od dopravy, že bude někde víc hluku, že bude někde míň hluku, že někomu budou plašit krávy, že ... Udržovat tunel navíc? Udržovat koleje navíc?
Z toho mi vyplývá, nejdříve se podívat k sousedům, jak to tam funguje a pak pronášet komentáře a bez souvislostí teoretizovat.
15.10.2013 (14:24)  
Tam existovalo více variant, některé stanici v Brandýse zachovávaly. Kdyby byly varianty jinak rovnocenné, možná by hlas Brandýsa mohl rozhodnout. Ale to je stejně jedno, protože ti lidi tam prostě vlak nechtějí.
15.10.2013 (14:04)  
Já asi ne zcela rozumím vaší argumentaci, důvod přeložky tratě je poměrně jasný a nejsem si jistý, zda existuje nějaké základní lidské právo na obsluhu železniční dopravou na náklady ostatních...
15.10.2013 (12:26)  
Brandýs nad Orlicí (zastávka v lese 2 km od městečka bude spíše pro parádu, tu nemusejí stavět), který si paradoxně schválili tamní zastupitelé, ale který je odřízne nejen na jejich funkční období

Každý je svého štěstí strůjce.

Brandýs nad Orlicí není velké město, lidi mají k zastupitelům blízko a pokud to lidem vadilo, měli se ozvat.

Ale ono jim to zřejmě nevadilo (žádný řev obyvatel proti rušení nádraží jsem nezaznamenal), tak holt budou mít vlak kilometr od obce.
15.10.2013 (10:44)  
Podle mě se zajištění včasného příjezdu do práce dá dosáhnout i bez odříznutí dvoutisícové obce, tam není přímá závislost, problém je ve spolehlivosti. To je právě i problém našich dosavadních tzv. koridorů, že je na nich sice pár přeložek, co za cenu miliardových tunelů odřízly nebo odříznou obce, ale pro rychlou dopravu bude stejně potřeba VRT. Takže pak tu budeme mít VRT pro dálkové vlaky (pokud na ni vůbec zbudu po všem tom betonování peníze) a regionální tratě přeložené mimo obce, což mi nepřijde moc logické. Aktuální srovnání je například se zamýšleným odklonem tratě mimo Brandýs nad Orlicí (zastávka v lese 2 km od městečka bude spíše pro parádu, tu nemusejí stavět), který si paradoxně schválili tamní zastupitelé, ale který je odřízne nejen na jejich funkční období, i když varianta zrychlení přes Brandýs tady dokonce namalována byla. Nicméně, tento případ je specifický hlavně velkým současným sklonem pro náklady, který jediný považuji za pádný argument pro přesun zastávky na okraj obce. Ušetří-li se tolik, kolik spotřebuje stavba a údržba, pak to smysl má. Dnes musí železnice jít za uživateli, ne naopak.
registrovaný uživatel Desiro 
15.10.2013 (9:20)  
Tahle stavba má opodstatnění především pro nákladní dopravu, umnožní zrušit pro mnoho netěžkých vlaků postrky na spessartskou rampu. Díky bohu za takové stavby, u nás by něco takového nikdo nestavěl.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
15.10.2013 (9:17)  
Já bych celou stavbu nazval vynucenou údržbou, podobně jako naše koridory. Ten Schwarzkopftunnel se rozpadá a jakákoliv jeho oprava je pouhé flikování. Navíc je velkou chybou německé vlády, že již dávno nestojí VRT odbočující vhodně z SFS Hannover - Würzburg směr Hanau a že není dávno vyřešen kapacitní vstup do Frankfurt(Main)Hbf od východu.

Já a němečtí cestující to berou asi tak, díky alespoň za ty dary.

Přeložkou možná naserete pár obyvatel Heigenbrückenu, ale všem ostatním z okolních stanic a zastávek budete moci garantovat, že ráno přijdou do práce skutečně v 7:51 a nikoliv nevím kdy.
15.10.2013 (6:32)  
Jiří Kocurek: Nebo to udělat jako v Chodově u Karlových Varů, zastavující vlaky přes stanici, projíždějící (nákladní) vlaky mimo ni. O tom, že 12,5 promile je hlavním cílem, a tomu se přizpůsobí vše ostatní, jsem netušil. Ovšem já tam pravděpodobně stejně nikdy vystupovat ani nastupovat nebudu, tak mi to může být jedno. Spíše by mě zajímalo, jaké byly důvody místních protestů, zda pseudoekologie (zaměřená na to, co obtěžuje lidi, ne přírodu) anebo právě zastávka za obcí.
14.10.2013 (13:14)  
Frantisek: Zkuste popřemýšlet i o ostatních variantách, včetně varianty "nedělat nic".
Heigenbrücken má asi 2200 obyvatel a leží v nadmořské výšce 280 m. Laufach je v nadmořské výšce 180 m. Takže pokud bychom chtěli pomoct nákladním vlakům, tak bychom stanici Heigenbrücken museli zakopat o několik metrů pod zem. V tomto případě asi 40 metrů pod zem, aby bylo dosaženo chtěných 12,5 ‰.
Ale jak se říká v tom vtipu o muži, ženě a oslu: Nelze se zavděčit všem lidem naráz.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko