Laufach — Trať Main-Spessart-Bahn spojující Hanau, Aschaffenburg a Würzburg tvoří jednu z nejdůležitějších dopravních tepen v Německu, potažmo v celé Evropě. V rámci celého dne projede v relaci Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf, do jejíhož kontextu tato trať zapadá, celkem 26 vlaků ICE, 17 vlaků RE, 1 vlak EN a do toho nemalé množství nákladní dopravy. Tyto vlaky spojují v širším kontextu Porúří s Mnichovem a Rakouskem. Toto spojení má víceméně dobré rychlostní poměry, v převážné většině délky umožňuje rychlost 140 až 160 km/h. Vlaky ICE používají v pK 46,8 tzv. Natenbacher Kurve, tedy 10,7 km dlouhou spojku, kterou rychle vystoupají po mostě přes řeku Main skrze sérii tunelů, které přivedou na náhorní plošinu poblíž nádraží Rohrbach, kde se v pK 301,9 připojí na SFS Hannover - Würzburg odkud pokračují zpravidla rychlostí 220 až 250 km/h do Würzburgu.
7 km za 400 mil. eur
Nejproblematičtější úsek tohoto spojení se nachází mezi stanicemi Laufach a Heigenbrücken cca v polovině celé trati. Trať zde na pouhých 5 km překovává více než 100 m výškový rozdíl, tomu odpovídá i stoupání 21,7 ‰. Trať zde prochází skrze úzký, více než 150 let starý Schwarzkopftunnel o délce 930 m. Tunel byl již několikrát sanován, rychlost je v něm omezena na 70 km/h pro všechny vlaky a rozhodně se nejedná o spolehlivé místo na trati. Kvůli špatnému technickému stavu a častým výlukám je možné velmi často používat pouze jednu traťovou kolej. Pravděpodobnost, že tímto místem projedete bez zpoždění, je cca 1:3, což není zrovna lichotivé. Traťová rychlost se v přilehlých úsecích pohybuje okolo 120 km/h. Pro nákladní dopravu je takové místo pochopitelně ještě problematičtější.

Nicméně po létech příprav a odkladů (mimo jiné z důvodů protestů okolních obcí) byla 7. června 2013 podepsána smlouva o dílo se sdružením firem Alfred Kunz, Baresel, Leonhard Weiss, Schälerbau(Berlin) a Bauer Spezialtiefbau. Vznikne zcela nová trať v délce 7 km, označovaná jako NBS Laufach – Heigenbrücken. Nová trať bude mít stoupání striktně pouze 12,5 ‰ a umožní v celé délce rychlost 130 km/h pro všechny vlaky, ICE-T budou moci až 160 km/h. Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, trať povede celkem 4 tunely (Haintunnel, Metzbergtunnel, Hirschbergtunnel, Falkenbergtunnel) v úhrnné délce cca 4,5 km. Součástí díla také bude odstranění úrovňových přechodů ve stanici Laufach. Stanice Heigenbrücken bude zcela zrušena a místo ní vznikne zastávka u východního portálu tunelu Falkenberg (viz mapka). Nová trasa hned v několika místech kříží stávají trať, takže její budování bude velmi náročné i na koordinaci provozu. Hned na několika místech budou výrazné zářezy nebo naopak vysoké náspy a mosty. Po zrušení staré trati dojde k zasypání tunelu Schwazkopf výruby z okolní stavby. Celková cena díla je odhadnuta na 400 mil. eur. Projektant uvádí, že po zprovoznění toho úseku dojde ke zkrácení jízdní doby o 2 min. To je sice z pohledu více než hodinové cesty Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf zanedbatelné, ale celá stavba přinese výrazné zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti a dopravcům přinese značné energetické úspory. Stavba byla zahájena v červenci 2013 a předána by měla být v polovině roku 2017. S výraznějšími zemními pracemi se začalo počátkem září a stavba běží opravdu rychlým tempem.
Zdroj: DB Netz a vlastní pozorování


Ale ono jim to zřejmě nevadilo (žádný řev obyvatel proti rušení nádraží jsem nezaznamenal), tak holt budou mít vlak kilometr od obce.
Problém je, že lidem to doklapne až po týdenním docházení na novou zastávku, ale to už bude pozdě.
Výsledek opravení tunelu by byl srovnatelný s českými nápady "koridorů" Svitavy-Brno nebo Praha-Benešov.
Aby trať nemuseli na rok-dva zavřít, tak je třeba zajistit objízdnou trasu. Potom se může něco dělat se stávajícím tunelem.
Neznám místní geologické podmínky, takže si netroufám ani odhadovat, zda je vybourání stávajícího ostění v tunelu a jeho náhrada novým ostěním vůbec myslitelná. Vzhledem k nedávné přestavbě tunelu v Mostech u Jablunkova je možno říct: Takováto oprava tunelu je přinejmenším problematická a úspěchem je nula mrtvých.
Nevím, kde je to u vás, ale u nás kolem kolem Prahy je takové chování běžné. Bohužel je to spíš ještě divočina (z mého okolí Úholičky), ale třeba v Roztokách a Řeži jsou u nádraží kulturní parkoviště a pro přiblížení k vlaku hojně využívaná. Motivací samozřejmě ve většině případů není touha svézt se vlakem nebo environmentální uvědomění, ale praktické problémy s jízdou autem do Prahy. Určitě je tu možnost dalšího růstu. Samozřejmě toto je záležitost okolí velkých měst, těžko předpokládat, že P+R spasí třeba tratě toho druhu, které už v Německu zanikly.
Nicméně přestože v Německu je vyspělost vozového parku aut daleko před námi, tak je zajímavé, že nepoměrně více lidí jezdí na vlak na kole. A je jedno, jaký je to region. V České republice až na pár výjimek věc nevídaná.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
