..: Polské Pendolino představeno :..

Pendolino PKP Intercity, zdroj: Wikipedia Wrocław — 12. srpna 2013 bylo na wrocławském hlavním nádraží veřejnosti poprvé představeno Pendolino PKP Intercity. Jednotka ještě týž den večer odjela na zkušební okruh v nedalekém Żmigrodě, kde bude podrobena zkouškám, potřebným pro schválení tohoto typu vozidla pro provoz na polské železniční síti. Smlouva mezi PKP Intercity a Alstom Transport v hodnotě 664 milionů eur (2,64 miliardy zlotých) byla podepsána 30. května 2011 a zahrnuje nejen dodávku dvaceti sedmivozových elektrických jednotek, ale rovněž výstavbu provozního centra ve Varšavě a údžbu vozidel po dobu 17 let. Pondělní prezentace se zúčastnilo přes čtyři tisíce lidí.

Schéma vozebních ramen Pendolina PKP, zdroj: WikipediaPendolino bude v Polsku určeno pro provoz na hlavních železničních tratích. Nasazováno bude na relacích z Varšavy do Krakova (15 párů vlaků), do Gdaňska (10 párů), do Katowic (5 párů), do Wroclawi (3 páry) a do Rzeszowa (1 pár). Nejzajímavější skutečností polských Pendolin je, že nejsou vybavena naklápěcím zařízením, které však může být dodatečně domontováno. Z tohoto pohledu se tedy jedná o konvenční vysokorychlostní jednotky, schopné dosahovat rychlosti až 250 km/h. Na takovou rychlost však není polská železniční síť zatím připravena, takže po uvedení těchto vlaků do provozu bude maximální provozní rychlost dosahovat pouze 160 km/h, podobně jako u řady 680 na síti SŽDC. Dopravce PKP Intercity zřídí pro tyto vlaky samostatnou novou kategorii - Express InterCity Premium. Dle vyjádření dopravce bude nejlevnější jízdenka na Pendolino stát 49 zlotých.

Nákup jednotek Pendolino bez naklápěcí techniky vzbudil v Polsku kontroverzní reakce. Objevují se názory, že za stejnou cenu by polští výrobci dokázali vyrobit dvojnásobný počet elektrických jednotek se stejnými provozními vlastnostmi, případně klasické soupravy pro 200 km/h, tažené některou z nově vyvinutých elektrických lokomotiv. Projekt polského Pendolina se dokonce ocitl na seznamu deseti nejhorších investic v Polsku za posledních deset let; tento seznam zveřejnil server Forsal.pl. Stejně tak je zpochybňována i slibovaná cena jízdenek 49 zlotých - jízdenky na Pendolino mají být prodávány novým způsobem podle toho, kdy cestující pojede a s jakým časovým předstihem si jízdenku koupí, podobně jako je tomu u RegioJetu nebo LeoExpressu. Prakticky tak může být kontingent jízdenek za nejnižší cenu velmi omezený.

Zdroje: inforail.pl - [1], [2], [3], [4], Wikipedia 


Jiří Bajer | 20.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
20.08.2013 (9:08)  
Protože se tak jmenuje celá výrobní řada ETR 610 Pendolino. Stačí, že tuto možnost poskytuje.
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.08.2013 (9:01)  
Nechápu proč se to jmenuje pendolíno, když to nemá naklápění.
20.08.2013 (7:46)  
Jirka Panther: Trochu sem zapatral na polskejch webech a pokud se nepletu (a novinari neco jako obvykle neprekrucujou), tak pendolina samotny by mela stat asi 400 mil. Eur a kapacitu maji 402 sedadel (57+345). To vychazi 1,25 mil Kc na sedadlo. Kdyz k nasim railjetum pripocitam 120 mil za lokomotivu, tak to vychazi 1,08 mil Kc na sedadlo. Takze rozdil tam je ale ne propastny...
20.08.2013 (6:57)  
Cena cca 2,8 milionu Kč za sedadlo vypadá dost děsivě, ale zatím nikdo nikde neuváděl cenu včetně zázemí a dlouhodobé údržby. Má někdo podobné srovnání???

Na druhou stranu mně škodolibě těší, že nejsme největší pitomci v Evropě. Nakoupit Pendolina do polských rovin. Za ty prachy by opravili těch pár oblouků na tratích. Nejde o to, že nejsou vybavena naklápěcím zařízením, jde o to, že skříně jsou podstatně menší a cestovat jako sardinka za zvýšené jízdné - to je fakt lepší autobus.

Ve svém interním hodnocení mně nejlépe vychází rakouské ojetiny. Pokud tam ještě nabídnou chlast a noviny za nižší cenu než v nádražním stánku, tak je to špica.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko