Wrocław — 12. srpna 2013 bylo na wrocławském hlavním nádraží veřejnosti poprvé představeno Pendolino PKP Intercity. Jednotka ještě týž den večer odjela na zkušební okruh v nedalekém Żmigrodě, kde bude podrobena zkouškám, potřebným pro schválení tohoto typu vozidla pro provoz na polské železniční síti. Smlouva mezi PKP Intercity a Alstom Transport v hodnotě 664 milionů eur (2,64 miliardy zlotých) byla podepsána 30. května 2011 a zahrnuje nejen dodávku dvaceti sedmivozových elektrických jednotek, ale rovněž výstavbu provozního centra ve Varšavě a údžbu vozidel po dobu 17 let. Pondělní prezentace se zúčastnilo přes čtyři tisíce lidí.
Pendolino bude v Polsku určeno pro provoz na hlavních železničních tratích. Nasazováno bude na relacích z Varšavy do Krakova (15 párů vlaků), do Gdaňska (10 párů), do Katowic (5 párů), do Wroclawi (3 páry) a do Rzeszowa (1 pár). Nejzajímavější skutečností polských Pendolin je, že nejsou vybavena naklápěcím zařízením, které však může být dodatečně domontováno. Z tohoto pohledu se tedy jedná o konvenční vysokorychlostní jednotky, schopné dosahovat rychlosti až 250 km/h. Na takovou rychlost však není polská železniční síť zatím připravena, takže po uvedení těchto vlaků do provozu bude maximální provozní rychlost dosahovat pouze 160 km/h, podobně jako u řady 680 na síti SŽDC. Dopravce PKP Intercity zřídí pro tyto vlaky samostatnou novou kategorii - Express InterCity Premium. Dle vyjádření dopravce bude nejlevnější jízdenka na Pendolino stát 49 zlotých.
Nákup jednotek Pendolino bez naklápěcí techniky vzbudil v Polsku kontroverzní reakce. Objevují se názory, že za stejnou cenu by polští výrobci dokázali vyrobit dvojnásobný počet elektrických jednotek se stejnými provozními vlastnostmi, případně klasické soupravy pro 200 km/h, tažené některou z nově vyvinutých elektrických lokomotiv. Projekt polského Pendolina se dokonce ocitl na seznamu deseti nejhorších investic v Polsku za posledních deset let; tento seznam zveřejnil server Forsal.pl. Stejně tak je zpochybňována i slibovaná cena jízdenek 49 zlotých - jízdenky na Pendolino mají být prodávány novým způsobem podle toho, kdy cestující pojede a s jakým časovým předstihem si jízdenku koupí, podobně jako je tomu u RegioJetu nebo LeoExpressu. Prakticky tak může být kontingent jízdenek za nejnižší cenu velmi omezený.
S lidma je bezpecna rychlost jen 160...
Tento limit ovšem není zapříčiněn vozidlem, ale infrastrukturou. "Naše" pendolino je totiž schváleno pro rychlost 200 km/h, takže by touto rychlostí mohlo okamžitě jezdit, kdyby k tomu mělo k dispozici vhodnou trať a odpovídající mobilní část příslušného vlakového zabezpečovače. Jinak po Okruhu se s tím - pokud vím - tu a tam dokonce těch 230 km/h jezdí...
Jiří Bajer: CMK na 200 km/h postavená je, jenom se čeká na dostavbu ETCS L1. V rámci trhání rekordů už tam Pendolíno 250 km/h jelo.
Prostě vypsali konkurz (tedy, nevím jestli podmínky třeba nevyžadovaly napevno jednotku) a žádné RJ jim tam nikdo nenabídl pokud vím...
Vy uvažujete jako soukromník (neříkám že je to špatně) který se prostě rozhodne pro to co se mu zdá nejlepší, sice si určitě nechá udělat nějaký rozbor a tak, někdy dokonce opravdu seriózní výběrko, ale jinak v podstatě jak řekne tak se stane. V této roli ovšem je málokterý dopravce, většinou jsou to kolosy které mají (ani to moc jinak nejde, pokud nemají mít nějakého "samovládce") nějaké definované procesy a ať se nám (i jim) to líbí nebo ne, musejí holt jet podle nich...
Jinak s tím Švýcarskem - to byl tuším jiný model...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.