..: Polské Pendolino představeno :..

Pendolino PKP Intercity, zdroj: Wikipedia Wrocław — 12. srpna 2013 bylo na wrocławském hlavním nádraží veřejnosti poprvé představeno Pendolino PKP Intercity. Jednotka ještě týž den večer odjela na zkušební okruh v nedalekém Żmigrodě, kde bude podrobena zkouškám, potřebným pro schválení tohoto typu vozidla pro provoz na polské železniční síti. Smlouva mezi PKP Intercity a Alstom Transport v hodnotě 664 milionů eur (2,64 miliardy zlotých) byla podepsána 30. května 2011 a zahrnuje nejen dodávku dvaceti sedmivozových elektrických jednotek, ale rovněž výstavbu provozního centra ve Varšavě a údžbu vozidel po dobu 17 let. Pondělní prezentace se zúčastnilo přes čtyři tisíce lidí.

Schéma vozebních ramen Pendolina PKP, zdroj: WikipediaPendolino bude v Polsku určeno pro provoz na hlavních železničních tratích. Nasazováno bude na relacích z Varšavy do Krakova (15 párů vlaků), do Gdaňska (10 párů), do Katowic (5 párů), do Wroclawi (3 páry) a do Rzeszowa (1 pár). Nejzajímavější skutečností polských Pendolin je, že nejsou vybavena naklápěcím zařízením, které však může být dodatečně domontováno. Z tohoto pohledu se tedy jedná o konvenční vysokorychlostní jednotky, schopné dosahovat rychlosti až 250 km/h. Na takovou rychlost však není polská železniční síť zatím připravena, takže po uvedení těchto vlaků do provozu bude maximální provozní rychlost dosahovat pouze 160 km/h, podobně jako u řady 680 na síti SŽDC. Dopravce PKP Intercity zřídí pro tyto vlaky samostatnou novou kategorii - Express InterCity Premium. Dle vyjádření dopravce bude nejlevnější jízdenka na Pendolino stát 49 zlotých.

Nákup jednotek Pendolino bez naklápěcí techniky vzbudil v Polsku kontroverzní reakce. Objevují se názory, že za stejnou cenu by polští výrobci dokázali vyrobit dvojnásobný počet elektrických jednotek se stejnými provozními vlastnostmi, případně klasické soupravy pro 200 km/h, tažené některou z nově vyvinutých elektrických lokomotiv. Projekt polského Pendolina se dokonce ocitl na seznamu deseti nejhorších investic v Polsku za posledních deset let; tento seznam zveřejnil server Forsal.pl. Stejně tak je zpochybňována i slibovaná cena jízdenek 49 zlotých - jízdenky na Pendolino mají být prodávány novým způsobem podle toho, kdy cestující pojede a s jakým časovým předstihem si jízdenku koupí, podobně jako je tomu u RegioJetu nebo LeoExpressu. Prakticky tak může být kontingent jízdenek za nejnižší cenu velmi omezený.

Zdroje: inforail.pl - [1], [2], [3], [4], Wikipedia 


Jiří Bajer | 20.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
20.08.2013 (20:07)  
Ono je potreba predne to zasadit do kontextu. Pokud by se melo zrekonstruovat Breclav - Brno a dal neco co by stalo za rec na Prahu, tak ta rekonstrukce smysl mit muze. Pokud by to melo bejt jen placnuti do vody a usetreny 4 minuty, tak to moc smysl nema. Kazdopadne kdyz uz rekonstruovat, tak proc proboha jen na 200? V dobe kdy vime, ze tam budou jezdit soupravy s maximalkou 230? Dopadlo by to stejne jako s koridorama. Sotva by se to dodelalo, hned bysme zacli premejslet, jestli by se to nemelo prestavet na 230...

Jenze dnes uz neni ani doba petiletek, ani planovani do konce volebniho obdobi. Dneska uz kompetentni vedi, ze je lepsi tri stavby slibit, nez jednu udelat, protoze to nic nestoji a clovek se zavdeci mnohem vic lidem...
20.08.2013 (20:03)  
Celkem by mě zajímalo, kolik času by se dalo ušetřit na trase Praha-Ova či Praha-Břeclav zavedením dvoustovky (či jakékoliv rychlosti nad 160) pro naklápěčky na všech úsecích, kde je to možné. (Když už je toto téma opět nakousnuto)
Taková čtvrtá kolej na 011 by myslím byla výrazně smysluplnější investice, která by krom zrychlení (krom Os z Úval asi úplně všeho) přinesla i o hodně lepší stabilitu grafikonu.
20.08.2013 (17:52)  
Pro Vás je možná 40km/h malý rozdíl, ale legislativně je to rozdíl poměrně velký. Ono jde i o bezpečnost. A pokud se na trase Brno - Břeclav uspoří 4 minuty, tak je modernizace na 200km/h ekonomický nesmysl.
20.08.2013 (17:20)  
Já pořád nechápu, co brání těm 200 km/h mezi Brnem a Břeclaví, pokud se tam ETCS instaluje. Jaký je rozdíl, když kolem mě profrčí vlak 160 km/h a 200 km/h? Nemyslím si, že ten rozdíl už je tak markantní. Osobně si myslím, že i na 2. koridoru by se na většině dala zvýšit rychlost... No přejezdy, ano, jsou tam, ale jak říkám, těch 40 km/h už mi nepřijde nějaký velký rozdíl.
registrovaný uživatel Dusanh 
20.08.2013 (16:48)  
Dusanh: když pominu všeobecně známé patálie s českým pendolínem, nemůžete jen tak jednoduše vedle sebe postavit korunovou cenu nákupu za devizy z poloviny 90. let při tehdejším kursu Kč a cenu přepočtenou dnešním kursem. Jen si vzpomeňte ne svoje první návštěvy Vídně, Mnichova a podobně...

Argument beru, nicméně mi to furt moc nesedí :-D Nebavíme se o polovině 90. let, ale přelomu století a navíc těch 17 let údržby......
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
20.08.2013 (16:30)  
Jiří Kocurek: Ok, ale to nic nemění na mém tvrzení.
20.08.2013 (16:20)  
ythomas_ct: Výstavba VRT v ČR je možná blíž než si myslíš. Osobně si myslím, že z OPR II bude postaveno minimálně 100km VRT a to jen na Moravě. V Čechách nejspíš další.
20.08.2013 (16:04)  
Dusanh: když pominu všeobecně známé patálie s českým pendolínem, nemůžete jen tak jednoduše vedle sebe postavit korunovou cenu nákupu za devizy z poloviny 90. let při tehdejším kursu Kč a cenu přepočtenou dnešním kursem. Jen si vzpomeňte ne svoje první návštěvy Vídně, Mnichova a podobně...
20.08.2013 (15:23)  
NIcKON: The ETR 460 spawned two similar types of Pendolinos: the ETR 470 and the ETR 480. The main difference between the versions is that the 460 runs only on 3 kV DC, the 470 on 3 kV DC and 15 kV AC, and the 480 on 3 kV DC and 25 kV AC (used on new high-speed railways in Italy).

Řada ETR 460 dala vzniknout dvěma podobným typům Pendolína: ETR 470 a ETR 480. Hlavní rozdíl mezi verzemi je v tom, že 460 využívá (napájecí systémy, pozn. překl.) 3 kVss a 15kVdc a řada 480 využívá 3 kVss a 25kVdc (používané na nových vysokorychlostních tratích v Itálii)

Jak jsem koupil, tak prodávám. "To spawn" se v angličtině používá v bilogickém významu "zplodit" (potomstvo).
20.08.2013 (15:00)  
Ad bartik09:
...ale zavedeni ryclosti alespon 200 pro pravidelny provoz je taaaak neprekonatelny problem.
Bohužel! A kdesi se psalo, že zavedení rychlosti 200 km/h na těch úsecích našich koridorů, které to svým trasováním dovolují, se odkládá pro neefektivnost investice. No, na jednu stranu je to pravda. Když si vezmeme asi nejdelší úsek, který dnes připadá v úvahu, a to nějakých 50 km mezi Brnem a Břeclaví, tak tady bychom mohli docílit zvýšením rychlosti ze 160 km/h na 200 km/h teoretické úspory jízdní doby necelé 4 minuty, a to při nárůstu energetické náročnosti jedoucího vlaku asi o 50 %. Kolik by činila nutná investice do infrastruktury (odstranění přejezdů, úprava nástupišť, bo kolem hrany nástupiště asi nelze jezdit 200 km/h, ETCS), to nedokážu odhadnout. Navíc by se nám začly mezi stejně rychlé osobní a nákladní vlaky "motat" ještě rychlejší vlaky než dnes. Takže další (smysluplné) zvyšování rychlosti na železnici v ČR možná přijde opravdu až s novostavbami vysokorychlostních tratí; pokud se jich tedy dožijeme...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko