..: Novým generálním ředitelem Českých drah je Dalibor Zelený :..

Dalibor Zelený, foto: ČT 24/ŽelPage Praha — Letošní léto přináší i na českých železnicích jednu změnu za druhou. Nový ministr dopravy, kompletní obměna řídícího výboru i dozorčí rady Českých drah – to už je (nedávná) minulost. Dalším krokem, který učinila nová dozorčí rada, bylo odvolání představenstva ČD, kde skončil jak předseda Ing. Petr Žaluda, tak i tři členové: Ing. Miroslav Šebeňa, Mgr. Roman Boček a Ctirad Nečas. Pět nových členů dozorčí rady a Josef Smýkal z ČSSD zvedli ruku pro konec starého představenstva. Proti byli tři zástupci odborů. Vzápětí bylo jmenováno představenstvo nové, tentokrát pouze tříčlenné. Kromě Dalibora Zeleného se funkce ujme výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální politiku Pavel Švagr. Nové představenstvo pak odvolalo stávajícího generálního ředitele Petra Žaludu z funkce generálního ředitele Českých drah. Jeho pozici přebírá Dalibor Zelený (nar. 2. června 1957).

Den končí, Přerov - Horní Moštěnice, foto: optus IHNED.cz cituje odvolaného generálního ředitele. „Je to rozhodnutí vlastníka, je ale jisté, že to bylo dopředu připraveno,“ prohlásil bezprostředně po svém odvolání z představenstva. „Rozhodli to už dopředu. Dva týdny se nás na nic k výsledkům nezeptali, dnes měli jen nějaké dotazy k loňské výroční zprávě a pak nás poslali pryč. Potom už nám jen přečetli pětistránkový připravený text výtek k výroční zprávě a oznámili nám, že nás všechny odvolali,“ popsal odvolaný ředitel průběh neveřejného jednání.

„Já jsem nesmírně potěšen, že z toho množství kandidátů byl zvolen právě pan Dalibor Zelený. Nejen proto, že České dráhy již řídil, ale také proto, že pomohl mnoha společnostem. My doufáme, že se mu to podaří i s Českými dráhami, kam se po letech vrací,“ řekl po jmenování ministr dopravy Žák. Kteří byli další kandidáti se nám prozatím nepodařilo dopátrat.

682.005-4, Poříčany - Klučov, foto: Chary Připomeňme, že Dalibor Zelený už generálním ředitelem Českých drah byl – a to v době od 6. září 1998 do 1. března 2003. Byl tedy posledním generálním ředitelem Českých drah, státní organizace, a prvním generálním ředitelem Českých drah, a. s. V té době (opoziční smlouva mezi ČSSD a ODS) byl považován za blízkého sociální demokracii a zastánce jednotného podniku, byl odpůrce oddělení SŽDC. Po odvolání z funkce čelil podezření, že uzavřel nevýhodné dodatky kupní smlouvy na rychlovlaky pendolino, což prověřovala i Policie ČR. Zelený tato podezření odmítl. Za připomenutí stojí třeba rozhovor, který 15. ledna 2002 poskytl BBC.

Dalibor Zelený po odchodu z vedoucích pozic u Českých drah pak působil jako ředitel správce železniční infrastruktury Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). V dubnu 2008 ale z osobních důvodů z funkce odstoupil. V minulosti byl, mimo jiné, členem představenstva ŽEKON železniční konzumní družstvo, které 3. května 2005 zaniklo a skončilo v likvidaci. Byl členem správní rady Nadačního fondu Jana Pernera.

Výhybka 114, Studénka, foto: Martin Grill Od 10. února 2012 byl místopředsedou dozorčí rady společnosti OREDO, od 10. února 2012 do současnosti je pak jejím předsedou. Současně je osoba samostatně výdělečně činná a jeho předmětem podnikání jsou poradenství v oblasti řízení, překladatelské a tlumočnické činnosti a ostatní vzdělávání. Dalibor Zelený trvale bydlí v České Třebové, je radním města Česká Třebová a je v komisi rady pro veřejné zakázky.

A odcházející generální ředitel? Ten dle smlouvy dostane odstupné ve výši 24 měsíčních platů. Kdyby to bylo jen 500 tisíc měsíčně, jak před časem přiznal v jednom z rozhovorů, bylo by to 12 milionů korun. Ale vloni se hovořilo o tom, že by se měly odměny vedoucích pracovníků zvýšit a to až na 15 milionů ročně. Počkáme si, zda se v rámci transparentnosti dozvíme výše odměn nového vedení.

Zdroje: Britské listy, ČTK - Finanční noviny, dlžník.zoznam.sk, E15, iDNES, IHNED.cz, Justice.cz, město Česká Třebová, Novinky.cz, Peníze.cz, Noviny.sk, TN.cz, Virtually


Vlad Poslat mail autorovi | 31.7.2013 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
01.08.2013 (19:01)  
M: odvarem zmen v ND co je prosím ND? ministerstvo dopravy?
registrovaný uživatel M 
01.08.2013 (18:41)  
Zmeny v CD jsou kazdopadne slabym odvarem zmen v ND. Je pekne, ze to tam melo tu reakci. I kdyz "jim" je to urcite jednou a kaslou na to.
01.08.2013 (18:16)  
Krize ČDC - podívejte se na to z jiného úhlu - kolik tady za posledních 10 let vyrostlo firem a distribučních center. Současný rozvoj logistiky, který stojí na bezzásobových technologiích výroby, malých a častých dodávkách, není možné uspokojit tradiční technologií nákladní železniční dopravy pomocí seřaďovacích stanic, průběžných nákladních vlaků... navíc mnoho subjektů jede pouze na silniční dopravě, která je hlavně výrazně levnější - zkuste si dnes nechat poslat vagon z Mníšku pod Brdy do Rýmařova a dejte si spočítat, kolik to bude stát a jak dlouho to bude trvat vlakem. Do toho to porovnejte s kamionem...

ČD se v té době mělo adaptovat na změnu ve výrobě a chovat se k subjektům jako k zákazníkům, starat se o spolehlivost a dochvilnost a rychlost nákladky, spolupracovat se silničními přepravci a ne si hrát na ukřivděné, kterým ty zlé kamiony akorát škodí.

Tohle možná trochu pochopili soukromníci a velké průmyslové subjekty, kteří si sehnali pár lokomotiv a začali podnikat, dále se rozvinula kontejnerová přeprava, ve které ale ČDC nemá 100% zastoupení (viz například úspěch Metransu)
01.08.2013 (15:48)  
Ad Pikehead: No já myslím, že DB Schenker má úplně stejné problémy jako ČD Cargo. Tedy šetřit a optimalizovat, co to dá. V Německu to znamená, že existuje pouze 9 seřaďovacích nádraží pro celé Německo a jen cca 1000 tarifních bodů. Takže při aplikaci tohoto přístupu u nás by to znamenalo tak 1 nádraží (možná 2 - něco v Čechách a něco v Ostravě) a 125 tarifních bodů (z dnešních 1000 až 1100), přičemž možná polovina sítě by přestala být obsluhována zcela.

Za to, že tohle Žaludovi nikdo nepovolil, Žaluda sám nemůže.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.08.2013 (13:35)  
Pro Pikehead:

:-) Ostatně věřím, že DB Schenker ČD Cargo (natož pány Žaludu či Zeleného) jaksi nepotřebuje .... :-)
registrovaný uživatel M 
01.08.2013 (12:29)  
JH: Jo, dobrej clanek, take mne zaujal. "Nejlepsi" pasaz ale neni ani o tom, jak rychle to rozhodli, ale spis o tom, ze oslovili 6 kandidatu (kteri to vubec netusili a nebyli predem pripraveni) a ti z fleku odvykladali svoje vize tykajici se firmy typu CD. Tomu rikam odbornici a ne ze ne!
01.08.2013 (11:26)  
JH: aspoň se začíná ukazovat, na co jsou ti "odborníci" vlastně odborníci. Především je to dost neférové k Žaludovi - obnova vozového parku byla bezesporu nejzásadnějším problémem podniku, kterou Žaluda v rámci možností docela dobře řešil - byť za cenu úplatků do politické sféry přes Škodovku.

Tady je ještě článek srovnávající ho se Zeleným: http://ekonomika.idnes.cz/srovnani-petr-zaluda-dalibor-zeleny-vedeni-ceskych-drah-p2j-/eko-doprava.aspx?c=A130731_223943_eko-doprava_neh Z pohledu cestujícího jsou jeho výsledky výrazně viditelnější než Zeleného, i když je pravda, že Žaludovi kromě více prachů pomohlo i oddělení dopravní cesty a dost ho asi nakopl i vnější tlak od Jančury.

Jediný zásadní průser, který bych mu omlátil o hlavu, je Cargo. Tam je stav katastrofální a nevidím jedinou věc (kromě personální redukce), kterou by se ten byznys někam posouval... Taky je pravda, že se ta katastrofa nestala ze dne na den a mělo to být řešeno dozorčí radou průběžně, případně se to za odvoz mělo věnovat (s podmínkou zachování vozovek) DB Schenkeru.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
01.08.2013 (11:22)  
Ad M. Drábek
Jako, že Zelený bude jezdit hromadnou dopravou ?? :-)
01.08.2013 (11:03)  
Tak schválně - zdalipak začnou od grafikonu zastavovat Pendolina a všechna EC v České Třebové ;-)..??
01.08.2013 (9:47)  
Než osoba Zeleného, je více zarážející rychlost výměny. I seriózní média toto nenechávají bez povšimnutí...
http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-60350870-pripravena-akce-kandidaty-na-sefa-ceskych-drah-sehnala-dozorci-rada-za-par-minut
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko