Praha — Letošní léto přináší i na českých železnicích jednu změnu za druhou. Nový ministr dopravy, kompletní obměna řídícího výboru i dozorčí rady Českých drah – to už je (nedávná) minulost. Dalším krokem, který učinila nová dozorčí rada, bylo odvolání představenstva ČD, kde skončil jak předseda Ing. Petr Žaluda, tak i tři členové: Ing. Miroslav Šebeňa, Mgr. Roman Boček a Ctirad Nečas. Pět nových členů dozorčí rady a Josef Smýkal z ČSSD zvedli ruku pro konec starého představenstva. Proti byli tři zástupci odborů. Vzápětí bylo jmenováno představenstvo nové, tentokrát pouze tříčlenné. Kromě Dalibora Zeleného se funkce ujme výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální politiku Pavel Švagr. Nové představenstvo pak odvolalo stávajícího generálního ředitele Petra Žaludu z funkce generálního ředitele Českých drah. Jeho pozici přebírá Dalibor Zelený (nar. 2. června 1957).
IHNED.cz cituje odvolaného generálního ředitele. „Je to rozhodnutí vlastníka, je ale jisté, že to bylo dopředu připraveno,“ prohlásil bezprostředně po svém odvolání z představenstva. „Rozhodli to už dopředu. Dva týdny se nás na nic k výsledkům nezeptali, dnes měli jen nějaké dotazy k loňské výroční zprávě a pak nás poslali pryč. Potom už nám jen přečetli pětistránkový připravený text výtek k výroční zprávě a oznámili nám, že nás všechny odvolali,“ popsal odvolaný ředitel průběh neveřejného jednání.
„Já jsem nesmírně potěšen, že z toho množství kandidátů byl zvolen právě pan Dalibor Zelený. Nejen proto, že České dráhy již řídil, ale také proto, že pomohl mnoha společnostem. My doufáme, že se mu to podaří i s Českými dráhami, kam se po letech vrací,“ řekl po jmenování ministr dopravy Žák. Kteří byli další kandidáti se nám prozatím nepodařilo dopátrat.
Připomeňme, že Dalibor Zelený už generálním ředitelem Českých drah byl – a to v době od 6. září 1998 do 1. března 2003. Byl tedy posledním generálním ředitelem Českých drah, státní organizace, a prvním generálním ředitelem Českých drah, a. s. V té době (opoziční smlouva mezi ČSSD a ODS) byl považován za blízkého sociální demokracii a zastánce jednotného podniku, byl odpůrce oddělení SŽDC. Po odvolání z funkce čelil podezření, že uzavřel nevýhodné dodatky kupní smlouvy na rychlovlaky pendolino, což prověřovala i Policie ČR. Zelený tato podezření odmítl. Za připomenutí stojí třeba rozhovor, který 15. ledna 2002 poskytl BBC.
Dalibor Zelený po odchodu z vedoucích pozic u Českých drah pak působil jako ředitel správce železniční infrastruktury Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). V dubnu 2008 ale z osobních důvodů z funkce odstoupil. V minulosti byl, mimo jiné, členem představenstva ŽEKON železniční konzumní družstvo, které 3. května 2005 zaniklo a skončilo v likvidaci. Byl členem správní rady Nadačního fondu Jana Pernera.
Od 10. února 2012 byl místopředsedou dozorčí rady společnosti OREDO, od 10. února 2012 do současnosti je pak jejím předsedou. Současně je osoba samostatně výdělečně činná a jeho předmětem podnikání jsou poradenství v oblasti řízení, překladatelské a tlumočnické činnosti a ostatní vzdělávání. Dalibor Zelený trvale bydlí v České Třebové, je radním města Česká Třebová a je v komisi rady pro veřejné zakázky.
A odcházející generální ředitel? Ten dle smlouvy dostane odstupné ve výši 24 měsíčních platů. Kdyby to bylo jen 500 tisíc měsíčně, jak před časem přiznal v jednom z rozhovorů, bylo by to 12 milionů korun. Ale vloni se hovořilo o tom, že by se měly odměny vedoucích pracovníků zvýšit a to až na 15 milionů ročně. Počkáme si, zda se v rámci transparentnosti dozvíme výše odměn nového vedení.
Zdroje: Britské listy, ČTK - Finanční noviny, dlžník.zoznam.sk, E15, iDNES, IHNED.cz, Justice.cz, město Česká Třebová, Novinky.cz, Peníze.cz, Noviny.sk, TN.cz, Virtually
ČD se v té době mělo adaptovat na změnu ve výrobě a chovat se k subjektům jako k zákazníkům, starat se o spolehlivost a dochvilnost a rychlost nákladky, spolupracovat se silničními přepravci a ne si hrát na ukřivděné, kterým ty zlé kamiony akorát škodí.
Tohle možná trochu pochopili soukromníci a velké průmyslové subjekty, kteří si sehnali pár lokomotiv a začali podnikat, dále se rozvinula kontejnerová přeprava, ve které ale ČDC nemá 100% zastoupení (viz například úspěch Metransu)
Za to, že tohle Žaludovi nikdo nepovolil, Žaluda sám nemůže.
:-) Ostatně věřím, že DB Schenker ČD Cargo (natož pány Žaludu či Zeleného) jaksi nepotřebuje .... :-)
Tady je ještě článek srovnávající ho se Zeleným: http://ekonomika.idnes.cz/srovnani-petr-zaluda-dalibor-zeleny-vedeni-ceskych-drah-p2j-/eko-doprava.aspx?c=A130731_223943_eko-doprava_neh Z pohledu cestujícího jsou jeho výsledky výrazně viditelnější než Zeleného, i když je pravda, že Žaludovi kromě více prachů pomohlo i oddělení dopravní cesty a dost ho asi nakopl i vnější tlak od Jančury.
Jediný zásadní průser, který bych mu omlátil o hlavu, je Cargo. Tam je stav katastrofální a nevidím jedinou věc (kromě personální redukce), kterou by se ten byznys někam posouval... Taky je pravda, že se ta katastrofa nestala ze dne na den a mělo to být řešeno dozorčí radou průběžně, případně se to za odvoz mělo věnovat (s podmínkou zachování vozovek) DB Schenkeru.
Jako, že Zelený bude jezdit hromadnou dopravou ?? :-)
http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-60350870-pripravena-akce-kandidaty-na-sefa-ceskych-drah-sehnala-dozorci-rada-za-par-minut
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.