..: Pendolino pojede na Slovensku s příspěvkem státu :..

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Ačkoliv tuto informaci někteří tušili již dříve, České dráhy ji odmítaly oficiálně potvrdit s tím, že na Slovensku nejsou dopravcem vlaku a tudíž se jich to netýká: „To je otázka na ZSSK,“ uvedl například mluvčí ČD Petr Šťáhlavský na tiskové konferenci k novému grafikonu. Skutečnost, že provoz vlaků SC 240/241 bude na Slovensku subvencován, však potvrdila mluvčí Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová: „Jde o (jeden) pár vlaků denně, jsou to výkony v rámci smlouvy o výkonech ve veřejném zájmu,“ uvedla Morháčová. Informaci následně potvrdilo také slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje (MDVRR). Na trase Praha – Košice tak nastává situace, kdy dva dopravci jezdí celou trasu na vlastní komerční riziko, zatímco vlaky SC Pendolino riziko tržeb nenesou, mají velkou část trasy prakticky jistě ziskovou.

Otázkou je, proč jsou tyto vlaky vůbec do veřejné objednávky zahrnuty. Na slovenské hlavní lince Bratislava – Žilina – Košice totiž stát subvencuje z dálkové dopravy pouze zastávkové rychlíky, zatímco expresní vlaky IC jezdí na vlastní komerční riziko dopravců. A vlaky Pendolino s povinnou rezervací a velmi omezeným zastavováním spadají svým konceptem jednoznačně do druhé jmenované kategorie. Objednatel železniční dopravy na Slovensku, kterým je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje, však podobné námitky odmítá: „Co se týče důvodu zahrnutí tohoto vlaku do systému dopravních výkonů ve veřejném zájmu, poloha tohoto vlaku byla nastavená tak, aby zabezpečovala dopravní obsluhu území v čase a rozsahu, který stát požadoval,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. O oprávněnosti tohoto argumentu lze však pochybovat při pohledu do jízdního řádu: přibližně 20 minut před Pendolinem totiž do Košic ve směru od Žiliny přijede objednávaný rychlík, asi 30 minut po příjezdu pak komerční vlak IC dopravce ZSSK. Podobná situace panuje navíc i v opačném směru. K dotazu na výši úhrady za zmíněný vlak pak mluvčí Martin Kóňa uvedl, že podobné údaje MDVRR nemá.

Celá situace se samozřejmě nelíbí také soukromým dopravcům: „Jsou to kroky jednoznačně namířené proti soukromým dopravcům. Tato politika se Slovensku nevyplatí, a to ani, pokud jde o občany, kteří vše nakonec zaplatí, ani pokud jde o Brusel, s jehož přístupem k liberalizaci trhu je to v přímém rozporu. České dráhy tím sledují i to, že část svých ztrát z nepovolené soutěže na trase Praha - Ostrava chtějí přelít na Slovenský stát. Doufáme, že zákazníci tuto strategii prohlédnou a zvolí si kvalitní, lepší a nedotovaný produkt,“ uvedla mluvčí dopravce LEO Express Petra Valentová. Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury se naopak k dané situaci raději nechtěla vyjadřovat.

Pro úplnost dodejme, že Včasná jízdenka ČD pro trasu Praha - Košice vyjde na 425 korun (15 eur), dále je nutná povinná rezervace v ceně 85 korun (3 eura). Na území Slovenska mohou vlak využít i cestující s nárokem na bezplatnou přepravu, ti však musí zaplatit povinnou místenku v ceně 5 eur. V České republice je přitom právě dostupnost vlaku bez rezervace nezbytnou podmínkou pro zahrnutí vlaku do objednávky Ministerstva dopravy a poskytnutí státních subvencí na jeho provoz, např. pro pendolina v úseku Plzeň - Františkovy Lázně.

Zdroje: ZSSK, České dráhy, MDVRR SR


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.11.2014 (15:40)  
ako neviem kto sa co sa vzrusuje na tom. je to objednane statom? je. tak logicky je to aj dotovane nie?
registrovaný uživatel Kuzma 
28.11.2014 (15:30)  
Pokud se nepletu tak úspora času při použití SC na trase Pha-Ova je pouhopouhá 3 % oproti klasice.Trasa Pha -Plz-Cheb vykazovala až 17 % úsporu, tedy v režimu SC před několika málo lety (v období,kdy jezdila Pendolina do Chebu jen o víkendech s minimem zastávek). Myslím ,že je jasné kde má naklápění OPRAVDU nějaký smysl a na Ostravu to NENÍ !!!
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
28.11.2014 (14:09)  
Jiří Kocurek: Mám na Slovensku rodinu, takže indický autobus od slovenského ještě odliším, nebojte ;-) Já myslel myšlenkové postupy jejich slavného ministerstva, resp. pana nejvyššího Smeráka. Ale to sem nebudem tahat...
28.11.2014 (13:39)  
Zlámalík: https://www.youtube.com/watch?v=U_BLIGzKMAY
Orient říkáte? Srovnání Indických a Pakistánských železnic. :D
28.11.2014 (13:38)  
Ono pokud byl dotovaný Košičan (a byl?), pak je celkem logické, že je dotovaná jeho náhrada. I když měl radši zůstat, jak byl, a bez povinné rezervace.

Ti tři dopravci si to jinak taky můžou po nějakém čase rozmyslet a pak by přímé denní spojení z ČR za Žilinu nemuselo bejt.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
28.11.2014 (13:06)  
Jak typické. Navrhoval bych tedy změnit název vlaku na Orient Expres. Cílová země do této kategorie zcela jistě spadá.
registrovaný uživatel Hanys  mail  
28.11.2014 (11:57)  
M@ra:
Nikdy.Důvody jsou už řadu let všeobecně známé.
A k těm úhradám.Když si to chtěj ZSSK,potažmo stát, dělat tímhle způsobem,je to jejich věc.Tady by to už asi neprošlo.
28.11.2014 (11:57)  
To vypadá, že SR chce jít přes cestu žalob o nerovném přístupu a požadavků na kompenzace ztrát ostatních dopravců... Domnívám se, že tohle bude úplně jiná divočina než v ČR.
registrovaný uživatel Guty 
28.11.2014 (11:48)  
To to Pendolino bude brzy vypadat .... :-O
registrovaný uživatel M@ra 
28.11.2014 (10:38)  
To je zas Orient. Kdy konečně pendolina skončí na jediné lince, kde mají smysl: Dresden-Linz...?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko