Praha — Počátkem července vstoupil v platnost nový předpis SŽDC D1 - Dopravní a návěstní předpis, který, kromě jiných změn, vrací všem výpravčím červenou čepici. Doposud je nosili jen ti, kteří vypravovali vlaky výpravkou z nástupiště, ostatní – výpravčí určení ke sledování jízdy vlaků pohledem, nosili modrou stejnokrojovou čepici. To nyní změnil článek 287 předpisu D1: „Označením výpravčího, určeného ke sledování jízdy vlaků pohledem (z takového místa, aby mohl zjistit případnou závadu na jedoucích vozidlech, a aby doprovod vlaku mohl zjistit, zda mu výpravčí nedává ruční návěsti), je červená stejnokrojová čepice a to i v případě, že vykonává dopravní službu mimořádně bez stejnokroje.“ Důvodem pro návrat červených čepic všem výpravčím je bezpečnost a lepší přehled pro cestující. Tato část nového předpisu je mezi zaměstnanci všeobecně vítána. Předpis upravuje také způsob výpravy vlaků. Podle předpisu totiž „…dá výpravčí krátce před odjezdem… strojvedoucímu návěst Odjezd,“ již ale není blíže stanovena doba „krátce před odjezdem“ a další nejasnosti vládnou také ohledně převzetí návěsti Odjezd, u té také není dáno, zda ji stačí převzít zvednutím ruky, nebo jedním dlouhým zvukem lokomotivní houkačky.
Zdroj: SŽDC
Myslíte, že se nikdy nestalo, aby vlak odjel ze stanice bez řádné výpravy výpravčím? Další upřesnění už popsali jiní.
Jinak aby to nebylo až tak jednoduché, může se vám stát, že uvidíte výpravčího s výpravkou ve stanici, kde se jinak normálně výpravkou nevypravuje. Jedná se např. o případ, kdy se odjíždí s vlakem proti neobsluhovanému návěstidlu. Doteď rozkaz k odjezdu musel být napsán v rozkaze, anebo byl dán radiostanicí. S červenou čepicí se výpravčím vrátila možnost použít výpravku.
Ve vlaku je řazena elektrická a za ní dieslová loko, diesel je ovládaný "na dálku". Projíždějí napěťovou výluku tudíž první - elektrická nevyvíjí tažkou sílu. Druhá, dieslová, to celé táhne sama, ale je řízena z elektrické. Nově se v tomto případě nejedná o sunutí, pokud to dobře chápu.
A ten výpravca tam k niečomu je, keby tam nebol k ničomu, tak mi verte že už by tam nebol. On musí tou výpravkou hlavne učiť, ktorýže to vlak vlastne odchádza, pretože to z nejakého dôvodu nedokáže (dostatočne bezpečne) urobiť zabezpečovacie zariadenie.
Pavolo: Preto sa tá značka v tom SJŘ otočila, aby si to mohol fíra priebežne kontrolovať.
V předpise jsme narazili i na další nejasnost, a to ohledně sunutých vlaků. Dle znění předpisu je sunutý vlak i takový, v jehož čele je nečinné vozidlo, schopné ale ovládat ostatní činná vozidla ve vlaku (třeba chcíplý motorový vůz při vícenásobné trakci). Aby vlak nebyl sunutý, musí být v čele buď činné hnací vozidlo nebo řídicí vůz.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.