..: Nový předpis D1 vrací všem výpravčím červené čepice :..

Výpravčí, foto: Bertovec Praha — Počátkem července vstoupil v platnost nový předpis SŽDC D1 - Dopravní a návěstní předpis, který, kromě jiných změn, vrací všem výpravčím červenou čepici. Doposud je nosili jen ti, kteří vypravovali vlaky výpravkou z nástupiště, ostatní – výpravčí určení ke sledování jízdy vlaků pohledem, nosili modrou stejnokrojovou čepici. To nyní změnil článek 287 předpisu D1: „Označením výpravčího, určeného ke sledování jízdy vlaků pohledem (z takového místa, aby mohl zjistit případnou závadu na jedoucích vozidlech, a aby doprovod vlaku mohl zjistit, zda mu výpravčí nedává ruční návěsti), je červená stejnokrojová čepice a to i v případě, že vykonává dopravní službu mimořádně bez stejnokroje.“ Důvodem pro návrat červených čepic všem výpravčím je bezpečnost a lepší přehled pro cestující. Tato část nového předpisu je mezi zaměstnanci všeobecně vítána. Předpis upravuje také způsob výpravy vlaků. Podle předpisu totiž „…dá výpravčí krátce před odjezdem… strojvedoucímu návěst Odjezd,“ již ale není blíže stanovena doba „krátce před odjezdem“ a další nejasnosti vládnou také ohledně převzetí návěsti Odjezd, u té také není dáno, zda ji stačí převzít zvednutím ruky, nebo jedním dlouhým zvukem lokomotivní houkačky.

Zdroj: SŽDC


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 4.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sabat 
05.07.2013 (12:57)  
Stačí jen vykouknout z okna,když výpravčí zapíská.
registrovaný uživatel Kuba 
05.07.2013 (12:49)  
Jinak ale obecně fírům v takových případech moc nezávidím. Nejdřív si musí hlídat výpravku a pak ještě vlakvedoucího + ještě čas.

Já nemusím nic, oni výpravčí si to myslí, že hned jak přijedu, tak nebudu dělat nic jiného jenom sledovat DK, jestli náhodou výpravčí už nevychází a nezvedá výpravku. Bohužel pro ně, oni tam musí stát tak dlouho, dokud ten pokyn nepřeveznu, takže pokud se na něho dívat nebudu, nemám co převzít, takže tam může stát i pár minut. Já mám ve stanici taky svoje povinnosti, ne vždy je i mašinka v pořádku, takže s mého pohledu se nic moc nemění. 30 vteřin před odjezdem mrknu na návěstidlo, to je postavené, mrknu na výpravčího jestli ta návěst je skutečně pro mě, převezmu pokyn, mrknu na vlakvedoucí, ta kývne a na čas odjíždím. Jak jednoduché, jak prosté. Takové vypravování 5min předem si můžou strčit někam.
registrovaný uživatel sabat 
05.07.2013 (12:31)  
Pokud je ZZ v normálním bezporuchovém stavu tak se vypravuje buď návěstidlem a nebo návěstí ODJEZD.V případě poruchy ZZ se mohou použít ostatní způsoby výpravy vlaku.
05.07.2013 (9:13)  
Pavel Z: Samozřejmě, návěst odjezd může být dána více způsoby, například právě telekomunikačním zařízením, nebo i třeba ústně či písemným rozkazem, každopádně aspoň v našem regionu to zatím všichni dělají tak jako před změnou.
05.07.2013 (7:10)  
Rodny: Výpravčí stále musí v některých stanicích vlak vypravit a bez toho, aby tu výpravku zvedl a dal mi návěst Odjezd odjet nemohu, i kdyby byl stokrát čas odjezdu.

Opravdu musí zvednout tu výpravku, nebo stačí vysílačka?
Já jen, že už i takovou výpravu vlaku jsem zaregistroval a to je pak docela sranda, když v jedné a té samé stanici se jednou vypravuje výpravkou a jednou vysílačkou.
Jinak ale obecně fírům v takových případech moc nezávidím. Nejdřív si musí hlídat výpravku (bohužel zvyk je železná košile, takže pár převezených cestujících v první dny po změně předpisu už také bylo, protože zkrátka vlak hned odjel) a pak ještě vlakvedoucího + ještě čas.
registrovaný uživatel Bakiy 
04.07.2013 (23:31)  
Martin Grill: Ale no tak... :-) Po novu uz vypravciho nejakej vlakvedouci nezajima a ceka na "signal" od strojvedouciho a ten od vlakvedouciho...
Osobne take vitam, ze vypravci maji opet cervenou cepici. Je to dobry nejen pro zamestnance, ale i pro cestujici verejnost. A jeste vic vitam, ze stanice, kde vypravci vypravuje vypravkou jsou dnes jiz spise vyjimkou. I v SJR je symbol vypravky (ale i telefonku na D3) lepsi nez "cerne kolecko" (nebo "puleny ctverecek")...
04.07.2013 (22:25)  
Martin Grill: Ano, jsou-li obě vozidla vybavena sběrnicí UIC nebo jak se to přesně nazývá. Z elektrické lokomotivy lze v takovém případě ovládat dieselovou (nebo naopak).
04.07.2013 (19:43)  
Uff, to jsem si oddechl. Jsem rád, že jsem jen špatně pochopil Tvou větu. A ano, souhlasím, v tomto případě samozřejmě po předání rozkazu může vlak vypravit i výpravkou :) Jsem dost zvědav, jak to celé bude probíhat v praxi, hlavně ve stanicích, kde opravdu na návěstidlo vidět nejde, asi si udělám výlet :)
registrovaný uživatel Pavolo 
04.07.2013 (19:35)  
pro Rodny
Samozřejmně, že jsem to tak nemyslel, pokud jsi to tak pochopil, omlouvám se. V tomto konkrétním případě, jako je odjezd vlaku proti neobsluhovanému návěstidlu strojvedoucí dostane písemný rozkaz Z (popřípadě V), kde je zhruba toto znění: Odjezdové návěstidlo L2 se neobsluhuje, po rozkazu k odjezdu smíte odjet. A doteď modrý výpravčí tento rozkaz k odjezdu tam musel připsat ve znění: Vlak 888 ze druhé koleje do Lhoty odjezd. No a nyní po zpravení vlaku písemným rozkazem už může dát rozkaz k odjezdu výpravkou, byť normálně vlaky nevypravuje.
04.07.2013 (19:12)  
Pavolo, to jsi doufám nemyslel vážně, že bys jakožto strojvedoucí odjel proti neobsluhovanému odjezdovému návěstidlu bez vypsaného rozkazu, ale pouze na návěst odjezd dávanou výpavčím, že ne? Jestli jo, modlím se, abys nebyl strojvedoucím.
Výpravčí, který je ve stanici, ve které se vlaky vypravují postavením hlavního návěstidla může vlak vypravit, ale jen pokud strojvedoucí nevidí na hlavní návěstidlo(například stanice v oblouku nebo za snížené viditelnosti), nebo pokud je mezi vlakem a návěstidlem výhybka a vlak přijel z opačného směru. Předpis SŽDC D1 uvádí všechny příklady a vypisovat je nebudu, kdo chce, může si to jednoduše přečíst.
Každopádně já jsem velmi rád, že jsou opět v červených čepicích, konečně jde jasně vidět, kdo je výpravčím. Černé kolečko ze SJŘ zmizelo a objevil se symbol výpravky jednoduše proto, že stanic, kde se vypravuje postavením hlavního návěstidla je mnohonásobně víc, než těch, kde vypravuje výpravčí a je třeba toto odlišit.
Aleš Liesk: Výpravčí stále musí v některých stanicích vlak vypravit a bez toho, aby tu výpravku zvedl a dal mi návěst Odjezd odjet nemohu, i kdyby byl stokrát čas odjezdu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko