..: SNCB i NS odstupují od smlouvy na V250 :..

Fyra V 250, Deurne - Horst, foto: Arnold de Vries Brusel / Amsterdam — Provoz vysokorychlostních vlaků Fyra V250, které byly nasazovány na spoje mezi Amsterdamem a Bruslem, resp. Amsterdamem a Bredou, neměl dlouhého trvání. Podle smlouvy z roku 2004 měly být jednotky dodány v roce 2007, první cestující se s nimi ale svezli až v závěru roku 2012. Nizozemci své soupravy vyřadili z provozu již 17. ledna 2013. Následovala je i SNCB, která 24. ledna dala výrobci 3 měsíce na sjednání nápravy. Nizozemská vláda odsouhlasila rozhodnutí státem vlastněného dopravce NS odstoupit od smlouvy se společností AnasldoBreda na dodávku 16 vlakových souprav V250. Nizozemsko následoval belgický státem vlastněný dopravce SNCB, který odstoupení od smlouvy na dodávku tří souprav V250 ohlásil počátkem června.

Fyra V250, interiér vozu 2. třídy, foto: Smiley.toerist SNCB požádalo o prověrku dodaných italských souprav mezinárodní konzultantskou firmu Mott MacDonald, která přišla s překvapivými závěry. Odhalili základní chyby a nedostatky ve spolehlivosti a bezpečnosti jak v návrhu, tak při výrobě, spolu s „nestandardním řízením výroby“. Katalog závad byl, překvapivě, velmi rozsáhlý. Od problémů s dveřmi, přes úniky vody, vytrhávání střešních prvků, poškození spodní části vlaku od sněhu a ledu, problému s bateriemi, které mohly vést až k požáru jednotky. Problematická byla pokládka kabelů a jejich upevnění v podlahách souprav. Již po tak krátké době provozu našli experti korozní poškození jak karosérií, tak i podvozků. Konstrukce čel vozidel (od spřáhel níže) nebyla robustní a je chybná v mnoha aspektech svého návrhu do té míry, že řešení není vhodné pro dlouhodobý provoz. Konzultanti dále poukázali na rozpor mezi dokumentací, která tvrdila, že dodávané vlaky jsou v dobré kvalitě, a skutečností a zpochybnili tak výstupní kontroly výrobce. Dodatečné úpravy by si u tří belgických souprav vyžádaly minimálně 17 měsíců práce. Toto expertní posouzení vedlo SNCB k jednoznačnému závěru – odstoupení od smlouvy.

Dále se vše bude točit kolem financí. Nizozemská strana uzavřela smlouvu v roce 2004 na částku 336 milionů eur a bude se snažit získat zpět více než 180 milionů eur, které již byly uhrazeny. Belgičané požadují vrácení 37 milionů eur, které již zaplatili, a jsou připraveni se o tuto částku i soudit.

Fyra V250, Den Haag HS, foto: Smiley.toerist Obě společnosti se snaží minimalizovat dopady na cestující. NS plánuje posílit spoje mezi Haagem a Bruselem až na deset vlaků v každém směru denně a jedná s SNCB o možném zvýšení až na 16 párů denně, jakmile to bude možné. Posílení spojů mezi Haagem a Amsterdamem brání nutnost změny jízdních řádů – je nutno uvolnit dopravní cestu – a tyto změny se pak s největší pravděpodobností dotknou spojů na lince Amsterdam – Zwolle. Jedná se rovněž o možném navýšení počtu spojů Thalys, kterých by místo devíti mohlo mezi Amsterdamem a Bruselem jezdit denně až 11 párů. Výhledově by pak mezi Amsterdamem a Bruselem mělo jezdit denně až 22 párů vysokorychlostních vlaků, které by dále pokračovaly buď o Paříže (Thalys) nebo Londýna (Eurostar). Dalšího dopravce hledá i město Haag.

Zdroje: Digiplanet, News 24, Pipsrailway, Railway Gazette [1], [2], Wikimedia Commons [1], [2], [3]


Vlad Poslat mail autorovi | 14.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Belgie Nizozemsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.06.2013 (14:35)  
Jen bych si ještě dovolil připomenout pro ty, co vidí, že Itálie = šmejd, úspěch super kvalitní německé firmy, která dodala super nové a bezúdržbové jednotky pro metro, které stráví většinu života jen v uzavřeném tunelu a jak to dopadlo :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.06.2013 (14:33)  
Klobouk dolů - zejména je-li objednatelem firma se státní účastí. To chce fakt pořádnou dávku osobní odvahy od těch kdo se rozhodli a praštili do stolu s výrazným NE! a odstoupili .....
registrovaný uživatel Davson  mail  
14.06.2013 (14:00)  
Výňatek z vyjádření firmy Breda v tisku ze 7.6.2013:
Vlaky jsou bezpečné a důvody pro zrušení objednávky nejsou technické povahy., tak kde je zakopaný pes:-)
14.06.2013 (13:58)  
Pikehead: Jednotka umí 3 kV i 25 kV, takže za několik měsíců vyjde tiskovka že úspěšný český soukromý dopravce zahajuje provoz vlaků "Italská kvalita" na lince Praha - Brno a bude to jííízda :-D
14.06.2013 (13:42)  
No jedna banánová republika, kde by to mohl udat, mě napadá... :)
14.06.2013 (13:36)  
To je zase předsudků o něčem co je z Itálie. I co se vlaků týče, tak částečně Italská je třeba řada 610 DB a co jí vytknout? Tím ale nechci říct, že todle nepo*** co to šlo. Ale je to jeden konkrétní výrobce a to neznamená, že všechno italský mimo jídla je špatný. Stejně tak i z těch správ výrobce vidí, co všechno je špatně a pokud ty vady odstraní, někde to určitě udá.
registrovaný uživatel Davson  mail  
14.06.2013 (13:31)  
Elektrický houkačky jsou většinou na osobních autech (12V), na vlacích, kamionech jsou podtlakové houkačky, takže kompresor je schovaný uvnitř. Každopádně to vliv na funkci má, ucpaná trumpeta apod.
Jinak jsem přesně čekal reakce typu, z Itálie jen víno a pizzu. Já měl vždy jen italský auta (Alfa) a motorky (ItalJet) a žádný problém. A kde asi vynalezli motory jTD? Fabia S2000 je prošpikovaná elektronikou Magneti Marelli a hle jaká je to kára:-)
registrovaný uživatel Neonym  mail  
14.06.2013 (13:25)  
Tak tohle je fakt neskutečné. Výrobce je nehorázné prase
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
14.06.2013 (13:14)  
Kubo,
a) nemá to vliv na funkci (hlavního živočicháře)?
b) nikomu to nevadí. Ani těm trumpetám, resp. tomu, co je v nich?

Hádám, že je to elektrická houkačka, membránový reproduktor. Jak se asi na funkci a životnosti projeví fakt, že dovnitř nafouká sníh, který třeba roztaje, pak zmrzne, led se roztahuje... nejsem konstruktér, ale nějak mě to nenaplňuje uspokojením z dobře odvedené práce.
registrovaný uživatel Kuba 
14.06.2013 (13:10)  
Ty zasněžené trumpety od houkaček, to není nic zvláštního. Na 810 a 814 se tak jezdí každou zimu a nikomu to nevadí.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko