Praha — Uplynulo jen několik desítek hodin od odvolání předsedy představenstva Českých drah Daniela Kurucze a v drážním prostředí se již možná schyluje k další personální změně. V ohrožení se tentokrát nachází pozice prvního muže Drážní inspekce. Generální inspektor Roman Šigut přitom na svém postu působí – na poměry příbuzných organizací v Česku – snad až neobvykle dlouho, od roku 2006. O jeho odvolání se v minulosti hovořilo již několikrát, vždy si však svou pozici uhájil. Nyní však i podle vlastních slov pociťuje tlak ze strany ministra dopravy Antonína Prachaře na změnu ve vedení organizace, přičemž média spekulují o možném Šigutově nahrazení bývalým ředitelem ČD Carga Oldřichem Mazánkem. Důvodem mají být některé nesrovnalosti zjištěné při nedávné ministerské kontrole, a zejména nespolupráce s kontrolními orgány ze strany Inspekce. Samotný vnitřní audit však zatím ani nebyl řádně uzavřen.
„Odborníci Ministerstva dopravy zjistili v rámci řádné veřejnosprávní kontroly na Drážní inspekci (DI) několik pochybení. Nejvážnější z nich mohou vést k půlmilionové pokutě a dalším právním krokům z důvodu závažných porušení povinností výkonu funkce vedení podřízené organizace,“ uvádí ve své zprávě Ministerstvo dopravy (MD). Tomu se však brání mluvčí DI Martin Drápal: „Ministerská kontrola je prakticky bez nálezu. Kontrolní skupina na DI odmítala plnit své povinnosti a porušovala zákon. Generální inspektor připravuje trestní oznámení za zneužití pravomoci úřední osoby a pomluvu,“ říká Drápal. Jako hlavní jádro současného sporu se tak ukazuje samotný průběh kontroly, kterou na Inspekci prováděl ministerský odbor O 040.
Ministr Antonín Prachař ve věci příliš sdílný není: „Do doby, než uplyne lhůta pro podání námitek ze strany DI, mi nepřísluší cokoliv komentovat, nicméně přiznávám zklamání z veřejných prohlášení některých vedoucích pracovníků Drážní inspekce,“ uvedl Prachař. Paradoxně však samo Ministerstvo dopravy dnes ještě před formálním uzavřením kontroly vydalo tiskovou zprávu, která na její výsledky poukazuje. Navíc podle některých zdrojů plánuje ministr již na dnešním jednání vlády navrhnout Šigutovo odvolání. Právě vláda je totiž orgánem, který může generálního inspektora odvolávat z funkce.
Z hlediska konkrétních pochybení zmiňuje Ministerstvo dopravy kromě aktuální kontroly i průběžná manažerská selhání vedení DI, která však nebyla důvodem k samotné kontrole. Drážní inspekce se však průběhu i vedení kontroly důrazně brání: „Odbor 040 po nás požadoval, aby DI netrvala na dodržování stanovené povinnosti dle § 9 kontrolního řádu, tedy aby se vzdala svého práva účastnit se kontroly na místě se zdůvodněním, že zaměstnanci O 040 nejsou zvyklí na to, aby je někdo při práci sledoval,“ uvádí mimo jiné generální inspektor Šigut v dopise ministru dopravy. Poukazuje také na další procesní nedostatky: „O 040 MD opakovaně odmítal plnit povinnosti dle § 4 správního řádu, tedy poučit nás o našich právech a povinnostech. Máme průkazně doloženo, že se oháněli argumenty typu ‚nic vám neřekneme, vše máte vědět sami‘ a podobně. Tento náš požadavek uvádí odbor jako překážku pro zdárný průběh kontroly,“ doplňuje Šigut.
Ministerstvo však pochybení nepřipouští a cíle kontroly vidí jasně: „Cílem těchto dlouho předem plánovaných kontrol je především odhalit pochybení v oblasti hospodaření s veřejnými prostředky. Státní organizace si musí uvědomit, že veřejné rozpočty nejsou dojnou krávou pro trafikanty. Netrpíme to na Ministerstvu dopravy a nemůžeme to trpět ani u organizací, které ministerstvo řídí,“ uzavírá ministr Prachař.
Zdali zůstane Roman Šigut ve vedení Drážní inspekce tak ukáže vývoj v následujících dnech či týdnech. Do budoucna se v širších rozměrech plánují změny v souvislosti s přípravou nového drážního zákona, v rámci kterého Drážní inspekci ubudou pracovníci i pravomoci — přejdou pod nově zřízeného nezávislého železničního regulátora. Pro úplnost dodejme, že DI šetří mimořádné události nejen na železnici, ale i v oblasti tramvajových či lanových drah. Náplní její činnosti je také preventivní nebo kontrolní činnost, v posledních letech například hlasitě kritizuje stav tratí ve správě SŽDC, kdy poukazovala na různé závady ([1], [2]) i na hlavních železničních tratích.
Zdroje: Ministerstvo dopravy, Drážní inspekce [1], [2]
Netvrdim, ze Tok si nejak ministrovanim chce cilene pohorsit nebo ze je to apriori nejakej dobromil obrovsky, ale srovnavat ho s Rebickem proste nejde.
Si děláte prd... glorifikovat Hřebíčka. Ale máte pravdu, to byl oproti současnému kandidátu na ministra jen předseda okresní traktorové stanice. Jo a volte ano, prostě to uděláme...
Rebicek byl vlastnikem "nevyznamne" firmy, kterou zvelebil.
Tok je reditelem obri firmy. Je reditelem, nikoliv vlastnikem. A ta firma je uz ted obri. Muze byt sice jeste vetsi, ale asi ne v nasobcich.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.