Plzeň/Peking — S malou nadsázkou bychom možná mohli konstatovat, že plzeňské Škodě Transportation se v oblasti zahraničních zakázek blýská na lepší časy. V průběhu loňského roku firma podepsala kontrakty v hodnotě několika miliard korun, přičemž se orientuje převážně na země východně od nás. 3. června 2013 pak byla uzavřena smlouva na poskytnutí licence pro výrobu tramvají 15T ForCity s čínským gigantem CSR Sifang Quingdao Co. Ltd. V průběhu deseti let by tak mohlo v Číně jezdit až 400 těchto tramvají, přičemž hodnota zakázky pro Škodu může dosáhnout až 5 miliard korun.
Společnost CSR Sifang je skutečně velmi významným hráčem (nejen) na čínském trhu. Vyvinula a vyrobila, mimo jiné, také momentálně nejrychlejší rychlovlak na světě – CRH 380B. Mimo vysokorychlostních souprav se zaměřuje také na rekonstrukce i novostavby osobních vozů, výrobu speciálních železničních vozidel, metro a komponenty pro lokomotivy a vagony. Více informací k VRT vlakům v Číně můžete najít v jednom z našich starších článků.
Vstup na čínský trh je pro Škodu Transportation skutečně velmi významnou událostí, protože tamní infrastruktura se rozvíjí závratným tempem a poptávka po nových vozidlech stále stoupá. Je dost možné, že velká zakázka na tramvaje umožní Škodě přístup k dalším a ještě lukrativnějším kontraktům. Tomáš Krsek, předseda představenstva firmy, k tomu dodává: „Čína má v současnosti propracovaný plán investic do sektoru veřejné dopravy. Z toho důvodu je tamní trh pro nás velmi zajímavý. Zároveň je ale třeba si uvědomit, že je to trh vysoce konkurenční, na kterém se pohybují všechny nadnárodní světové firmy. Proto vnímám uzavření tohoto kontraktu jako potvrzení, že naše firma je schopna nabídnout špičkové výrobky, které obstojí i v konkurenci světových výrobců.“ V Číně najdeme více než 160 měst s populací nad milion a mnohé z nich právě budují či výrazně modernizují svou dopravní infrastrukturu. Už to je pro všechny výrobce obrovská výzva, o rozvoji železnice nemluvě.
15T ForCity patří momentálně mezi nejmodernější tramvaje vůbec. Speciální konstrukce otočných podvozků umožňuje 100% nízkopodlažnost, a zároveň relativně šetrné řešení pro kolejnice v obloucích. ForCity již zhruba tři roky jezdí v lotyšské Rize a od roku 2009 běží výroba 250 kusů pro Dopravní podnik města Prahy. I přes nepříjemnosti v prvních měsících provozu se osvědčily jako kvalitní a spolehlivé stroje vhodné pro provoz v evropských městech. Jak si povedou v Číně?
Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage
Zde se mýlíte - ať je to pro kohokoliv, musíte mít jasnou představu o koncepci vozidla a jeho konstrukčních skupin a něco již i namodelováno a spočítáno. Nabídka se totiž nepodává "z fleku", zpravidla obsahuje celou řadu právě oněch projekčních výkresů. Abyste je mohl vytvořit, musíte mít mj. i nabídky od dodavatelů nejdůležitějších komponentů - jinak nemáte potřebná rozhraní pro dodávané komponenty ani celkovou cenu vozidla. Nejhorší chvíle jsou těsně po vypsání tendru, musíte totiž během pár týdnů vyplodit celý koncept vozidla, a to včetně mačkání údajů ze subdodavatelů. Po vyhrání tendru je to další horror - v šibeničním termínu vytvořit dokumentaci až do detailů a vozidlo vyrobit. Není to vůbec tak jednoduché, jak se může zdát.
Ťululu: Je spousta škol, ale doporučit lze pouze ty, které se cíleně zaměřují na konstrukci kolejových vozidel. Zpravidla je tam vždy nějaká katedra, která se zabývá elektrem. A pokud to chcete i s praxí ve Škodě Electric, tak asi nezbývá nic jiného než ZČU v Plzni.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.