..: Srbské železnice investují do infrastruktury i vozidel :..

Subotica, foto: Matouš Danielka Bělehrad — Vlády Srbska a Maďarska se dohodly na modernizaci 350 km železničních tratí, které spojují Bělehrad s Budapeští přes stanice Novi Sad a Kelebia. Státní železniční dopravce Železnice Srbije (ŽS), zastoupený generálním ředitelem Dragoljubem Simonovićem, a maďarský správce infrastruktury Magyar Államvasutak (MÁV), zastoupený generální ředitelkou Ilonou David, již podepsali memorandum o porozumění.

Předběžné náklady jsou odhadnuty na 1,5 miliardy eur, z toho úsek na srbské straně – mezi Bělehradem a Suboticí v délce 184 km – by měl stát asi 870 milionů eur. Na maďarském území pak bude rekonstruováno 166 km. Projekt bude financován z různých zdrojů – jak z grantů a půjček Evropské unie, EBRD, tak i z půjček čínských bank – jejich úrokové sazby se pohybují mezi 1,5 až 3 %. Dále budou použity prostředky z úvěru poskytnutého RŽD International.

441702, Novi Sad, foto: Dale Cooper Traťová rychlost by se měla zvýšit minimálně na 160 km/h, některé úseky budou uzpůsobeny pro rychlost 200 km/h. V současné době trvá cesta mezi oběma hlavními městy více než osm hodin a průměrná rychlost vlaků je 43 km/h. Na srbském území je sedm „kotev“, kdy vlaky musí zpomalit na 20 až 50 km/h. Po nové trati by měla cesta trvat asi 3 hodiny a průměrná rychlost by se měla pohybovat okolo 130 km/h.

V současné době již pracuje smíšený srbsko-maďarský výbor, který vypracovává detaily projektu. Po kompletně nové železniční trati by měly první vlaky projet do čtyř až pěti let.

Srbsko rozšiřuje spolupráci s Ruskem a Ukrajinou

Přeprava jednotek řady 711 č. 019 a 021 při čekání ve stanici Subotica, foto: Matouš Danielka Generální ředitel ŽS Dragoljub Simonović podepsal se Sergejem Pavlovem, generálním ředitelem RŽD International, dohodu, kdy ruská strana půjčí ŽS 800 milionů amerických dolarů na obnovu infrastruktury a obnovu kolejových vozidel. Doba splatnosti úvěru je pět let, úroková sazba je dohodnuta na 4,1 %.

Podle dohody odebere ŽS 27 motorových jednotek řady 711, produkovaných ruskou společností Metrovagonmaš. Ta nahradí dosluhující jednotky na vedlejších tratích. Pořizovací náklady se budou blížit 100 milionům amerických dolarů.

Stavební projekty budou realizovány v příštích pěti letech a minimálně 50 % prací budou realizovat srbské společnosti. Ale budou se na nich podílet i ruské firmy. V září by měly začít práce na druhém 15kilometrovém úseku elektrifikované tratě, která spojuje Bělehrad s rumunskou hranicí (Vršac). Za 65 milionů dolarů se kromě modernizace tratě a stanic postaví i nový most přes řeku Tamiš.

Cestou z Baru, foto: Matouš Danielka Další část prostředků bude použita na modernizaci panevropského koridoru, který v Srbsku vede ze Subotice přes Bělehrad, Niš a Dimitrovgrad k makedonským hranicím. Z ruského úvěru by se mělo spolufinancovat šest úseků v celkové délce 112 km částkou 38 milionů dolarů. Začít by se mělo v posledním čtvrtletí letošního roku 18kilometrovým úsekem mezi stanicemi Ruma a Golubinci. Úsek Nova Pazova - Novi Sad - Subotica je nyní běžná jednokolejná trať, kde největší zpomalení je v Novém Sadu na mostě přes Dunaj, kde v rámci války o "jugoslávské dědictví" byl jeden most zničen a ten zbylý slouží současně pro silnici i železnici, kdy se jezdí přímo po koleji - má asi poloviční šíři než most u Bechyně s tratí do Tábora. Úsek Stara Pazova – Novi Sad (44 km) bude upraven na rychlost 160 km/h. V současné době se posuzují dopady na životní prostředí, projekt by měl být k dispozici v příštím roce.

Rekonstrukce se dočká i trať mezi Bělehradem a stanicí Vrbnica (200 km), která dále pokračuje do přístavního černohorského Baru. Na ni je vyčleněno 327 milionů dolarů. Počítá se rovněž s novou jednokolejnou elektrifikovanou tratí mezi stanicemi Valjevo – Loznica v délce 68 km.

3. června byla podepsána mezivládní dohoda mezi Ukrajinou a Srbskem o spolupráci v železniční dopravě. Dohoda by měla pomoci zlepšit přepravu zboží mezi oběma zeměmi a měla by pomoci zvýšit bezpečnostní standardy v oblasti železniční dopravy mezi Srbskem a Ukrajinou.

Nová linka nákladní dopravy mezi Maďarskem a Tureckem

Dopravní koridory, foto: Turkish State Railways Železnice Srbije a Rail Cargo Group, které zajišťují nákladní přepravu v Rakousku a Maďarsku, se domluvily na užší spolupráci. Snahou obou stran je zvýšit železniční nákladní dopravu zboží mezi Srbskem a oběma státy Evropské unie. Od ledna je navíc v provozu nová „nákladní linka“, která spojuje maďarský Šoproň přes Srbsko s tureckým Istanbulem. Obě strany se dohodly na minimalizaci prostojů těchto dálkových vlaků.

Zdroje: b92, Railly News, Railway Insider, Railway Bulletin [1], [2], [3], [4], [5], SeeNews, xiazhaobo666.com, Železnice Srbije [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 6.6.2013 (6:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Vozidla

Další z regionu Srbsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
06.06.2013 (12:29)  
Komín: Pokud budou railjety jezdit i na budapešťské lince, tak v Praze uděláme Avale "pápá a už se nevracej", protože bude s velkou pravděpodobností začínat v Budapešti. A to už ať si Maďaři pohlídají, v kolik jim pojede.
registrovaný uživatel Komín  mail  
06.06.2013 (12:22)  
A když na to tak koukam, jestli to postaví, tak jak slibujou, tak by se mohlo významně zrychlit sezonní spojení z ČR, Slovenska a Maďarska do Bulharska, protože kdyby Nesebar/Albenu přesměrovali přes Srbsko, cesta by trvala namísto dnešních cca 35 hodin přibližně 27 hodin.

Cesta by mohla vypadat např. takto: přímé vozy z Prahy v 7:39 na Haškovi, příjezd do Budapešti v 14:35. Přepojení vozů na R(G) Nesebar/Albenu, odjezd 15:00. Cesta do Bělehradu by trvala zmiňované 3 hod. Další jízdní dobu můžeme odvozovat od současných vlaků; R(B) Nušić Beograd - Sofia 9 hod 12 min, vlaky Sofia - Burgas/Varna kolem 7 hodin.

Příjezd Burgas/Varna cca 10:30. Jízdní doba 27 hod.

Zajímavá situace by byla u Avaly a přímých vozů do Baru. Nejvhodnější by asi bylo posunout odjezd Avaly na 11. hodinu, aby její příjezd a odjezd Panonije v Subotici příjemně navazovaly. Cesta zde by se zkrátila cca na 24 hod.

To by navíc zjednodušilo situaci cestujícím, kteří by z Plzně, Ústí n/L, Českých Budějovic a jiných měst rádi přestoupili v Praze na přímý vůz do Černé Hory, ale aby Avalu stihli, musí vyjíždět už večer, ráno ji nestíhají.
06.06.2013 (12:13)  
R.U.R.: Vemte si to takhle: To, co popisuje článek, už jsme v ČR prováděli před 20 lety. Tehdy jízda Praha Brno trvala pět hodin. Průměrná cestovní rychlost 50 km/h příplatkového rychlíku. Osobáku asi 30 km/h a tím pádem to těch 8 hodin bylo taky.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
06.06.2013 (11:49)  
Nu, z 8 hodin na 3, tomu říkám zrychlení. Ne jako tady naše zrychlení o 3 minuty ze 3 hodin... Když už rekontrukce, tak pořádná! (Ovšem asi není dobré si brát příklad v tom, že EC, co umí jezdit 160, jim tam v dnešní době jezdí 50...)
registrovaný uživatel Komín  mail  
06.06.2013 (10:54)  
Budapešť - Bělehrad se možná při současném stavu tratě zdá opravdu nemožné. Nicméně tato trasa je jen o 30 km delší než naše trasa Praha - Ostrava a ta se zvládá přibližně za 3 hod. Pokud tam bude minimum rychlostních propadů a bude se tam jezdit, jak je psáno v článku, alespoň 160 km/h, zdá se mi to naprosto reálné.

S novou infrastrukturou a i novými lokomotivami, které budou zvládat 160, případně i 200 km/h, by mohlo být zpoždění výjimkou.

Poptávka by se určitě našla, protože Bělehrad je nemalé, významné balkánské město, odkud po této rekonstrukci bude možno cestovat přes den nejen do Budapešti, ale i do mnohých jiných měst střední nebo i západní Evropy.
06.06.2013 (10:03)  
Uvítal bych snímek trati, o které se píše, ne fotku "Černohorského metra".

Dvojice Budapešť-Bělehrad je o kus větší než třeba dvojice Praha-Vídeň, kvalita, rychlost ani frekvence železničního spojení tomu ovšem neodpovídá.

Je pochopitelné, že když vlak EC jede krokem, staví u každé salaše a zpoždění už tak předlouhé jízdní doby jsou na denním pořádku, poptávka nebude adekvátní významu trasy. Přesto bývá zejména noční rychlík značně vytížený.

Tohle klíčové balkánské spojení je ostuda a je dobře, že se konečně chystají věci k lepšímu.

P. S.: Kelebia se srpski píše Келебија.
06.06.2013 (9:41)  
Budapešť - Bělehrad za 3 hodiny? Moc nevím jestli je to reálné. Je pravda že rezervy tam jsou, hlavně pobyty v obou PPS (prosím opravit Kelebija na Kelebia - nevím jestli Srbové to píšou Kelebija, ale mělo by se to psát především v jazyku příslušné země...), v Maďarsku je traťová rychlost dost nízká, na to že je trať rovná jako pravítko. Dále nevím jestli je tam potenciál pro super rychlou dopravu (i nákladní), dnes jezdí jeden noční rychlík a jedna denní Avala a přijde mi to celkem akorát. Loni zrušený Ivo Andrić byl na jižní části maďarského úseku vedený jako vymetákový spoj, což se v této pusté pusztě praktikuje u většiny vnitrostátních rychlíků.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
06.06.2013 (7:15)  
:-) ad řada 711:

Vlade, pěkně prosím - dle odkazu v textu - toto je standardní pohon onoho lehkého a nizounkopodlažního vozidla? http://trainspo.com/photo/24902/#photo
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko