..: Srbské železnice investují do infrastruktury i vozidel :..

Subotica, foto: Matouš Danielka Bělehrad — Vlády Srbska a Maďarska se dohodly na modernizaci 350 km železničních tratí, které spojují Bělehrad s Budapeští přes stanice Novi Sad a Kelebia. Státní železniční dopravce Železnice Srbije (ŽS), zastoupený generálním ředitelem Dragoljubem Simonovićem, a maďarský správce infrastruktury Magyar Államvasutak (MÁV), zastoupený generální ředitelkou Ilonou David, již podepsali memorandum o porozumění.

Předběžné náklady jsou odhadnuty na 1,5 miliardy eur, z toho úsek na srbské straně – mezi Bělehradem a Suboticí v délce 184 km – by měl stát asi 870 milionů eur. Na maďarském území pak bude rekonstruováno 166 km. Projekt bude financován z různých zdrojů – jak z grantů a půjček Evropské unie, EBRD, tak i z půjček čínských bank – jejich úrokové sazby se pohybují mezi 1,5 až 3 %. Dále budou použity prostředky z úvěru poskytnutého RŽD International.

441702, Novi Sad, foto: Dale Cooper Traťová rychlost by se měla zvýšit minimálně na 160 km/h, některé úseky budou uzpůsobeny pro rychlost 200 km/h. V současné době trvá cesta mezi oběma hlavními městy více než osm hodin a průměrná rychlost vlaků je 43 km/h. Na srbském území je sedm „kotev“, kdy vlaky musí zpomalit na 20 až 50 km/h. Po nové trati by měla cesta trvat asi 3 hodiny a průměrná rychlost by se měla pohybovat okolo 130 km/h.

V současné době již pracuje smíšený srbsko-maďarský výbor, který vypracovává detaily projektu. Po kompletně nové železniční trati by měly první vlaky projet do čtyř až pěti let.

Srbsko rozšiřuje spolupráci s Ruskem a Ukrajinou

Přeprava jednotek řady 711 č. 019 a 021 při čekání ve stanici Subotica, foto: Matouš Danielka Generální ředitel ŽS Dragoljub Simonović podepsal se Sergejem Pavlovem, generálním ředitelem RŽD International, dohodu, kdy ruská strana půjčí ŽS 800 milionů amerických dolarů na obnovu infrastruktury a obnovu kolejových vozidel. Doba splatnosti úvěru je pět let, úroková sazba je dohodnuta na 4,1 %.

Podle dohody odebere ŽS 27 motorových jednotek řady 711, produkovaných ruskou společností Metrovagonmaš. Ta nahradí dosluhující jednotky na vedlejších tratích. Pořizovací náklady se budou blížit 100 milionům amerických dolarů.

Stavební projekty budou realizovány v příštích pěti letech a minimálně 50 % prací budou realizovat srbské společnosti. Ale budou se na nich podílet i ruské firmy. V září by měly začít práce na druhém 15kilometrovém úseku elektrifikované tratě, která spojuje Bělehrad s rumunskou hranicí (Vršac). Za 65 milionů dolarů se kromě modernizace tratě a stanic postaví i nový most přes řeku Tamiš.

Cestou z Baru, foto: Matouš Danielka Další část prostředků bude použita na modernizaci panevropského koridoru, který v Srbsku vede ze Subotice přes Bělehrad, Niš a Dimitrovgrad k makedonským hranicím. Z ruského úvěru by se mělo spolufinancovat šest úseků v celkové délce 112 km částkou 38 milionů dolarů. Začít by se mělo v posledním čtvrtletí letošního roku 18kilometrovým úsekem mezi stanicemi Ruma a Golubinci. Úsek Nova Pazova - Novi Sad - Subotica je nyní běžná jednokolejná trať, kde největší zpomalení je v Novém Sadu na mostě přes Dunaj, kde v rámci války o "jugoslávské dědictví" byl jeden most zničen a ten zbylý slouží současně pro silnici i železnici, kdy se jezdí přímo po koleji - má asi poloviční šíři než most u Bechyně s tratí do Tábora. Úsek Stara Pazova – Novi Sad (44 km) bude upraven na rychlost 160 km/h. V současné době se posuzují dopady na životní prostředí, projekt by měl být k dispozici v příštím roce.

Rekonstrukce se dočká i trať mezi Bělehradem a stanicí Vrbnica (200 km), která dále pokračuje do přístavního černohorského Baru. Na ni je vyčleněno 327 milionů dolarů. Počítá se rovněž s novou jednokolejnou elektrifikovanou tratí mezi stanicemi Valjevo – Loznica v délce 68 km.

3. června byla podepsána mezivládní dohoda mezi Ukrajinou a Srbskem o spolupráci v železniční dopravě. Dohoda by měla pomoci zlepšit přepravu zboží mezi oběma zeměmi a měla by pomoci zvýšit bezpečnostní standardy v oblasti železniční dopravy mezi Srbskem a Ukrajinou.

Nová linka nákladní dopravy mezi Maďarskem a Tureckem

Dopravní koridory, foto: Turkish State Railways Železnice Srbije a Rail Cargo Group, které zajišťují nákladní přepravu v Rakousku a Maďarsku, se domluvily na užší spolupráci. Snahou obou stran je zvýšit železniční nákladní dopravu zboží mezi Srbskem a oběma státy Evropské unie. Od ledna je navíc v provozu nová „nákladní linka“, která spojuje maďarský Šoproň přes Srbsko s tureckým Istanbulem. Obě strany se dohodly na minimalizaci prostojů těchto dálkových vlaků.

Zdroje: b92, Railly News, Railway Insider, Railway Bulletin [1], [2], [3], [4], [5], SeeNews, xiazhaobo666.com, Železnice Srbije [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 6.6.2013 (6:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Vozidla

Další z regionu Srbsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
06.06.2013 (15:26)  
Matouš Danihelka: Sice se dají oba dva úseky (zvlášť při pohledu z ČR) považovat za jednu trať, ale právě terén, množství tunelů a mostů i přístupnost samotného traťového tělesa činí rekonstrukci úseku Bělehrad-Podgorica-Bar nesrovnatelně náročnější a dražší. Těžko by stačila půldruhá miliarda eur.
Navíc to, co tam nyní probíhá, by se dalo nazvat spíš opravou a návratem ke stavu ze 70. let než nějakou zásadní modernizací a rekonstrukcí, která by umožnila rychlost 160+ km/h.
06.06.2013 (15:09)  
Michal Janko: Pokud ti jde jen o takové fotky, jako jsou v odkazech a ne čistě jen trať, tak ty bych ve své sbírce našel. Na druhou stranu, fotka z Černé Hory nedaleko Podgorice není taky úplně od věci, protože se jedná o jednu přímou trať a v současnosti tam probíhá rekonstrukce, i když s úplně jinými parametry díky horskému terénu.
06.06.2013 (14:50)  
Redakci: Fotku trati nemám, protože železnici většinou nefotím a takhle nudnou už vůbec ne. Tvůrce článku však může požádat o svolení někoho, kdo patřičnou fotografii má (nebo alespoň uvést odkaz), namátkou:

http://www.rtv.rs/sr_lat/vojvodina/subotica/novi-polazak-voza-na-relaciji-sombor-bogojevo-subotica_381752.html
http://www.soinfo.org/vesti/tag/%C5%BEeleznica/
http://www.kurir-info.rs/smanjeni-incidenti-na-zeleznici-za-138-odsto-clanak-232742
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Beovoz_Nova_Pazova_envi.png

Použitá fotografie může ve čtenářích, kteří danou trať neznají, vzbudit dojem, že se jedná o železnici v náročném terénu, s mnoha mosty a tunely. Opak je však pravdou, proto než takováto matoucí fotka, lepší žádná.

Komín: Jestli někdo jezdí do Baru z Budějovic přes Prahu, musí být železnicí citelně postižený. Už samotná cesta vlakem z Prahy vyžaduje určitou míru železniční deviace (tohle píšu z pozice toho, kdo ji několikrát absolvoval).

Radek Papež: Dřív jezdila Avala z Vídně a cestování z ČR to příliš nevadilo. Beztak se Avala v Budapešti stává de facto jiným vlakem (z evropského EC balkánským courákem), dobře naplánovaný přestup v Maďarsku by paradoxně mohl cestu Praha-Bělehrad urychlit.
06.06.2013 (14:43)  
Komín: Lidí je tam opravdu jak mravenců, ale bohužel v Srbsku jsou zvyklý se horlivě loučit, takže při odjezdu vlaku polovina lidí zůstává na nástupišti. :D Nicméně i tak je tam spousta cestujících.
registrovaný uživatel Komín  mail  
06.06.2013 (14:37)  
Matouš Danielka: To určitě, na nástupišti je tam vždycky lidí jak mravenců v mraveništi.

Co se týče Szegedu, možná je škoda, že tudy ta trať nevede, protože vnitrostátní cestující (o které by na trase Szeged - Budapest určitě nouze nebyla) by mohli případně vyplnit mezinárodní sedlo. Trať by se pak musela hodně stáčet vlevo, aby protnula taky Suboticu, která zajistí určitě hodně cestujících zase v Srbsku. A i do ještě většího Noviho Sadu by to byl pak trochu závlek.
06.06.2013 (14:31)  
Novi Sad má velký potenciál s počtem obyvatel necelých 400 tisíc. Vždyť v sezóně jsou z něj vypravovaný až dva přímé autovozy do Baru a minimálně čtyři vozy k sezení a ležení. (B 1137 Panonija)
06.06.2013 (13:37)  
Nádraží v Novém Sadu mi hrozně připomíná Brno-Židenice. Proč to vlastně na Bělehrad nejezdí přes Szeged? Tam by mohl být větší přepravní potenciál.
registrovaný uživatel Komín  mail  
06.06.2013 (12:40)  
Ano, hrozně předbíhám. Ale fakt je, že tato trať je pro směr Evropa - Balkán poměrně stěžejní a tato rekonstrukce bude velkou změnou možností.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
06.06.2013 (12:34)  
Pokud o ně je takový zájem, neměl by být problém vypravovat sezonní rychlík. Když v něm nebudou jezdit jen fipkaři, tak se třeba i zaplatí.
registrovaný uživatel Komín  mail  
06.06.2013 (12:33)  
A to zruší veškerá sezonní spojení, jako je Bar, Split, Varna, Burgas?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko