Bělehrad — Vlády Srbska a Maďarska se dohodly na modernizaci 350 km železničních tratí, které spojují Bělehrad s Budapeští přes stanice Novi Sad a Kelebia. Státní železniční dopravce Železnice Srbije (ŽS), zastoupený generálním ředitelem Dragoljubem Simonovićem, a maďarský správce infrastruktury Magyar Államvasutak (MÁV), zastoupený generální ředitelkou Ilonou David, již podepsali memorandum o porozumění.
Předběžné náklady jsou odhadnuty na 1,5 miliardy eur, z toho úsek na srbské straně – mezi Bělehradem a Suboticí v délce 184 km – by měl stát asi 870 milionů eur. Na maďarském území pak bude rekonstruováno 166 km. Projekt bude financován z různých zdrojů – jak z grantů a půjček Evropské unie, EBRD, tak i z půjček čínských bank – jejich úrokové sazby se pohybují mezi 1,5 až 3 %. Dále budou použity prostředky z úvěru poskytnutého RŽD International.
Traťová rychlost by se měla zvýšit minimálně na 160 km/h, některé úseky budou uzpůsobeny pro rychlost 200 km/h. V současné době trvá cesta mezi oběma hlavními městy více než osm hodin a průměrná rychlost vlaků je 43 km/h. Na srbském území je sedm „kotev“, kdy vlaky musí zpomalit na 20 až 50 km/h. Po nové trati by měla cesta trvat asi 3 hodiny a průměrná rychlost by se měla pohybovat okolo 130 km/h.
V současné době již pracuje smíšený srbsko-maďarský výbor, který vypracovává detaily projektu. Po kompletně nové železniční trati by měly první vlaky projet do čtyř až pěti let.
Srbsko rozšiřuje spolupráci s Ruskem a Ukrajinou
Generální ředitel ŽS Dragoljub Simonović podepsal se Sergejem Pavlovem, generálním ředitelem RŽD International, dohodu, kdy ruská strana půjčí ŽS 800 milionů amerických dolarů na obnovu infrastruktury a obnovu kolejových vozidel. Doba splatnosti úvěru je pět let, úroková sazba je dohodnuta na 4,1 %.
Podle dohody odebere ŽS 27 motorových jednotek řady 711, produkovaných ruskou společností Metrovagonmaš. Ta nahradí dosluhující jednotky na vedlejších tratích. Pořizovací náklady se budou blížit 100 milionům amerických dolarů.
Stavební projekty budou realizovány v příštích pěti letech a minimálně 50 % prací budou realizovat srbské společnosti. Ale budou se na nich podílet i ruské firmy. V září by měly začít práce na druhém 15kilometrovém úseku elektrifikované tratě, která spojuje Bělehrad s rumunskou hranicí (Vršac). Za 65 milionů dolarů se kromě modernizace tratě a stanic postaví i nový most přes řeku Tamiš.
Další část prostředků bude použita na modernizaci panevropského koridoru, který v Srbsku vede ze Subotice přes Bělehrad, Niš a Dimitrovgrad k makedonským hranicím. Z ruského úvěru by se mělo spolufinancovat šest úseků v celkové délce 112 km částkou 38 milionů dolarů. Začít by se mělo v posledním čtvrtletí letošního roku 18kilometrovým úsekem mezi stanicemi Ruma a Golubinci. Úsek Nova Pazova - Novi Sad - Subotica je nyní běžná jednokolejná trať, kde největší zpomalení je v Novém Sadu na mostě přes Dunaj, kde v rámci války o "jugoslávské dědictví" byl jeden most zničen a ten zbylý slouží současně pro silnici i železnici, kdy se jezdí přímo po koleji - má asi poloviční šíři než most u Bechyně s tratí do Tábora. Úsek Stara Pazova – Novi Sad (44 km) bude upraven na rychlost 160 km/h. V současné době se posuzují dopady na životní prostředí, projekt by měl být k dispozici v příštím roce.
Rekonstrukce se dočká i trať mezi Bělehradem a stanicí Vrbnica (200 km), která dále pokračuje do přístavního černohorského Baru. Na ni je vyčleněno 327 milionů dolarů. Počítá se rovněž s novou jednokolejnou elektrifikovanou tratí mezi stanicemi Valjevo – Loznica v délce 68 km.
3. června byla podepsána mezivládní dohoda mezi Ukrajinou a Srbskem o spolupráci v železniční dopravě. Dohoda by měla pomoci zlepšit přepravu zboží mezi oběma zeměmi a měla by pomoci zvýšit bezpečnostní standardy v oblasti železniční dopravy mezi Srbskem a Ukrajinou.
Nová linka nákladní dopravy mezi Maďarskem a Tureckem
Železnice Srbije a Rail Cargo Group, které zajišťují nákladní přepravu v Rakousku a Maďarsku, se domluvily na užší spolupráci. Snahou obou stran je zvýšit železniční nákladní dopravu zboží mezi Srbskem a oběma státy Evropské unie. Od ledna je navíc v provozu nová „nákladní linka“, která spojuje maďarský Šoproň přes Srbsko s tureckým Istanbulem. Obě strany se dohodly na minimalizaci prostojů těchto dálkových vlaků.
Zdroje: b92, Railly News, Railway Insider, Railway Bulletin [1], [2], [3], [4], [5], SeeNews, xiazhaobo666.com, Železnice Srbije [1], [2]
Je fakt, že u spojení Budapešť - Novi Sad a Indija - Bělehrad postačuje pro V=160-200 pouze generální oprava po 100 letech s minimem přeložek.
Pouze úsek Novi Sad - Indija (36km) je cca v parametrech Pňovany - Mar. Lázně a zaslouží postavit v nové trase.
Moc jsem zvědav jak to dopadne. Cena odpovídá skutečně opravě jedné koleje. Pak by to byla asi nejrychlejší jednokolejka na světě.
stoupa - jo, vzdalenost je to dobra. Akorat jeste lidi nejaky by to chtelo:-) Ale jestli je to pro Madary priorita, tak s chuti do toho.
380 km - to je právě ideální na rychlý vlak.
Proč letadel? Je to 380 km po dálnici. Tam se jezdí autem. Letecká linka ani jedna.
Z ČB je to do Blavy (implicitně i Budapešti) rychlejší přes Rakousko - gumokolem určitě. :-)
Jinak tou "extremni" poptavku, ktera by naplnila hodne vlaku bych si zas az tak jisty nebyl - kolik mezi tema mestama lita letadel?
Michal Janko: dobrá tedy, z Českých Budějovic, jede-li někdo do Baru, pojede nejprve do Brna, i když nevím, jestli je to taková výhra. Ale nevím, proč nazýváte člověka, který jede vlakem z Prahy do Černé Hory, železničním deviantem. Ráno se vyjede z Prahy, vozy zde nasazované nejsou až zas tak špatné, zásuvky jsou k dispozici, otevírací okna zaskakují klimatizaci, jídelní vůz, v Srbsku ulehnete a ráno vás čeká úžasná cesta přes Dinárské hory, která musí oslovit každého cestujícího. Pravdou je, že zpoždění zde není výjimkou, ale tomu se na Balkáně vyhneme jen těžko. Mně, též jsem cestu do Baru absolvoval, na této trase nic nechybělo.
Albena, by tak dala Varnu za 18 hodin. Dnes to jede za 21hod a 5 min. (z toho stojí 111 minut na hranicích - takže by se to taky dalo o 90 min. zkrátit). Už aby to bylo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.