Plzeň – Zní to trochu jako nekonečný příběh. Již téměř pět let uplynulo od okamžiku, kdy prototyp lokomotivy 109E z produkce plzeňské Škody Transportation opustil brány továrny a vydal se na železniční zkušební okruh v Cerhenicích. Ani doposud se však nepodařilo všechny potřebné zkoušky a certifikáty v zahraničí získat. V roce 2008 byl stroj představen na berlínském veletrhu InnoTrans (ostatně stejně jako v letech 2010 a 2012), představil se i domácímu obecenstvu na Czech Raildays. Prosinec roku 2010 byl pak ve znamení zahájení zkušebního provozu s cestujícími na trati Praha – Břeclav. Již tehdy začal odběratel lokomotiv, České dráhy, uvažovat o uplatnění sankcí proti výrobci. Základní podmínkou totiž bylo schválení lokomotiv ve všech sousedních zemích a Maďarsku. Dodnes však řada 380 dokončila přístupové zkoušky kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku. Pro Škodu tak nyní přichází dobrá zpráva – její lokomotiva získala v Německu certifikát TSI, který je pro další schvalování klíčovým.
Certifikát TSI High Speed RST získala lokomotiva 109E teprve jako druhá lokomotiva v Evropě. První byl Vectron od Siemensu. „Certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy,“ uvedl ředitel plzeňské Škody Josef Bernard. Osvědčení dokazuje, že lokomotiva splňuje bezpečnostní limity. Její konstrukce obsahuje důležité deformační zóny, které například při nárazu do překážky typu nákladního vozu o váze 15 tun zaručují i v rychlosti 110 km/h nepoškozený prostor kolem strojvůdce. V rámci zkoušek stroj absolvoval i jiné zkoušky, například z oblasti protipožární ochrany. Kromě požárních čidel a aktivního hasicího zařízení je velmi odolná i stěna mezi strojovnou a stanovištěm strojvůdce, která odolala při testech požáru po dobu čtvrt hodiny.
Nyní tak již zbývá hlavně schválení ve zbylých státech – Německu, Slovensku a Maďarsku. Jak uvádí Škoda Transportation, všude ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky. Tak tomu je například ve zmíněném Maďarsku, jak jste se mohli na ŽelPage dočíst na začátku jara. Na kompletní schválení řady 380 si tak zřejmě ještě budeme muset několik měsíců počkat. Ve hvězdách je také výsledek soudního sporu mezi Škodou a ČD, který v současné době leží u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. V něm plzeňský výrobce žaluje dráhy, které mu údajně za stroje neplatí. Žaloba se však připravuje i v opačném směru, a to za zpoždění v dodávkách lokomotiv.
Jak uvedl deník E15, otazník visí také nad komunikací řady 380 s jednotkami Siemens Viaggio Comfort od společnosti Siemens. Zatímco původně plánované nasazení s Railjety do Vídně se konat nebude, dráhy dále počítají s vedením těchto netrakčních jednotek škodováckými lokomotivami při případném nákupu dalších osmi souprav pro trasu Praha – Budapešť.
Zdroje: Škoda Transportation, E15.cz, ŽelPage
Nějak asi nevíte, co píšete.
vůbec nikdo nic automobilkám nenařizuje.
Vy jezdíte autem bez pásů, airbagů, s mechanickýma brzdama, s nádrží vepředu, bez patřičné tuhosti karoserie, bez katalyzátoru...?
(Pokud ano, tak máte veterána ;-)
Samozřejmě by je to položilo, kdyby každá auto muselo projít schvalovacím procesem jako se to dělá u mašinek.
Ale samozřejmě že každé auto musí projít obdobným schvalovacím procesem. Naštěstí, jinak tu už jsou jen samá čínská auta... Ale jakmile ta čínská auta schvalovacím procesem projdou, tak je to konec většiny "tradičních" značek.
Sokro to vypadá, jako byste tvrdil, že Jančura má komplet soupravy na 200. :-D To jste si asi spletl s ČD.
Ale chápu, o co vám jde. Starší vozidla schválená dříve samozřejmě schválená jsou pořád a těch svých 200 jezdit mohou, pokud to pravidla té které země dovolí. Čili Xmz v ČR už odnedávna zřejmě také i netlakotěsné - až bude po čem. Podobně jako reálně po Rakousku Taury, které TSI HS také nevyhovují. Pro novější LEO Flirty ale to omezení samozřejmě platí.
Podle TSI je vysokorychlostní vozidlo od rychlosti 190km/h. Nějak to nechápu, když se před 40 lety po Evropě proháněly vláčky rychlostí 200 km/h a škodovka také montovala pro Moskva-Leningrad mašinku na 200. Ti dnešní chudší příbuzní, co jezdí s ojetinami (včetně Jančury a Alexe) mají komplet soupravy na rychlost 200. Ti všichni snad budou muset jezdit na "Věčné časy" jen 189km/h?
Připadá mně to jako výplod nějakých chorých mozků, nebo je za tím najaká malá domů?
U 380 mně to tak přijde. Ta mašina je jen třetí generace od doby co se běžně dělaly mašiny a vagonky na 200 bez pětiletých schvalování. Ať někdo vyjmenuje masakry, které se těmto mašinám za těch 40 let staly. Já o žádném nevím.
Za tu dobu zahynulo na silnících několik milionů lidí a vůbec nikdo nic automobilkám nenařizuje. Samozřejmě by je to položilo, kdyby každá auto muselo projít schvalovacím procesem jako se to dělá u mašinek. Za stejných podmínek by i ta nejmodernější auta musela jezdit bezpečně rychlostí tak 60-80km/h.
Průjezdy KH už jsme tu řešili. Plzeň to samé.
Dál mi chybí místopis, může někdo doplnit?
To tedy rozhodně nemůže!
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.