..: Ministerstvo dopravy zastavilo soutěž na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Ministerstvo dopravy zastavilo soutěž o provoz na lince R27 Olomouc - Krnov - Ostrava. Důvodem je vyřazení jednoho ze dvou uchazečů, dopravce Arriva vlaky, kvůli nesplnění požadavků tendru a fakt, že s jediným uchazečem nelze podle ministestva vyhlásit vítěze. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura nicméně při úterní tiskové konferenci poznamenal, že skluz v soutěžení rychlíků je značný. Proto využije zbylou a v tendru nejvýhodnější nabídku. RegioJet dostane nabídku uzavření smlouvy podle Zákona o veřejných službách v přepravě cestujících č. 194/2010 Sbírky. Ten v § 18 umožňuje přímé zadání za předem stanovených omezujících podmínek. Celá věc bude uzavřená až ve chvíli, kdy ministerstvo a dopravce podepíší smlouvu podle nabídky podané ve zrušeném řízení. Dalším z kroků je i podpis dohody o společném odbavení mezi vítězem a ČD, jejíž šablona je součástí výběrového řízení. RegioJet nabídl cenu 188 Kč za kilometr a nové dieselelektrické jednotky PESA LINK II. Do 30. června pak vláda schválí nový harmonogram dalších soutěží.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, RegioJet


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 27.3.2013 (0:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
04.04.2013 (20:25)  
Na ten nedělní rychlík do Brna si pamatuji. Byl to (aspoň ke konci kariéry) jediný vlak vedený v klasice (těžko chtít, aby to byla motorová jednotka a udělala si výlet v neděli po elektrifikované trati až do Brna a nebo aby to byly aspoň vozy řady 043 popř. 943 zapřaženy za elektrickou lokomotivu. Myslím, že po skončení éry těchto rychlíků, když vše přešlo do "jednotek" 843+043+943 (případně v poslední době spíše místo 943 je takový ten modernizovaný řidičák s jedničkou) se kvalita s tímto porovnávat nedá a na tuto trať je to podle mne velice dobré vozidlo i když má už nějaký ten rok.

Myslím, že některé body konkurzu jsou trošku přehnané. Např. nízkopodlažnost, pokud mezi Opavou východ a Krnovem a dále Krnovem a Olomoucí snad neexistuje stanice s vysokými nástupišti. Ty jsou samozřejmě v Olomouci, dále snad jediné široké nástupiště u 2. koleje v Krnově a pak samozřejmě Opava východ a další místa poměrně nedávno elektrifikované tratě do Ostravy.
Zda je nutno vákuové WC na přesně takový počet míst taky nevím. Pevné stolky u sedadel až na výjimky (např. osamělá dvojsedačka v motoráku, kterou mám nejraději, protože si tam na zem dám batoh a nepřekáží, a poslední "čtyřka" u čela vloženého a řídícího vozu) souprava 843-043-943 snad taky má.

A proti některým mám přímo výhrady, ale to je můj vlastní problém. Např. ta klimatizace. V poslední době jsem jel několikrát ve vozidle s klimatizací a zásadně se mi to nelíbilo. Uvedu 2 příklady: Na Slovensku mají poměrně nové motorové jednotky. Tuším, že by to snad měly vyrábět Vrútky. 1) Jel jsem jednou z nich na trase Prešov-Humenné. Nepředstavitelný hluk již když jsem k vozidlu přicházel a pak po celou dobu poměrně silný hukot (chvílemi ustávající) uvnitř. No můžu říci, že než jsem vystoupil, začala mě z toho trochu bolet hlava, což se mi jinak ve vlaku nestává. Bál jsem se, že stejnou jednotkou budu pokračovat i dále Humenné-Trebišov-Košice, ale jela naštěstí klasika s Bymeečky, jízda zde byla po přesednutí z této jednotky skutečně ulehčením. 2) Bylo to v pozdním podzimu. Dole hřálo topení a nahoře nepřetržitě foukal studený vzduch klimatizace. Na dotaz na průvodčího, zda se to dá vypnout mi odpověděl, že je to tak nastaveno.
Druhý případ je starý asi rok. Jeli jsme s partou na zkoušku vozidlem právě nedávného "výherce". Bylo to začátkem kalendářního roku, tedy opět v zimě. Bohužel jsem sednul k oknu a tam to také mřížkou u okna celou dobu protahovalo. Naštěstí byly v kupé jakési informační materiály, kterými se mi podařilo trochu tu klimatizaci zakrýt.
Navíc si myslím, že tato trať má i nemalý turistický potenciál, kdy turisté obvykle nejsou stálými cestovateli po dané trati na rozdíl od lidí denně dojíždějících do práce nebo do školy. A pokud jedu vlakem jako turista, tak obvykle rád pozoruji okolí tratě a to je nejlépe (v létě nebo v teplých dnech jara a podzimu) z otevřeného okna.
Mám jednu zkušenost. Loni jsem jel shodou okolností 2x taky nádhernou trasu a to na Slovensku. Horehroncem v úseku ze Zvolena přes BB a Červenou Skalu do Margecan. Poprvé jsem jel v letní sezoně - dá se předpokládat zvýšená přeprava. Jel jsem až z Kútů a až do Košic a nějak jsem si nevšímal, kam nastupuji. Jel jsem v klimatizovaném voze. V úseku BB-Margecany byl vůz téměř prázdný. Podruhé na podzim mimo sezónu a nastupoval jsem v Hr. Dúbravě. Sednul jsem do jediného neklimatizovaného, značně omšelého a na první pohled značně špinavého vozu (fleky od jakési barvy na látkových potazích apod., ale kromě zašlé špíny byl ten vůz vlastně čistý). Kupodivu, ač bych mimo sezonu čekal ještě méne lidí, byl tento vůz plně obsazen. Předpokládám, podle předešlé zkušenosti, že ostatní vozy byly téměř prázdné. Proč asi byl takový zájem o neklimatizovaný vůz? Odhaduji, že právě z důvodu otvíratelnosti oken. Nebo že by na Slovensku jezdilo výrazně více lidí milující na pohled špinavé vozy? Samozřejmě si nedovolím srovnat 310 s tratí přes Červenou Skalu, ale něco na tom bude.

A ještě mi to nedá, abych se nevrátil k té nízkopodlažnosti. O těch slovenských jednotkách se nedá říci, že by z velké části nebyly nízkopodlažní. Od vstupního prostoru po velkou většinu sedadel aspoň ve střední části není ani jeden schod. Nicméně v místě spojení obou půlek jsou asi 2 "čtyřky" na každé straně ve vyšší poloze, přístupné jen po schodech. Prvotní pocit však je, jako byste šplhali do 1. patra. Sedačky jsou téměř u stropu dost prostorné skříně a schodiště zcela příkré. Takže pro běžného cestujícího je jednotka prakticky neprůchodná. A vedlejší efekt této nízkopodlažnostu je ještě ten, že pokud cestujete (vsedě) v této části, tak při sebemenším zářezu koukáte celou dobu do trávy.
04.04.2013 (19:28)  
Jaké požadavky měli do výběrového řízení ČD těžko říci. Já, kdybych sestavoval požadavky na toto výběrové řízení, tak bych se snažil kopírovat co nejvíce požadavky toho, u koho chci uspět. Prostě řečeno požadavky výběrového řízení ministerstva. Nevím, zda by se našlo dost výrobců, kteří by byli schopni tyto požadavky splnit, ale jedno je jisté. Na konkurz ČD odpověděla jen PESA. RJ také koupila vozidla od PESy. Neznám tak vozidla a jejich výrobce dostupné u nás za rozumnou cenu (orientuji se spíše na tratě než na vozidla), ale odhaduji, že se třeba Pars přihlásit s žádným vozidlem nemohl, protože si myslím, že tam jsou to rekonstrukce a tady byl pokud si dobře vzpomínám jeden z požadavků "nové vozidlo". Zda byly i další požadavky příliš přísné (z pohledu výrobce vozidel) si netroufám odhadnout. Myslím, že je tu dost lidí, kteří se zabývají vozidly. Mohl by někdo udělat alespoň nástřel nějakého seznamu výrobců, kteří vyrábějí NOVÉ vozidla aspoň přibližně blížící se tomu konkurzu?

A ještě jeden zajímavý dotaz. ČD vypsaly konkurz. Přihlásil se jeden uchazeč. ČD musely konkurz zrušit a nestihli udělat druhý (proč, to je teď vedlejší).
Ministerstvo vypsalo konkurz. Po určitém vývoji (je teď jedno jakém) zbyl jediný účastník. Ministerstvo muselo konkurz zrušit (až sem je to stejné, ale pak...). Následně ministerstvo zadalo zakázku přímo (je jedno teď komu a na základě jakých důvodů). Co udělaly ČD špatně, že nemohly použít pokračování dnes známé z ministerstva? Ještě lépe: jak by měly ČD příště postupovat, aby mohly tento postup použít? Píše se něco o přesně daných podmínkách, ale byly u ministerstva splněny a u ČD tak moc nesplnitelné, že se to nemohlo použít? Myslím, že takový rozbor se bude ČD v budoucnu hodit, pokud bude zase muset při nějakém konkurzu splnit určité podmínky a nikdo se mimo jednoho výrobce do toho nepohrne.
Registered user Leinad 
29.03.2013 (14:16)  
bukes: A to je právě chyba. Ministerstvo, s.p. a další instituce bez konkurence by měly být průhledné a dokazovat svojí efektivitu (mimo jiné plným publikováním účetnictví, které bych odpustil asi jenom armádě a policii). U a.s. i ve státním majetku mi stačí jménovaný člověk s odpovědností za chod té firmy, dostávající procenta ze zisku.
Registered user bukes 
29.03.2013 (14:09)  
Leinad: Ten zákon platí pro všechny státní subjekty bez ohledu na formu (ministerstvo i a.s.)
Registered user Leinad 
29.03.2013 (14:00)  
Byť nejsem rád za detaily (málo dopravců, zrušení konkurzu, zakončeno uzavřením smluvy s (ne)vítězem), jsem rád, že se pomalu oběvuje konkurence i u R.
Rád bych ještě přidal uznávání dokladů mezi dopravci, ids... a další detaily.
Je to mírně mimo téma, ale k tomu, že si ČD a.s nemohou koupit vlaky jak chtějí, ale musí dělat konkurz bych řekl - je to A.S., takže ať kupují bez konkurzu. Jenom bych jmenoval odpovědného úředníka a zavedl odpovědnost v celém managementu.
29.03.2013 (10:25)  
Karel Kovařík: No bylo to v rozmezí let 2005-2009 (možná 2008), pak ho zrušili a muselo se přestupovat v Olomouci. Z Krnova měl odjezd +/- 19:00h a do Brna dojížděl +/- 22:30. Jezdil pouze v neděli tak a v pátek odpoledne opačným směrem. Hlavně v letech 2005-2007 to byla pojízdná netěsnící, netopící katastrofa na kolejích...

EDIT: Byl to rychlík R 1422 dle jízdního řádu
Registered user SYN 
29.03.2013 (10:10)  
ŽALUDA: Protože já mluvím o roce 2012, kdy ministerstvu dopravy vykážeme podle předpokladu ztrátu zhruba 159 korun na vlakový kilometr.

Krááásný příklad tzv. bussiness prediction, obvykle u nich bývá výrazná douška ve smyslu "firma XY se sice domnívá že to bude takto, a udělala vše možné proto aby uváděná data byla co nejpřesnější, ovšem nemůže to legálně zaručit, a vyhražuje si právo tento odhad kdykoliv změnit"...
Tož tak. Nebavme se o předpovědích, ty mají okrajovou hodnotu, ať zveřejní konečná data, pak se budeme bavit... jo oni konečná data zveřejnit nesmí, protože je to obchodní tajemství že?? Jak příhodné, aspoň že ten odhad zveřejnit mohli, bez záruky samozřejmě...
Registered user ikkyu 
29.03.2013 (9:14)  
Ťululu: dráhy mají dobré vedení, modernizují vozy, a přesto nemají k dispozici pár moderních motoráků, které by mohli nasadit do soutěže o podřadnou rychlíkovou linku. Není v tom trochu rozpor? Jinak jsem rád že to dopadlo takhle, ony ty 843 se budou hodit jinde a z našich tratí zas zmizí něco šrotu.
28.03.2013 (23:34)  
Sharky33: Tak ten zakon samozrejme plati pro statni instituce a dost dobre neni duvod cpat ho i soukromnikum. I tak je ten zakon podle me nesmysl. Predpokladam, ze ucelem toho zakona bylo zabranit soutezim, ve kterych by byly podminky na miru usite jedinemu zajemci (nebo alespon volic si to mel myslet). Zni to sice krasne, ale nakup railjetu se obesel bez souteze a ted to taky nakonec vyhral jedinej zajemce (dostal to bez souteze), takze ono to, jak se zda, nejak jde, kdyz se chce. Navic, pokud se nepletu, CD vyhlasily vyberko cca po pul roce a zbytecne se tak pripravily o cas...
Registered user Kakov 
28.03.2013 (23:13)  
Karlos_ok
Takový nedělní přímí rychlík Opava

v kterém to bylo roce? já to nezažil už minimálně 15 let (ale je fakt, že obvykle nevymetán zapadlé tratě)
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko