..: RENFE zahajuje provoz AVE na nové LAV Barcelona – Figueres :..

Vysokorychlostní jednotka S-103 Velaro-E, Renfe AVE, foto: Renfe Figueres — V úterý 8. ledna 2013 bude, se zpožděním 3 týdnů oproti původně oznámenému datu, slavnostně otevřen úsek vysokorychlostní trati (LAV) Barcelona – Figueres. O den později zahájí vlaky AVE pravidelný provoz s cestujícími na posledním chybějícím úseku LAV spojující Madrid s francouzskou hranicí, která se nachází v bázovém tunelu Le Pertus pod Pyrenejemi. Ceremonii bude přítomen španělský princ Felipe de Borbón, premiér Mariano Rajoy a prezident katalánské regionální vlády Artur Mas. Pro Španělsko je to přelomový moment, protože nyní bude poprvé v historii plnohodnotně spojeno se zbytkem evropského kontinetu normálněrozchodnou tratí vybavenou systémem ERTMS zajišťujícím plnou interoperabilitu. Již od 21. prosince 2010 ale existovalo provizorní technické řešení pro nákladní dopravu. Mezi barcelonským přístavem a Figueres se nainstalovala třetí kolejnice na částech původní trati a v kombinaci s již dokončenými dílčími úseky předmětné LAV tak mohly kontejnery z barcelonského přístavu plynule a bez další překládky putovat na sever do Francie.

Otevřením tohoto 129km úseku Barcelona Sants – Figueres-Vilafant bude zakončeno celé, téměř desetiletí trvající, snažení o propojení španělského hlavního města s jižní Francií. Budování žádné jiné ze španělských LAV neprovázelo doposud takové množství problémů jako tento severovýchodní tah. Během výstavby se vyskytovaly jak problémy technické, například s ražbou tunelů u města Montblanc mezi stanicemi Camp de Tarragona a Lleida nebo při průchodu pod katedrálou Sagrada Família v Barceloně, tak problémy administrativní, například s vypisováním dílčích výběrových řízení, které výstavbu neustále zpožďovaly. Zda za problémy zejména administrativního charakteru stála osobní neschopnost několika jedinců ve společnosti ADIF a na španělském Ministerstvu veřejných prací (Ministerio de Fomento), nebo zda se jednalo o politicky řízené a cíleně motivované provokace, to už se patrně nikdo nikdy nedozví. Každému, kdo se trochu o dění ve Španělsku zajímá, je dobře známá vzájemná nevraživost Katalánců se zbytkem Španělska a zejména s jeho centrální vládou v Madridu. Vezmeme-li v potaz, jakým tempem se zpočátku ubírala výstavba této LAV od svého nultého kilometru v Madridu přes města Guadalajara-Yebes, Calatayud, Zaragoza, Lleida, stanici Camp de Tarragona, Barcelona, Girona a Figueres, bude v kontextu výše nastíněného více než podezřelé, že se tempo výstavby začalo výrazně zpomalovat právě v momentu, kdy se výstavba dostala na katalánské území. Jakoby centrální orgány při řízení a financování stavby postupovaly s cílenou nechutí. K výraznému zpoždění došlo již v případě Barcelony a vrcholem všeho byla nekonečná odysea posledního úseku Barcelona – Figueres, který navazuje na mezistátní úsek Figueres – Le Soler, stavěný a provozovaný v koncesi soukromým konsorciem TP Ferro.

Pojďme si tedy stručně shrnout nejdůležitější milníky při budování této 804 km dlouhé LAV (se všemi odbočkami a obchvaty), jejíž přímá délka mezi městy Madrid a Figueres činí přesně 750 km, a která je z 86 % trasována na rychlost až 350 km/h.

  • Madrid-Puerta de Atocha – Zaragoza – Lleida (říjen 2003)
  • Lleida – Camp de Tarragona (prosinec 2006)
  • Camp de Tarragona – Barcelona Sants (únor 2008)
  • Figueres – Le Soler v koncesi TP Ferro (prosinec 2010)
  • ERTMS L2 zavedení max. rychlosti 310 km/h MAD-BCN (prosinec 2011)
  • Barcelona Sants – Figueres (leden 2013)

Se zahájením provozu nabídne RENFE v obou směrech mezi Barcelonou a Figueres celkem 9 spojů AVE, z nichž 8 bude výchozích/končících v Madridu a jeden pojede pouze mezi Barcelonou a Figueres. Z počátku bude v uvedeném úseku k dispozici pouze rychlost 250 km/h, takže cesta z Barcelony do Figueres včetně dvouminutového zastavení ve městě Girona bude trvat 53 min. Průměrná rychlost pouhých 146 km/h na trase je kromě výše zmíněného faktoru dána i jízdou v 5,6 km dlouhém barcelonském městském tunelu mezi stanicemi Sants a budoucí stanicí Sagrera, kde bude maximální rychlost 80 km/h. Doba jízdy v celém úseku Figueres – Madrid bude nejčastěji 4h15 (nejrychleji 3h50) v opačném směru nejčastěji 4h13 (nejrychleji 3h48).

Vlaky ze stanice Figueres-Vilafant ve směru do vnitrozemí Španělska budou vyjíždět v 6.55, 7.55, 8.55, 10.55, 12.55, 14.55, 16.55, 19.55 a 20.45. V opačném směru ze stanice Barcelona Sants do pohraničního regionu Alt-Empord? odjedou v 7.35, 9.05, 10.50, 12.50, 14.50, 16.15, 18.50, 19.25 a 20.50. Až do dubna 2013, kdy dojde k finálnímu zprovoznění přímých vlaků mezi Španělskem a Francií, budou existovat tato 2 mezistátní spojení s přestupem:

  • TGV 9711 Paris-Lyon 7.15 – Figueres-Vilafant 12.41 / AVE 3142 Figueres-Vilafant 12.55 – Barcelona-Sants 13.48
  • TGV 9715 Paris-Lyon 14.07 – Figueres-Vilafant 19.40 / AVE 3212 Figueres-Vilafant 19.55 – Barcelona-Sants 20.48

a opačným směrem:

  • AVE 3053 Barcelona-Sants 9.05 – Figueres-Vilafant 9.58 / TGV 9703 Figueres-Vilafant 10.20 – Paris-Lyon 15.53
  • AVE 3333 Barcelona-Sants 16.15 – Figueres-Vilafant 17.08 / TGV 9707 Figueres-Vilafant 17.20 – Paris-Lyon 22.45

Všechny spoje budou až do dubna 2013 operovány jednotkami S-103 (Velaro-E).

Avant Barcelona - Girona již od 6,15 eur

AVE S-103, foto: RENFE RENFE nabídne v prvních třech měsících akční jízdné na kontingent více než 60.000 míst. Jízdenku v relaci Figueres – Madrid bude možné koupit již od 38,40 eur a Girona – Zaragoza od 23,50 eur. Plné jízdné pro trasu Figueres – Madrid bude 128,10 eur, pro cestu z Girony do Zaragozy 78,50 eur. Část sedačkové kapacity každého AVE v úseku Barcelona – Figueres bude prodávána pod tarifem Avant, který je cenově přívětivější a měl by umožnit části populace každodenní dojíždění za prací. Jednosměrná jízda v tarifu Avant mezi Barcelonou a Figueres bude stát 20,20 eur, u předplatného „Abono Plus 50 viajes“ jen 7,92 eur. Na relaci Barcelona – Girona zaplatí cestující za základní jízdenku 15,70 eur, s „Abono Plus 50 viajes“ 6,15 eur.

V současné době rovněž probíhají finální jednání mezi RENFE a SNCF o celkovém provozně-technicko-obchodním konceptu budoucích přímých spojení mezi destinacemi v obou zemích. Nutnou součástí tohoto modelu je dokončení homologace upravených jednotek S-100 pro provoz ve Francii. SNCF obdobný technický problém řešit nemusí, protože jejich jednotky TGV DASYE (Duplex Asynchron ERTMS) se budou ve Španělsku pohybovat výhradně po vysokorychlostních tratích vybavených ERTMS. Nicméně i tak existují určité drobné nuance v naladění, a proto pro jízdu do hloubi Španělska bude způsobilá pouze část těchto jednotek TGV DASYE v parku SNCF.

Zdroj: RENFE, ADIF


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 7.1.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel koyot 
12.01.2013 (16:58)  
Proč vlastně na té trati není 350? když to zvládá jak trať, tak soupravy? Předpokládám, že by to pak byl nejrychlejší vlak s klasickými kolejemi na světě?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
11.01.2013 (8:54)  
davies: Nemáte návaznost?

TGV 6837 Lyon-Part Dieu 15:36 > Valence TGV 16:10
TGV 9715 Valence TGV 16:22 > Figueres-Vilafant 19:40
AVE 3212 Figueres-Vilafant 19:55 > Barcelona Sants 20:48

Tj. 5h12 centrum-centrum a v 1.tř v akci za 113 EUR...
registrovaný uživatel davies 
11.01.2013 (0:50)  
Moc díky za skvělý článek i dobré zprávy. Jelikož se chystám příští týden z Lyonu do Barcelony a zpět, hledal jsem na webech sncf i renfe a podrobné info jsem našel až teď na želpage - díky! Bohužel v tomto mém konkrétním případě asi nakonec stejně zvítězí letadlo (na ty dva spoje denně nemám návaznost), ale od dubna se těším.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
09.01.2013 (16:22)  
Oto: Já bych to teď neřešil. Ty časy jsou velká neznámá. Odjezdy a příjezdy v uzlu Paris / Lyon a Geneve jsou dané, tam asi souhlas, s tím se do konce roku 2013 nedá nic dělat. Ale na té španělské straně je to otevřené. Moc se mi totiž nezdají ty celkové jízdní doby... pokud bude v dubnu bezchybně fungovat ERTMS L2 v celém úseku odb. Le Soler - Barcelona Sants, tak by to mělo být ještě o něco kratší.
registrovaný uživatel Oto 
09.01.2013 (14:49)  
Podle serveru www.therebytrain.com by od dubna 2013 měly jezdit TGV spoje:

Paris Lyon 07:15 - Barcelona Sants 13:32
Paris Lyon 10:07 - Barcelona Sants 16:32
Paris Lyon 16:07 - Barcelona Sants 22:44

Barcelona Sants 06:15 - Paris Lyon 12:45
Barcelona Sants 13:29 - Paris Lyon 19:53
Barcelona Sants 16:29 - Paris Lyon 22:44

Geneve 14:42 - Barcelona Sants 21:27

Barcelona Sants 14:29 - Geneve 21:16
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
09.01.2013 (14:12)  
Španělský export atd.

Tato infrastruktura je dobrý základ, zpočátku poslouží pro výrazné zrychlení osobní dopravy, ale dokud Francouzi nepostaví úsek VRT Perpignan - Montpellier - Nîmes, tak na nějaké větší vytížení cargem bohužel zapomeňte. Stará trať v uvedeném úseku je tak saturována TGV a TER, že těch nákladu se tam už moc neprocpe. Zatím tam ani není ERTMS.

Nicméně nějaké náklady z Barcelonského přístavu i z hloubi Španělska jezdí už dnes a oproti cestě přes Portbou/Cerb?re svoji cestu zrychlily v řádu několika hodin. Ale bez volných slotů na francouzské stráně a spolupráce s SNCF (která preferuje osobní dopravu) to ještě hodně dlouho nebude konkurenceschopné kamiónové přepravě, i když se to bude postupně lepšit.

V kuloárech se šušká o lince DB vedené Velarem D Frankfurt(Main) - Barcelona, ale v tuto chvíli je to spíš jen sen, protože oni mají problém s dodávkou a homologací vlaků na mnohem důležitější projekt a to je spojení Köln/Amsterdam - London.

Ale když počkáte ještě pár týdnů, tak bude následovat článek o nových relacích, které toto spojení přinese od jara letošního roku, až nebude nutné ve Figueres přesedat. A budou to hodně zajímavé věci, ale chci psát seriózně, tak čekám na potvrzení.
registrovaný uživatel Pazzy 
09.01.2013 (13:27)  
bartik09 Jediný španělský export, který mě napadá je zelenina a ovoce, to by se mělo dovážet rychle a chlazeně... U vín asi na čase moc nezáleží, seat jakbysmet a ještě "šátky" Buff a těm to taky asi nevadí :-D
Každopádně jsou to docela velké investice do infrastruktury...

BTW plánují se linky do Německa? Jak dlouho by trvala jízda Madrid - např. Frankfurt ???
09.01.2013 (11:57)  
thingie: Rozhodne to neni zdrojem soucasnych problemu ve Spanelsku a rozhodne to taky neni jejich resenim.

pozitivni vliv na spanelsky export ...v dobe, kdy je uplne jedno, ze mozna vic nez polovinu spotrebniho zbozi dovazime tisice kilometru a nekolik tydnu z Asie to nezni moc pravdepodobne...
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.01.2013 (20:11)  
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.01.2013 (20:04)  
RENFE Spain Pass funguje prakticky podobně (i cenově) jako InterRail One Country Pass Španělsko, ten vám prodají kdykoliv a kdekoliv (na západě) a u nás kdekoliv, kde mají ARES, tak nevím, proč bych si s tím komplikoval život.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko