Figueres — V úterý 8. ledna 2013 bude, se zpožděním 3 týdnů oproti původně oznámenému datu, slavnostně otevřen úsek vysokorychlostní trati (LAV) Barcelona – Figueres. O den později zahájí vlaky AVE pravidelný provoz s cestujícími na posledním chybějícím úseku LAV spojující Madrid s francouzskou hranicí, která se nachází v bázovém tunelu Le Pertus pod Pyrenejemi. Ceremonii bude přítomen španělský princ Felipe de Borbón, premiér Mariano Rajoy a prezident katalánské regionální vlády Artur Mas. Pro Španělsko je to přelomový moment, protože nyní bude poprvé v historii plnohodnotně spojeno se zbytkem evropského kontinetu normálněrozchodnou tratí vybavenou systémem ERTMS zajišťujícím plnou interoperabilitu. Již od 21. prosince 2010 ale existovalo provizorní technické řešení pro nákladní dopravu. Mezi barcelonským přístavem a Figueres se nainstalovala třetí kolejnice na částech původní trati a v kombinaci s již dokončenými dílčími úseky předmětné LAV tak mohly kontejnery z barcelonského přístavu plynule a bez další překládky putovat na sever do Francie.
Otevřením tohoto 129km úseku Barcelona Sants – Figueres-Vilafant bude zakončeno celé, téměř desetiletí trvající, snažení o propojení španělského hlavního města s jižní Francií. Budování žádné jiné ze španělských LAV neprovázelo doposud takové množství problémů jako tento severovýchodní tah. Během výstavby se vyskytovaly jak problémy technické, například s ražbou tunelů u města Montblanc mezi stanicemi Camp de Tarragona a Lleida nebo při průchodu pod katedrálou Sagrada Família v Barceloně, tak problémy administrativní, například s vypisováním dílčích výběrových řízení, které výstavbu neustále zpožďovaly. Zda za problémy zejména administrativního charakteru stála osobní neschopnost několika jedinců ve společnosti ADIF a na španělském Ministerstvu veřejných prací (Ministerio de Fomento), nebo zda se jednalo o politicky řízené a cíleně motivované provokace, to už se patrně nikdo nikdy nedozví. Každému, kdo se trochu o dění ve Španělsku zajímá, je dobře známá vzájemná nevraživost Katalánců se zbytkem Španělska a zejména s jeho centrální vládou v Madridu. Vezmeme-li v potaz, jakým tempem se zpočátku ubírala výstavba této LAV od svého nultého kilometru v Madridu přes města Guadalajara-Yebes, Calatayud, Zaragoza, Lleida, stanici Camp de Tarragona, Barcelona, Girona a Figueres, bude v kontextu výše nastíněného více než podezřelé, že se tempo výstavby začalo výrazně zpomalovat právě v momentu, kdy se výstavba dostala na katalánské území. Jakoby centrální orgány při řízení a financování stavby postupovaly s cílenou nechutí. K výraznému zpoždění došlo již v případě Barcelony a vrcholem všeho byla nekonečná odysea posledního úseku Barcelona – Figueres, který navazuje na mezistátní úsek Figueres – Le Soler, stavěný a provozovaný v koncesi soukromým konsorciem TP Ferro.
Pojďme si tedy stručně shrnout nejdůležitější milníky při budování této 804 km dlouhé LAV (se všemi odbočkami a obchvaty), jejíž přímá délka mezi městy Madrid a Figueres činí přesně 750 km, a která je z 86 % trasována na rychlost až 350 km/h.
- Madrid-Puerta de Atocha – Zaragoza – Lleida (říjen 2003)
- Lleida – Camp de Tarragona (prosinec 2006)
- Camp de Tarragona – Barcelona Sants (únor 2008)
- Figueres – Le Soler v koncesi TP Ferro (prosinec 2010)
- ERTMS L2 zavedení max. rychlosti 310 km/h MAD-BCN (prosinec 2011)
- Barcelona Sants – Figueres (leden 2013)
Se zahájením provozu nabídne RENFE v obou směrech mezi Barcelonou a Figueres celkem 9 spojů AVE, z nichž 8 bude výchozích/končících v Madridu a jeden pojede pouze mezi Barcelonou a Figueres. Z počátku bude v uvedeném úseku k dispozici pouze rychlost 250 km/h, takže cesta z Barcelony do Figueres včetně dvouminutového zastavení ve městě Girona bude trvat 53 min. Průměrná rychlost pouhých 146 km/h na trase je kromě výše zmíněného faktoru dána i jízdou v 5,6 km dlouhém barcelonském městském tunelu mezi stanicemi Sants a budoucí stanicí Sagrera, kde bude maximální rychlost 80 km/h. Doba jízdy v celém úseku Figueres – Madrid bude nejčastěji 4h15 (nejrychleji 3h50) v opačném směru nejčastěji 4h13 (nejrychleji 3h48).
Vlaky ze stanice Figueres-Vilafant ve směru do vnitrozemí Španělska budou vyjíždět v 6.55, 7.55, 8.55, 10.55, 12.55, 14.55, 16.55, 19.55 a 20.45. V opačném směru ze stanice Barcelona Sants do pohraničního regionu Alt-Empord? odjedou v 7.35, 9.05, 10.50, 12.50, 14.50, 16.15, 18.50, 19.25 a 20.50. Až do dubna 2013, kdy dojde k finálnímu zprovoznění přímých vlaků mezi Španělskem a Francií, budou existovat tato 2 mezistátní spojení s přestupem:
- TGV 9711 Paris-Lyon 7.15 – Figueres-Vilafant 12.41 / AVE 3142 Figueres-Vilafant 12.55 – Barcelona-Sants 13.48
- TGV 9715 Paris-Lyon 14.07 – Figueres-Vilafant 19.40 / AVE 3212 Figueres-Vilafant 19.55 – Barcelona-Sants 20.48
a opačným směrem:
- AVE 3053 Barcelona-Sants 9.05 – Figueres-Vilafant 9.58 / TGV 9703 Figueres-Vilafant 10.20 – Paris-Lyon 15.53
- AVE 3333 Barcelona-Sants 16.15 – Figueres-Vilafant 17.08 / TGV 9707 Figueres-Vilafant 17.20 – Paris-Lyon 22.45
Všechny spoje budou až do dubna 2013 operovány jednotkami S-103 (Velaro-E).
Avant Barcelona - Girona již od 6,15 eur
RENFE nabídne v prvních třech měsících akční jízdné na kontingent více než 60.000 míst. Jízdenku v relaci Figueres – Madrid bude možné koupit již od 38,40 eur a Girona – Zaragoza od 23,50 eur. Plné jízdné pro trasu Figueres – Madrid bude 128,10 eur, pro cestu z Girony do Zaragozy 78,50 eur. Část sedačkové kapacity každého AVE v úseku Barcelona – Figueres bude prodávána pod tarifem Avant, který je cenově přívětivější a měl by umožnit části populace každodenní dojíždění za prací. Jednosměrná jízda v tarifu Avant mezi Barcelonou a Figueres bude stát 20,20 eur, u předplatného „Abono Plus 50 viajes“ jen 7,92 eur. Na relaci Barcelona – Girona zaplatí cestující za základní jízdenku 15,70 eur, s „Abono Plus 50 viajes“ 6,15 eur.
V současné době rovněž probíhají finální jednání mezi RENFE a SNCF o celkovém provozně-technicko-obchodním konceptu budoucích přímých spojení mezi destinacemi v obou zemích. Nutnou součástí tohoto modelu je dokončení homologace upravených jednotek S-100 pro provoz ve Francii. SNCF obdobný technický problém řešit nemusí, protože jejich jednotky TGV DASYE (Duplex Asynchron ERTMS) se budou ve Španělsku pohybovat výhradně po vysokorychlostních tratích vybavených ERTMS. Nicméně i tak existují určité drobné nuance v naladění, a proto pro jízdu do hloubi Španělska bude způsobilá pouze část těchto jednotek TGV DASYE v parku SNCF.
Zdroj: RENFE, ADIF
Hmm, takže tady kecali se starou rychlostí 380 km/h a nekecali se všeobecným snížením 300 km/h?
http://www.rozhlas.cz/zpravy/asieaustralie/_zprava/893073
Dá se někde ověřit, že se už tam nad 300 nejezdí? Já si to (matně) pamatuji tak, že některý vlakům co jezdily 380 aspoň tu 350 nechali, ale je klidně možné, že zpomalovali v několika vlnách.
Jedna vec je bezpecnost z hleska provozni zkusenosti s patricnou rychlosti pod danym zabezpecovacem, další souvisi s navysenim namahani a se zvysenymi naklady na udrzbu infrastruktury a vozidel, další s energetickymi naroky. Neni to jen o stavebnich parametrech VRT, to je nutna, nikoliv postacujici podminka. Pokud tedy zacnou jezdit někdy vice nez 310, musi to byt bezpecne otestovano a musi se to ekonomicky vyplatit.
Ten proud teda beru, ale jiný argument jsem nikde nenašel (aj ani čj), španělsky neumím, takže v tomto jazyce jsem informace nehledal.
jo a jen tak mimochodem tu rychlost v Číně snížil z 350 na 300...
V Číně se přeci jezdilo 380 km/h, než to snížili na 350 km/h právě kvůli energii a bezpečnosti, ne?
V právě otevřeném úseku bude až do dubna probíhat ostrý provoz s cestujícími. Rychlost zatím moc nad 250 nepůjde. Dokonce i v přeshraničním úseku jezdí TGV pouze 200. Ale to všechno jednou padne a až se nebude ve Figueres (upřímě řečeno je to díra) u dálkových TGV/AVE Paris - Barcelona stavět, tak se pojede určitě těch 300.
Všechno má svůj čas...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.