..: Tarif 2013: Přepište si tabulky na Ostravu :..

1014.013-5 ÖBB v Břeclavi Praha/Brno - České dráhy tradičně zvolily změnu jízdních řádů, 9. prosince 2012, jako vhodný termín pro úpravy ceníků jednotlivých nabídek. Při této úpravě reagovaly nejen na konkurenci nových dopravců i dálkových autobusů provozovaných na stejných trasách, ale také růst sazeb daně z přidané hodnoty na 15 % a 21 % nebo vývoj obsazenosti svých vlaků. Ve veletoči přejmenovaných produktů pak zapadly i zajímavé novinky, které mohou některé služby u drah zatraktivnit. A hlavně je na místě si říct, že dráhy po hbité reakci na vstup RegioJetu sice drží pozici nejlevnějšího dopravce na trati Praha - Ostrava, ale na fakt, že oba konkurenti nyní jezdí za poměrně vyšší ceny, už zdražením nereagovaly.

Jmenný chaos

Produktové oddělení drah nadělilo všem jedno překvapení – většině jízdenek přidělilo nová jména a tak zapomeňme na SporoTikety, ČD Proma, „sonéčka“ apod. Skoro to vypadá, že účelem nebylo vymyslet nové názvy, ale jen krátké popisy do eshopu.

Původní názevNový název
Obyčejné jízdnéZákladní jízdné
ČD PromoAkční jízdenka
SporoTiket Česko/EvropaVčasná jízdenka Česko/Evropa
ČD NetCelodenní jízdenka
SoNe+Víkendová skupinová jízdenka

Praha - Ostrava: základní porovnání cen

RegioJet svým nástupem v září 2011 zásadně ovlivnil cenotvorbu základní jednosměrné jízdenky na trase Praha - Ostrava a postupně snížil nejlevnější dostupné jízdné z 230 nejdříve na 220 a aktuálně 210 korun. Jeho akční jízdné ale v současnosti téměř nezískáte. Při pohledu do rezervačního systému Student Agency je zřejmé, že bývá dostupné jen na vybrané spoje z Prahy do Ostravy, opačně nikoliv, a dále na některé úsekové jízdenky v méně vytížených relacích, např. Hranice - Ostrava.

České dráhy při posledním zlevnění zvýhodněných jízdenek dorovnaly cenu RegioJetu - 295 korun - a v zákaznické variantě dokonce šly pod jeho cenu - 221 a 260 korun podle typu In-karty u drah vs. 290 a 295 korun u RJ. U Včasné jízdenky drah nedošlo k žádné změně. Ačkoliv tento tarif pracuje s cenovými úrovněmi podle doby, jak dlouho před cestou nakupujete, všechny tři časové kontingenty do Ostravy byly v říjnu 2011 zlevněny na stejnou cenu - 210 korun. Za tu se nyní pořídí obyčejná varianta. Majitelé In-karty platí v současnosti ještě o 10 korun méně.

Největší komplikace přináší zařazení třetího hráče - LEO Expressu - s jeho adaptivní cenotvorbou. Dávno neplatí limity uvedené na tiskové konferenci a tak zatímco reklama nadále láká na jízdné od 137 korun, skutečná nejnižší cena je 136 korun. Jízdenky v ekonomické třídě se však běžně pohybují v cenách 237, 257, 278 nebo 288 korun, nejvyšší cena pak je 337 korun.

Kromě jízdenky můžeme kalkulovat i s místenkami. LEO Express a RegioJet nabízí jízdné s integrovanou rezervací, do expresů Českých drah lze získat rezervaci zdarma při nákupu jízdenek online, jinak za novou cenu 35 Kč. Pouze spoje SC Pendolino mají místenku vždy zpoplatněnou za 120 korun a akčními částkami 35, 70, resp. 100 korun ve vybrané dny, určité spoje a jejich trasy.

DopravceNázev tarifuCena (Praha hl.n. - Ostrava-Svinov)Prodej na pokladněProdej onlineNeomezený čas prodejeNeomezený kontingent
LEO Expressobyčejné jízdné525 korun×××
České dráhyZákladní jízdné465 korun××××
RegioJetobyčejné jízdné450 korun×××
České dráhyZákaznické jízdné IN 25 %349 korun××××
LEO Expressnejvyšší nalezené Akční jízdné Economy337 korun××××
RegioJetRJ Promo295 korun×××
České dráhyAkční jízdenka obyčejná295 korun××××
RegioJetKreditové jízdné290 korun×××
České dráhyAkční jízdenka IN 25 %260 korun××××
České dráhyZákaznické jízdné IN 50 %233 korun××××
České dráhyAkční jízdenka IN 50 %221 korun××××
RegioJetAkční internetové jízdné210 korun××
České dráhyVčasná jízdenka Česko210 korun×
České dráhyVčasná jízdenka Česko IN 25 %200 korun×
LEO Expressnejnižší nalezené Akční jízdné136 korun×××

Protože In-karta IN 25 % je poměrně dostupnou slevovou nabídkou, s cenou 260 korun jsou expresy Českých drah nejlevnějším flexibilním dopravním prostředkem na dané trase.

I první třída může být atraktivní

680.001 před Hořovicemi na trati 170, foto: Vitek_V První třída si i v současnosti nese stigma nezajímavé přepravní služby pro majitele režijních výhod, ale i přesto si našla mezi zákazníky Českých drah nové uživatele - mnohým se při pravidelných jízdách ročně vyplatí investovat do celoroční aplikace IN 100%. Jednotlivé jízdné dosud žádné zvýhodněné nabídky neobsahovalo a také zde nebyla konkurence. RegioJet tuto službu nenabízí, ale LEO Express ano – ve dvou oddílech Business (1. třída) a Premium (prémiová 1. třída). S odkazem na zákonné možnosti LE oceňuje obě třídy shodně, ale odlišuje je výší integrovaného rezervačního poplatku. A opět je Akční jízdné různé podle toho, co rezervační systém le.cz aktuálně nabízí: 438, 477, 536, 584 nebo 633 korun jako Akční jízdné Business a 583, 682, 730, 765, 808 nebo 877 korun pro Premium.

Expresy Českých drah nadále nabízí jen ceníky obyčejného a zákaznického jízdného. U spojů SC Pendolino sice můžete využít akční místenky dostupné podle tarifně vyjmenovaných pravidel, ale prodávají se jen do 2. třídy. I při neobvyklé kombinaci s jízdenkou do 1. třídy tak nezískáte marketingové bonusy, tj. občerstvení zdarma, které jako jediné tyto dvě vozové třídy v pendolinech odlišovalo. Zajímavou novinkou jsou nové globální ceny pro pendolina jedoucí během víkendu, státem uznaných svátků a letních prázdnin. Globální jízdné zahrnuje rezerzvaci a je vázané na konkrétní spoj. Prodává se pouze přes služby eshop a TeleTiket. Cenově je zajímavé jak pro cestující s In-kartou, tak bez ní, ale zakoupit je lze nejpozději 3 dny před cestou – tímto omezením je nabídka upozaděna. S těmito jízdenkami má cestující nárok i na marketingové bonusy, narozdíl od zmíněných akčních místenek.

DopravceNázev tarifuCena (Praha hl.n. - Ostrava-Svinov)Prodej na pokladněProdej onlineNeomezený čas prodejeNeomezený kontingent
LEO Expressnejvyšší nalezené Akční jízdné Premium877 korun××××
LEO ExpressObyčejné jízdné Business/Premium729 korun×××
České dráhyZákladní jízdné698 korun××××
LEO Expressnejvyšší nalezené Akční jízdné Business633 korun××××
LEO Expressnejnižší nalezené Akční jízdné Premium633 korun×××
České dráhyZákaznické jízdné IN 25 %524 korun××××
České dráhyGlobální cena základní jízdné SC500 korun×
LEO Expressnejnižší nalezené Akční jízdné Business438 korun×××
České dráhyGlobální cena IN 25 % SC425 korun×
České dráhyGlobální cena IN 50 % SC375 korun×
České dráhyZákaznické jízdné IN 50 %349 korun××××

Cenově nejzajímavější volbou pro náročné cestující tak nadále zůstává standardní jízdné ČD do 2. třídy s časovým doplatkem do 1. třídy. Existuje varianta týdenní, měsíční, tříměsíční a roční. Ceny se při změně 9. prosince 2012 nijak nezměnily.

Reinkarnace In-karty IN 50 %

Když České dráhy 1. října 2011 reagovaly na vstup RegioJetu na linku Praha – Ostrava, celkovým zlevněním katapultovaly zákaznickou aplikaci IN 50 % mimo hranici rentability. Jejím vlastnictvím jste mohli získat 50% slevu ze základního jízdného po celé republice, ale žádné další slevy. Akční a včasné jízdenky dostupné i pro levnější aplikaci IN 25 % se příliš přiblížily ceně polovičního jízdného. Znehodnocení investice do této karty dráhy omlouvaly pouze tím, že platí v celém Česku - tedy i mimo trasy s promo nabídkami.

Mobilní eShop Českých drah, foto: České dráhy S 9. prosincem 2012 přichází ale zajímavé výhody vázané právě na IN 50 %. Akční jízdenky, dříve ČD Promo, nově nabízejí cenovou variantu pro držitele nejvýhodnější slevové aplikace. Cenově polepšit si tak můžete na většině hlavních tratí, kde pro České dráhy existuje železniční nebo autobusová konkurence. Praha – Ostrava se tak zlevňuje z 233 na 221 korun, Praha – Brno ze 170 na 150 korun, Praha – Hradec Králové z 80 na 65 korun nebo Praha – Plzeň ze 78 na 65 korun, kdy dráhy cenově překonávají i autobusy Student Agency na všech konkurenčních relacích.

Výhodou Akčních jízdenek je neomezená dostupnost online i na pobočce, zatímco Včasné jízdenky jsou prodávané v omezeném kontingentu a jen v předprodeji. Nejzajímavější novinkou devátého prosince ale je mobilní eshop ČD. Jedná se o první hotový počin na české železnici, který si zaslouží vlastní recenzi!

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.1.2013 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.01.2013 (21:13)  
Jaký smysl věčné přejmenovávání jízdenek a tarifů má?
Když se ne moc často cestující zákazník konečně zorientuje v té přehršli různých druhů výhod a typů jízdného, tak aby to nebylo tak jednoduché, změníme názvy a i když existuje zhruba to samé co před tím, nevyzná se v tom už vůbec nikdo?

Doplatí na to obyčejní cestující a obyčejní zaměstnanci (průvodčí, vlakvedoucí), kteří za "kraviny" svých nadřízených nemůžou.
No jak se asi průvodčím a pokladním líbí, když si chceme koupit jízdenku na IN 25 a všichni říkáme "zákaznickou", přitom už ani nevím, kolik let se to tak nejmenuje?

Až teprve nedávno jsem zjistil, že Sporo tiket je vlastně někdejší Eliška, kteoru nám tak vytrvale Railreklam "vnucoval" a už je to zase něco jiného?
To je možné jenom u nás.........
05.01.2013 (17:44)  
Etienne: Chtěl bych jen upozornit na skutečnost, že LEO express má sice stanoveno obyčejné jízdné, ale i kdybyste se rozkrájeli, jízdenky vám za něj neprodá (technicky to totiž nejde), snad s výjimkou koupě přímo ve vlaku

Obyčejné jízdné dopravci potřebují jako základ pro výpočet kompenzací za poskytování zákonných slev. Od dítěte dopravce vybere polovinu zvýhodněného jízdného, ale od státu dostane jako kompenzaci polovinu obyčejného jízdného. Např. u RegioJetu na trati Ostrava - Praha to dělá 148 plus 225, celkem tedy 373 Kč. Je to dobrý kšeft tahle přeprava cestujících se slevou, lepší než vozit lidi bez slevy. Za cestujícího bez zákonné slevy totiž RegioJet vybere jen 295 na jízdném a od státu nedostane nic.
05.01.2013 (14:18)  
Bpee: Že by se tímto dala vyřešit situace, kterou jsem řešil v listopadu 2011, že jsem měl SporoTiket zákaznický z Brna do ÚnO, odtama jsem pak jel RegioJetem do Prahy a večer jsem pak jel na ČD Promo do Brna? V momentě, kdy jsem koupil ten SporoTiket do ÚnO, mi automat odmítl vydat SporoTiket z Prahy do Brna. To jsem tedy mohl zkusit pořídit SporoTiket přes eShop a už by to prošlo bez problémů.
registrovaný uživatel suri 
05.01.2013 (13:53)  
Bpee: myslím, že omezení na počet zakoupených včasných jízdenek (sporotiketů) v jednom dni, už není - přímo v podmínkách pro včasnou jízdenku se píše "Cestující si může zakoupit libovolný počet jízdenek." a žádné jiné ustanovení, které by to omezovalo jsem nenašel
registrovaný uživatel Bpee  mail  
05.01.2013 (13:34)  
Ano, jsou skutečně 2 kontingenty jízdenek: pro pokladny (automaty) a pro e-shop. Nejsou mezi sebou propojené a tak si můžete zakoupit 2 Včasné jízdenky (Sporotikety) na 1 den!
Navíc tuto jízdenku si lze zakoupit i v den cesty - ČD se evidentně snaží posílit používání e-shopu...
registrovaný uživatel suri 
05.01.2013 (13:15)  
s kontingenty včasných jízdenek Česko (a dříve i u sporotiketů) mám zajímavou zkušenost - ty se prodávají v kontingentech ve třech cenových úrovních podle toho jak dlouho dopředu se kupují a stává se, že se výhodnější vyprodají dlouho dopředu na některých relacích (Praha-Brno, Praha-Domažlice). Jenže zdá se, že kontingent není jeden, opakovaně se mi stalo, že na eshopu byl v daný den kontingent pro výhodnější cenovou úroveň vyprodaný, tak jsem zkusil štěstí v UNIPAJ a tam výhodnější cenová úroveň k mání byla.
registrovaný uživatel Bel  mail  
05.01.2013 (12:47)  
"...dráhy cenově překonávají i autobusy Student Agency na všech konkurenčních relacích."
To je pravda je částečná. Tedy platící jen tehdy pokud do nákladů za jízdné nezapočtu cenu IN 50 %
05.01.2013 (12:41)  
Etienne: S obyčejným jízdným LEO Express je to zajímavý postřeh. Hlavně, když je obyčejné někdy levnější jak akční. A obyčejné by člověk podle zákona měl dostat, pokud odmítne slevy dopravce. :-)
05.01.2013 (12:23)  
thingie: Včasnou jízdenku si ve vlaku nekoupíte, když se prodává nejpozději den před cestou. :-)
registrovaný uživatel Qaws 
05.01.2013 (11:11)  
To mně nikdy nenapadlo.. Tak proto chcou všichni tak moc wi-fi do vlaků.. Buď projedou na černo a nebo, když se blíží "nebezbečí", tak fofrem koupit na NETu lupen..:-D
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko