..: Tarif 2013: Přepište si tabulky na Ostravu :..

1014.013-5 ÖBB v Břeclavi Praha/Brno - České dráhy tradičně zvolily změnu jízdních řádů, 9. prosince 2012, jako vhodný termín pro úpravy ceníků jednotlivých nabídek. Při této úpravě reagovaly nejen na konkurenci nových dopravců i dálkových autobusů provozovaných na stejných trasách, ale také růst sazeb daně z přidané hodnoty na 15 % a 21 % nebo vývoj obsazenosti svých vlaků. Ve veletoči přejmenovaných produktů pak zapadly i zajímavé novinky, které mohou některé služby u drah zatraktivnit. A hlavně je na místě si říct, že dráhy po hbité reakci na vstup RegioJetu sice drží pozici nejlevnějšího dopravce na trati Praha - Ostrava, ale na fakt, že oba konkurenti nyní jezdí za poměrně vyšší ceny, už zdražením nereagovaly.

Jmenný chaos

Produktové oddělení drah nadělilo všem jedno překvapení – většině jízdenek přidělilo nová jména a tak zapomeňme na SporoTikety, ČD Proma, „sonéčka“ apod. Skoro to vypadá, že účelem nebylo vymyslet nové názvy, ale jen krátké popisy do eshopu.

Původní názevNový název
Obyčejné jízdnéZákladní jízdné
ČD PromoAkční jízdenka
SporoTiket Česko/EvropaVčasná jízdenka Česko/Evropa
ČD NetCelodenní jízdenka
SoNe+Víkendová skupinová jízdenka

Praha - Ostrava: základní porovnání cen

RegioJet svým nástupem v září 2011 zásadně ovlivnil cenotvorbu základní jednosměrné jízdenky na trase Praha - Ostrava a postupně snížil nejlevnější dostupné jízdné z 230 nejdříve na 220 a aktuálně 210 korun. Jeho akční jízdné ale v současnosti téměř nezískáte. Při pohledu do rezervačního systému Student Agency je zřejmé, že bývá dostupné jen na vybrané spoje z Prahy do Ostravy, opačně nikoliv, a dále na některé úsekové jízdenky v méně vytížených relacích, např. Hranice - Ostrava.

České dráhy při posledním zlevnění zvýhodněných jízdenek dorovnaly cenu RegioJetu - 295 korun - a v zákaznické variantě dokonce šly pod jeho cenu - 221 a 260 korun podle typu In-karty u drah vs. 290 a 295 korun u RJ. U Včasné jízdenky drah nedošlo k žádné změně. Ačkoliv tento tarif pracuje s cenovými úrovněmi podle doby, jak dlouho před cestou nakupujete, všechny tři časové kontingenty do Ostravy byly v říjnu 2011 zlevněny na stejnou cenu - 210 korun. Za tu se nyní pořídí obyčejná varianta. Majitelé In-karty platí v současnosti ještě o 10 korun méně.

Největší komplikace přináší zařazení třetího hráče - LEO Expressu - s jeho adaptivní cenotvorbou. Dávno neplatí limity uvedené na tiskové konferenci a tak zatímco reklama nadále láká na jízdné od 137 korun, skutečná nejnižší cena je 136 korun. Jízdenky v ekonomické třídě se však běžně pohybují v cenách 237, 257, 278 nebo 288 korun, nejvyšší cena pak je 337 korun.

Kromě jízdenky můžeme kalkulovat i s místenkami. LEO Express a RegioJet nabízí jízdné s integrovanou rezervací, do expresů Českých drah lze získat rezervaci zdarma při nákupu jízdenek online, jinak za novou cenu 35 Kč. Pouze spoje SC Pendolino mají místenku vždy zpoplatněnou za 120 korun a akčními částkami 35, 70, resp. 100 korun ve vybrané dny, určité spoje a jejich trasy.

DopravceNázev tarifuCena (Praha hl.n. - Ostrava-Svinov)Prodej na pokladněProdej onlineNeomezený čas prodejeNeomezený kontingent
LEO Expressobyčejné jízdné525 korun×××
České dráhyZákladní jízdné465 korun××××
RegioJetobyčejné jízdné450 korun×××
České dráhyZákaznické jízdné IN 25 %349 korun××××
LEO Expressnejvyšší nalezené Akční jízdné Economy337 korun××××
RegioJetRJ Promo295 korun×××
České dráhyAkční jízdenka obyčejná295 korun××××
RegioJetKreditové jízdné290 korun×××
České dráhyAkční jízdenka IN 25 %260 korun××××
České dráhyZákaznické jízdné IN 50 %233 korun××××
České dráhyAkční jízdenka IN 50 %221 korun××××
RegioJetAkční internetové jízdné210 korun××
České dráhyVčasná jízdenka Česko210 korun×
České dráhyVčasná jízdenka Česko IN 25 %200 korun×
LEO Expressnejnižší nalezené Akční jízdné136 korun×××

Protože In-karta IN 25 % je poměrně dostupnou slevovou nabídkou, s cenou 260 korun jsou expresy Českých drah nejlevnějším flexibilním dopravním prostředkem na dané trase.

I první třída může být atraktivní

680.001 před Hořovicemi na trati 170, foto: Vitek_V První třída si i v současnosti nese stigma nezajímavé přepravní služby pro majitele režijních výhod, ale i přesto si našla mezi zákazníky Českých drah nové uživatele - mnohým se při pravidelných jízdách ročně vyplatí investovat do celoroční aplikace IN 100%. Jednotlivé jízdné dosud žádné zvýhodněné nabídky neobsahovalo a také zde nebyla konkurence. RegioJet tuto službu nenabízí, ale LEO Express ano – ve dvou oddílech Business (1. třída) a Premium (prémiová 1. třída). S odkazem na zákonné možnosti LE oceňuje obě třídy shodně, ale odlišuje je výší integrovaného rezervačního poplatku. A opět je Akční jízdné různé podle toho, co rezervační systém le.cz aktuálně nabízí: 438, 477, 536, 584 nebo 633 korun jako Akční jízdné Business a 583, 682, 730, 765, 808 nebo 877 korun pro Premium.

Expresy Českých drah nadále nabízí jen ceníky obyčejného a zákaznického jízdného. U spojů SC Pendolino sice můžete využít akční místenky dostupné podle tarifně vyjmenovaných pravidel, ale prodávají se jen do 2. třídy. I při neobvyklé kombinaci s jízdenkou do 1. třídy tak nezískáte marketingové bonusy, tj. občerstvení zdarma, které jako jediné tyto dvě vozové třídy v pendolinech odlišovalo. Zajímavou novinkou jsou nové globální ceny pro pendolina jedoucí během víkendu, státem uznaných svátků a letních prázdnin. Globální jízdné zahrnuje rezerzvaci a je vázané na konkrétní spoj. Prodává se pouze přes služby eshop a TeleTiket. Cenově je zajímavé jak pro cestující s In-kartou, tak bez ní, ale zakoupit je lze nejpozději 3 dny před cestou – tímto omezením je nabídka upozaděna. S těmito jízdenkami má cestující nárok i na marketingové bonusy, narozdíl od zmíněných akčních místenek.

DopravceNázev tarifuCena (Praha hl.n. - Ostrava-Svinov)Prodej na pokladněProdej onlineNeomezený čas prodejeNeomezený kontingent
LEO Expressnejvyšší nalezené Akční jízdné Premium877 korun××××
LEO ExpressObyčejné jízdné Business/Premium729 korun×××
České dráhyZákladní jízdné698 korun××××
LEO Expressnejvyšší nalezené Akční jízdné Business633 korun××××
LEO Expressnejnižší nalezené Akční jízdné Premium633 korun×××
České dráhyZákaznické jízdné IN 25 %524 korun××××
České dráhyGlobální cena základní jízdné SC500 korun×
LEO Expressnejnižší nalezené Akční jízdné Business438 korun×××
České dráhyGlobální cena IN 25 % SC425 korun×
České dráhyGlobální cena IN 50 % SC375 korun×
České dráhyZákaznické jízdné IN 50 %349 korun××××

Cenově nejzajímavější volbou pro náročné cestující tak nadále zůstává standardní jízdné ČD do 2. třídy s časovým doplatkem do 1. třídy. Existuje varianta týdenní, měsíční, tříměsíční a roční. Ceny se při změně 9. prosince 2012 nijak nezměnily.

Reinkarnace In-karty IN 50 %

Když České dráhy 1. října 2011 reagovaly na vstup RegioJetu na linku Praha – Ostrava, celkovým zlevněním katapultovaly zákaznickou aplikaci IN 50 % mimo hranici rentability. Jejím vlastnictvím jste mohli získat 50% slevu ze základního jízdného po celé republice, ale žádné další slevy. Akční a včasné jízdenky dostupné i pro levnější aplikaci IN 25 % se příliš přiblížily ceně polovičního jízdného. Znehodnocení investice do této karty dráhy omlouvaly pouze tím, že platí v celém Česku - tedy i mimo trasy s promo nabídkami.

Mobilní eShop Českých drah, foto: České dráhy S 9. prosincem 2012 přichází ale zajímavé výhody vázané právě na IN 50 %. Akční jízdenky, dříve ČD Promo, nově nabízejí cenovou variantu pro držitele nejvýhodnější slevové aplikace. Cenově polepšit si tak můžete na většině hlavních tratí, kde pro České dráhy existuje železniční nebo autobusová konkurence. Praha – Ostrava se tak zlevňuje z 233 na 221 korun, Praha – Brno ze 170 na 150 korun, Praha – Hradec Králové z 80 na 65 korun nebo Praha – Plzeň ze 78 na 65 korun, kdy dráhy cenově překonávají i autobusy Student Agency na všech konkurenčních relacích.

Výhodou Akčních jízdenek je neomezená dostupnost online i na pobočce, zatímco Včasné jízdenky jsou prodávané v omezeném kontingentu a jen v předprodeji. Nejzajímavější novinkou devátého prosince ale je mobilní eshop ČD. Jedná se o první hotový počin na české železnici, který si zaslouží vlastní recenzi!

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.1.2013 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
07.01.2013 (10:07)  
Za nové názvy jsem rád - doufejme, že už zůstanou..

Jinak - samá pozitiva.. :-)
06.01.2013 (19:32)  
A nezapomeňte na strono poplatek při zrušení cesty
A co takhle "poplatek", když mi vlak těsně ujede? U ČD mohu jet dalším spojem (a pokud mi ujel přípoj ČD/ČD, tak dostanu zpět i peníze za místenku), u RJ a LE jízdenka nemilosrdně propadá a musím koupit novou.
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.01.2013 (17:49)  
Tomáš Kraus: ano ta SoNe+ na všední dny byla v roce 2009 a platila na tu levnější (dnes už neexistující variantu). Cestoval jsem na ní tornádama po Ostravsku :-)
06.01.2013 (17:34)  
Luboš Beneš, Radek Papež:

Málokdo je ochoten zabývat se nákupem jízdenky Praha-Kolín týden dopředu.

Pak ale ty 2 sporotikety s inkartou nestojí 90 Kč, ale 120 Kč. A nějaký stornopoplatek vás zajímat nemusí - koupíte si jízdenky v automatu 5 minut před odjezdem a volným krokem se odeberete na nástupiště.
06.01.2013 (17:02)  
A nezapomeňte na strono poplatek při zrušení cesty- ČD vedou se 70 Kč!, Regio to přípíše na konto bez srážky, Leoš taky....
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
06.01.2013 (10:21)  
Lol Phirae: Zpáteční (dva sporotikety) Praha - Kolín je za 130, s inkartou za 90. Za tu cenu do Ostravy nedojedete.
06.01.2013 (9:49)  
S touhle "konkurencí" běžte přátele do zadele. Opravdu je mi hodně platné, že do Ostravy se "akčně" dostanu levněji, než je zpáteční jízdenka Kolín - Praha.
05.01.2013 (23:54)  
Honza: Eliška a SporoTiket existovaly jeden čas společně a byly to trochu odlišné věci. Pak se to sjednotilo na SporoTiket, i když lepší název by asi byla ta Eliška (ačkoliv nevím kdo tenhle název vymyslel). U Elišek se dříve také ze dne na den změnila logika tvorby cen, jednou to měl člověk levnější protože kupoval dlouho dopředu, jindy naopak protože kupoval last-minute... A ta platnost SoNe v létě v pracovní dny (rok 2009) se týkala jen té "malé" varianty na Os/Sp, aby v tom nebyl moc malý bordel :-)
Jinak u nových názvů mi trochu vadí, že jsme si je krásně prodloužili a "počeštili", čímž jsme to ještě více zkomplikovali cizincům. Vím že je to okrajový problém, tyto jízdenky moc cizinců nekupuje a už vůbec ne přes eShop (kde se teď v anglické verzi píše např. "Purchase a Akční jízdenka ticket"), ale stejně je to komplikace. Až bude pokladní chtít poradit dvěma Korejcům, že z Mariánek do Opavy nemusí kupovat "vollpreis", ale řekne "you can use the Weekendhova skoopinova yiezdhenka ticket instead", bude se jim to pamatovat úplně samo...
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.01.2013 (23:23)  
Pjetro: co vím tak ty Soneplusky byly docela dlouho a dost se pamatují, takže taky nevidím důvod proč se mění, něco jiného by bylo, kdyby neplatily o víkend ale nějaké jiné dny, nebo by měly ještě jiné podmínky pro platnost, ale takhle?
Jeden rok platily nějak přes léto i ve všední den a byla to Sonepluska pořád.
registrovaný uživatel Pjetro 
05.01.2013 (22:08)  
Honza: ano, to je pravda. Na neustálých změnách názvů doplácí zákazník a hlavně zaměstnanci u výdeje jízdenek. Když chci jízdenku, tak stejně řeknu "zákaznickou čédé promo do ostravy prosím" ... a za ten měsíc se mi nestalo, že by mě pokladní upozornila na změny názvů. Ty neustálé změny jsou zhovadilost non plus ultra, chybí zde dlouhodobý koncept, jednoduchost v nabídce, dřív než si člověk zvykne na jedno a zákazníkům se nabídky ustálí v paměti, tak se všechno přejmenuje, změní, snad abychom byli pořád na pozoru.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko