..: Zprovoznění LAV Barcelona - Figueras již v prosinci 2012 :..

Jednotka AVE S-103 při testovacích jízdách v pK 640 u Mollet del Vall?s, foto: RENFE Madrid/Paříž — Některé věci občas nemají logiku a o nekonečném příběhu mezistátního vysokorychlostního železničního spojení Barcelona - Perpignan to platí obzvláště. Nelze se tedy divit, že se občas dějí i nečekané, ale velmi pozitivní zázraky. Jestliže v červenci letošního roku vydal Dami? Calvet, náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, prohlášení týkající se data uvedení celé LAV do provozu: "Ve třetím trimestru roku 2013", tak v průběhu října vzaly události velmi rychlý spád. Politicky klíčovým se stalo datum 10. října 2012, kdy španělský premiér Mariano Rajoy navštívil v Elysejském paláci francouzského prezidenta Françoise Hollanda, aby při příležitosti 22. francouzsko-španělského summitu bez jakýchkoliv vytáček oznámil, že "toto velmi důležité spojení mezi oběma zeměmi" bude uvedeno do provozu v dubnu 2013 a že je to "závazek" španělského státu. Ovšem po zkušenostech, kdy se v průběhu posledních let v médiích potkávaly různé nepřesné nebo dokonce protichůdné informace ohledně zprovoznění této LAV, brali všichni i toto politické prohlášení s velkou rezervou. Nicméně sled technických událostí, různých tiskových zpráv a dalších prohlášení v průběhu října byl více než překvapující a svými důsledky skutečně podporující to, co bylo v Elysejském paláci řečeno.

Světlo na konci tunelu…

V podstatě bez většího zájmu médií začaly již 3. října 2012 jízdy speciálních vlaků v úseku Figueras-Villafant - Mollet del Vall?s za účelem zjištění různých nedostatků na trati, zatímco o něco jižněji, mezi Mollet del Vall?s a Barcelona-Sagrera v tu dobu dnem i nocí finišovaly s obrovským nasazením směny pracovníků správce infrastruktury, společnosti ADIF. Dne 18. října 2012 začaly na úseku Figueras-Villafant - Girona již ostré testovací jízdy vedené prozatím klasickými vlaky až do rychlosti 160 km/h. Začala se ověřovat kvalita trakčního vedení, geometrická poloha koleje a také systémy zabezpečení. Následně od 20. října 2012 do 26. října 2012 probíhaly na 62,2 km dlouhém úseku mezi Mollet del Vall?s a Vilobí d'Onyar vysokorychlostní zkoušky za přítomnosti 3 jednotek AVE S-103 (Velaro-E) zaměřené prakticky na vše, včetně zkoumání dynamiky jízdy jednotek, dynamických zkoušek vlivu jízdy velmi vysokou rychlostí na trať a testování systému ERTMS. Vše běží v kontextu, který dne 18. října 2012 formuloval prezident společnosti ADIF Enrique Verdeguer mající za cíl předat celé dílo k užívání dne 1. prosince 2012, tedy téměř 2 roky poté, co byl předán úsek Perpignan-Figueras (12. října 2010).

… svítá dne 15. prosince 2012

TGV DASYE na francouzské straně před tunelem Le Perthus, foto: SNCF Po všech zmatcích, které se v minulých měsících a letech staly, se zdá datum 1. prosince 2012 až neuvěřitelně ambiciózní, nicméně o jeho vážnosti napovídá vyjádření RENFE, že hodlá zahájit pravidelnou, prozatím vnitrostátní dopravu vedenou jednotkami AVE S-103 již od 15. prosince 2012. V úseku Barcelona - Figueras-Villafant se bude jednat v každém směru o 8 prodloužených spojů Madrid - Barcelona. Pro návoz/odvoz cestujících na 2 páry vlaků TGV z Francie mají sloužit 2 páry vlaků AVANT jedoucích pouze v úseku Barcelona - Figueras-Villafant. Rychlost vlaků na nově otevřeném úseku bude až do dubna 2013 omezena na pouhých 250 km/h. Tomu bude také odpovídat jízdní doba. Úsek Barcelona - Girona zabere 35 minut, úsek Girona - Figueras-Villafant pak dalších 15 min. Přestože se ještě nebude jednat o finální časy, i tak dojde v celém úseku Barcelona - Figueras-Villafant ke zkrácení jízdní doby oproti současnosti řádově o 50 min (proti spoji vedeném jednotkou ALVIA) a zejména k rozšíření nabídky spojů.

V dubnu 2013 v rámci pravidelné změny jízdních řádů dojde po více než 20 letech diskuzí a neustálých zpoždění k definitivnímu propojení Španělska a Francie vysokorychlostní železniční dopravou, kdy mezi Barcelonou a destinacemi ve Francii a Švýcarsku začnou jezdit přímé vlaky vedené jednotkami TGV DASYE a upravenými jednotkami AVE S-100. Budou zavedena zcela nová spojení, která od základu změní vnímání železniční dopravy v rozsáhlé části západní Evropy, ale o tom si povíme v připravované reportáži až příště.

Zdroj: Présidence de la République, ADIF, La Clau, Mobilitat a Catalunya


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 26.11.2012 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.12.2012 (10:25)  
Rail 2005: Tak to bude asi ono. Tim padem je zrejme nejakym zpusobem "provizorni" ci nejak omezeny asi veskery provoz v okoli, coz me mozna spletlo. Pardon.
04.12.2012 (9:39)  
Trochu mimo téma:
Kdy dokončí novou trať odbočka Camp de Tarragona-směr Valencie?
Již léta jsou hotovy skoro veškeré zemní práce až na pár mostů, zbýva jen pložit koleje a natáhnout trakční vedení.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.12.2012 (8:12)  
Tomáš Záruba: Mám dojem, že to už si rozumíme. To, co popisujete, tak se s největší pravděpodobností jedná o AVE nádraží Sagrera v severovýchodní části města. To opravdu hotové není a sloužit začne asi až 2015. Nicméně to vůbec nemá vliv na zprovoznění VRT jako celku.

Naopak, jak už jsem psal v jednom z předcházejících komentářů, koleje jsou položeny v celé délce Barcelona - Figueras od 8.11.2012. Tento fakt podpírám článkem:

http://www.la-clau.net/noticia/tgv-perpignan-barcelone-tous-les-rails-sont-poses-sur-175-km-7627
04.12.2012 (0:53)  
Nerad bych byl spatne pochopen, ze utocim na pravdivost clanku. Jsem tu poprve a spanelsky (ani katalansky ;-) ) neumim. Mohu jen popsat, co jsem videl, tedy: Asi 5-6 km pred Bar. Sants konci polozene koleje VRT, asi v miste, kde je v soubehu regio o trech kolejich a pripojuje se trat zprava. Dal je videt nekolik tunelovych mostu bez svrsku nebo trakce, po cca kilometru (?) obrovska jama, jako by tam melo byt cele nove nadrazi s nekolika podzemnimi patry parkovist, pote cosi co pripomina zarodek telesa drahy s MUK a nasledne uz je podzemi do nadrazi.
Jestli tyhle objekty jsou soucasti VRT, tak to nebude v lednu ani zazrakem. Mozna nejaky (provizorni?) prutah dvou koleji, ale i to bych bral za dost neuveritelne tempo.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
03.12.2012 (21:53)  
Tomáš Záruba: Nevím jakou část Barcelony jste viděl, ale zatím od října vše běželo jak má, takže zatím nemám důvod nevěřit, že by původní slib neměl být dodržen. Při psaní článku jsem mimo jiné vycházel i z tohoto:
http://www.la-clau.net/info/7571/la-ligne-a-grande-vitesse-perpignan-barcelone-prete-le-1er-decembre-7571

Ale... ta existují vždycky, bohužel. Možná budu donucen ten článek ještě trochu poupravit a aktualizovat. Celou kauzu léta detailně sleduji a netrpělivě očekávám den D.

Španělská ministryně veřejných prací Ana Pastor totiž ještě v předvečer katalánských regionálních voleb na nějakém mítingu prohlásila, že AVE přijede do Girony a Figueras v lednu 2013. To mne trochu znepokojuje. Podezřelé je od 7.1.2013 a dále nemá RENFE v rezervačním systému žádné vlaky. To by mohlo až podezřele naznačovat, že "to svítání" nebude 15.12.2012 ale až 7.1.2013.

Nicméně mne už nemůže překvapit vůbec nic, moc dobře vím, v jakém chaosu byl zprovozňován poslední úsek LAV Roca de Bar? - Baracelona Sants v roce 2008.
03.12.2012 (21:15)  
Dnesni pohled na rozkopanou Barcelonu me prilis neutvrdil v pocitu, ze za 14 dni bude hotovo. Nebo je predstava jakehosi provizorniho provozu s tim, ze se z VRT (jinak od Figueras zjevne hotove) sjede na kraji mesta, a dále nejakou splitkou?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
30.11.2012 (14:01)  
Addams:

Váš názor odborně chápu, nicméně trasa patří do evropských páteřnch tras a byla už kdysi definována nějakým nařízením, takže jedho plnění je nyní povinné. Je to stejné, jako smysluplnost ERTMS na "Koňce" v úseku České Budějovice - Linz. Naopak minimálně v úseku ČBU - Tábor se to bude pro rychlost vyšší než 160 km/h hodit, ale to už odbočuji od tématu.
registrovaný uživatel Addams 
30.11.2012 (13:30)  
Rail-2005:
"2018 - předpokládané uvedení do provozu ERTMS L1 na modernizované trati odb. Lattes (Montpellier) až Cerb?re."
ETCS 1 pre usek Perpignan - Cerbere sa mi zda ako mierne prebytocny, kedze vyznam tejto trate bude nadalej prudko klesat presuvanim dopravy (okrem miestnych regionalnych vlakov) na LGV.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
30.11.2012 (8:58)  
Trošku si tady dovolím korigovat ty vaše vizionářské počty. Základní informací pro veškeré takové projekty je slovo interoperabilita.

2017 - uvedení do provozu VRT obchvatu měst Nîmes a Montpellier. Bude se jednat 60 km dlouhou trať v úseku odb. Manduel - odb. Lattes + dalších 20 km propojovacích tratí v okolí odb. Manduel. Trasována s oblouky 6000+ tedy potenciálně pro V 350 km/h. Její koncept je VRT pro smíšený provoz, vybavená jak světelným autoblokem, tak ERTMS. Zpočátku budou všechna TGV jezdit 220 km/h. Vyšší rychlost bude moci být zavedena až poté, co všechna vozidla využívající novou infrastrukturu budou plně vybavena ERTMS L2, což bude problém zejména v nákladní dopravě.

2018 - předpokládané uvedení do provozu ERTMS L1 na modernizované trati odb. Lattes (Montpellier) až Cerb?re.

2022 - VRT (zda smíšená nebo osobní zatím nebylo rozhodnuto) v úseku odb. Lattes (Montpellier) - odb. Le Soler (Perpignan). Nicméně toto jediné datum je zatím dost na vodě. Já osobně si myslím, že spíše až 2025.

V budoucnu bude spojení Paris - Madrid mnohem rychlejší západní trasou přes Bordeaux a Baskicko, už jen z důvodu kratší kilometrické vzdálenosti.

2017 - Uvedení do provozu LGV SEA (Sud Europe-Atlantique) v úseku Tours - Bordeaux (V 320 km/h). Jízdní doba u non-stop TGV Paris - Bordeaux se sníží ze současných 3h00 na 2h05.

Dá se očekávat (i když tempo prací se může zpomalit i zrychlit), že do roku 2018 bude na španělské straně hotový VRT tah na 350 km/h v úseku Valladolid - Venta de Ba?os - Miranda de Ebro - Vitoria - San Sebastián.

Pak už zbývá jen úsek od Bordeaux - na Španělskou hranici, který je ale i dnes rychlostně poměrně solidní.
registrovaný uživatel nojva  mail  
30.11.2012 (4:10)  
no pokud se nepletu, tak Barcelona-Madrid je 620km a jezdí se bez zastávky 2:30. Perpignan-Barcelona po uvedení do provozu Vmax se pojede 1:00, Paris-Perpignan pokud bude bez zastávky, mohlo by být 4:30. Takže Paris-Madrid se zastávkou v Barceloně snad 8:00 od jara 2013
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko