..: Stadler RegioShuttle Českých drah pro Vysočinu: Rok poté :..

První RS1 pro Vysočinu odstavený 5.10. v Jihlavě, foto: Vojtěch Beran Jihlava — "Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy." Pozorný čtenář si může vzpomenout, že přesně tato slova již četl. Ano, je to tak. Přibližně před rokem jste se v našem magazínu mohli dočíst, jak České dráhy slavnostně převzaly od výrobce první ze série sedmnácti motorových vozů RS1 určených pro Vysočinu. Lenka Horáková, ředitelka jihlavského Krajského centra pro osobní dopravu (KCOD) ČD, plácala po zádech Libora Joukla, náměstka pro dopravu kraje Vysočina, a líčila všem přihlížejícím, že se pan Joukl doslova „zakousl jako pitbul a nepustil, dokud nezískal pro Vysočinu nové vlaky.“ Tímto okamžikem však radostné zprávy o nových vlacích skončily.

Výrobu motorových vozů pak jeli představitelé kraje a dopravce zkontrolovat koncem února. V měsíčníku Kraj Vysočina se pak objevila jedna fotografie s Lenkou Horákovou, náměstkem pro osobní dopravu Antonínem Blažkem, hejtmanem kraje Vysočina Jiřím Běhounkem a nechyběl ani náměstek Joukl, který shodou okolností na začátku roku přišel o řidičský průkaz. To sice není jediná černá kaňka na náměstkově kariéře, můžeme zmínit například kontroverzní dotace pro cukrárnu jeho ženy, avšak zpět z cukrárny, kde byly mimo jiné zhotoveny dorty na slavnostní předání RS1, k vlakům. Při onom zmíněném slavnostním předání bylo slíbeno, že do listopadu 2012 bude po kolejích Vysočiny jezdit již všech 17 nových motorových vozů, ale už o pár měsíců později bylo jisté, že tomu tak nebude. V průběhu roku již také došlo ke zpoždění prvních dodávek nových vozů.

V Libereckém kraji čekal nový motorový vůz RegioShuttle na své předání již od 14. října, a to pravděpodobně jen proto, aby Vysočina dostala RS1 oficiálně jako první, což také propagoval velkoplošný nápis na boku vozu. Tento první vlak však zůstal také na dlouhou dobu jediný, který po Vysočině jezdil, protože další nové vozy byly dodávány přednostně na Liberecko, kde ČD dostaly mimo jiné pokutu za opožděné nasazení nových vlaků, a kde bylo na rozdíl od Vysočiny, smluvně zakotveno, kdy nové vozy začnou cestující opravdu vozit. Když náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek v květnu ujistil vedení kraje Vysočina, že do konce letních prázdnin dorazí dalších 8 nových vozů, nechal se Libor Joukl slyšet: "Pokud to takto dopadne, jsme s tím spokojeni."

Dvojice RS1 na osobním vlaku do Jihlavy, foto: Vojtěch Beran Problém nastal ale právě na konci prázdnin. Ukázalo se, že odpisy budou vyšší, než se očekávalo, a to kvůli vyšší pořizovací ceně. Proto chtěly ČD zvýšit příspěvek na nové vozy od kraje. To zapůsobilo na Jouklův stisk „pitbulích čelistí“ a s jeho slovy: „Na tom jsme se nedomluvili,“ výbor Regionální rady Fondu soudržnosti Jihovýchod jednomyslně schválil změnu projektu Moderní železniční vozidla pro kraj Vysočina a Vysočina tak zchudla o 4 nové RegioShuttly, na které již nezbyly peníze. Proto se ČD rozhodly, že zbylé motorové vozy koupí pro jiné kraje, kde na ně dostanou více peněz než na Vysočině, navíc se podařilo zajistit i spolufinancování z Evropské unie. Dotazy, které byly na toto téma zaslány ROP JV a ČD ohledně změny programu, zůstaly bez odpovědi.

Jeden z těchto odmítnutých Regioshuttlů od 11. října slouží na trati z České Třebové do Lanškrouna v Pardubickém kraji. Na Vysočině by pak mělo být všech 13 RS1 až v prosinci tohoto roku, právě kvůli již zmíněnému přednostnímu dodání do Libereckého i Pardubického kraje. Paradoxem také je, že na Vysočině jezdí motorové vozy RS1 převážně na elektrifikovaných tratích. Kromě toho se snížila oproti původním nasazovaným vozidlům i kapacita míst. Klasické řazení osobních vlaků na elektrifikovaných tratích Vysočiny totiž běžně obstarávají modernizované vozy Bdmteeo a BDs, které disponují dohromady 166 místy k sezení, služebním a úschovným oddílem. RS1 však nabízí pouze 71 míst k sezení bez služebního a úschovného oddílu, což však nestačí v přepravních špičkách ani, když jsou nasazeny dva vozy. Naproti tomu však nabízí nízkopodlažnost, klimatizaci či zásuvky pro napájení drobné elektroniky.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, ROP Jihovýchod


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 31.10.2012 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.11.2012 (14:53)  
Ona je otázka, jestli je vůbec o co stát. Kapacita nepostačuje (o zdvojení ve špičce se prý neuvažuje), na části trati 225 si nějak nerozumí s přejezdama - zpoždění +20 se z Jihlávky do Jihlavy stáhlo na ca. 15 jen díky 8minutovému plánovanému pobytu v Horní Cerekvi, vlak jim chvílemi mizí ze systému (kvůli tomu se tam prováděla nějaká měření). Otvírání záchodu na páčku podivné, komfort když srovnám s elefantem, je to jednoznačně bída.
07.11.2012 (20:34)  
Keprt: Článek jsem četl. Ale zmíněnou informaci mám z jiného zdroje.
06.11.2012 (16:25)  
Jirka Kraťas: To bych o tom musel vědet. Ale mohly ty "přebývající" kusy odebrat z konce série, takhle tu chybí 007 a další tři díry... ...smysl jsem nepochopil... ...asi je vyšší :)
registrovaný uživatel Keprt 
04.11.2012 (18:56)  
Jirka Kraťas: Četl si ten článek?
04.11.2012 (17:05)  
Zaslechl jsem neoficiální informaci, že Vysočinské Stadlery by měly tento kraj opustit právě z důvodu, že kraj odmítl "dosypat". Ví o tom někdo něco bližšího?
02.11.2012 (20:28)  
Keprt: S německou řadou 670 to dopadlo opravdu neslavně, od samého počátku ji provázely problémy s klimatizací a s chlazením motoru; poslední exemplář dokonce sešrotovali ještě před jeho dokončením !!! Zkrátka tento pokus o inovaci vozového parku na německých lokálkách nevyšel podle představ.
registrovaný uživatel Keprt 
02.11.2012 (10:42)  
Jiří Bajer: díky.

Tomáš Kraus: dopadlo to neslavně, ze sedmi vyrobených kusů není (aspoň se to tak jeví dle http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_670 a dalších e-zdrojů) v regulérním denním provozu žádný.
02.11.2012 (10:21)  
Keprt, Jiří Bajer: Já jsem to myslel jen jako doplnění té věty "štrůdl je dneska nejjednodušší vozidlo pro lokálky" - jako že i menší relativně moderní vozidla jsou, ale souhlasím že není dobrý nápad je nakupovat (kdyby se jich současní provozovatelé zbavovali). Jak to vlastně dopadlo s tím německým "doubledeckerem"? Prezentovalo se to na zarostlých kolejích stanice Praha Mas.n. jako zázrak, pak se to nasadilo na kratičké trati Stendal - Tangermünde a ukázalo se že je to spíš průšvih. Dál nevím a do Tangermünde teď jezdí Desiro.
02.11.2012 (8:36)  
Tomáš Kraus:

ad LVT/S: To by už dneska nikdo nevyrobil, konsorcium DWA se dávno rozpadlo, v Bautzen se vyrábějí tramvaje jako na běžícím pásu a Bombardier nemá zájem staré produkty dále vyrábět ani inovovat. Nejmenší motorák od Bombardiera by teoreticky byl dvoudílný dieselový Talent 2 - otázkou zůstává, kdo by do něj šel po problémech a prodlouženém schvalování obřích dodávek pro DB...

ad RegioTramp: Stejná situace s výrobci. Kolzam dělá primárně vozítka pro traťovku, jejich prvním osobním počinem byl dvoudílný SN81, což byla docela tragédie. Z této tragédie vzešel onen RegioTramp. Polský trh s motoráky pak ovládli jiní a v současnosti je nejmenší motorák z Polska čtyřnápravový, nízkopodlažní (byť částečně) - tedy de facto stejný jako RS1.
registrovaný uživatel Keprt 
01.11.2012 (20:43)  
Tomáš Kraus: LVT/S se už skutečně nedělá, stejně jako RegioSprintery nebo ty německé motorové "doubledeckery", i když to byla vozidla kapacitnější, než LVT/S. Ty polské motoráčky osobně neznám, ale tak nějak předpokládám, že to bude vozidlo srovnatelné s RS1. Můj příspěvek mířil spíš tím směrem, že nic moc "skromnějšího" než "něco jako RS1" se už koupit nedá a ani by to nemělo smysl. A co se týká "skromnosti" ve směru kapacity - vozit tolik lidí vlakem, co uveze autobus (tedy nějakých 45 sedících), v drtivé většině případů postrádá odůvodnění. Proto ty motoráky s kapacitou kolem 70 sedících osob jsou dnes to nejmenší, co se reálně kupuje (a tedy vyrábí).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko