Praha — Oprava dálnice D1 se v rozporu s původními plány odsouvá až na jaro příštího roku. České dráhy se přesto rozhodly provoz zvláštních vlaků pod produktovou značkou D1 Express, které mají spojovat Prahu s jihomoravskou metropolí, spustit již za týden. Dva páry vlaků tak doplní stávající spoje EuroCity provozované v celodenním hodinovém taktu. Kapacita tratě však zatím nutí expresy trochu přibrzdit; ty tak budou se svou jízdní dobou 2 hodiny 42 minut zatím o pět minut pomalejší, než zbývající spoje. Ke změně dojde v prosinci.
Zatím pomaleji…
Vlaky D1 Express budou jezdit vždy v pracovní dny, první spoje vyjedou již ve čtvrtek 4. října. Trasu mezi Prahou a Brnem, dlouhou 255 kilometrů, urazí za 2 hodiny a 42 minut – tedy o pět minut pomaleji, než jiné vlaky kategorie EuroCity. Důvodem je omezená kapacita tratě, kvůli níž musí expresy přibrzdit na 140 km/h. Nové D1 Expressy byly totiž do současného GVD zaneseny až dodatečně a proto se musely vejít do volných časových slotů. Ke zlepšení však dojde již s prosincovou změnou jízdního řádu, kdy se cestovní doba zkrátí na 2 hodiny a 35 minut a přibude navíc třetí pár spojů.
Ex 546 | Ex 548 | Jízdní řád spojů D1 Express | Ex 557 | Ex 559 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
6.15 | 7.15 | odj. | Brno hl.n. | příj. | 19.45 | 20.45 |
8.57 | 9.57 | příj. | Praha hl.n. | odj. | 17.03 | 18.03 |
Na vlaky budou nasazeny dvě soupravy ve složení 380+Apee139+ARmpee832+Bee238+2x Bpee237 ve zvláštním barevném provedení. Všechny vozy jsou tedy vybaveny klimatizací či elektrickými zásuvkami; v průběhu podzimu se můžeme těšit také na spuštění bezplatného internetového připojení. Pro cestující v 1. třídě je plánován servis na místo (bezplatný nápoj a denní tisk, na objednávku donáška občerstvení z bistra), ve 2. třídě poslouží minibar. Ve voze č. 370 (Bee238) budou vyhrazeny oddíly následovně: oddíl č.1 služební, oddíl č.2 pro invalidy, oddíl č.3 pro dámy, oddíl č.4 pro matky s dětmi a oddíl č.10 pro minibar. Vůz č. 368 (Bpee237) bude veden jako klidový.
Wi-Fi nejen v dálkové dopravě
Jak bylo již vzpomenuto, D1 Expressy budou po pendolinech dalšími spoji Českých drah, na kterých bude dostupné připojení k internetu pomocí vnitřní Wi-Fi sítě. Oproti spojům SC Pendolino v nich však v současné době nebudou k dispozici portálové stránky vlaku. Ty jsou k dispozici právě jen ve vlacích SC Pendolino, kde probíhá testování a postupně jsou doplňovány různé služby. České dráhy proto chtějí tento portál podrobně představit a propagovat až po spuštění a otestování všech plánovaných služeb.
Spoji D1 Express však zavádění Wi-Fi připojení do vlaků Českých drah nekončí. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský k tomu pro ŽelPage doplnil: „Připravuje se spuštění Wi-Fi v osobních vlacích vedených jednotkami z rodiny RegioPanter (řady 440, 640, 650) a RegioShark (řada 844). Vlaky jsou vybaveny příslušným zařízením. V rámci zkušebního provozu se dolaďují některé detaily. Jednotky jsou zatím stále ve zkušebním provozu (s cestujícími), ve zkušebním provozu jsou mimo jiné zatím ve vlastnictví výrobců.“ Během zkušebního provozu tak bude připojení k internetu v kompetenci jednotlivých výrobců. „V současnosti funguje Wi-Fi za použití SIM karet výrobce. Postupně bude toto připojení převedeno ve všech vlacích na SIM karty ČD a bude potom dostupné i v těchto soupravách,“ dodal Petr Šťáhlavský.
Podle informací ŽelPage má zájem o zprovoznění Wi-Fi sítě v regionálních vlacích také Liberecký kraj. Mimo to České dráhy už dříve avizovaly, že Wi-Fi připojením budou v budoucnu vybaveny i jednotky Viaggio Comfort a plánuje se dosazení do zhruba 400 vozů klasické stavby pro dálkovou dopravu.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy
Jestli je někde problém, tak jedině v tom, že se tato možnost vůbec nepropaguje a že na některých tratích se (zatím) střídají vozidla, která jedničku mají, s těmi, které ji nemají. V Německu mají příměstské vlaky jedničku běžně.
Zalezi na konkretnim pripade, ale na trati Kolin Praha je na vsech zastavkach (pr....) takovy nastup cestujicih, ze o tekovem si mohou nechat zdat i lecktera mesta 10-20 000. Ono totiz nabidka generuje poptavku. Vas system dost smeruje k tomu, ae bychom vlastne meli vesnice uplne zrusit a vsichni bysme bydleli v 3-4 velkych mestech, pak by vlaky treba nestavli vubec na sve trase ;) JInak s temi elefanty jste me nepochopil. Navrhuji udelat z 3 vozovych opet 3 vozove (66 % trakce -trakcni, vlozeny, trakcni) a vyrazeny ridici spojit s 1 trakcnim a tytto 2 vozove jednotky provozovat na mene vyznamnych trasach, kde dnes jezdi dost neekonomicka vozidla 136 nebo 363 s nekolika kusy vagonu. Navic bych omezil 1. tridu na 1/2, mozna i 1/3 sve kapacity, protoze jeji obsazenost je naprosto minimalni, hlavne v ramci PID, kdy jizda jednickou je dosti draha oproti pasmove jizdence. Redukci 1. tridy by se kompenzoval pocet chybejicich sedacek ve 2. tride v pripade dvou trakcnich vozu, ktere maji kapacitu mensi nez ridici.
S tím sekáním jste ale trochu vedle. Já neříkám nezastavovat nikde, ale jenom optimalizovat zastavování tak, aby to bylo efektivní. Problémy, které popisujete řeší všechny ostatní obce, které neleží přímo na trati a taky se do těch Úval nějak dostanou. Nikdy nemůžete vyhovět všem, ale pokud 5% obyvatel situaci mírně zhorším, ale 95% zlepším a zároveň tím výrazně zlevním provoz a zvýším kapacitu trati, tak se rozhodnu spíše pro moje řešení. Tahle trať byla postavena v 19. stol za úplně jiných podmínek. Pokud chceme provozovat rozumně železnici i nadále, musíme ji zefektivnit. Dnešní model osobních vlaků, které staví co 2 km a pak se musí nechat předjet rychlíkem efektivitou rozhodně neoplývá.
Každopádně těch lenivých CE tu máme 80 a budou tu s náma ještě dalších x let, takže tím spíš se jeví jako ideální řešení rušit méně využívané zastávky, aby se jejich provoz zefektivnil.
i to prase v luxusu, ať běží v pravém pruhu. Slušnost je jednou bliknout, nikoli blikat. Když někdo jede jak idiot dál v levém a nemíní uhnout, tak zatroubení je zákonem povoleno při chtěném předjíždění. Nikoli troubení. Poté jsou dva typy lidí. První předjedou z prava a dál pokračují a pak ti co se jim říká piráti ... ti prostě loudala nezvládnou a vytrestají ho.
Je to jen o toleranci.
Lol Phirae
překážka, nebo špatná cesta se dá objet. Hopsastrasse je po celé délce D1, ale závažné chyby jsou lokální, pokud berete levý pruh jako ten, po kterém se Vám auto méně opotřebí a berete to jako preceneds automatické jízdy v levém pruhu - bez možnosti úhybu (což jak píšete u Vás není - že rychlejším uhýbáte) počítejte s tím, že někteří agresivní movití řidiči udělají prostě cokoli, aby dojeli na příslušnou schůzku včas ... a mají lepší právníky než Vy. Ani ná nejezdním 130 ani 150, protože mi to na lechtání plynu jede od 160-180 na 6tku. (jasně, že ne do kopce) ... i já se neustále vracím do prava. Pokud pojedeme všichni vlevo dálnice nemá pak žádnou cenu, protože její kouzlo je tím ztraceno. Stejný problém je při jízdě z Brna do Modřic, kde je silnice třípruhá a kaminy jedou v pruhu v prostřed a auta jedou vlevém pruhu. Nikdo není z nás soudce a kde není soudce není žalobce. Vidím to každý den jak jsou řidiči takoví a onací a je to prostě o zlost, nikoli ježdění pro radost, jeden záměrně jede pomalu a má prasečí radost jak to druhému v lepším autě vadí a pak jsou oba na hřbitově.
Je to smutné, ale toto je realita českých silnic...
ZIP:
Když už čekám jako trouba v koloně v pravém, tak nikoho z leva nepustím, co si teď přijel.
Čekám na kruhovém objezdu o prohlížím si jak auta jedou aniž bych si uvědomil, že bych mohl jet já, protože mám volno.
atp.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.