Vídeň — Siemens Mobility dokončil dodávky netrakčních jednotek Viaggio Comfort pro Rakouské spolkové dráhy. Vzhledem k nevyužití poslední opce na 16 kusů byla série ukončena u čísla 51. Dnes, v pondělí 30. července 2012, na vídeňském nádraží Wien-Meidling pokřtili zástupci divizí Osobní doprava a Infrastruktura z koncernu ÖBB poslední z jednotek jménem „railjet fifty-one“ a ta odjela v 10.29 na Klagenfurt a Villach. Produkce jednotek trvala ve vídeňském závodě Siemensu a ÖBB na Grillgasse bezmála 4 roky - první řídicí vůz, Spirit of Linz, byl představen 15. září 2008. Jednotky railjet pokryly kompletně IC/EC spojení Vídeň - Graz, Vídeň - Villach a Budapešť - Vídeň - Salzburg - Mnichov, resp. Innsbruck - Bregenz /Lindau /Curych. Jejich příchod uvolnil množství vozů klasické stavby, které se dostaly mj. k Českým drahám, RegioJetu nebo nizozemskému dopravci NS Hispeed. ÖBB do konce roku slibují v soupravách instalovat Wi-Fi síť pro cestující. Otázka, jestli České dráhy odeberou poptávaných 15 souprav pro provoz vlaků EuroCity z Prahy do Vídně a Budapešti, zůstává ze strany ČD zatím nezodpovězená.
Zdroj: ÖBB
Dovoluji si nesouhlasit s částí vašeho komentáře, že když se koupí railjety, tak se dají na ostravu. To se určitě nestane, alespoň ne v blízké době. Proč? Nevýhodou railjetu je to, že je v provozu nedělitelný, čili do konkurenčního prostředí nevhodné vozidlo. Myslím, že ČD bohatě stačí na tomto rameni sedm souprav Pendolin. ČD původně railjety chtěli nasadit na rameno Praha-Ostrava, ale to se ještě nevědělo, že zde bude jezdit Jančura a Leo.
Tím netvrdím, že vyházet klasické soupravy z regionálky a nahradit je novými jednotkami by nebylo potřeba.
A jinak u všeho je otázka co za kolik, odstrašující příklad pro mě jak to NEmá být byly několikanásobné reko Aee/Apee/Bee/Bpee které se v součtu ceny za jednotlivé fáze prakticky vyrovnaly ceně nového vozu, ovšem zůstávají to stále staré plečky s mizernými technickými parametry (Vmax, brzdy, jízdní vlastnosti) jen mírně napucované... jako pořád jde o tu cenu, fakt se na tom musel nechat přiživit tolik "zařizovačů"?
Ještě aspoň že v těch posledních výběrkách se ceny vyvíjejí poněkud slibněji...
V zásadě nejsem proti nákupu nových vozů pro EC. Vím, ale jak to dopadne:
Nakoupí se RJ jednotky, pak se budou muset koupit nové loko a celé se to dá na rameno Praha-Ostrava. Těch pár desítek "lepších" vozů Amper Bpeer např. přejde na nějaký Ex. Jinými slovy, všude jinde to bude stejné, ale z Prahy do Ostravy se svezem.. Jinde pozvracíme.. z Béček špinavých a hlučných - jak tu již správně zaznělo..
Takže - nakupujme - ale diverzifikovaně. To co máme, využijme tak, jak bylo původně myšleno (tím narážím na Pendolíno) a pak můžeme vylepšovat už tak dobré (pro dobré EC ještě lepší).
Nemůžu se ubránit dojmu, že je to "jen" chabá a opožděná reakce ČD na nástup konkurence..
Dlouhé patráky bych neviděl úplně reálně z důvodu maximální hmotnosti na nápravu. S hmotností se dost bojuje i u kratších patrových vozů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.