Komentář — „Žluté vlaky jsem nikdy neviděl a ani neuvidím,“ rozčiloval se před novináři Petr Žaluda začátkem prosince 2009. Ten den padly Českým drahám do vínku všechny desetileté smlouvy. Student Agency mezitím už dávno nepracovala na projektu HighJet a nasazení jednotek Stadler FLIRT do dálkové dopravy. Místo toho nově založený RegioJet právě prezentoval své první nabídky státu a krajům. O tom, že by brněnské společnosti někdy mohl vyjít open-access projekt na Ostravu, se vůbec nedebatovalo – a nikdo tomu asi ani nevěřil. V dubnu následujícího roku mi však zazvonil telefon a vysmátý hlas oznámil, že RegioJet koupil lokomotivy řady 163 na severu Itálie a ve výborné kondici. Společnost, založená za účelem soutěžení o regionální dopravu, tak najednou ožila zcela nečekaným úkolem: vzkřísit projekt Praha – Ostrava, přizpůsobit ho pro lokomotivou tažené soupravy a co nejdříve ho spustit. První pravidelný vlak IC RegioJet vyjel na trať o 16 měsíců později, 26. září 2011. A spustil lavinu.
Astra, Astra, Astra…
Pořízení lokomotiv přišlo v poslední možné chvíli na to, aby RegioJet stihl v jízdním řádu 2010/2011 objednat kapacitu dopravní cesty. Devět párů vlaků mezi Prahou a Ostravskem tak bylo v tabulkách namalováno ve chvíli, kdy firma neměla jediný vagon. Původní představa, že soupravy sestaví z 50 novostaveb od rumunského výrobce Astra Vagoane Călători, však vzala postupem času za své a RegioJet po několika odkladech zahájil ostrý provoz v desátém měsíci platnosti grafikonu s výrazně odlišným vozovým parkem. Jeho těžištěm se staly osobní vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah (ÖBB), které postupem času doplnilo ještě několik příbuzných řad.
RegioJet v úvodu nakoupil 32 vagonů; převzal ale pouze 28, jež byly dodány ve dvou vlnách. Zbylá čtveřice vozů byla vrácena pro nevyhovující technický stav. Sen o novostavbách přesto ještě v této době přežíval: ve vůbec prvním vydání svého palubního průvodce firma mj. prezentovala nákresy nových typů vozů, chystaných na nasazení již v horizontu několika měsíců – a to přesto, že Astra dosud žádnou z těchto řad nedodala.
Jenže novostavby nechodily a jak se provoz žlutých vlaků ustálil na přibližně polovině zamýšleného počtu, začaly rakousko-českou hranici překračovat i další odkoupené vagony. Nákup novostaveb tak pro žlutého dopravce přestal být otázkou přežití, zatímco jeho flotila se postupně rozrostla na 14 vozů ABmz, 12 Ampz, 10 Bmz, 2 ASmz a 2 WRmz. Zdaleka ne všechny přitom do provozu reálně zasahují – zejména využití jídelních vozů prozatím zůstává otázkou vzdálenější budoucnosti. Právě u nákupu rakouských second-handů se ovšem cesty dvou největších železničních konkurentů kuriózně protínají: v souvislosti s akvizicemi Regiojetu totiž po nepotřebných vozech ÖBB následně sáhly i samotné České dráhy. Ty u jižních sousedů pořídily 32 starších vozů, které dnes slouží jako vítaná posila dálkových spojů.
V září 2012, více než jedenáct měsíců od zahájení provozu, RegioJet dosáhl plného počtu devíti párů nasazovaných spojů. Plány na rozsáhlou diverzifikaci vozového parku, nastíněné před rokem, mezitím nabraly výrazně jiný směr. Tento manévr se pro mnohé kritiky stal stěžejním bodem obžaloby Jančurových vlaků – lhostejno na tom, jak velkou stopu na české železniční scéně skutečně zanechaly. Konkrétně?
Český cestující se začal každodenně setkávat s rakouskou Business Class, s palubní Wi-Fi, nebo třeba s mýty opředenými konferenčními vozy – při jízdném, které by si před zahájením krvavé cenové války s ČD jen málokdo dokázal představit. Mistrovstvím Regiojetu nebyla ani tak změna plánů o 180 stupňů za několik málo měsíců, ale skutečnost, že s minimálními náklady přinesl na českou železnici tolik nového. Nic na tom, že rakouské Eurofima vozy nejsou žádnou technickou novinkou, nebo že nabízené služby nejsou světovým unikátem. Úplně stačilo, že na trase Praha - Ostrava dosud nic podobného neexistovalo. Nebylo nakonec potřeba ani silného investora, ani zvučné jméno výrobce, ani pět cestovních tříd Highjetu, aby se tento dopravní trh obrátil naruby.
Rychlíky, expresy a… RegioJet
Žluté vlaky po roce provozu vypadají o hodně jinak, než jak si je jejich provozovatel v době startu představoval. Komentátoři rádi připomenou, že nabízí pouze druhou cestovní třídu, nijak speciálně se nevěnuje rodinám nebo vozíčkářům, cyklisty a pejskaře zatím opomíjí úplně. Co se však Regiojetu povedlo stoprocentně, je definování nového produktu. Kdekdo sice namítne, že onen "produkt" je v kontextu železnice pouhé buzzword, klišé – jenže žluté vlaky tady opravdu ze zavedených norem prudce vybočují.
Vlaky ve světě totiž už dávno nepředstavují jen pomyslný součet jízdního řádu, vozidel a služeb, které jsou pro každou kombinaci nějak seskládány dohromady. Naopak, provozní kategorie stále více ustupují uceleným balíčkům, jež jsou jednoduché na pochopení a pro zákazníka snadno identifikovatelné. Přesně toto žlutý dopravce dělá: jedna bezpapírová rezervace, jeden standard personálu, jeden koncept občerstvení, jedno pojetí zákaznických služeb… v konečném důsledku jedna třída, i když poměrně různorodá. RegioJet opravdu nepřinesl revoluční vlaky; on jen reálně změnil způsob, jakým celá řada lidí vlaky vnímá.
Nezatíženost drážními zvyklostmi a čerstvý, i když zdaleka ne bezchybný přístup k osobní dopravě je největším přínosem týmu Radima Jančury pro cestující i české drážní prostředí roku 2012. Zajímavé přitom je, že zdaleka nebyl prvním, kdo něco podobného na železnici zkusil. Svůj separátní, stigmaty nezatížený produkt zavedly státní dráhy ještě v 90. letech v podobě tehdejších spojů SuperCity. Na tento úspěšný experiment (již v roku 2001 ČD prezentovaly záměr na palubě SC Manažer poskytovat internetové připojení, realizace ovšem nakonec trvala 11 let) pak v polovině minulé dekády navázalo pendolino, opět zcela a záměrně odtržené od všech těch rychlíků, expresů a něcoCity, a opět úspěšné. Podstatnou odlišností Regiojetu je, že svůj ne-tak-úplně-klasický-vlak nepojal jako čistě prémiovou záležitost pro vybranou klientelu, ale nabídl ho naprosto všem. Na tento název tak slyší i tisíce cestujících, pro které bylo nadstandardní pendolino nedostupné – nebo si to alespoň vždycky mysleli.
V měsících po startu žlutých vlaků se v diskusích mnohdy objevovaly skeptické příspěvky, odmítající považovat usměvavý personál za relevantní faktor v hodnocení dopravce. Pravda, zdaleka ne každý si potrpí na orchideji a šanzóny na toaletách, stejně jako mnoho cestujících ke štěstí opravdu nepotřebuje časopis nebo kávu a dort za pár korun. Zapomíná se ovšem, že drtivá většina zákazníků toto nevnímá jako oddělené faktory, nýbrž jako jednu celkovou zkušenost, zastřešenou značkou IC RJ. Není tajemstvím, že tzv. tradiční dopravci, bez ohledu na svůj obor podnikání, tuto část klientské psychologie často nechápou. Stačí se podívat, jakou váhu přívětivému a usměvavému personálu přikládají třeba zákazníci leteckých společností ve svých recenzích na uznávaném serveru Skytrax. Je pak docela jedno, zda někdo považuje výraz stevarda za hollywoodsky strojený nebo ne; podstatné je, u které firmy je považován za samozřejmost, a u které naopak jen za dobrovolný bonus nad rámec služebního předpisu.
Nový styl zákaznického přístupu ostatně nenechal chladnými ani České dráhy, které se – alespoň ve svých nejprestižnějších vlacích – jaly některé jeho prvky promptně replikovat. V pendolinech začaly rozdávat vodu a tisk, na pokladnách vybraným zákazníkům plechovky Pepsi, pomocí nového tendru si došláply na nevyzpytatelnou kvalitu a cenu palubního stravování a úsměvy místo vlastních zaměstnanců rozdávají alespoň externě najaté stevardky v 1. třídě. K onomu ucelenému produktu to má sice pořád daleko – třeba u palubního občerstvení cestujícího stále mohou zaskočit různí poskytovatelé na zahraničních soupravách, zatímco na vlakušku člověk narazí jen na vybraných spojích – nicméně posun v myšlení je zde po roce zcela patrný. Při vší férovosti nutno říct, že by možná k ČD dříve nebo později dorazil, příchod Regiojetu tuto transformaci firemní filozofie hodně urychlil.
Nikdy se to tak nedělalo
Když v červnu Leoš Novotný představoval médiím a partnerům svůj nový vlak, neopomněl se vůči drážní tradici ostře ohradit. Podle jeho slov klíčem k úspěchu LEO Expressu bude právě skutečnost, že jeho tým sledoval, jak se věci na železnici dělají, a pak se rozhodl udělat přesný opak. U Radima Jančury bychom asi podobně systematický přístup v boji s letitými dogmaty hledali těžko, ve skutečnosti na tom ale nesejde. Úplně totiž stačilo, že se RegioJet za mnohými přežitky osobní dopravy neohlížel a vytvořil si vlastní koncept od nuly. Snad nejvýraznějším příkladem jsou jízdenky, které přímo obsahují místenku, jsou přenosné, netisknou se, nemají problém s mezinárodními relacemi a dají se skoro kdykoliv zrušit bez stornopoplatku. Ve své podstatě je tento systém naprosto triviální, v čemž zároveň spočívá jeho síla – a také přitažlivost pro zákazníka.
Nezatíženost minulostí a zvyklostmi je dost možná nejsilnější zbraní v arzenálu žlutého dopravce v době, kdy provozuje výhradně vozidla z druhé ruky a v cenovém soupeření nikdy nedokáže ohrozit České dráhy, jež si své cenové experimenty mohou prakticky volně vykrývat z mnohamiliardového dotačního balíku ministerstva dopravy. Jen díky tomu je osvobozen od letitého přesvědčení, že něco nejde, protože se to nikdy nedělalo – jevu, který české a slovenské železnice sužuje od nepaměti.
Čerstvým příkladem naprosto překvapivého postupu dopravce jsou třeba rakouské konferenční vozy řady ASmz – vozidla na místní poměry vpravdě exotická. Když se na veřejnost dostala zpráva o jejich přechodu do žlutého tábora, spustila okamžitě vlnu spekulací. Předpokládala se přestavba na příbuzný velkoprostor nebo nějaká jiná zásadní modifikace; ve skutečnosti je však firma bez větší ceremonie zařadila do provozu v podstatě v nezměněném stavu jako internetové kavárny. A co víc, začala do nich prodávat rezervace. Někoho třeba kavárenské kožené židle, absence zavazadlových polic nebo bar přímo v salónu pobouří, nicméně kdo ve vlaku potřeboval velký stůl na práci nebo třeba tiskárnu, pro toho právě začaly zlaté časy.
Kam dál, bez Rumunů?
RegioJet dnes jezdí se všemi devíti páry spojů mezi Prahou a Havířovem. Od nového grafikonu chystá další rozšíření směrem na východ u ranních a večerních spojů, ovšem v zásadě ve stávajícím formátu. Od prosince naopak vypouští zastávky v Praze-Libni, Ústí nad Orlicí a Zábřehu na Moravě. Tento krok jde proti ideji žlutých destinací, prezentované při startu provozu, dopravce jej ale zatím označuje jako dočasné řešení v důsledku rozsáhlých změn organizace provozu na trati 011.
Při tomhle všem přesto neubývá dotazů na nová vozidla; firma je však s prohlášeními zdrženlivá: podle poslední oficiální informace ze začátku roku s novými vozy počítá přednostně pro své další projekty, jako linka Praha - Brno či Praha - Hamburk. Pro cestující to paradoxně znamená, že se na ostravské lince v dohledné době nemusejí obávat velkoprostorových vozů se 78 sedadly, ale budou se nadále vozit převážně v bývalých vagonech 1. třídy. Na druhou stranu, plány Regiojetu se už změnily tolikrát, že je zbytečné snažit se předvídat na dlouho dopředu – tedy snad až na jednu věc…
K Rumunsku se totiž pojí ještě jeden projekt, který ani v současnosti není tak úplně u ledu: přestavba rakouských vozů na rodinnou variantu, přátelskou vůči dětem, cyklistům a cestujícím na vozíku. RegioJet již na jaře tvrdil, že prototyp je téměř prezentovatelný, následně však naznačil, že původní design z dílny studia Clagi Coplass si vyžádá zásadní přepracování, aby naplnil očekávání dopravce. Aktuální odhad zní, že první specializované vozy, vybavené navíc zvedací plošinou, potkáme na vlacích začátkem JŘ 2012/13.
Am61 - vozy, které ani DB nechtěly
Pokud ve žluté flotile existuje jeden velký otazník, pak visí nad dvanácti vozy řady Am61, odkoupenými od SBB. Zpráva o podepsání kontraktu se sice objevila už začátkem května, od té doby ale tucet šedivých vagonů pouze absolvoval okružní jízdu po Evropě, končící na pražském Smíchově. Historie těchto vozů je přitom pohnutá: ještě před zájmem z Česka bylo 15 exemplářů této řady dlouhodobě pronajato Deutsche Bahn, které na dálkových vlacích řeší dlouhodobý nedostatek vagonů. Německé dráhy dokonce plánovaly nechat všechny kousky modernizovat v dílnách SBB Olten podobným způsobem, jako u více než 750 vlastních vagonů. Od plánu však začátkem listopadu 2011 ustoupily.
Oficiálním vysvětlením byl nepříznivý kurz eura vůči franku; až později se ukázalo, že pro DB bylo ve skutečnosti ekonomicky nezajímavé provozovat vozy s pouhými 54 místy 2. třídy, na kterou měly být v rámci modernizace degradovány – zejména v kontrastu s obvyklou konfiguraci 64-66 míst pro oddíly, resp. 80 míst pro velkoprostory. Zde se nabízí zajímavé porovnání s obvyklou kapacitou vozů RJ - Ampz 48, ABmz 48, ASmz 42 a Bmz 66. I kdyby tedy po plánované modernizaci zůstal počet sedadel zachován, pro RegioJet budou švýcarské vagony pořád rentabilnější.
Po neúspěšných námluvách v Německu bylo 12 kusů v průběhu srpna ze Švýcarska převezeno k novému majiteli do stanice Praha-Smíchov společné nádraží, některé bez okenních výplní, jiné bez funkčních brzd. I RegioJet odmítá, že by je plánoval v brzké době nasadit do provozu. Hodnotu pro něj teď mají především díky své technické příbuznosti k vozům rakouským.
Velké stěhování manažerů
Zajímavou charakteristikou rozběhu komerčního provozu Regiojetu bylo, jak malý tým za celou akcí stál – a jak málo z něho na svých místech zůstalo do dneška. Hned několik dní po startu prvního vlaku s cestujícími oznámil svůj odchod ze společnosti provozní ředitel Jan Paroubek, jenž si rozběh nového projektu brzy zopakuje v barvách skupiny LEO Transport. Krátce před premiérou žlutých vlaků naopak do Jančurova týmu přišel Aleš Ondrůj, kdysi pomyslný kmotr projektu SC Pendolino u Českých drah. Ten z pozice marketingového ředitele a mluvčího časem převzal i velkou část komerčních aktivit Regiojetu v Česku.
Na jaře 2012 následoval provozního ředitele k LEO Expressu i jeho nástupce Petr Prchal a RegioJet přišel i o vedoucího údržby vozidel Petra Bosáčka. Vlnu přestupů, tentokrát v opačném směru, prozatím uzavírá Aleš Petrovský, donedávna známý svými promotérskými aktivitami u Českých drah. Kromě sociálních sítí, pro které se ani po měsících úvah u ČD nenašlo pochopení, zaujal novou pozici koordinátora kvality, odpovědného za úroveň zákaznického servisu a palubního personálu.
Fluktuace manažerů v Jančurově firmě měla mj. za následek i kuriózní epizodu, kdy firmu opouštěl provozní ředitel Jan Paroubek, působící jako garant dopravní licence. V jistém momentu tak byl souběžně provozním ředitelem LEO Expressu i osobou právně odpovědnou za činnost Regiojetu. Řešením situace nakonec bylo přepsání dokumentu na Jiřího Schmidta, i když se někde uvádělo, že novým garantem licence bude Radim Jančura - ten v té době již měl za sebou více než dva roky řízení železniční firmy, a tudíž čerstvě splnil zákonné podmínky jako technicky způsobilá osoba.
Tohle je realita
Zatímco plánování projektu HighJet i prezentační jízdy Žlutého jara byly pořád spíše zábavou, rozjezd pilotního komerčního projektu na českých tratích byl pro Radima Jančuru životní zkušeností. Řada jeho vyjádření na téma kvality a služeb z té doby dnes koření internetová fóra, zatímco RegioJet se za pochodu učil, jak řešit nepravidelnosti v provozu, mimořádnosti, údržbu a ekonomiku provozu, aby pokud možno zůstal v plusu. Poměry na tratích přitom dokážou být zrádné, a tak začátek provozu i své první výročí „oslavila“ společnost mimořádností.
Zatímco v září 2011 nejdříve samostatná lokomotiva projela návěst stůj v Lipníku nad Bečvou a hned o pár dnů později obsazené IC nedobrzdilo včas k peronu v Hranicích na Moravě, 26. září letos hned brzy ráno při posunu vykolejila lokomotiva pro vlak IC 1001 na Smíchově. Zcela netradičně a vůbec poprvé tak v den narozenin za řadu 162 zaskakoval Traxx F140 MS dopravce Metrans Rail. Neutěšený stav severního sektoru smíchovského nádraží přitom patrně dopravce ještě potrápí: nedávno došlo na stejné výměně k vykolejení třetího vozu soupravového vlaku 1009 – a infrastruktura není jediným rizikovým místem. Jen za první rok svého provozu potkal RegioJet tři osoby v kolejišti, řešil poruchy lokomotiv i rozbité okno od hozeného kamene. Spoustu sil si vyžádalo odstraňování problémů s plochými koly nebo výpadky klimatizace a zdrojů energie. V neposlední řadě sužuje dopravce chronický nedostatek vozových záloh, mající za následek časté záměny vozových řad. Samotný RegioJet ostatně tyto nedostatky nepopírá – důkazem budiž facebookový profil, sloužící často jako první útočiště pro zákaznickou kritiku.
Pokud ovšem mluvíme o každodenních peripetiích pravidelného provozu, pak stojí za zmínku i světlé momenty krizových situací, které personál žlutých vlaků za uplynulý rok musel řešit. Do povědomí vstoupil např. případ, kdy bylo pro uvízlé cestující IC RJ domluveno mimořádné využití expresu Českých drah, do něhož zákazníky doprovázela i část palubního personálu s cílem asistovat s další přepravou. Začátkem letní sezóny pak při zpoždění večerního IC 1018 v důsledku mimořádnosti RegioJet dokonce zdržel odlet dovolenkového charteru společnosti Holidays Czech Airlines a posílal jeho pasažéry z hlavního nádraží na ruzyňské letiště smluvními taxíky. Zcela ikonickým se pak stal incident, kdy se žlutý peršing vyskytl v čele vlaku EuroCity Českých drah při mimořádné události u Kolína. Původně lokomotivní vlak Regiojetu tehdy po odklonové trase přes Nymburk odtáhl vídeňský spoj v čele s taurusem ÖBB, jenž pro tuto trať nemá potřebnou certifikaci. V rámci obrušování hran vzájemného konfliktu nakonec obě společnosti našly společnou řeč i ve věci využívání myčky vozidel na pražském Odstavném nádraží jih.
Krátké soupravy a velké plány
Rozjezd komerčních dálkových vlaků určitě neprobíhal tempem, jaké si vedení Regiojetu původně představovalo. Samotné zahájení provozu bylo ostatně od jara 2011 posunuto hned dvakrát, aby nakonec pouhá třetina plánovaných spojů vyjela po posledním zářijovém víkendu. Na plných devět párů se provoz dostal až v září 2012, tedy 29 měsíců od pořízení lokomotiv z Itálie. Tato zdržení si mezičasem dvakrát vyžádala zkrácení souprav – v zimě dokonce tak, že musely být zpětně stornovány rezervace na některé spoje, pro něž dopravce neměl volná vozidla. Do dnešního dne v jízdním řádu chybí sváteční IC 1019 v 20.33 z Prahy i posilové IC 1014 v 14.27 z Havířova. V příštím jízdním řádu se už ani nevyskytují.
Dokud nepřijdou family vozy, neuschopní se řada Am, případně se Student Agency nevydá opět do světa na nákupy, je kapacita vlaků InterCity v podstatě definitivní – a při průměrné obsazenosti 84 % zjevně nestačí úplně pokrýt poptávku. I tak ale vlaky, které podle skeptiků nikdy neměly vyjet, dnes každý den odvezou na 3900 cestujících. V příštím roce začnou být mnohem zajímavější i pro obyvatele Českého Těšína a Třince, kam se mají nově podívat až tři spoje denně – a expanze, alespoň co do trasy, se patrně dočkáme i na Slovensku. A pak tady je samozřejmě perspektiva Berlína a Hamburku, ruku v ruce s Deutsche Bahn. To už je ale příběh zase na jindy.
Malý krok pro dopravce, velký skok pro trh
Žluté vlaky IC RegioJet jsou tu s námi už rok. Za tu dobu odvezly přes 900 tisíc cestujících a podle dosavadních ukazatelů přivedly zpět do vlaků cestující, kteří už na železnici stihli zanevřít – tedy něco, co se dosud v určité míře dařilo pouze mnohem úžeji cílenému pendolinu. Asi nejpozoruhodnějším na prvním roce konkurence ale je, že se nakonec vůbec nemuselo uskutečnit zemětřesení, jaké Radim Jančura plánoval kdysi s Highjetem. Místo toho udělaly na české železnici průvan relativně levné klasické soupravy, které ale u zákazníků trefily správnou strunu celkovým pojetím dopravního produktu. Situace je o to zajímavější, že se vlaky Regiojetu neženou primárně za pendolinem, jakožto vlajkovou lodí ČD, ale soustřeďují se na dlouhodobě zanedbávané expresy ČD, jež i přes dílčí modernizace a propagační akce nikdy nedokázaly získat vlastní identitu.
Doslova několik vlaků o několika málo vozech tak v průběhu pár týdnů přinutilo dominantní České dráhy k výkonu, k jakému se nedokázaly odhodlat dlouhá léta. Zlepšil se zákaznický servis, přibyly služby, cena přepravy mezi Prahou a Ostravou klesla o třetinu a dodnes se drží na výrazně nižší úrovni než u stejně dlouhých tras v jiných částech republiky. Nasazení návazných autobusů Student Agency do Zlína a Karviné mělo za následek zavedení ČD Busů, o nichž dráhy dlouhou dobu pouze uvažovaly. Cestující v pendolinech se i ve 2. třídě dočkali vody, denního tisku a internetu zdarma, zákazníci 1. třídy vybraných expresů zase nově potkávají na palubě stevardky a mají nárok na jeden teplý nebo studený nápoj. Některé dálkové spoje začaly brát v úvahu zastávku Ostrava-Stodolní v centru moravskoslezské metropole, a pozitivních změn doznaly kompenzační podmínky u vlaků ČD, byť k jejich naplnění pořád vede velmi trnitá cesta. Ale především, veřejnost si začala zvykat, že jednobarevná dráha s jednobarevnými vlaky není jediným funkčním modelem osobní dopravy.
Nižší ceny, lepší služby a flexibilnější podmínky bokem, cestující mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou získali největší výhodu v podobě volby. K dispozici mají víc spojení než kdy dosud, a sami si mohou vybrat produkt, který jim vyhovuje nejvíc. I kdyby RegioJet nepřinesl nic jiného, jen tato skutečnost sama o sobě znamená revoluci v české železniční dopravě. První rok komerčních spojů zcela určitě nebyl takový, jak si ho Radim Jančura se svým týmem původně představoval. Svým způsobem ale právě skluzy a změny plánů ukázaly, jak málo někdy stačí k pozitivní zákaznické odezvě a oživení zájmu veřejnosti o cestování po kolejích. Vyprodané žluté vlaky budiž tomu důkazem.
Zdroj: RegioJet, SBB, Railway Update, Železniční magazín, MF Dnes, ŽelPage


Výše ošupného s možností konkurence nijak nesouvisí. Jakto, že nesouvisí? Při dnešních cenách jízdného by bylo nutné dotovat tak jako ostatní. Tím padá Váš argument "ale to je důvod, abychom neumožnili open access aspoň na těch tratích, kde jsou vlaky konkurenceschopné již dnes?". Argumentovat vyšším jízdným nemůžete, protože byste ho tím pádem musel zvýšit i jinde.
Pool může nabídnout své vozy více dopravcům, čímž toto riziko rozmělňuje. Nedělejte z interoperability takového strašáka, třeba Leošovy Flirty můžou s mírnými úpravami jezdit po půlce Evropy. No riziko se trochu rozmělní, ale rozhodně nevymizí. V Evropě máte 3 různé rozchody, 4 napěťové systémy, minimálně 5 různých sběračů, přes 20 různých zabezpečovačů a mnoho dalších lokálních odlišností. I to se dá řešit, ale rozhodně to není levná zálžitost.
A to je hlavní podstatou open-access konkurence. Neznamená to, že se na všech tratích bude prohánět souběžně X dopravců, ale možnost, aby tam libovolný dopravce mohl kdykoliv svobodně vstoupit.
V tomhle máte pravdu. Otázkou je, jestli tato možnost není z mnou popsaných důvodů až příliš drahá.
ad supermarkety: Já tvrdím, že to, co funguje např. u nich nemusí nutně fungovat na železnici. To dokládám nějakými argumenty. Naopak netvrdím, že to, co funguje na železici musí fungovat jinde. Tak to prosím nepřekrucujte.
Výše ošupného s možností konkurence nijak nesouvisí. ČD, RJ a LE si mohou konkurovat úplně stejně, i kdyby kvůli ošupnému stálo jízdné dvojnásobek. Je pravda, že kvůli menší poptávce by se tu asi neuživili 3 dopravci s 2hodinovým taktem, takže by ve finále stejně zbyly dva nebo jeden. Nicméně:
1. tento dopravce zvítězí díky poptávce cestujících, nikoliv rozhodutí ouředníka z MD.
2. kdyby vítězný dopravce, vědom svého "monopolu", začal modrat, nic nebrání konkurentům, aby na tuto trasu opět vstoupili. Nemusí čekat 10 let na vypršení franšízy, jako u výběrkového modelu.
A to je hlavní podstatou open-access konkurence. Neznamená to, že se na všech tratích bude prohánět souběžně X dopravců, ale možnost, aby tam libovolný dopravce mohl kdykoliv svobodně vstoupit.
Riziko komplikovaného použití vlaků jinde se přesune na pool.
Pool může nabídnout své vozy více dopravcům, čímž toto riziko rozmělňuje. Nedělejte z interoperability takového strašáka, třeba Leošovy Flirty můžou s mírnými úpravami jezdit po půlce Evropy.
Situace, kdyby si dopravci v rámci jedné linky konkurovali nemá absolutně žádný smysl. Budování dvou dep, nákup menšího množství vozů, větší režie... by provoz maximálně tak prodražily.
Když podle vás tohle platí pro vlaky, nemělo by to platit i jinde? Třeba konkurence obchodních řetězců znamená budovat více skladů, duplictní dopravu, větší režii...Neměli bychom vypsat 10leté výběrko na supermarkety v každém kraji? :-)
A proč se střídají generální ředitelé a jejich náměstci u ČD?
Nevidím žádné jeho bombastické posuny v železniční dopravě
Pak doporučuji navštívit očního lékaře. To, co nabídl RJ, tu prostě předtím nebylo.
Palubní servis dostupný všem, nejen těm, co si připlatili na první třídu pendolínem, pohodlné vozy (aspoň teda mně moc pohodlné pendolíno nepřipadá), čisté záchody (pravda, tady se ČD dost zlepšily).
nic než podvod
Vy jste už jel Bmz-tem exOBB do Plzně nebo Budějovic?
tak taháme 2 lokomotívy
To vás jako zákazníka nějak irituje? Vy kvůli tomu platíte dražší jízdenku?
naším zákazníkem je student z Ostravy, nebo lidi zvědaví nebo obchodní cestující chachar
A má být? To tihle lidé mají chodit pěšky? Nebo když jedou s ČD, tak to najednou jsou "vážení zákazníci"? Nebo co jste tím chtěl říci?
protože koupil loko staré šunky
ČD mají nějaké novější lokomotivy???
dal lidem cenu dvojky a kvalitu jedničky z r. 1982
A to je dobře nebo špatně?
ČD nabízejí za cenu první třídy kvalitu jedničky ze sedmdesátých let. Má to Jančura dělat stejně?
(Mmch. já jsem ještě ničím pohodlnějším než bylo čtyřmístné kupé u Jančury nejel)
Nabízí internet
A to je taky špatně?
jasný pro lidi z Ostravy jezdící vlakem 1 za rok to je pecka
Na to, že vozí lidi, co cestují jen 1x do roka, má ty vlaky docela plný.
Plně souhlasím s Ing. Petrem Žaludou když řekl, že je to žlutý cirkus
S cirkusovými vozy (tuším to byla řada Beer) ale přišly ČD. Jo a taky věříte Žaludovi, že "žluté vlaky nikdy neviděl a ani nikdy neuvidí"?
Když jsem jel do Studénky, tak jsem ... musel vystoupit v Hrancicích
To jsme už rozebírali. Nemusel jste, mohl jste v Hranicích počkat na rychlík, co ve Studénce staví, či popojet osobákem. Byla to vaše volba (neříkám, že špatná, ale nebylo to "musel jsem")
Nemohu s Vámi souhlsit prakticky v ničem,
V tom se shodneme
chápete 3 vagony a cinktrouba 140km/h je tu vyzdvihována nad Pendolino
Nechápu, protože s pendolínem jí srovnává jen někdo (a to většinou tehdy, když nemá jinou srovnávací hladinu, protože v Ex/EC se daný jev vůbec nevyskytuje) a NIKDO ji nevyzdvihuje NAD pendolíno. Srovnávat by se měla s EC/Ex.
Dokud nebudete Vy osobně jezdit první třídou a užívat si komfortu restauračních vagónů
Osobně jsem jel minulý týden jedničkou (z "donucení" nadřízeným :-) a vůbec mě to nenadchlo. Po neklidné noci (zdravotní problémy člena rodiny) jsem si chtěl trochu dospat, což v nasvícené velkoprostorové jedničce zaplněné štěbetajícími obchodními a služebními cestujícími nešlo, vodu mi nikdo nedonesl a sedadla tam jsou stejná jako ve dvojce, jen dál od sebe. Při zpáteční cestě byla jednička plná, tak jsme jeli jedničkou v polobistrovoze. Kromě zásuvky 230V a větších rozestupů sedadel opět žádný přínos, aspoň tu vodu mi donesli.
Suma sumárum, kdybych jel soukromě, tak bych za o půlku vyšší cenu taky chtěl nějaké přiměřené služby.
Na oběd vč. pivka jsme si došli v nádražce, takže ani stravovací služby nás neoslovily. A jak jsem občas nakukoval do bistropůlky, tak tam většinou bylo taky prázdno.
jsem si naivne myslel, ze IC a SC jsou dve ruzne kategorie...
Nevidím žádné jeho bombastické posuny v železniční dopravě o kterých se tu halasně mluví, nevidím nic než podvod, KTERÝ TU LIDI ale OBHAJUJÍ.
Posun ve službách ČD na trati Praha - Ostrava je asi jen náhoda ...?
naším zákazníkem je student z Ostravy, nebo lidi zvědaví nebo obchodní cestující chachar ... protože koupil vagony a loko staré šunky a dal lidem cenu dvojky a kvalitu jedničky z roku 1982. Nabízí internet ... na facebookování ... dá vám v krabičce nějaký řízeček, houstičku bagetku, uvaří vám kvalitní čaj ... a kávu zadara ... jasný pro lidi z Ostravy jezdící vlakem 1 za rok to je pecka ...
No to si pište, že to je pecka. Ale ne jen pro ty, co jedou jednou za rok. A ČD měly 20 let od revoluce na to, aby se do tohoto stavu (alespoň na této trase, když ne na všech R) dostaly. Když jedu s RJ, mám jistotou, že dostanu kafe a vodu. K tomu si dám jednoduše malé jídlo. Když jedu s ČD? Kromě toho, že to bude stát peníze navíc (v celkovém součtu docela dost), tak obsluha bude zaručeně pomalejší (nižší počet stewardů na vozy), tak jídlo bude pouze ono "TOP" v restauračním voze. A nebo v nějakém bufetu ve kterém nevím co tam je a co to stojí. Tím mám na mysli: nemám problém dát za bagetu 1,5 násobek ceny ze Service Pontu, pokud ale vím že to bude 1,5 násobek a ne dvojnásobek. A nemusím se vyptávat, co všechno tam má.
jenže už příští rok budou na relaci 3 ... Leo, RJ, ČD ... Radim subverncuje vlak autobusy, ČD má vlaky myslím z pola zaplacené a Leo pochybuji jestli to vezme cash ...
Jako plátci daní je mi šumafuk, jestli to Radim subvencuje z autobusů, nebo z prodeje zájezdů, nebo se mu to zaplatí. Narozdíl od ČD je jistota, že zde nedochází k žádnému křížovému financování.
Dokud nebudete Vy osobně jezdit první třídou a užívat si komfortu restauračních vagónů je tato debata akademická, nemyslíte?
Jistě, to je hlavní problém již z počátku. My, prostí občané, kteří nešéfují akciovým společnostem nemáme potřebu si potvrzovat svoji výjimečnost jízdou v restauračním vagonu, zatímco ještě máme zaplacené sedadlo v první třídě. Pro nás je podstatné dostat ve vlaku něco k jídlu a pití, za předem známou cenu a nedívat se na kyselý ksicht obsluhy.
----
Chápu, že pro vás má větší přínos jet první třídou s ČD v restauračním voze. Nicméně byste asi mohl pochopit, že členů představenstev velkých akciových společností běhá po republice méně, než akcionářů, pro které je mnohem výhodnější v poměru cena/výkon onen žlutý cirkus s cinktroubou.
Inteligentní člověk nesoudí druhého na základě zdroje "jedna paní povídala".
Nevidím žádné jeho bombastické posuny v železniční dopravě ... nevidím nic než podvod
Posun je evidentní, jinak by na nástup nového dopravce ČD nereagovalo. Zcela nechápete význam slova podvod.
Já vím jak vypadá vlak, který jede z ... nebo taky vím jak vypadá vlak...
Bohužel ale nevíte, jak vypadá současná konkurence Regiojetu.
dal lidem cenu dvojky a kvalitu jedničky z roku 1982. Nabízí internet ...
Což je něco, o čem si ČD mohou nechat zdát.
... že je to žlutý cirkus. Jeho vlak jsou alegorické vozy...
Žlutý cirkus ovšem nabízí více než rekonstrukce plus šrot od ČD.
...je to pro jiné lidi, kteří ty peníze obětují, je to tam aby se to odlišilo
Jenomže převážet vlakem pár snobů se pravděpodobně ekonomicky nevyplatí.
...chápete 3 vagony a cinktrouba 140km/h je tu vyzdvihována nad Pendolino ? ... jezdit první třídou a užívat si komfortu restauračních vagónů je tato debata akademická, nemyslíte?
Kde je v Pendolinu restaurační vůz?
Opravdu si myslíte, že v době telefonů a internetu, kdy se dá jednoduše zavolat na informace nebo si spojení najít na internetu, tak se cestuje stylem, že v náhodnou dobu přijdu na nádraží a aniž bych se kohokoliv na cokoliv zeptal, tak sednu do prvního vlaku, u kterého je napsaná moje stanice a jedu?
jel jednou ... i přes mé nesouhlasy jsem byl přehlasován, moje volba byla Pendolino.
A teď já, znáte dobře Jančuru? Já ne, ale stačí co jsem slyšel a to ne z jednoho zdroje. Že by všichni co s ním cokoli měli a to už se studijních let byli nestraní nesnášenliví a předem odsuzující?
Proč odešel Paroubek?
...
Mě se nelíbi, že se tady z komára dělá velbloud. Nevidím žádné jeho bombastické posuny v železniční dopravě o kterých se tu halasně mluví, nevidím nic než podvod, KTERÝ TU LIDI ale OBHAJUJÍ.
Píše se o mě: nereagujte, nesnáší, kdoasi píše kafralové ... ne a ne ... prostě Pendolino je víc než Žlutý podvod ... a zatím si stojím.
Já vím jak vypadá vlak, který jede z Mnichova do Vídně nebo z Vídně do Benátek nebo taky vím jak vypadá vlak, který jede z Kieva do Dnepropetrovsku nebo Krivoj rogu ... To jsem si vyřval že pojedeme už z Užhorodu, abych viděl Karpaty ...
A to jsem nejezdil na plackartu, ale kupe nebo superkupe a to nestojí 20kč jak by si někdo mohl myslet.
Jančura měl plnou hubu HiGHJETu a tuto skutečnost odsouváte na lichou kolej, nechcete to slyšet ... je to fuj něco slíbit, kasat se honosit a pak si spočítat že na to nemáme, že nás ČD nechá na dráze stát když se polámeme, a tak taháme 2 lokomotívy, naším zákazníkem je student z Ostravy, nebo lidi zvědaví nebo obchodní cestující chachar ... protože koupil vagony a loko staré šunky a dal lidem cenu dvojky a kvalitu jedničky z roku 1982. Nabízí internet ... na facebookování ... dá vám v krabičce nějaký řízeček, houstičku bagetku, uvaří vám kvalitní čaj ... a kávu zadara ... jasný pro lidi z Ostravy jezdící vlakem 1 za rok to je pecka ... jenže už příští rok budou na relaci 3 ... Leo, RJ, ČD ... Radim subverncuje vlak autobusy, ČD má vlaky myslím z pola zaplacené a Leo pochybuji jestli to vezme cash ...
Plně souhlasím s Ing. Petrem Žaludou když řekl, že je to žlutý cirkus. Jeho vlak jsou alegorické vozy nahrazující nesplněný slib v podobě HIGHJET vlaků, cílový zákazník je v takovém šapitó.
Ještě je důležité říct ... nenarážím na vlak jako takový nebo na personál ... ale pojízdný vozík se vším co maj Žlutí se nabízí i v Pendolinu (nevím jestli ve dvojce), ale mě tam cosi nabízel ... Neříkám neochotní - obsluha prefektní, ale to je standart ve vlacích lepší kvality.
Když jsem jel do Studénky, tak jsem byl rád, že mě tam někdo doveze i když jsem musel vystoupit v Hrancicích ... Vlak narvaný k prasknutí ...
Nemohu s Vámi souhlsit prakticky v ničem, protože k první třídě patří i restaurační vůz - to patří k sobě a proto cena jízdného je vyšší ... je to pro jiné lidi, kteří ty peníze obětují, je to tam aby se to odlišilo
Jančura jen přetáhl třešinku na dortu ja jedné relaci ... chápete 3 vagony a cinktrouba 140km/h je tu vyzdvihována nad Pendolino ?
Dokud nebudete Vy osobně jezdit první třídou a užívat si komfortu restauračních vagónů je tato debata akademická, nemyslíte?
Z pohledu častého cestujícího a šotouše máte pravdu. Ale stále je tu početná skupina občasných cestujících, ktří buď přijdou na nádraží a při pohledu na odjezdovou tabuli vidí
vlak směr Praha X:XX
vlak směr Praha X:XY
vlak směr Praha X:YY
a už nevidí, že dojedou o hodinu déle. Když jim vyjde místo u žlutého, řeknou si, že příště pojedou znovu. Když nevyjde/nestihnou budou nadávat, že se vlak courá, že je to humus. To že je předjede vlak v X:YY ve vyšší kvalitě ani nezaznamenají...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
