Kolín — (Aktualizováno 16.6.2012 13:00) Dnes přibližně v 14:40 došlo při demolici starého vojenského objektu stojícího v těsné blízkosti zastávky Kolín-zastávka, ležící na hlavním železničním koridoru mezi Kolínem a Prahou, ke zřícení části cihlové zdi na přilehlou první traťovou kolej. Menší množství sutin spadlo i do druhé traťové koleje, kde do nich následně najel zvláštní vlak 11052 převážející rakouskou parní lokomotivu 52.100 na víkendový sraz parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Do hromady suti v první koleji krátce na to najel R 683 jedoucí z Prahy do Brna.
Dle mluvčího SŽDC Tomáše Drvoty by měl být zvláštní vlak poškozen jen minimálně (parní lokomotiva byla řazena jako druhá za lokomotivou 363.001-9, za ní byly řazeny dva doprovodné vozy) a měl by být schopen pokračovat v další jízdě. Hůře dopadla souprava rychlíku, ve které byly poškozeny 4 osobní vozy, lokomotiva 362.112-5 je neschopná další jízdy. Předběžně vyčíslená škoda dosahuje výše 180.000 Kč. Osobní vlaky jsou mezi Kolínem a Velimí nahrazeny kyvadlovou náhradní autobusovou dopravou. Všechny dálkové vlaky jsou odkloněny z Kolína přes Nymburk a Lysou nad Labem, kde kromě spojů SC Pendolino zastavují pouze ve stanici Praha-Vysočany, místo stanice Praha-Libeň. Zprovoznění alespoň jedné traťové koleje je odhadováno mezi 20. a 21. hodinou. Termín se však může změnit v závislosti na aktuální situaci.
Aktualizace 21:00
Trať je stále uzavřená, dle statika hrozí zřícení zbytku budovy. Z tohoto důvodu bude muset být demolice dokončena po odtažení poškozené soupravy. Zprovoznění jedné ze dvou traťových kolejí je předpokládáno v noční době 15./16.června 2012, bude však dále upřesňován dle vývoje situace.
Aktualizace 16.6.2012 13:00
Statik v noci potvrdil nutnost stržení i zbytku domu a zdi. Po odtažení nepojízdné lokomotivy speciální technikou, která přijela na pomoc z Brna, se proto pokračovalo v demolici. Provoz byl následně obnoven v 3:50
Zdroj: ČD - mimořádnosti v provozu, SŽDC, DIČR
Chalpi, tady jsou povinosti, práva a odpovědnost dány jasně zákonem a ne vůlí/nevůlí zastupitelů. Zjednodušuji, zákon necituji:
Správa cesty:
Je nostitelem práv a povinností z titulu "Ochraného pásma". Má právo a povinnost se vyjadřovat a dávat podmínky k provádění činnosti (nejen stavební) v ochraném pásmu. (Dozor-dohled není uložen explicitně, ale má povinnost se o ochrané pásmo přiměřeně starat). Zjistí-li nesrovnalost, má právo (a povinnost) vznést námitku u orgánu státní (obecní) správy a dožadovat se nápravy. Z důvodu ochraného pásma je neopomentutelným "účastníkem", kterému projekt (záměr) musí být předložen k vyjádření. Garantem je Stavební úřad územně příslušný. (Analogie je u rozvoďáků, plynařů, teplárníků, ....)
Stavební úřad je povinen zajistit stanovisko "správce" ochraného pásma a jeho připomínky (!) má nechat promítnout do projektové dokumentace a stavebního povolení. Zároveň vykonává státní dozor a řeší spory - námitky stran.
Omlouvám se, pokud jsem se nechal unést, ale je to pro mne jako "deja vu". Léta jsem byl coby energetik a teplárník s těmihle náležitostmi konfrontován. A tady jsem se zprvu domníval a jen tušil, po shlédnutí odkazů na "noviny z Kolína" ujistil, že jde o případ pro správce ochraného pásma nejnevděčnější, neb jde o akci "pověřené obce", která organizačně pod jednou střechou radnice má vlastníka (stavebníka), investora i stavební úřad. (Zde je prvoplánová odpovědnost, i za projektovou dokumentsaci, statické výpočty, vyhodnocení rizik a pod. Dodavatel staveb. prací je až sekundární, pokud se mu neprokáže, že postupoval v rozporu s projektovou dokumentací).
Z fotek lze dovodit, že nebyla žádná opatření, která by zamezila, nebo snížila rizika pádu zdi do kolejiště. ("kotvy, zábrany, podepření). Zeď se stala nestabilní po odbourání podstatné části baráku. A solventnost "radnice", touhy zastupitelů a občanských sdružení s tím nemají nic společného, leda negativně.
Odtud to mé zapýření se. Přemnohokrát jsem (ne na Kolínsku) zažil v případě uplatnění oprávněných podmínek z titulu ochraného pásma přemohutné, srdceryvné "bokové" intervence od starostů a zastupitelů, ať nic nepožaduji, nebo ať to zaplatím, dokonce, zda bych to nechtěl zpourat a postavit (zaplatit vše) sám - teda firma. A to mám nerad.
PS: :-) Ty cihly vypadaj dobře, nejsou rozhašné, jen staré. Takže narušení vazby odbouráním "až moc", bych pravil - viz fotky v článku samém
Hrábnul někam, kam neměl? Jestliže ještě včera neměl hrabat vůbec nikam, pak prosím, ale jestliže někam hrabat měl, neměl někdo jiný předpokládat, že během těchto prací se může něco takového, byť omylem stát? Kdo to nepředpokládal?
Chápu, že některé odpovědi nyní zná jen pár v tom zainteresovaných a my se je dovíme snad až po vyšetření. Také čekám, že bezprostřední příčinou zříceni zdi byl nějaký zásah na budově, který v ten okamžik přijít neměl. Ale přijde mi zjednodušující to chápat jako vysvětlení dostatečné nebo rozhodující, tedy v tom smyslu, že všichni ostatní odpovědní udělali k zabezpečení ochrany nejen majetku, ale životů opravdu vše správně.
Na Vaše přání jsem opět shlédnul fotky z Kolínského tisku ukazující budovu před demolicí. Je řádně vybydlená, zničené dřevěné (ne nosné) příčky, strhány stropní podhledy a místy i stropní trámy, opadané omítky. Do objektu zatéká, na jedné fotce je vidět pravděpodobná prasklina ve zdi. Z fotek není patrno, že by byly zásadne poškozeny věnce, rohové vazby cihelných zdí, zpravidla ani překlady nejsou odtržené, nebo dokonce "po vojensku" opravené masou (?železo?) betonu.
Ale to nic nemění na odpovědnosti obce (viz můj koment dnes, v 7:03). Naopak, z článku v odkazu je patrno, že si obec byla vědoma. Tady nejde o city a pocity, ale o stavební zákon, dík tomu, že to padlo na koleje, i práce v ochraném pásmu dráhy.
http://www.denik.cz/stredocesky-kraj/domy-na-kollarove-namesti-zmizi-co-bude-misto-nich-20120504-rbun.html
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.