..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
04.07.2012 (9:04)  
To m@rtin:

Podle zpráv, které mám podzim 2013 přípravmé práce, 2014 - 2015 realizace. Teď bych řekl se to dost pohlo, tak snad jo
registrovaný uživatel Racek 
04.07.2012 (9:04)  
2 Pikehead: v Operačním programu doprava jsou oddělené peníze na tratě mimo síť TEN-T. Takže něco "mimo koridory" by se stavět mělo, jinak peníze propadnou.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (8:44)  
Dodatek k předchozímu: V případě zavedení 200 km/h od Modřic před stodvacítkový oblouk před Břeclaví u trafostanice by se dala podle mne docílit garantovaná jízdní doba 22 min i se současným stavem Heršpic a jižního zhlaví Brno hl.n.
04.07.2012 (8:41)  
Když to půjde, tak za rok, dva.
registrovaný uživatel m@rtin 
04.07.2012 (8:37)  
Rád bych se tu někoho zeptal, jak je to s úsekem Hostivař - Vršovice?
Díky
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (8:35)  
Olomouc a Břeclav pomohou hodně v dalším zkracování jízdních dob a propustnosti i přesto, že tam všechny vlaky zastavují.

V Břeclavi to plazení se 40 km/h (reálně 30) ve střední části stanice je hrůza. Na severním zhlaví směr Brno je ze 40 rovnou 120. Má někdo představu, kolik bude za peróny v této střední části stanice po modernizaci? Předpokládám, že po této medernizaci by mohla jízdní doba EC vlaku Brno - Břeclav klesnout na 25 min včetně drobné vaty.
04.07.2012 (8:30)  
No vzhledem k tomu, ze 331 neni koridor a prachy obecne dosly, tak se to asi samo neudela. Je pravda, ze treba elektrizace Sumperka mohla nastavit jista ocekavani, ale bez intenzivniho tlaceni ze strany kraje a ziskani europrachu na totez se 331 sama opravdu nepostavi...
04.07.2012 (8:06)  
Marně jsem na seznamu čekal modernizaci tratě 331...
04.07.2012 (7:32)  
Škoda, že se asi nedožiju modernizace trati Brno - Přerov
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko