..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel EC 172  mail  
05.07.2012 (9:00)  
Olomoucký kraj objednávku po rekonstrukci u ČD stejně nenavýší.
registrovaný uživatel M 
05.07.2012 (8:59)  
Michal Blaha - nadjezdy se davaji do uzemniho planu? Je opravdu uzemni plan neco, kde se presne specifikuje, jak konkretne dana komunikace bude vypadat?
registrovaný uživatel bugear 
05.07.2012 (0:34)  
Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit.
Co mají problémy ŘSD společného se stavbami SŽDC?

@Ohryzek: Pochopitelně, když má jenom ÚR.
@ceskolipak: Nevykouřila, uvedené stavby jsou nově vypsané soutěže, soutěž na Rokycany-Plzeň už nějakou dobu běží.
@Mrwigles: Samozřejmě nic, když ještě není ani EIA.
@Honza: Rekonstrukce se nebude týkat budovy.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
04.07.2012 (22:30)  
kave: v tom případě mi jistě situaci osvětlíte. Nějak si nedovedu představit, že by to mělo být jinak, když tudy jezdím velmi často.
registrovaný uživatel kave 
04.07.2012 (21:15)  
Bartisko:
směrem na sever je na Brno 120 jak píšete, ale na Přerov jenom 100, 160 je až od dálničního mostu před stanicí Hrušky :)

Jedna rada. Pište jenom o tom, o čem víte, jak to doopravdy je.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
04.07.2012 (20:44)  
Rail-2005: v Břeclavi (od severního zhlaví) kousek před nástupišti začíná směrem na Slovensko 80 nebo 85 teď si nejsem přesně jistý. Je to kvůli oblouku na výjezdu na jižním zhlaví, ten víc nedovolí. Ferdinandka na Vídeň je rovná, ale v přeshraniční části bez autobloku, takže je tam jenom stovka, ikdyž trať by dovolila i s tím obloučkem před hranicí snad i 140, ale to je jenom můj nepřesný odhad (nehledě na to, že Rakušáci mají u sebe dál pouze 120). Z těchto věcí se dá vyvodit, že rychlost ve středním kolejišti stanice bude těch 80 až 100, záleží jestli Slovenská nebo Rakouská větev. Ale pokud tam budou výhybky na nějakých 50 nebo max 60, tak se stejně velká většina vlaků bude ploužit, ikdyž o trochu rychleji. Směrovově je to tu složité a skoro vždycky se různě přejíždí mezi kolejemi. Pokud tam ale dají stovkové nebo osmdesátkové výměny, bude to hodně velký skok oproti současnému stavu. To šnekocání je hrozné...
PS: směrem na sever je na Brno 120 jak píšete, ale na Přerov jenom 100, 160 je až od dálničního mostu před stanicí Hrušky :)
04.07.2012 (17:03)  
Optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice má zavést dálkové řízení provozu? Já žiji v dojmu že je zavedeno již od půlky let osumdesátých.
registrovaný uživatel Honza  mail  
04.07.2012 (16:58)  
Tu Olomouc bych nerekonstruoval, ta má krásné nádraží tak jak je! Když si odmyslím ten špinavý a počmáraný podchod, tak je to super. Tím teda nemám na mysli kvalitu a úroveň zab. zař. a techniky. Do toho nevidím, tomu nerozumím, hodnotím jen z hlediska vzhledu. Po modernizaci to ztratí takové to historické kouzlo jako třeba Ústí nad Labem.
04.07.2012 (15:46)  
Rail-2005:
A je ten nadjezd u Šakvic aspoň v územním plánu příslušné obce? Jestli ne, tak to může být na dost dlouho.
04.07.2012 (14:29)  
Mrwigles: Však já netvrdím že se tím má někdo chlubit, a psal jsem opravdu jen o stanicích, ne o zastávkách. Protože při pohledu na ty stanice (aspoň z dálky) se mi prostě příčí tvrdit že jsou zbědované. Informačním systémem jsem nemyslel jen tabuli, ale třeba i lepší hlášení, nebo výměnu cedulí s nápisy za nové, protože u těch starých už ta černá písmena z (kdysi) bílého podkladu začínala mizet. Samozřejmě například v těch zmíněných Černošicích to opravdu dvakrát k světu nevypadá, o tom nediskutuji.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko