..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Koudy 
04.07.2012 (10:52)  
Flexaretista : No nevím - přes Černé mosty bylo 40 a od Prahy se odjíždělo většinou do odbočky (taky 40) od druhého nástupiště. Teď je tam přes oblouk na most 85/90, takže není problém se blížit už kus za vjezdem rychlosti 120, kterou zde zatím většina vlaků kvůli pomalému esu jezdí.
04.07.2012 (10:43)  
Nemátě někdo informace ohledně výstavby/rekonstrukce tratě ze Studénky do Mošnova? Nedávno jsem četl, že je to schváleno, dokonce je již v provozu silniční most nad budoucí tratí, ale jinak zatím ticho po pěšině.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (10:19)  
Flexaretista: Jenže Tábor je (zatím) něco jiného. Ze severu není rychlá trať, takže nemá cenu, aby se vlaky rozjížděly. Na jih se to docela zlepšilo.

Když bude v Olomouci průjezd stavebně na 160 a k tomu i nové ZZ, neměl by být problém brzdit ze 160 rovnou k perónům, podobně, jako je to v Pardubicích (tam je ta 100 z obou stran před a za docela krátká).

I v té Břeclavi by pak mohl vlak začít zrychlovat ihned za peróny na 120 (což je oproti současné 40 sakra rozdíl) a za obloukem je již dnes 160 v budoucnu možná 200.
04.07.2012 (9:55)  
Rail-2005: nechci Vám brát iluze, ale po dokončení rekonstrukce táborského nádraží se tam vlaky plazí stejně rychle, jako dřív...
04.07.2012 (9:53)  
Výborně.

Teď už jen doufám, že se z toho nestane podobný paskvil, jako z úprav nádraží Praha - Horní Počernice, kde s velkou slávou vybudovali ostrovní nástupiště s hranou na úrovni dveří do Elefantu. Mno jo, ale když s tím samým elefantem přijede člověk s kočárem od centra, tak má pod sebou 25-30 cm díru a vzhledem k tomu, že každá souprava zastavuje jinak, tak často ještě víc kvůli té přejezdové jámě v perónu.

Zároveň se ani neobtěžovali udělat úpravu celého povrchu perónů a jen zflikovali ty místa, kde předtím byla jáma na vybudování podchodu. První kolej zrušená a místo ní nasypaná de facto hlína se škvárou - toť opravdu terénní úprava hodná hlavního města v části s více než 15 tis. obyvateli a stanice, kde už dnes každých 30 minut do vlaku nastupuje 15-20 lidí a podobný počet vystupuje. Dlažba je křivá jak ústa staré ženy, betonové hrany na ostrůvku jsou omlácené už po pár měsících jak po 10 letech používání, výtah samozřejmě stále nefunguje. Pokud si vezmu, že po podobně rozsáhle se tvářících akcích se zpravidla totéž nádraží nedočká větší investice dalších 20-30 let, tak mi tedy bilance prací objednaných SŽDC a odvedených Viamontem přijde značně tristní. Velmi by mě zajímalo, kolik z těch schválených 274 mil. Kč nákladů na celý úsek tvoří úpravy této stanice.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
04.07.2012 (9:33)  
Nějak se mi z toho vykouřila zakázka desetiletí Rokycany-Plzeň.
registrovaný uživatel Racek 
04.07.2012 (9:20)  
2 Nechic: vaše "skoro 3 roky" budou reálně dvě letní sezóny (přes zimu se toho moc nepostaví). A v ÚnO budou docela komplikované přeložky, takže etapizace kvůli zachování provozu bude plynulost stavění dost rozbíjet.
registrovaný uživatel Racek 
04.07.2012 (9:14)  
2 Lo Wang: náměstek MD (pravda již bývalý) Vykydal prezentoval Brno - Přerov jako jednu z investičních priorit pro příští programovací období (2014 - 2020). A aktuální náměstek na SŽDC Šlegr to bude prosazovat, protože je to část "jeho" koncepce rychlých spojení - a vedle zavedení dvoustovky na rovných úsecích koridorů je to tak asi to jediné, co se z té koncepce dá realizovat v nějaké dohledné době. Uvidíme ovšem, co s tím udělá aktuální neexistence Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje: pokud se obce budou bránit přeložkám, tak bez ZÚR není způsob, jak je donutit namalovat si novu trať do územního plánu.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
04.07.2012 (9:07)  
My přestavujeme jednu stanici (ÚO) skoro 3 roky? Proboha, touhle rychlostí se z železnice brzy stane skanzen, když každá modernizace trvá takovou dobu. Nemluvě o nekoridorových tratích.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko