..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (14:16)  
- přejezd Starovičky - Šakvice, ten tam je (jezdím přes něj na kole), ale rozhodně není nic technicky složitého jej odstranit. To musí být součástí celého projektu zavádění V200. Fyzicky se to dá postavit za cca 3 až 4 měsíce (pokud se chce).
- oblouk ve Vranovicích souhlas zde lokální pokles na 160
- Modřice - Vranovice snad OK, jen v oblouku před Hrušovany zvýšit převýšení, aby to šlo na V200.
+ nezbytný ERTMS/ETCS L2 (to bude stejně nejnákladnější část celého projektu)
+ nová legislativa, nesmí být problém jezdit V200 okolo perónů - ve Francii je to na konvenčních tratích zcela běžné (jen se posune žlutá čára a důrazně se hlásí v rozhlase).
registrovaný uživatel Mrwigles  mail  
04.07.2012 (14:08)  
No, informační tabule je, pokud vím, jen v Radotíně, Dobřichovicích a Řevnicích. U nás v Černošicích hlasí spoždění paní co prodává jízdenky, ale většinou asi tak minutu před příjezdem, a to pouze v její pracovní době. Černošicích-Mokropsech to nehlásí nikdo. A to že natřeli oprýskanou omítku, no tím bych se moc nechlubil.
04.07.2012 (14:03)  
ceskolipak: OK, ale ono na trati Praha - Beroun ani nemá nějaké překotné zvyšování rychlostí smysl, protože pak akorát časové polohy rychlíků "narazí" na hustý provoz osobáků (které se díky zastávkám zrychlí méně než rychlíky). V normálních zemích je u podobně frekventovaných příměstských tratí výjezd z města čtyřkolejný.

Mrwigles: Souhlas, ta trať se hroutí a to co se dělalo loni, byly jen ty největší hořáky. Akorát bych úplně netvrdil, že stanice jsou ve zbědovaném stavu. Vlastně všechny stanice na trati (kromě Zadní Třebaně, tu považuji za stanici jen z hlediska tratě 172) se v posledních letech dočkaly opravené budovy (i zevnitř) a zlepšil se informační systém. Samozřejmě stav nástupišť, podchodů atd. je další věc, tady se asi čeká na "koridor"...
registrovaný uživatel Mrwigles  mail  
04.07.2012 (13:56)  
A když vezmu v potaz, že takových úseků na této trati víc, 5 minut by to ve finále dát mohlo, což už není zas tak málo, když se ještě připočítá nová trať z berouna do Plzně. A myslím, že právě na této trati má Pendolino největší potenciál.

Navíc by se mohla odstranit jedna kolej mezi Radotínem a tunelem směrem na Krč, a oblouky ještě trochu narovnat. Ty 2 koleje mi tam přijdou zbytečné, stejně se to neplánuje zdvoukolejnit až do Krče.
04.07.2012 (13:54)  
ad Rail_2005:
Já bych si s rychlostí 200 km/hod od Brna až po Břeclav dovolil brzdit optimismus. Pokud vím (Jirka Panther možná případně upřesní/doplní), tak jižní zhlaví ve Vranovicích je se současnými 160 km/hod na maximu a nejde jednoduše překopat. Tedy pokud rychlost 200 km/hod tak na cca 35 km od Vranovic po Břeclav. Nejsem si jist, ale v tom úseku ještě zbývá jeden přejezd (silnice Šakvice - Starovičky) a bez jeho zrušení to nepůjde. Takže po dokončení Břeclavi bych počítal jen s Vmax = 160 km/hod a jízdní dobou Brno - Břeclav 28 minut.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
04.07.2012 (12:58)  
Mrwigles
Smíchov-Radotín má být 120 km/h.
Časová úspora 1 minuta.
registrovaný uživatel Mrwigles  mail  
04.07.2012 (12:50)  
Praha - Beroun zase nic ? Každou chvíli je tu stržená trolej, propustnost už dávno nestačí, a to nemluvím o zastávkách a stanicích, které jsou ve zbědovaném stavu. Zajímalo by mě,o kolik by se po modernizaci dala zvýšit rychlost mezi Smíchovem a Radotínem, oblouky tam nejsou moc ostré.
04.07.2012 (12:32)  
Flexaretista: Samozřejmě, o tom žádná že by to chtělo i změnit organizaci provozu, popřípadě zlepšit vozidla a infrastrukturu (teď tam aspoň je víc těch Regín, když už nic). Akorát nesouhlasím s tím, že vlaky jezdí zhruba ve 2h taktu - v pracovní dny je mezi Prahou a Vraným prakticky celý den interval kratší než hodina, na obou větvích dál je pak ráno a odpoledne také cca hodina. O víkendu je to o něco slabší, ale zase ne o tolik. Proto nevím, jestli je kapacita přidávat ještě nějakou další linku. Plány na využití tratě z Krče do Hostivaře/Malešic pro osobní dopravu se občas objevují, ale předpokládaná linka by měla vést z Radotína, ne z Modřan.

Jinak s tím prodloužením S8/S80 do Vysočan - určitě, pokud by byla kapacita a nic to nestálo (což stojí), tak jsem pro. Ale popravdě nevím, jak jsou teď využité vlaky S9 které tam zajíždějí od Benešova - když jsem tím jel v prvním roce provozu, byla to bída i v největší špičce. To už bych spíš viděl to spojení s S3 do Boleslavi. Teď jsem hlavně rád, že po dostavbě Nového spojení se obnovilo aspoň to zajíždění na hl.n., protože s ukončením ve Vršovicích se to k metru nedostalo vůbec. Ale to už jsme nějak odbočili od tématu.
04.07.2012 (11:16)  
Tomáš Kraus: ta kozí dráha by měla ještě lepší boost, kdyby:
1. ji nechali projíždět jako eSko přes město a ne ji utínat na hl.n. - klidně by šla spárovat třeba s osobáky do Všetat/Mladé Boleslavi, nebo ukončovat ve Vysočanech (namísto toho, aby se tam sundavaly koleje, jak plánuje optimalizace, by se dal aspoň využít potenciál tohoto nádraží v rozvojové zóně Prahy).
2. Dneska ty vlaky jezdí ve zhruba 2hod taktu. Nebál bych se prokládat je v hodině vlakem, který by jel z jihu do Vršovic a odtud přes Malešice do Libně a dále do těch Vysočan.
3. kdyby se zároveň našla odvaha k tomu postavit zastávku v Malešicích na úrovni stanice metra A Depo Hostivař, tak by to teprve byl boost :-)
4. Zbraslav je stanička sice malá, ale ty 4 koleje (pokud vidím na fotomapě dobře) by jako zázemí pro konečnou krátké větve eSka při zachování současného provozu stačily. Pokud ne, tak Modřany by to zastaly na 100%. Kdyby se tam navíc dotáhla od Krče elektrika, klidně to může obsluhovat i městský slon.

Tolik malý výkřik v hladovém čekání na čas oběda
04.07.2012 (10:56)  
m@rtin: Jen připomínám, že úsek Hostivař - Vršovice není koridorová stavba. Podle EU jsou koridory určené pro tranzit (nákladní), takže IV. koridor vede přes Malešice a Libeň.

Jinak mě příjemně překvapila ta Bubeneč včetně stavby nové zastávky v Podbabě. Kromě toho jsem se někde jinde dočetl, že příští rok by se mělo (nebo aspoň chtělo) začít se stavbou zastávky Praha-Kačerov. Myslím, že to bude "boost" pro poptávku na trati 210, vzhledem k tomu kolik kancelářských budov teď vyrostlo podél metra C od Vyšehradu až po Opatov. Jestli za pár let bude ještě stavět metro D u nádraží Krč, může ta kozí dráha 210 získat úplně jiný rozměr.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko