..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user Keprt 
16.07.2012 (10:22)  
Ty úvahy o možné kolejové obsluze letiště by ještě stálo za to rozšířit o uvážení o charakteru leteckého provozu zde - ten je dneska silně charterový ("normálních" celoročních destinací je tam jen několik), což nemusí být nutně úplně špatně (odpadne řešení parkování po dobu dovolené), ale organizačně taková nerovnoměrnost způsobí dost problémů.
12.07.2012 (17:53)  
SYN: Mám na mysli tuto variantu vedení Přerovky, když mluvím o terminálu u letiště: http://nadrazibrno.ecn.cz/fotky/reseni/F-01-11.gif
Vzhledem k tomu, že se řeší zdvojkolejnění tratě do Sokolnic, tak se bude muset také řešit její napojení do nádraží i v případě odsunu. Takže proč v oblati mezi dálnicí a stávající tratí v Černovicích neudělat podobný přesmyk jako je v Obřanech a jet dvoukolejně z toho místa na nádraží?
Řešení napojení tratě od Sokolnic do odsunuté polohy jsem viděl jen jedno, nad střechou Měststkých jatek, a to s druhou kolejí do Sokolnic nepočítá, takže je v rozporu se záměrem zdvjokolejnění. Důvodem je hustá osobka.
Registered user SYN 
12.07.2012 (17:33)  
tarten: to bude asi záležet na tom kolik z těch 1500 (beru za fakt nezkoumám) odbavených cestujících hodlá (respektive bude hodlat) za takovýchto podmínek vlak... kdyby se mělo ukázat že řádově 2 na spoj tak fakt nevím jestli se vyplatí (prodloužení JD, enegretická náročnost) pro ně zastavit ten rychlík...

JK: aha tak tudy na to, no nad tím se budu muset chvíli zamyslet... takže šlapanickou zastávku přesunout blíž k letišti, hm, a tím pádem ten troleják aby k ní mohl kdekoho vozit, protože pěšky už to nedojdou... to fakt nevím. Připadá mi že je velká šance že to budou mít všichni daleko a užitek spíš klesne než by stoupl...
Ale možná by ty ze Šlapanic mohl navnadit na to že jim tam možná budou stavět rychlíky :)
12.07.2012 (17:30)  
Racek: Ano, tu: http://jdem.cz/vr9p9 (má to 35 MB). Vzhledem k tomu že nemůžete jít přímo po přeponě, ale půjdete po odvěsnách, tak to ten kilometr udělá.
Trolejbus: Je v tom ÚP zakreslený, stejně jako nové ulice v té oblasti. Ta vlaková zastávka, tak jak je plánovaná, leží na katastru Šlapanic, stejně tak zastávka trolejbusu. K vidění zhruba ve třetině téhle parcely: http://jdem.cz/vr9n4

SYN: Viz výše, nová asfaltka. Vzhledem k tomu že naplánovaná trasa trolejbusu ke vlaku je zhruba rovnoběžná s ranvejí, tak pro cestujícího to opravdu bude vypadat, že jede do Šlapanic, pokud bude chtít na vlak.
Pokud se budu už nějakým MHD prostředkem (stylu 31, 76) přibližovat k vlaku tak mám rovnou lepší sednout na směr do města a za 20 minut mě to vyhodí přímo před hlavákem.
Ano přesně tak byla moje kritika zamýšlena také. A Pro lidi ze Šlapanic se nová zastávka stane taky nepoužitelnou. Zatímco dnes to měla polovina Šlapanic 1/4 kilometru, tak nově to bude přes jeden a půl a nepolepší si nikdo ze stávající zástavby, jelikož se plánuje úplné zrušení železnice ve Šlapanicích.
Osobně bych tu zastávku radši viděl v navrhované trase železnice pod křížením s dnešní Evropskou s přístupem nějak takto: http://mapy.cz/s/4s8S
Ale ještě raději ve variantě o které píše Racek. Čili zhruba ve druhém bodě (a ne až ve čtvrtém) výše odkazované trasy na mapy.cz
Zastavování se tam plánuje pro veškeré osobní vlaky včetně některých budoucích VR vlaků. Pokud tam bude přestup a spojení do průmyslové zóny a cestovní doba z Přerova 40 minut, tak to umožní denní dojíždění do prům. zóny. A to není málo. Proto bych u letiště rád viděl malý terminál, podobné velikosti jako je u ZOO.
Registered user tarten 
12.07.2012 (12:59)  
SYN: Kromě toho ještě budete řešit co na té letištní zastávce necháte zastavovat, rychlíky?? Nevím, asi ne.

A proč ne? Těch průměrně cca 1500 odbavených denně sice není moc, ale úplně málo také ne. Zastavit R by se snad ještě sneslo, kdyby to nebyly ty ostravské ale třeba olomoucké.
Registered user SYN 
12.07.2012 (11:04)  
do trolejbusu, který jede Z Brna DO Šlapanic

Fakt jo? To by museli tu 31čku dost drasticky přetrasovat, zatím se letišti vyhýbá dalekým obloukem... a domnívám se že ani moc není kudy, leda tam někde v polích mezi letištěm a Šlapanicema postavit pořádnou asfaltku... a stejně by to nemělo žádnou cenu, většinu trasy by to mělo společnou se současným busem na letiště (76ka) a pak kus neobydleným polem, na konečnou shodnou se současnou. Ne, v tom fakt nevidím smysl. Daleko pravděpodobnější je prosté zkrácení intervalu na 76ce, ktará navíc obslouží i další vznikající RD stavěné po cestě mezi Slatinou a dálnicí (směrem k letišti)...
Zastávka vlaku pro obsluhu letiště má cenu jedině když bude v rozumné docházkové vzdálenosti letištní budovy. Pokud se budu už nějakým MHD prostředkem (stylu 31, 76) přibližovat k vlaku tak mám rovnou lepší sednout na směr do města a za 20 minut mě to vyhodí přímo před hlavákem.
Kromě toho ještě budete řešit co na té letištní zastávce necháte zastavovat, rychlíky?? Nevím, asi ne. Takže osobáky, ty vás ale stejně odvezou jen na hlavák nebo do Vyškova/Nezamyslic, tam stejně přestup... prakticky nic neušetříte (pár minut a pár korun jízdného, a to ještě jen pokud jedete směr Ostrava).
Registered user M 
12.07.2012 (10:01)  
To s tim trolejbusem mne zajima taky:)
Registered user Racek 
11.07.2012 (23:01)  
Jiří Kocurek: jestli myslíte zastávku na přeložce podle současného územního plánu, tak ta je od odbavovací haly asi 900 metrů. Pokud by se místo odsunutého nádraží stavělo nádraží v centru, tak by mohla být zastávka blíž, asi 250 metrů od haly.
Trolejbus z města do Šlapanic přes letiště, to jste vyčetl kde?
11.07.2012 (18:28)  
gaston.g: Jo plánuje. Na tak skvělém místě, že k ní od letiště pojedete jednu zastávku trolejbusem, něco kolem kilometru. Ovšem budete muset nastoupit do trolejbusu, který jede Z Brna DO Šlapanic.
11.07.2012 (15:59)  
Frantisek: jen upřesnění, tu novou odbavovací budovu (nebo halu) by měla stavět a provozovat SŽDC a ne ČD
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko