Kařez/Zbiroh — Od půlnoci z 27. na 28. dubna zastavují osobní vlaky na nové železniční zastávce Kařez. Ta se nachází na trati 170 Beroun – Plzeň – Cheb. Prvním vlakem, který zastavil na této zastávce, byl rychlík R 828 z Prahy do Plzně. Úderem půlnoci také skončila éra osobní dopravy ve stanici Zbiroh, která odbavovala cestující od roku 1913. V provozu je zatím pouze jedno nástupiště ve směru na Prahu, kde ovšem zastavují vlaky v obou směrech. Nástupiště svou délkou 300 m umožňuje zastavování i pro ty rychlíky, které dříve zastavovaly ve Zbirohu. Menší vlnu nevole obyvatel Zbirohu vyvolalo umístění zastávky Kařez, která se nachází zhruba o 800 metrů dále od bývalého nádraží ve směru na Plzeň. Hlavní příčinou nespokojenosti byl fakt, že se cestujícím prodraží cestování. Stavba zastávky Kařez s sebou nese i pozitiva. Mezi ty hlavní patří umístění zastávky v docházkové vzdálenosti obce Kařez, bezbariérový přístup na nástupiště s výškou 550 mm nad temenem kolejnice a vybudování přestupního terminálu pro zastavování přípojných autobusů zejména pro obyvatele Zbirohu, kteří byli na tento systém zvyklí už ze stanice Zbiroh - ta byla vzdálena od stejnojmenného města 4 kilometry. Systém autobusů na zavolanou zůstává stále v platnosti.
Součástí terminálu je také parkoviště P+R pro dvacet aut, naopak stání pro cyklisty chybí. Jak již bylo zmíněno, zastávka Kařez ještě není kompletní. Dne 30. dubna odstartovalo snášení traťové koleje a přípravné práce pro stavbu nástupiště ve směru na Plzeň. Nově položený svršek spolu s nástupištěm a lávkou přes trať, která povede přímo k autobusové zastávce, bude hotov do poloviny června. Do té doby budou muset cestující používat blízký nadjezd a spoléhat se tak při přestupech na solidaritu vlakového doprovodu či řidičů autobusů, kteří i nad rámec plnění jízdního řádu počkají na dobíhající cestující. Jak si vyzkoušel náš redaktor, není snadné v některých případech přestup při využití nadjezdu stihnout. Bohužel tato nepříjemná situace bude i po dokončení celého projektu přetrvávat pro cestující na vozíku, kteří budou nuceni využívat dále silniční nadjezd s přístupovou rampou od zastávky a bude pro ně takřka nemožné stihnout v některých případech přestup mezi autobusem a vlakem.
Další novinkou na této trati by měla být zastávka Borek, která se bude dodatečně dodělávat do již rekonstruovaného úseku trati nedaleko Rokycan. Datum jejího zprovoznění se stanoveno na konec měsíce srpna tohoto roku.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, Rokycanský deník; foto: autor
Takže mezistaničí vzdálenosti Hořovice - Kařízek - Rokycany - Plzeň jsou 13-15-17km, přičemž v Holoubkově a Ejpovicích jsou spojky.
V diskusi někdo napsal, že se zastávka posunula o 800m. Není to správně, posun je 1,3km. To vysvětluje i tarifní kilometry. Mezi Zdicemi a Kařízkem došlo ke zkrácení o 1km (tarifně). Kařez mohl být jak na km 72, tak na 73, protože do Kařízku je to přesně 2,5km. Takže se zřejmě rozhodli, že když ze Zbiroha se prodlouží tarifní km autobusu, tak se do Plzně zkrátí vlakové.
Zbiroh je město v Plzeňském kraji s 2,5tis. obyvateli. Hořovice ve Středočeském kraji pro srovnání mají 2,5x více obyvatel a zastavují tam všechny rychlíky.
Díky, já taky, to je šílené, to už měli udělat radši tunel :-D
A teď se kromě menších přeložek udělalo tedy co?:-)
A ohledne tech kolejovych spojek ... pri rychlosti vlaku 120km/h znamena posunuti spojek o 3 km maximalne ztratu 5 minut, takze asi fakt nema smysl je mit takhle huste vedle sebe (zvlast, kdyz mezi Horovicema a Zbirohem zadne jine stejnak nejsou), vyuzitelne by to bylo asi jen v pri mimoradnostech a to by se jeste muselo zadarit, aby ten pruser byl v oblasti mezi Zbirohem a Karizkem a nikoliv Zbirohem a Horovicemi => pravdepodobnost limitne se blizici nule (v realu vim pouze o lonskem najeti do autovozu, kdy byly stejne zablokovany obe koleje).
Neví něnkdo jaké je plánová rychlost vlaku ve výměnách v jednotlivých stanicích? Díky
(Pro jistotu bych zdůraznil, že tím nechci říct, že by tak nemělo jet nic, ale že odvzét lidi rychle na rychlý vlak do Plzně je trochu zajímvější než je vláčet po všech prdelích, než je konečně vysadit v Rokycanech, nebo vézt je rovnou až do té Plzně.)
- byla zastavka v polich, ze Zbiroha i z Kareza to bylo daleko, takze se to predelalo tak, aby aspon Karez to mel uprostred obce
- ze Zbiroha bylo nutne dojizdet autem/busem/na kole tak jako tak, ze to je o fous dal tezko nekoho zabije (i na tom kole to bude rozdil do 10 minut jizdy)
- rychliky zde zastavuji tusim jednou za 4 hodiny (Klatovy), jinak osobaky ... takze tri ze ctyr rychliku to projedou a diky optimalizovane stope v mistech puvodniho nadrzi v polich u Zbiroha si to posvisti pravdepodobne rychleji, nez donedavna v mistech nove vybudovane zastavky
- system "rybi kost" je asi to nejlepsi, co muze zeleznicni doprava nabidnout - bez ohledu na to, zda "zebra" tvori lokalni trate, autobusy, nebo treba mikrobusy na zavolani. Naopak, jizda autobusu treba z Rokycan nebo Horovic soubezne s vlakem tak, aby zavezl lidi do 4 km od drahy vzdaleneho Zbiroha, je to nejhorsi, co muze zeleznici potkat
A ohledne tech kolejovych spojek ... pri rychlosti vlaku 120km/h znamena posunuti spojek o 3 km maximalne ztratu 5 minut, takze asi fakt nema smysl je mit takhle huste vedle sebe (zvlast, kdyz mezi Horovicema a Zbirohem zadne jine stejnak nejsou), vyuzitelne by to bylo asi jen v pri mimoradnostech a to by se jeste muselo zadarit, aby ten pruser byl v oblasti mezi Zbirohem a Karizkem a nikoliv Zbirohem a Horovicemi => pravdepodobnost limitne se blizici nule (v realu vim pouze o lonskem najeti do autovozu, kdy byly stejne zablokovany obe koleje).
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.