Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC
2) návěstidlo zakazuje jízdu
3) prosvítí se úsek ležící bezprostředně za návěstidlem
A jak pořešíte situaci, kdy před návěstidlem se Stůj čeká vlak a za návěstidlem následuje už výhybkový KO, do kterého vjede vlak z vedlejší koleje / z protisměru?
Na tohle je potřeba směr rozlišující prvek, teda PN.
Sim: Nebo se proste pocita s tim, ze pokud si vlak "slapne" tam kam nema, zareaguje na to prejezd vypnutim pozitivky
Nikoliv, v tomto případě přejde přejezd do výstrahy.
V těch Hlubočepích taky hned poté, co vlak projel návěstidlo, šel přejezd do výstrahy. Bohužel to bylo už pozdě, resp. ten řidič si asi myslel, že když to teď začalo svítit, tak to ještě projede.
A myslíte snad, že bude strojvedoucí toho vlaku, co projel Stůj, shledán nevinným? Já myslím, že to je velmi nepravděpodobné. Samozřejmě z dlouhodobého hlediska je velmi prospěšné pracovat na opatřeních, jako jsou ta navrhovaná v posledních několika příspěvcích, nicméně do jejich zavedení platí původní předpisy a spoléhá se na lidský faktor. A už tu máme precedens, kdy DI (nebo DÚ?) došla trpělivost a nařídilo se vyvinutí radiobloku. Není už těch projetí Stůj taky docela dost?
Taky si nemyslím, že těch falešných poplachů je tolik, aby se vyplatilo prosvícení úseku ignorovat. A druhá věc je, že varování (GS) nemusí nutně přijít při každém prosvícení. K varování (GS) by mohlo docházet jen v případech, kdy jsou splněny tyto podmínky:
1) úsek ležící bezprostředně před návěstidlem je obsazený
2) návěstidlo zakazuje jízdu
3) prosvítí se úsek ležící bezprostředně za návěstidlem
Varování by tedy nepřišlo v případě, kdy se prosvítí úsek za návěstidlem, před kterým je volná kolej. Nebo v případě, že se prosvítí výhybka někde uprostřed zhlaví.
Pro případ předpokládaného prosvícení při údržbě nebo při jízdě na písemný rozkaz by bylo možno úsek předem z takto hlídaných KO softwarově vyřadit (něco na způsob zavedení varovného štítku).
Tedy situace, ze by fira "jen" profrcel cervenou, za kterou by byl usek vlakove cesty postaven pro jiny vlak (ktery by byl ale dostatecne daleko od prejezdu, takze by stale blikala pozitivka), by musela byt vzdy nejak poresena (treba odvratem). Nebo se proste pocita s tim, ze pokud si vlak "slapne" tam kam nema, zareaguje na to prejezd vypnutim pozitivky, coz automaticky znamena, ze je od daneho okamziku na vine pripadne nehody 100% ridic?
Ja se priznam, ze pokud prijizdim k prejezdu a blika na nem pozitivka, malokdy zaregistruju, pokud behem priblizovani blikat prestane - pritom to v realu znamena pomerne fatalni rozdil, podobne jako kdyz se mi ze zelene na krizovatce stane oranzova blikacka a ja zrovna jedu po vedlejsi :-/
GSM-R: tak o postupném budování ETCS a (v dalekém výhledu) rozšíření i na důležitější vedlejší tratě je snad pokud vím už dlouho rozhodnuto, takže to GSM-R by nebyly zdaleka vyhozený prachy... prostě by se jedna část systému někde vybudovala dřív než ostatní...
Možná se pletu ale momentálně se předpokládá že postup budování ETCS u nás bude ve stacionární části předbíhat před pohyblivou částí, a to především kvůli ceně mobilní části. Takže pokud by se z mobilní části zatím osazovala jen GSM-R radiostanice (za předpokladu že je tato samostatně použitelná a že tvoří menší část nákladů celého mobilního ETCS, což nevím, jen odhaduji) tak by se mohlo v reálu kombinace "trať má GSM-R" a "vozidlo má GSM-R stanici" začít vysktovat podstatně dřív než úplná kombinace kompletního ETCS na pevné i mobilní části.
Třeba by se našel i domácí výrobce který by ty GSM-R stanice dokázal za rozumnou cenu vyrobit...
přecejen chápu že se podobné převážně falešné poplachy nehlásí s vysokou intenzi
Že by jich bylo zas tolik, že by se nemělo varovat z toho podle mě určitě nevyplynulo....
GP - to "stahování plynu" je obávám se příliš náročný akční prvek na mobilní části... A bez toho, otázka je, zda by si chybující fíra uvědomil, že chybu udělal on a zastavil... A když by měli zastavit všichni, tak už je to skoro GS...
GSM-R - koukal jsem na stránky SŽDC a tam mi to vycházelo přes 2 miliony na kilometr...tak nevím. Na vedlejší tratě je to asi hodně v nedohlednu. Celé ETCS má stát údajně 4 mil. na kilometr.
Proto navrhuju využití veřejných GSM sítí jako u radiobloku.
Na druhou stranu, pokud si tu spoludiskutující nehorázně nevymýšlejí o údajné frekvenci výskytu onoho "zčervenání úseku" i bez projetí STŮJ (nebo aspoň bez nebezpečného - třeba jen o kousek) tak potom přecejen chápu že se podobné převážně falešné poplachy nehlásí s vysokou intenzitou, protože by to ve skutečnosti bylo kontraproduktivní - každý by se to naučil ignorovat a pak až by skutečně byla supernebezpečná situace tak by hrozilo že upozornění na ni zanikne v zažité rutině... je to něco jako když vám antivirák hlásí příliš mnoho falešných poplachů tak se to naučíte odklikávat bez podívání...
Ale fakt mi příjde že to rozříznutí výměny už je natolik velký průser že nevidím důvod proč by nemělo automaticky generovat GS??
Dovolte mi otázku pro naše kolegy kteří se zabezpečovačkou zabývají na profi úrovni - máme tu pořád problém jak zastavit jedoucí vlak když to z nějakého důvodu neudělá fíra - zavedlo se GS (i to není jisté pokud nemá signál vysílačka) ale z celkem rozumných důvodů se raději nedává preventivně když se začne "něco dít" ale ještě není jisté jak moc velký je to průser (zjišťuje se napřed jestli to není jen nějaká prkotina). Nemělo by cenu zavést ještě nějaké Generální Pozor (GP) nebo něco takového, které by se (pokud možno automaticky) poslalo okamžitě bez váhání jakmile se objeví jakákoliv nestandartní situace která by potenciálně mohla vést k ohrožení? Představoval bych si to tak že by to generovalo kontrolku a zvukový signál v "kokpitu" fírovi, možná by to mohlo automaticky sjet "plyn" do výběhu, a znamenalo by to tedy že každé HV aspoň přestane zrychlovat (což je z provozního hlediska relativně maličkost oproti rychlobrzdě s jejími negativními účinky na pasažérstvo a nákolky) a fíra je varován aby maximálně zbystřil pozornost a koukal co se děje...
No a pak otázka číslo dvě - GSM-R jako součást ETCS se tu už celkem rozmáhá, chápu to správně že taková GSM-R "vysílačka" (mobilní část) je funkčně víceméně samostatný celek s nijak závratnou cenou, a když už tedy do implementace kompletní vozidlové části ETCS máme jak se zdá dost daleko (z finančních důvodů) nemělo by aspoň cenu nějak urychleně rozšířit aspoň to GSM-Rko jako náhradu všech rozličných nekompatibilních a nedostatečně pokrývajících sytémů vysílaček co jich tu máme? Přes to GSM-Rko se přeci dá (digitálně) zařídit posílání nejrůznějším užitečných vzkazů, příkazů a varování, a to jak jednotlivě konkrétním vozidlů, tak skupinám i všem? A byla by to přeci celkem do budoucna "kompatibilní" investice vzhledem k dlouhodobému výhledu "ETCS všude"...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.