Praha — České dráhy v minulých týdnech vyhlásily dvě výběrová řízení na modernizace stávajícího vozového parku. První se týká dvou elektrických jednotek řady 560, které se kromě modernizace dočkají spolu s ostatními jednotkami řady 560 změny uspořádání. Druhé se týká revitalizace všech 32 vozů řady Bmz odkoupených v minulém roce od Rakouských spolkových drah. Kromě toho přibyly do flotily vozů Českých drah také první autovozy. Díky jejich parametrům budou moci České dráhy rozšířit nejen nabídku autovlaků českého dopravce, rozšířit typy vozidel, které budou moci být převáženy a zlepší ekonomiku této služby.
Modernizace řady 560 - jen dvě a trochu jinak
Předmětem prvního výběrového řízení je úprava dvou jednotek řady 560. Celý kontrakt by měl proběhnout do 10 měsíců od podpisu smlouvy s odhadovanou celkovou cenou 100 milionů korun. České dráhy by tak spolu s dříve modernizovanými soupravami řady 560 měly disponovat celkem osmi jednotkami. Navíc plánují všech 8 souprav zkrátit na pětivozové provedení z důvodu zkráceného intervalu linky a tedy snížením požadované kapacity v jednotlivých spojích. Původně chtěly dráhy nechat zmodernizovat všechny čtyři soupravy, které jsou ještě v původním provedení. Po neúspěšném ukončení předchozího tendru ale došlo k přehodnocení původního počtu jako neadekvátního i v souvislosti s plánovaným vyhlášením soutěže na zcela nové soupravy pro Jihomoravský kraj. Do budoucna se tak sníží turnusová potřeba jednotek řady 560 stejně jako je plánována náhrada jednotek řady 460 na tratích Olomouc – Nezamyslice, kde budou současná turnusovaná vozidla včetně jednotek 460 nahrazena jednotkami Škoda 7Ev RegioPanter a na trase Ostrava – Mosty u Jablunkova – (Čadca) jednotkami CityElefant.
Bmee234 a Bmee235 - nová posila flotily Českých drah
Druhým vyhlášeným tendrem je revitalizace všech 32 vozů řady Bmz odkoupených od rakouských drah ÖBB. Odhadovaná cena je 80 milionů korun (2,5 milionu na vůz) a všechny vozy by měly omlazovací kůrou projít do 9 měsíců od podpisu smlouvy. Kromě úprav zahrnujících obnovu interiéru a nový vnější lak půjde i o rozšíření elektrovýzbroje o možnost napájení systémem 3000 V 50Hz. U vozů, u kterých ÖBB zrušily WC, pak dojde k jejich obnově. Vozy vybavené klimatizací dostanou nový centrální zdroj energie a dojde k úpravě klimatizace tak, aby vyhovovaly současným normám například co se týče použitého chladiva. Vozy budou po absolvované revitalizaci následně přeregistrovány do českého registru vozů pod označením Bmee234 u vozů bez klimatizace a Bmee235 u těch, které jí disponují.
V současné době již probíhají modernizace dalších vozidel dálkové dopravy ČD. V letošním roce by měly probíhat dodávky modernizovaných restauračních vozů WRmee814 a WRmee816. Objevit by se mělo také několik prvních kusů bezbariérových vozů řady Bdmpsee, které budou v interiéru například vybaveny polohovatelnými sedadly od firmy MSV Interier. Přibližně do září 2013 by mělo být Českým drahám dodána první polovina vozidel, tedy 32 kusů. Třetím zástupcem modernizovaných vozidel, jež by se letos měl objevit minimálně ve formě prototypu, bude řada Bdmpee, která, stejně jako Bdmpsee, bude vybavena polohovatelnými sedadly. Jejich přesný typ ale doposud nebyl specifikován.
Zdroj: České dráhy, IS VZ US: 1, 2
Čímkoli, co vyhraje mezinárodní VŘ. Možností je mnoho. Střídavý ešus bohužel existuje, ale i kdyby zatím neexistoval, nebylo by až tak těžké ho vymyslet. Ale ešus už zastaral. Nechápu ten stařecký (i u mladých) styl myšlení "dá se nahradit jen tím, co už na kolejích dávno jezdí, a jen tím co je od Škodovky".
Zajímavé! Jaký díl z toho asi tak zbyde po odečtení té velké vyvazovačky, která by se musela udělat tak jako tak?
Franta Plášek: Je mi jedno, kolik za vagon, je rozdíl za 8M rekonstruovat 40leté šroty, než za i třeba stejnou sumu novější vozy..
No, ono není tak moc jedno za kolik. Když je to málo - méně než 1% roční investice - tak se to dá víceméně zanedbat a rekonstrukci lepších vozů to nemusí moc ovlivnit. Lepší vozy přitom nemá smysl jen humanizovat, pokud mají sloužit neurážejícím způsobem ještě nějakou delší dobu, sežere to víc peněz. Takže považuju za snad rozumné levně trochu prodloužit život takovým starým šrotům, než na ně také přijde řada s drahou výměnou. Samozřejmě záleží hodně na tom, kam bude chtít dávat peníze JMK.
To je přesně ono. Ale nasypání +/-100mil do 2panťáků je prostě nesmysl.
SYN:Paradoxně mají celkem moderní pojezd, což ovšem cestujícího absolutně nezajímá.
Ale jenom do té doby, než se to celé v rychlosti cca 90-100 km/h rozkmitá tak, že budete mít pocit, že se to nutně musí vysypat. Tak jak to ty panťáky běžně dělají.
Kardinální otázka pak určitě je co a za kolik se s nima má udělat (pořád předpokládám že jde o ty dva slovenské, ostatní malou reko už dostaly pokud vím), jakékoliv dražší úpravy se podle mě nemůžou rentovat, to už raději koupit nové, 40 let je hodně velké stáří. To co popisoval M 474 003 je doufám sranda nebo šotosen, to je prototypová malovýroba s použitím některých starých rezavých dílů, to by mělo všechny předpoklady být totálním propadákem...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.