Praha — České dráhy v minulých týdnech vyhlásily dvě výběrová řízení na modernizace stávajícího vozového parku. První se týká dvou elektrických jednotek řady 560, které se kromě modernizace dočkají spolu s ostatními jednotkami řady 560 změny uspořádání. Druhé se týká revitalizace všech 32 vozů řady Bmz odkoupených v minulém roce od Rakouských spolkových drah. Kromě toho přibyly do flotily vozů Českých drah také první autovozy. Díky jejich parametrům budou moci České dráhy rozšířit nejen nabídku autovlaků českého dopravce, rozšířit typy vozidel, které budou moci být převáženy a zlepší ekonomiku této služby.
Modernizace řady 560 - jen dvě a trochu jinak
Předmětem prvního výběrového řízení je úprava dvou jednotek řady 560. Celý kontrakt by měl proběhnout do 10 měsíců od podpisu smlouvy s odhadovanou celkovou cenou 100 milionů korun. České dráhy by tak spolu s dříve modernizovanými soupravami řady 560 měly disponovat celkem osmi jednotkami. Navíc plánují všech 8 souprav zkrátit na pětivozové provedení z důvodu zkráceného intervalu linky a tedy snížením požadované kapacity v jednotlivých spojích. Původně chtěly dráhy nechat zmodernizovat všechny čtyři soupravy, které jsou ještě v původním provedení. Po neúspěšném ukončení předchozího tendru ale došlo k přehodnocení původního počtu jako neadekvátního i v souvislosti s plánovaným vyhlášením soutěže na zcela nové soupravy pro Jihomoravský kraj. Do budoucna se tak sníží turnusová potřeba jednotek řady 560 stejně jako je plánována náhrada jednotek řady 460 na tratích Olomouc – Nezamyslice, kde budou současná turnusovaná vozidla včetně jednotek 460 nahrazena jednotkami Škoda 7Ev RegioPanter a na trase Ostrava – Mosty u Jablunkova – (Čadca) jednotkami CityElefant.
Bmee234 a Bmee235 - nová posila flotily Českých drah
Druhým vyhlášeným tendrem je revitalizace všech 32 vozů řady Bmz odkoupených od rakouských drah ÖBB. Odhadovaná cena je 80 milionů korun (2,5 milionu na vůz) a všechny vozy by měly omlazovací kůrou projít do 9 měsíců od podpisu smlouvy. Kromě úprav zahrnujících obnovu interiéru a nový vnější lak půjde i o rozšíření elektrovýzbroje o možnost napájení systémem 3000 V 50Hz. U vozů, u kterých ÖBB zrušily WC, pak dojde k jejich obnově. Vozy vybavené klimatizací dostanou nový centrální zdroj energie a dojde k úpravě klimatizace tak, aby vyhovovaly současným normám například co se týče použitého chladiva. Vozy budou po absolvované revitalizaci následně přeregistrovány do českého registru vozů pod označením Bmee234 u vozů bez klimatizace a Bmee235 u těch, které jí disponují.
V současné době již probíhají modernizace dalších vozidel dálkové dopravy ČD. V letošním roce by měly probíhat dodávky modernizovaných restauračních vozů WRmee814 a WRmee816. Objevit by se mělo také několik prvních kusů bezbariérových vozů řady Bdmpsee, které budou v interiéru například vybaveny polohovatelnými sedadly od firmy MSV Interier. Přibližně do září 2013 by mělo být Českým drahám dodána první polovina vozidel, tedy 32 kusů. Třetím zástupcem modernizovaných vozidel, jež by se letos měl objevit minimálně ve formě prototypu, bude řada Bdmpee, která, stejně jako Bdmpsee, bude vybavena polohovatelnými sedadly. Jejich přesný typ ale doposud nebyl specifikován.
Zdroj: České dráhy, IS VZ US: 1, 2
Pokud tím myslíte mě, tak se vám to nějak plete. A jestli podle toho i mínusujete, tak se vám to plete ještě víc...
nerozumím ale co vám na ešusech vadí.
Už jsem to psal mockrát. Jestli toužíte vy, ČD i Škodovka sama ustrnout někde před dvaceti lety, je to k vaší škodě. Takže znovu namátkou některé z nevýhod ešusu: Přemrštěná cena, přesto velká poruchovost, citlivost na mrazy i horko, nezvládnutá klimatizace, hlučnost, úzký hořejšek horního podlaží, nic moc sedačky (horní část horší sérii od série - vůbec by se to nemělo nasazovat na hodinové jízdy), hloupé otvírání dveří, hloupé ovládání WC, malý počet dveří vzhledem ke kapacitě, ne zrovna optimální jízdní vlastnosti pro stoupání nad 10 promile při horší adhezi...
Samozřejmě má i výborné rysy. Třeba bezbariérovost, hygiena WC (když funguje), vzduchové pérování je super (ale to jsme už jinde viděli před desítkami let také) aj. Není důvod se zahrabat a shnít.
Když je něco sebehoršího, ale přeci jen lepšího než něco ještě horšího, podle vás už to znamená, že se to musí kupovat donekonečna?
Nechápu co máte proti férovému VŘ.
Co se týče podvozků, tak podvozky VUKV, které používala Studénka, se skládají ze dvou půlrámů, a pokud jsou v pořádku, tak vykazují velmi dobré vlastnosti. Proti podvozkům Gorlitz a od nich odvozených, fungují asi tak, jako stůl na 3 nohách, který stojí na jakkoli nerovné podlaze, na rozdíl od jiných podvozků, které fungují jako stůl na 4 nohách, takže vždy alespoň 1 noha je ve vzduchu, pokud není ideálně rovná podlaha.
Jestli kecám, tak mě moc nekamenujte. :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.