..: Obnovení několika železničních tratí v dohlednu :..

810 234-5, Vlaské, 10. 12. 2011, foto: Petr Borženský Polná/Mladějov na Moravě — Příznivou zprávou v období rušení železničních tratí v České republice je bezpochyby příprava obnovení hned několika železničních tratí. V současné době je situace na české železnici (hlavně pak lokálkách) hodně nepřehledná, proto přinášíme tento přehled, jež by vás měl seznámit se situací kolem lokálních tratí bez osobní dopravy. I když netvrdíme, že přehled je zcela kompletní. Navíc při současných změnách na ministerstvu dopravy i jím řízených společnostech mohou být dosud poodhalené, avšak nerealizované, plány přehodnoceny.

Tou první tratí je úzkorozchodná muzejní dráha z Nové Vsi u Kunčiny do Hřebče, která je dlouhodobě nezpůsobilá provozu a měla by ji čekat oprava a zprovoznění. Podle informací, které poskytlo Průmyslové muzeum Mladějov, by trat měla být obnovena snad v roce 2014. Opravu zajistí dobrovolníci a brigádníci. V letošním roce proběhne hlavní brigáda na nejhorším úseku dlouhém cca 800 m. Pokud bude dostatek financí na nákup pražců, štěrku a na podbití, mohl by vlak na Hřebeč vyjet v sezoně 2014.

Dlouho se také mluví o znovuzprovoznění dráhy Frýdlant v Čechách – Kunratice, zrušené v roce 1976, tento projekt má podporu Libereckého kraje a organizován by měl být spolkem Frýdlantské okresní dráhy (FOD). Problémem však je, že většina pozemků nyní ještě patří státu, jenž je zastoupen SŽDC. Jen převod majetku se táhne již od roku 2007. Nyní je však reálná obnova kolejiště nádraží a výtopny ve Frýdlantě v Čechách. Pokud by byla dráha spolkem FOD obnovena, kraj by dokonce zvážil objednání víkendových vlaků

Hektor v Aši v únoru 2005, foto: Jiří Randa, JRtrain Od muzejních drah přejděme k drahám zajištujícím běžnou dopravní obslužnost. V nejbližších měsících by měla začít obnova trati z města Aš do německého Selbu. Hraniční přechod Aš – Selb-Plößberg z právního hlediska stále existuje a nikdy nebyl zrušen, pouze byl zastaven provoz. V současné době se připravuje obnovení železničního provozu na zmíněném hraničním přechodu za účasti Ministerstva dopravy ČR, Bavorského ministerstva pro hospodářství, infrastrukturu, dopravu a technologie, Karlovarského kraje, města Aš, provozovatelů drah SŽDC a DB Netz AG, dopravců ČD a Agilis Verkehrgesellschaft a dalších zainteresovaných subjektů a upřesňují se požadavky na rozsah prací, které je nutno provést pro realizaci zprovoznění tratě. Obnovení provozu se předpokládá od změny grafikonu vlakové dopravy v červnu, popř. červenci 2014. Četnost vlakových spojů je ve stádiu projednávání mezi územními samosprávami a dopravci.

Dále by se měla obnovit dráha Hrušovany u Brna – Židlochovice (provoz zastaven v roce 1979, nyní vlečka), a to včetně elektrifikace. Tato obnova má dlouhodobou podporu Jihomoravského kraje i města Židlochovice. V současné době je vlečka technicky nezpůsobilá provozu, protože není v ideálním stavu. Tento projekt má velký problém a tím jsou finance – není totiž nikdo kdo by mohl nyní obnovu a modernizaci zafinancovat (kraj ani stát již na tuto investiční akci peníze nemají), na druhou stranu tato investiční akce patří k prioritám Jihomoravského kraje od roku 2004. Podle dostupných informací by dráha měla být obnovena nejdříve v roce 2016. V úvahu by připadalo případné zařazení do projektů spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie,

742.419-5, Božičany - Mírová, foto: Patrik Dlouho diskutovaná je také obnova trati z Lokte do Krásného Jezu, kde byl provoz ukončen v roce 1997, tato obnova by však vyšla na skoro 200 milionů korun. Trať je v od roku 1997 vyloučena z důvodu špatného technického stavu železničního svršku (rozpadající se dřevěné pražce, sesuvy umělých těles, odcizené kolejnice). Před několika týdny byla dokončena obnova úseku Krásný Jez - Horní Slavkov-Kounice (bývalá zastávka Ležnice), dlouhém 6 km. V plánu je obnovit ještě další úsek, a to Horní Slavkov-Kounice – Horní Slavkov. Úsek mezi Loktem předměstí a Horním Slavkovem by ale neměl být úředně zrušen. Druhá trať na níž byl zastaven provoz v roce 1997 (162 Mladotice – Kralovice), obnovena nebude, naopak se diskutuje o ukončení provozu i v dosud provozovaném úseku Rakovník – Čistá – Kožlany – Kralovice u Rakovníka.

710.087-8, Dobronín zastávka - Polná, foto: Miloš Za poslední dobu asi nejsledovanější je obnovení trati 242 Dobronín – Polná, kde byl provoz osobních vlaků zrušen v roce 1982. Trat je v úseku odb. vlečky ACHP – Polná ve velmi havarijním stavu (pražce položené v roce 1956 jsou rozpadlé). V březnu 2012 proběhla komisionální prohlídka trati do Polné a pak měla být trat opravena, tak aby pravidelné výletní vlaky dopravce KŽC Doprava mohly vyjet. Jenže k opravě trati nakonec nedošlo, vlaky nevyjely a nyní je dráha vyloučena v celém úseku, tj. Dobronín – Polná.

Další tratí, která byla částečně zprovozněna, je Kozí dráha. Provoz byl obnoven v úseku Děčín – Telnice. V úseku Telnice - Oldřichov u Duchcova je trať v současné době vyloučena z provozu z důvodu odcizení částí železničního svršku a výstroje přejezdových zabezpečovacích zařízení. V průběhu roku 2013 bude rozhodnuto o rozsahu opravných prací, které zajistí provozuschopnost dráhy. Znamená to tedy, že výletní vlaky, které si obce objednaly, příští rok vyjedou, dokonce se uvažuje i o obnovení celoročního provozu.

Konec trati 084, foto: NIcKON V květnu 2014 by měla být také obnovena přeshraniční dráha mezi Dolní Poustevnou a německým městem Sebnitz, po které místní volají již 20 let. Tato investiční akce velmi zkrátí občanům cestu do Děčína (až o polovinu). V této souvislosti se objevuje i možnost obnovení provozu na úseku trati 088 Rumburk – Jiříkov – Ebersbach.

Podle informací prozatím nepotvrzených z oficiálních zdrojů Pardubický kraj také připravuje obnovení pravidelného provozu na trati Chrudim – Heřmanův Městec. Bohužel i tato dráha je již technicky nezpůsobilá. Proto se vedou jednání se SŽDC o opravě této trati a o investiční akci, která by dráhu zaústila přímo do stanice Chrudim, což by zvýšilo rychlost i konkurenceschopnost vlakové dopravy v této relaci oproti dopravě silniční.

Bohužel je ale třeba také konstatovat, že se pravděpodobně blíží definitivní konec oblíbené Ždánky, tj. trati Čejč – Uhřice u Kyjova.

Zdroje: Muzeum průmyslových železnic, SŽDC, Karlovarský kraj, Liberecký kraj, Spolek Frýdlantské okresní dráhy


mh107 | 4.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
05.08.2013 (16:42)  
@ milan.hanuliak:

Tady se člověk na tomto webu taky nic nedozví. Ačkoliv je to významný železniční web. A očekával bych zde odborníky, co to budou vědět a podělí se o tuto informaci. A hodí nějaké ty informace do placu.

jako s radostí bych tě poslal s takovejma názorama doprdele. ale nejsem si jistej, jestli to Vlad a redakční systém unese.

místo těch keců by jsi klidně mohl nějaký ty informace sehnat a napsat o tom newsku. rád si počtu.
05.08.2013 (16:19)  
Vlad:
Na to nejde nereagovat. Tak se podívejte, v jakém stavu byla železnice před 25 lety (to Vám byla tak zhruba 15, to byste si mohl už pamatovat).
-----------------------------------
To mě bylo 10 let, nyní mě je 35. Pamatuji si to postupem času.

Řešila se (ještě) elektrifikace hlavních tahů (Brno - Přerov). Do železniční infrastruktury se moc neinvestovalo, traťové rychlosti se nezvyšovaly.
---------------------------------------
Ano tak to bylo. Ale také se stavěli vodní díla, panelové čtvrti po celé ČR, jaderná elektrárna Dukovany a v roce 1987 se začal stavět Temelín. Také se asfaltovala D1, dále se stavěli další dálnice, elektrizovali se tratě atd atd. Mělo se rozumně investovat jak v infrastruktuře, tak ve vozidlech. Ale já se domnívám, že to jednoduché nebylo, to takhle říci, co se mělo udělat a co ne. A jestli na to peníze vůbec tehdy byli. Já se domnívám, že ta skutečná pravda byla jiná. Vy ani já ji nevíme. Můžeme se jen proto domnívat. Také díky šetřivosti jsme měli 0 korun zahraniční dluh v roce 1989 jako stát.

Také se nestávalo to, co v posledních letech, že miliardy si někdo přihraje a nebo prošutruje, zpronevěří a poruší zákony ČR. A tady už se bavíme skutečně o miliardách , nikoliv o milionech. Ale je jedno, jestli to jsou i nižší částky v milionech. Státní kasa není trezor, ani ubrousku prostři se, co si volně mohou navštěvovat zloději. To jsou jednou pěníze všech. Pak na nic není, to je realita. Ani na ty silnice ani na tu železnici. A takových podvodníků v ČR je hodně. To fakt naivní nejsem, ani slepej. Pracoval jsem také dříve v ozbrojené složce. Mě stačí si sehnat podklady a už vím svoje. Nepotřebuji znát na tomto webu ničí názor. Já vím kam se mám obrátit, pokud bych měl nějaké pochybnosti.

Ani trať z Prahy na Liberec nebyla považována za příliš důležitou - za důležité byly považovány tratě, po kterých se exportovalo zboží na východ...
------------------------------------------------------
Stačí se podívat do tabulky přepravovaných nákladů po železnici a přepravovaných osob po železnici, nebo do zpracovaných zpráv. To vím také. Vím že koridory jsou prioritní a páteřní tahy. Mapy SŽDC i jiných institucí jsem viděl několikrát.

Takže mírněte svá slova.
Nekomnetuji zase já.

(A policie v té době nebyla, byla tu Veřejná bezpečnost a Státní bezpečnost...)
Ano to je pravda. Státní bezpečnost (VB).


Mě zajímá co bude s Libereckým krajem, s železniční dopravou do budoucna. Tady se člověk na tomto webu taky nic nedozví. Ačkoliv je to významný železniční web. A očekával bych zde odborníky, co to budou vědět a podělí se o tuto informaci. A hodí nějaké ty informace do placu. Nějaká úzkorozchodná trať, co leží někde v Kunraticích v kopřivách mě naprosto nezajímá. Protože je mě z praktického pohledu k ničemu. Ta může tak maximálně zajímat nějaké úzkorozchodné nadšence a nebo sběratelé kovů v současné době. A už vidím zástupy lidí, jak se na ni pohrnou, to určitě.

Liberec Praha je v pořadí, to by mě fakt nenapadlo. I když jisti si být nemůžeme že?
Čeká se, až se opraví koridory. Ale co dál sakra? To je to, co mě zajímá. Co se plánuje do budoucna v Libereckém kraji a v souvislosti se spojením s Prahou? Kdy se očekávají výhledově nějaké změny?

Jaké úseky tratě byli rekonstrovány, zabezpečení tratí například světelnou signalizací na přejezdech, kde se co instalovalo vím, jaké jsou traťové rychlosti vím také,tratě znám také.
Ale co dál?
Akorát jsem se dočetl:
Za pár let se začne modernizovat Lysá n L - Praha Vysočany až na místy 140 km h. To je označováno jako druhá stavba. První stavba už proběhla ohledně hlavně kapacity, propustnosti .
Dále začne se postupně modernizovat Pardubice Hradec Králové až na 160 km h.
Má se investovat asi necelá miliarda do 036.
Letos se má dělat rekonstrukce Smržovka dolní nádraží Smržovka střed.
Četl jsem také ty projekty spojení Liberce s Prahou. Několikrát.


Pokud nic nevíte, tak bych chtěl někoho poprosit, aby mě odkázal na někoho, kdo to bude vědět. Já už mu sám napíši. To pro mě není žádný problém. Někdo kdo to ví a bude ochoten, mě na to odpovědět.
Pokud máte pocit, že vás zde tím obtěžuji, stačí říct.

Podle mě má cenu se zajímat především o budoucnost dopravy tedy i železniční a ne tahat minulost z kopřiv a dělat z toho atrakci a nebo i formuli číslo 1, co spasí tento kraj.
registrovaný uživatel Kosny  mail  
05.08.2013 (15:15)  
Pro: J.U. Ray
Jako místní souhlasím s tvým názorem, že Ždáňka nema žádné využití a vzhledem k velkým vzdálenostem zastávek od obcí snad ani nikdy efektivní být nemohla.
Studie je asi teda jediná a to vytrhat koleje, nicméně jednou mi to nedalo přemýšlet o možném i nemožném využití alespoň úseku Klobouky-Čejč-(Hodonín) a dostavěním asi 20km úseku směr Brno, který by se napojoval na trať 300 v Sokolnici - nemyslím v dnešní stanici Sokolnice-Telnice, (ta je stejně dost daleko od obce), ale už blíž k Brnu za podjezdem komunikace (ul.Telnická).
Vzniklo by přímé spojení Brno-Hodonín, jehož absenci dnes nahrazuje autobus č.109, + rychlíky oklikou přez Břeclav.
Je mi ale jasné, že nejsme ve Švýcarsku, ale v ČR, kde se nové tratě zásadně nestaví vyjma přeložek, takže je to jen otázka snů :)
Jen tak pro znázornění: http://www.q3.cz/images/98sokolnice_klobouky.png
05.08.2013 (8:20)  
Pane Hanuliaku, přečtěte si ještě jednou text článku, Liberecký kraj obnovu trati "neřeší", pouze vyjádřil podporu dobrovolnickému spolku, který o to usiluje. Toto nikterak neodčerpává peníze na ZDO, nemá souvislost s oběhy motorových vozů, ani s frekvencí přepravní kontroly.

Pokud radši žijete v totalitním režimu, je to Vaše soukromá úchylka a netahejte do toho laskavě nás ostatní. A protože o vlakovém vandalismu máte asi naivní představy, doporučuju film z 80. let s názvem "Proč?"
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
05.08.2013 (7:18)  
(OT) milan.hanuliak: Napsal jste: "Ať si říká kdo chce co chce, ale tohle by se za dřívější doby nestávalo. To je ta Vaše demokracie, to je ta Vaše humanita a Váš b.o.r.d.e.l."

Na to nejde nereagovat. Tak se podívejte, v jakém stavu byla železnice před 25 lety (to Vám byla tak zhruba 15, to byste si mohl už pamatovat). Řešila se (ještě) elektrifikace hlavních tahů (Brno - Přerov). Do železniční infrastruktury se moc neinvestovalo, traťové rychlosti se nezvyšovaly. Ani trať z Prahy na Liberec nebyla považována za příliš důležitou - za důležité byly považovány tratě, po kterých se exportovalo zboží na východ... Takže mírněte svá slova.
(A policie v té době nebyla, byla tu Veřejná bezpečnost a Státní bezpečnost...)

Ještě jednou Vás, tentokrát veřejně, upozorním, že si máte přečíst Pravidla pro vkládání příspěvků a řídit se jimi.
Komentáře nesouvisející s tématem zprávy, ... či jinak nevhodné mohou být smazány bez upozornění!
04.08.2013 (23:57)  
Pikehead
Ono to společné něco má, vy nic možná nevidíte . Já ale ano. Liberec jako kraj má podporovat, starat hlavně o podstatné body, co se musí v dopravě tedy i na železnici udělat a řešit to přednostně. A to společně s institucemi, které jsou k tomu zapotřebí. Až potom se může zajímat a debatovat o nějaké úzkorozchodné lokálce, o její obnově.
Cestující se musí dostat do práce a z práce a na další aktivity spojené s každodenní nutností. Nebo i na výkendové aktivity spojené s výletem či sportem nebo návštěvou příbuzných apd.
Nikoliv že se stano to, co se nedávno stalo v Tanvaldě. Že přijede jen jeden motor 840 a na peróně v Tanvaldu, pravda nestadartní situce je 200 lidí + kočárky a kola. Ale přijel jen jeden motor 840. Měli přijet dva, druhý byl připraven v Liberci, ale na odjezd na soustruh, tedy v tomto případě vzniklé situace neprovozní. Ale že by místo druhé neprovozní 840 alespoň zkusili připojit 054+854 to ne. Prostě kašleme na lidi. Kdo se vejde, tak jede a kdo ne, má smůlu. Nazdar pá pá. A kdo za to může? K mému úžasu nikdo! CD za to nemůže, protože nemá dostatek 840. A zřejmě mu smlouvy bránili v tom nasazovat i jiné náhradní soupravy v případě vzniklých potíží. Korid ten za nic nemůže nikdy, protože dělá jen prostředníka a nenese tedy za to odpovědnost. Kraj za to také nemůže, protože kraj, město Liberec a Korid to hážou vzájemně na sebe. Nebo na ostatní. SŽDC ačkoliv je trať 036 občas v mizerném stavu a díky tomu také vlaky nejezdí včas, za to nemůže také. Proč to tak je, pořádně nezjistíte. Tak nakonec snad za to může asi Fantomas a nebo cestující?

Nebo nedávno byla pokutována 400 kč důchodkyně ve ve vlaku z Liberce směr Tanvald, ačkoliv měla peníze v ruce na zaplacení. To psali v tisku, dlouho už vlakem nejela a nevěděla, že průvodčí už od určité hodiny nejezdí. Jela posledním vlakem. Dostala pokutu a to ještě byla vyslýchána policii. Přitom to byla cestující co peníze měla v ruce a šlo to řešit jen domluvou a zaplacením lístku.
Ale když jedou ve vlaku fotbalový fanoušci a nebo skupiny nepřispůsobilých lidí například ve skupince, to nevidíte ani průvodčího, co by měl zakročit a vlak klidně nechat zastavit, když to bude nezbytné a zavolat revizora či policii, nevidíte ani revizora, co by měl přijet a začít kasírovat tyto lidi a pokud je problém zavolat okamžitě policii a nevidíte ani policii, která by měla okamžitě přijet, aby sjednala pořádek a to i morální.
Nebo je pro mě zcela nepochopitelné, jak se může v Libereckém nádraží zdržovat skupina bezdomovců a narkomanů, co tam prostě nemá co pohledávat vůbec. Že opět policie nesjedná pořádek a to takový , aby se to už neopakovalo.

Ať si říká kdo chce co chce, ale tohle by se za dřívější doby nestávalo. To je ta Vaše demokracie, to je ta Vaše humanita a Váš b.o.r.d.e.l. co se v Libereckém kraji neřeší. Dřív měla policie respekt a vážnost a prostředky, aby si sjednala pořádek kdykoliv a kdekoliv to je nezbytné. A bylo to jedině tak správné a účinné. A za dob dřívějších by se s těmito lidmi, pokud by dělali problémy vůbec ani nepárali. A nebo by jim instituce okamžitě jasně vysvětlili, jak se mají chovat a jak mají zhruba žít zde v ČR. Jinak by šli okamžitě do vězení,pokud by dále dělali problémy a tam by makali jak barevný a nebo by je vykázali z ČR. To mě velice imponovalo na dřívější době. Pořádek.
Proto jsem psal o té úzkorochodné lokálce, že má Liberecký kraj nejdříve řešit podstatné problémy a teprve až pak se má zajímat o úzkorochodnou lokálku. Takže ta souvislost tu spolu je i když ne přímo zřetelná.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
04.08.2013 (22:20)  
Pro milan.hanuliak v 04.08.2013 (19:08)

Možnosti a potenciál Praha - Liberec popisujete velmi racionálně. Přesto to bude i nadále spojení regionální a jako takové bude "v pořadí".
04.08.2013 (21:07)  
Milan Hanuliak: i kdyby to všechno byla bezvýhradně pravda, tak co to má společného s obnovou lokálek?
registrovaný uživatel Kakov 
04.08.2013 (20:15)  
Jirka F.

ano zmíněným úsekem Aš-Selb projel v 50. letech vlak svobody. Poté začalo budování železobetonových zátaras
(ilustrativní foto zde http://www.vojensko.cz/vite-co-je-na-snimku-13)
04.08.2013 (19:08)  
Nechic
Naprosto souhlasím s panem Nechic.
Já bych jen doplnil. Na internetu jsem se mnohokrát dočetl, že určití vysokoškolsky vzdělaní odborníci pohybující se v oblasti dopravy zpracovali projekty, které jsem osobně četl několikrát a vycházelo z nich následující.
Je možné spojit Liberec hl .n s Prahou hl n za čas po železnici v čase 01:15. Přes Lysou, Milovice atd. To je dohledatelné. Tedy za čas , který je ještě o 20 minut rychlejší, než je v současné době autobus Student Agency + metro do stejné lokality v Praze. Mám to spočítané do minuty.
Kapacitně železnice dokáže přepravit mnohem více cestujících, už jen za 1 hodinu než to dokáže autobus. Čím kapacitnější a propustnější trať, tím lepší pochopitelně.
Kdyby byla tato trat rekonstruována, veřím tomu , že i Student Agency pan Jančura by velmi brzo pochopil, že vlak je pro něj zajímavější než autobus. Takže by přemístil autobusy na jinou lokolitu či směr a začal by se tlačit na tento směr. Protože provozuje už vlaky na trati 010 a 270 ve směru na Ostravu. O tom opět nepochybuji. Takže pak už by bylo na CD, jak by si chtěli udržet své místo v tomto směru a co by pro to udělali. Do Prahy potenciál cestujících je. Vím to. Kolikrát jsem s nimi dříve cestoval jako i s ČSAD do Prahy a nebyl problém chytit v pondělí a nebo i v pátek vyprodané jízdenky i 2 hodiny před odjezdem autobusu a to autobus jezdil ve špičce po 1/2 hodině. A viděl jsem na vlastní oči, jak se další cestující do autobusu prostě nedostali. Také se mě to stalo. A to dokonce i v zimě v Praze. A to by se mě u vlaku v životě nestalo. I kdybych měl u posledního stát.

Také se říká, že Liberec je slepý koridor. Že dál to prostě nevede. S tím musím nesouhlasit. Dále by mohla železnice/ koridor pokračovat směr Zittau. Protože je zde max.traťová rychlost až 100 km h a dobré směrové poloměry oblouků. Jen úsek Hrádek Zittau je kvůli špatnému stavu tratě omezen na 30 km h. To blokují furt poláci opravu tohoto úseku trati. Odtud je možné dále pokračovat směr Dresden. A nebo by se dalo dále pokračovat směr Wroclav. Kudy přesně vím také, ale kdo chce najde si to.
Do Polska by se dalo pokračovat i po 037 , ale je zde menší traťová rychlost 65-75 km h místy 80 km h.
Kolik by zde ale jezdilo lidí nedokážu odhadnout. To by mohli odhadnout jedině dlouhodobě odborníci pohybující se v oblasti dopravy.
Počítat s pokračovaním rychlíku z Liberce dále přes 036 je domnívám se zbytečné psát. :-) Je to pouze regionální trať se svými parametry, kapacitou a propustností, zabezpečením a poloměry oblouků. A úsek za Tanvaldem směrem na Kořenov je místy až v 57 promilích. I když nyní už je zprovozněn úsek Liberec až do Jelenní hory kompletně a cestujících je zde dost. A to i z Polska.
I když po nedávném podemletí kolejí na 030 mezi Hodkovice mi a Sychrovem jsme svědky i toho, že se náklady z Turnova tahají do Liberce po 035 a následně dále po 036 směrem do Liberce. A to co se zdálo předtím nemožné, je nyní možné a jde to.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko