..: Obnovení několika železničních tratí v dohlednu :..

810 234-5, Vlaské, 10. 12. 2011, foto: Petr Borženský Polná/Mladějov na Moravě — Příznivou zprávou v období rušení železničních tratí v České republice je bezpochyby příprava obnovení hned několika železničních tratí. V současné době je situace na české železnici (hlavně pak lokálkách) hodně nepřehledná, proto přinášíme tento přehled, jež by vás měl seznámit se situací kolem lokálních tratí bez osobní dopravy. I když netvrdíme, že přehled je zcela kompletní. Navíc při současných změnách na ministerstvu dopravy i jím řízených společnostech mohou být dosud poodhalené, avšak nerealizované, plány přehodnoceny.

Tou první tratí je úzkorozchodná muzejní dráha z Nové Vsi u Kunčiny do Hřebče, která je dlouhodobě nezpůsobilá provozu a měla by ji čekat oprava a zprovoznění. Podle informací, které poskytlo Průmyslové muzeum Mladějov, by trat měla být obnovena snad v roce 2014. Opravu zajistí dobrovolníci a brigádníci. V letošním roce proběhne hlavní brigáda na nejhorším úseku dlouhém cca 800 m. Pokud bude dostatek financí na nákup pražců, štěrku a na podbití, mohl by vlak na Hřebeč vyjet v sezoně 2014.

Dlouho se také mluví o znovuzprovoznění dráhy Frýdlant v Čechách – Kunratice, zrušené v roce 1976, tento projekt má podporu Libereckého kraje a organizován by měl být spolkem Frýdlantské okresní dráhy (FOD). Problémem však je, že většina pozemků nyní ještě patří státu, jenž je zastoupen SŽDC. Jen převod majetku se táhne již od roku 2007. Nyní je však reálná obnova kolejiště nádraží a výtopny ve Frýdlantě v Čechách. Pokud by byla dráha spolkem FOD obnovena, kraj by dokonce zvážil objednání víkendových vlaků

Hektor v Aši v únoru 2005, foto: Jiří Randa, JRtrain Od muzejních drah přejděme k drahám zajištujícím běžnou dopravní obslužnost. V nejbližších měsících by měla začít obnova trati z města Aš do německého Selbu. Hraniční přechod Aš – Selb-Plößberg z právního hlediska stále existuje a nikdy nebyl zrušen, pouze byl zastaven provoz. V současné době se připravuje obnovení železničního provozu na zmíněném hraničním přechodu za účasti Ministerstva dopravy ČR, Bavorského ministerstva pro hospodářství, infrastrukturu, dopravu a technologie, Karlovarského kraje, města Aš, provozovatelů drah SŽDC a DB Netz AG, dopravců ČD a Agilis Verkehrgesellschaft a dalších zainteresovaných subjektů a upřesňují se požadavky na rozsah prací, které je nutno provést pro realizaci zprovoznění tratě. Obnovení provozu se předpokládá od změny grafikonu vlakové dopravy v červnu, popř. červenci 2014. Četnost vlakových spojů je ve stádiu projednávání mezi územními samosprávami a dopravci.

Dále by se měla obnovit dráha Hrušovany u Brna – Židlochovice (provoz zastaven v roce 1979, nyní vlečka), a to včetně elektrifikace. Tato obnova má dlouhodobou podporu Jihomoravského kraje i města Židlochovice. V současné době je vlečka technicky nezpůsobilá provozu, protože není v ideálním stavu. Tento projekt má velký problém a tím jsou finance – není totiž nikdo kdo by mohl nyní obnovu a modernizaci zafinancovat (kraj ani stát již na tuto investiční akci peníze nemají), na druhou stranu tato investiční akce patří k prioritám Jihomoravského kraje od roku 2004. Podle dostupných informací by dráha měla být obnovena nejdříve v roce 2016. V úvahu by připadalo případné zařazení do projektů spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie,

742.419-5, Božičany - Mírová, foto: Patrik Dlouho diskutovaná je také obnova trati z Lokte do Krásného Jezu, kde byl provoz ukončen v roce 1997, tato obnova by však vyšla na skoro 200 milionů korun. Trať je v od roku 1997 vyloučena z důvodu špatného technického stavu železničního svršku (rozpadající se dřevěné pražce, sesuvy umělých těles, odcizené kolejnice). Před několika týdny byla dokončena obnova úseku Krásný Jez - Horní Slavkov-Kounice (bývalá zastávka Ležnice), dlouhém 6 km. V plánu je obnovit ještě další úsek, a to Horní Slavkov-Kounice – Horní Slavkov. Úsek mezi Loktem předměstí a Horním Slavkovem by ale neměl být úředně zrušen. Druhá trať na níž byl zastaven provoz v roce 1997 (162 Mladotice – Kralovice), obnovena nebude, naopak se diskutuje o ukončení provozu i v dosud provozovaném úseku Rakovník – Čistá – Kožlany – Kralovice u Rakovníka.

710.087-8, Dobronín zastávka - Polná, foto: Miloš Za poslední dobu asi nejsledovanější je obnovení trati 242 Dobronín – Polná, kde byl provoz osobních vlaků zrušen v roce 1982. Trat je v úseku odb. vlečky ACHP – Polná ve velmi havarijním stavu (pražce položené v roce 1956 jsou rozpadlé). V březnu 2012 proběhla komisionální prohlídka trati do Polné a pak měla být trat opravena, tak aby pravidelné výletní vlaky dopravce KŽC Doprava mohly vyjet. Jenže k opravě trati nakonec nedošlo, vlaky nevyjely a nyní je dráha vyloučena v celém úseku, tj. Dobronín – Polná.

Další tratí, která byla částečně zprovozněna, je Kozí dráha. Provoz byl obnoven v úseku Děčín – Telnice. V úseku Telnice - Oldřichov u Duchcova je trať v současné době vyloučena z provozu z důvodu odcizení částí železničního svršku a výstroje přejezdových zabezpečovacích zařízení. V průběhu roku 2013 bude rozhodnuto o rozsahu opravných prací, které zajistí provozuschopnost dráhy. Znamená to tedy, že výletní vlaky, které si obce objednaly, příští rok vyjedou, dokonce se uvažuje i o obnovení celoročního provozu.

Konec trati 084, foto: NIcKON V květnu 2014 by měla být také obnovena přeshraniční dráha mezi Dolní Poustevnou a německým městem Sebnitz, po které místní volají již 20 let. Tato investiční akce velmi zkrátí občanům cestu do Děčína (až o polovinu). V této souvislosti se objevuje i možnost obnovení provozu na úseku trati 088 Rumburk – Jiříkov – Ebersbach.

Podle informací prozatím nepotvrzených z oficiálních zdrojů Pardubický kraj také připravuje obnovení pravidelného provozu na trati Chrudim – Heřmanův Městec. Bohužel i tato dráha je již technicky nezpůsobilá. Proto se vedou jednání se SŽDC o opravě této trati a o investiční akci, která by dráhu zaústila přímo do stanice Chrudim, což by zvýšilo rychlost i konkurenceschopnost vlakové dopravy v této relaci oproti dopravě silniční.

Bohužel je ale třeba také konstatovat, že se pravděpodobně blíží definitivní konec oblíbené Ždánky, tj. trati Čejč – Uhřice u Kyjova.

Zdroje: Muzeum průmyslových železnic, SŽDC, Karlovarský kraj, Liberecký kraj, Spolek Frýdlantské okresní dráhy


mh107 | 4.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.08.2013 (11:30)  
To bylo v tom výše zmiňovaném úseku Aš - Selb, kde za komoušů projel čáru ten "vlak svobody"?
registrovaný uživatel Ross  mail  
04.08.2013 (11:28)  
Já myslel, že se na Mladějovských úzkokolejkách jezdí běžně. Oni tam mají nějaký nezprovozněný úsek? To je pro mě novinka.

Že by se obnovila po letech Heřmanička? Tomu se mi nechce věřit, každopádně by to bylo super. Další úzkokolejka v česku. Jen je škoda, že se neobnoví celá. Ale návrat až do Žitavy by byl super. A když jsme u uzké, bylo by fajn, kdyby se prodloužila i Osoblažka.
registrovaný uživatel lbc 
04.08.2013 (11:14)  
Dobrý den.
Jsem z Libereckého kraje. Podle mého názoru obnovovat úzkorozchodnu trať Frýdlant v Čechách - Kunratice je zbytečné. K čemu to je. Nekompatibilní rozchod, takže už jenom kdyby někdo chtěl něco převážet po železnici , musel by to překládat. Liberecký kraj si myslím, že má jiné starosti a finančně na tom není dobře. Protože určití ,,dobrotivý´´ poslanci a radní se chovali jako ..h.o.v.a.d.a.
Kšeftování s pozemky, byty nemovitostmi pro kamarády za hubičku, plítvání peněz při zajištění zimního šampionátu atd atd. Takže Liberec díky tomu je na tom , tak jak je.
Liberec potřebuje konkurence schopné tratě, které budou moci cestujícímu a zákazníkovi něco nabídnout.
Liberec je na tom z hlediska tratí tady v okolí Prahy řekl asi nejhůře. Nic pořádného totiž nabídnout nemůže.
Takže místo nějakých zbytečností by se měl věnovat podstatným krokům , které tu železnici někam dostanou.
A to úzkorozchodka zcela jistě není.
Takže akorát zbytečně vyhozené prachy.
Jestli SŽDC nemá co dělat, může začít s opravou ,optimalizací 036, hned jak se zprovozní 030. Tam je spousty práce. A nikoliv vymýšlet zbytečnosti o obnově úzkorozchodné tratě, která je k ničemu.
04.08.2013 (9:58)  
Úvahy sympatické. Kde ale na to vzít prostředky a jak zajistit teoretickou návratnost, samozřejmě s dotací provozu.
Osobně vidím trochu nadějně Aš-Selb, protože tam participuje i sousední stát.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko