..: LGV Rhin-Rhône v provozu :..

TGV 2N2 na LGV Rhin-Rhône, foto: RFFMulhouse — Ve Francii byla po více než 5 letech výstavby a náročných testů do provozu uvedena nová vysokorychlostní trať LGV Rhin-Rhône. Ačkoliv bylo 11. prosince 2011 uvedeno do provozu pouze 140 km z celkových plánovaných 190 km, jedná se o historický milník, který změní vnímání železniční dopravy v jižním sektoru východní Francie, navíc s obrovským potenciálem pro budoucnost v širším mezinárodním kontextu. Od druhé prosincové neděle roku 2011 se radikálním způsobem mění jízdní řády v relacích Paris - Dijon - Mulhouse - Švýcarsko a Strasbourg - Mulhouse - Lyon - jižní Francie.

Trať je stavebně připravena pro rychlost 350 km/h s tím, že současná komerční rychlost je 320 km/h, je plně interoperabilní, tedy vybavená zabezpečovačem ERTMS Level 2 a národním TVM-430 a je elektrifikována střídavým napětím 2x 25kV 50Hz. Na trati vznikly dvě nové stanice: Besançon-Franche-Comté TGV (pk 52) s propojením na konvenční trať do stanice Besançon-Viotte a Belfort-Montbéliard TGV (pK 134). Trať je napájena ze dvou napájecích stanic: Besançon a Héricourt-Bussurel. Infrastruktura čítá celkem 80 silničních mostů, 51 železničních mostů, 87 biopřechodů, 210 propustků, 1 vrcholový tunel (Tunnel de Chavanne 1970 m, kulminační bod 508 m n.m.) a 26,4 km protihlukových stěn. LGV Rhin-Rhône má ve Francii prvenství hned v několika ohledech.

Udržitelný rozvoj jako priorita

Mapa LGV Rhin-Rhône, foto: RFF Jedná se o první LGV, která primárně nespojuje nějakou periferní část Francie s Paříží. Poprvé v historii byla u nějaké LGV v rámci předprojektových příprav provedena komplexní analýza zaměřená na respektovaní zásad udržitelného rozvoje. Tato studie zahrnovala nejen v dnešní době již běžné analýzy biokoridorů a stavební řešení trati tak, aby svým provozem zatěžovala své okolí co nejméně, ale i celkovou energetickou bilanci zahrnující jak výstavbu (použité materiály, technologie stavby, spotřeba fosilních paliv stavebními stroji) tak pozdější provoz na této LGV. Z celkové délky trati 140 km mezi Villiers-les-Pots a Petit-Croix prochází prakticky 40 % trati zalesněnými zónami, proto nejen z tohoto důvodu byla environmentálním otázkám věnována extrémní pozornost. Trať prochází 3 různými geologickými oblastmi. Zvláště v oblasti Haute-Saône se nacházejí rozsáhlé krasové oblasti s četnými podzemními kavernami, jejichž existence musela být brána v úvahu. Během výstavby bylo přímo v trase trati objeveno 433 kavern, které musely být zajištěny tak, aby podloží odolalo dynamickým tlakům způsobených provozem rychlostí až 350 km/h. Inženýrským problémem bylo rovněž velké množství vodních toků, které tuto LGV kříží. Aby byl dopad na životní prostředí v době výstavby minimalizován, bylo rozhodnuto o maximálním využití železniční dopravy pro návoz a odvoz materiálu. Z tohoto důvodu byla rekonstuována trať Montbozon - Lure (opuštěná v roce 1986) v úseku Lure - Villersexel. U městečka Villersexel vznikla dočasná stavební základna. Maximální pozornost byla oproti předchozím stavbám věnována i třídění odpadu na staveništi. Celková investice do první části LGV Rhin-Rhône byla 2,312 mld. eur z čehož 0,5 mld. stálo železniční vybavení. Plánované výdaje byly překročeny pouze o 2 %, převážně z důvodu neobvykle vlhkého léta 2007.

Aktuální provoz

SNCF nasazuje do provozu 30 třísystémových jednotek Duplex nové generace (TGV 2N2) a DB plánuje od prosince 2012 nasadit pro relace mezi Frankfurt (Main) Hbf a jižní Francií nové jednotky Velaro D. Od nového jízdního řádu se tak výrazně zlepšilo spojení mezi městy Dijon a Mulhouse. Dříve na ní jezdilo jen několik spojů denně s jedním nebo dvěma přestupy s cestovní dobou cca. 3 h 30 min. Nově je jízdní doba non-stop TGV 1 h 02 min, u TGV obsluhujících obě mezilehlé stanice je to 1 h 16 min a celkem je k dispozici 13 párů spojů denně. Díky převedení spojů Paříž - Mulhouse - Basel - Zürich z LGV Est-européenne na LGV Sud-Est + LGV Rhin-Rhône se všechna tato 3 města přiblížila Paříži řádově o 30 minut. Nová jízdní doba 11 párů spojů do Mulhouse je 2 h 40 min až 2 h 55 min, Basel SBB 3 h 03 min s celkem 6 spoji, do stanice Zürich HB jede 6 párů spojů 4 h 03 min. Výrazným způsobem se zlepšilo i spojení na druhém přepravním proudu v ose Strasbourg - Mulhouse - (Besançon) - Dijon - Lyon - jižní Francie. V relaci Strasbourg - Lyon je vedeno 6 párů denně s jízdní dobou 3 h 40 min při jízdě rychlejší cestou přes Dijon a Chalon-sur-Saône, až 4 h 16 min po trase přes Lons-le-Saulnier a Bourg-en-Bresse. Dva z těchto párů TGV jsou vedeny v relaci Strasbourg - Montpellier s cestovní dobou 5 h 42 min a tři z nich v relaci Strasbourg - Marseille s cestovní dobou 5 h 30 min až 6 h 08 min. Obyvatelům jak východní, tak jižní Francie se tak otevírají možnosti, které byly doposud pouze z říše snů.

Budoucnost

okolí Mulhouse, foto: RFF Další zlepšení na sebe nedá dlouho čekat. Od 23. března 2012 jde do provozu spoj TGV 4820/4821 Frankfurt (Main) Hbf s odjezdem v 14.00 do Marseille St-Charles s příjezdem 21.46 v opačném směru TGV 4853/4852 Marseille St-Charles 8.14 - Frankfurt (Main) Hbf 15.58. Na tento spoj již DB i SNCF nabízí lístky v rámci Frankreich-Spezial od 39 eur. Od prosince 2012 bude u Mulhouse k dispozici nově budovaná krátká spojka tratí Strasbourg - Mulhouse a Mulhouse - Belfort, která urychlí přímá TGV Strasbourg - Lyon na 3 h 15 min. V současné době je nutné, aby vlak Strasbourg - Lyon buď objel Mulhouse dlouhým východním okruhem (bez změny směru), nebo jel ve stanici Mulhouse úvratí. DB se svými jednotkami Velaro D připravuje od prosince 2012 mnohá překvapení, která této nové LGV dají opravdu transevropský rozměr.

Zdroj: RFF, časopis Rail Passion


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 2.1.2012 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty Jízdní řád

Weitere aus Francie


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
06.01.2012 (20:07)  
Rail-2005
Když mi kvůli zpoždění ujel přípoj, tak mi v Reisezentru vždy ochotně přepsali Europa-Spezial-ticket na následující spoj. Bez příplatku. Dokonce i když to byl přípoj z DBáckého EC na ÖBBácký railjet.
Otázkou je, zdali by byli stejně ochotní i v případě přestupu na TGV.
05.01.2012 (20:32)  
Pro srovnání - úroky ze státního dluhu 80 mld Kč ročně. Výdaje na Celní správu 5 mld ročně (2008).
05.01.2012 (8:59)  
No jo ... ale kdy bude něco podobného u nás? Peníze za VRT Blažovice - Nezamyslice jsme použili na silnice, Trať - Brno - Praha v nedohlednu, vlastně není ani jasné kudy vlastně povede ...

ach joo těch 140 km stálo 59.000.000.000,-Kč = 59 miliard
Registrierter Benutzer Oto 
04.01.2012 (22:54)  
Rail-2005: jenže vy v tom spojení máte taky ostrý přestup (v Chebu) a IC Nürnberg-Karlsruhe, kde může dojít kontingent.

Optimální spojení je podle mě zmíněné

05:07 Praha hl.n. (ALX 350)
09:56 Nürnberg Hbf

11:00 Nürnberg Hbf (ICE 722)
13:04 Frankfurt(Main)Hbf

14:00 Frankfurt(Main)Hbf (TGV 9580)
21:46 Marseille-St-Charles

Jen 2 přestupy, vždy hodina času, kulturní vozy i kulturní nádraží.
Registrierter Benutzer Rail-2005  mail  
04.01.2012 (22:46)  
Ostré přestupy na zlevněnou jízenku jsou problém, protože když to ujede, tak jste skončil. Další pokračování cesty je možné pouze za plný tarif. Tyhle Europa Spezialy jsou blokované na konkrétní trasu a vlak.

Třeba do Paříže se dá takto dostat přes Dresden a Frankfurt 2x denně oběma směry za rozumné peníze. Ale tam je to OK. V Drážďanech 1h a Frankfurt 20 min.

Na tu Marseille jednoznačně doporučuji pro Pražáky ten R 752 v 6:07 z Praha hl.n. a vzít to přes Cheb a Nürnberg a chytit to TGV v Karlsruhe. Ještě teď mi to dává za skvělých 49 EUR na neděli 1.4.2012
Registrierter Benutzer Oto 
04.01.2012 (22:32)  
Doplnění - i u Praha-Marseille si lze pomoci tou regionálkou. Zakážete-li systému mezi Norimberkem a Frankfurtem ICE, nabídne vám místo toho 2xRE s přestupem ve Würzburgu:

05:07 Praha hl.n. (ALX 350)
09:56 Nürnberg Hbf

10:05 Nürnberg Hbf (RE 58212)
11:16 Würzburg Hbf

11:34 Würzburg Hbf (RE 4608)
13:24 Frankfurt(Main)Hbf

14:00 Frankfurt(Main)Hbf (TGV 9580)
21:46 Marseille-St-Charles

Např. 28.3. tak snížíte cenu ze 69 EUR na 49 EUR. Ovšem za cenu ostrého přestupu. Takže je vhodné být pak při cestě připraven v případě zpoždění buď operativně vyjednat v Reisecentru náhradní spojení tím ICE, nebo si ho zaplatit (51 EUR).
Registrierter Benutzer Etienne  mail  
04.01.2012 (20:58)  
Ještě jeden tip, je dobré, pokud to jde, využít i stránky francouzských SNCF: http://www.tgv-europe.com/ (zde již vzniká ovšem problém u vydání jiné než přímé jízdenky). Navíc vám jízdenku zašlou zdarma
Registrierter Benutzer PPP 
04.01.2012 (11:45)  
Oto, Etienne: Díky za vysvětlení. Už jsem to úspěšně vyzkoušel i na neméně zajímavé slevě od 49 € v kombinaci ICE / Eurostar v relaci Frankfurt (Main) - Köln - Brussel - London. Řekl bych, že podobné slevy dávají cestování železnicí po Evropě zcela nový rozměr :-).

A abych nezapomněl, děkuji autorovi za zajímavý článek.
Registrierter Benutzer Oto 
04.01.2012 (9:43)  
PPP: výsledná cena je závislá na stavu kontingentů v jednotlivých dálkových (EC,IC,ICE,TGV) spojích na trase. Regionální spoje (RE, ALX) mají kontingent neomezený. Obecně se tedy můžete pokusit pomocí změn parametrů do trasy dostat co nejvíce spojů regionálních. U Praha-Marseille si ale asi moc nepomůžete, protože bez dálkových spojů se to nestíhá.
Registrierter Benutzer Etienne  mail  
04.01.2012 (7:30)  
PPP: tyto akční jízdenky mají bohužel mnohdy tu nevýhodu, že musí být zakoupeny v dostatečném předstihu a ani tehdy se nemusí zadařit, záleží na dnech v týdnu a jestli vás někdo nepředběhl. Je třeba nastavit odjezd ve Furth im Wald po 8. hodině a nejlépe tři měsíce předem, např. na 31.3. to nabízí cenu 69 €, ale na 3.4. 109 € a tutéž cenu to nabízí i na nejzašší termín 4.4. To je nevýhoda těchto nabídek, aneb "nechci slevu zadarmo"
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko