Brusel — Od 5. prosince 2011 může veřejnost na stránkách Evropské komise hlasovat v anketě o evropských plánovačích cest. Na výběr má z 12 vyhledávačů, které se dostaly do užšího výběru z původních 28 přihlášených. Mezi vybranými nechybí český IDOS, německý HAFAS či rakouský Scotty. Hlasování bude ukončeno 13. ledna 2012. Vítěze se dozvíme v únoru 2012 v Bruselu, kde dostanou pozvání na světový kongres ITS do Vídně (22. – 26. října 2012), aby prezentovali své nápady a řešení. Soutěž je součástí Evropské iniciativy pro mobilitu, která byla vyhlášena místopředsedou Evropské komise a komisařem pro mobilitu a dopravu Siimem Kallasem. „Dnešní nesourodá směsice plánovačů cest je nekompatibilní s jednotným evropským dopravním trhem, který všichni potřebujeme. Proč si ještě nemohu přes internet najednou naplánovat nebo zarezervovat cestu po celé Evropě, a přitom přecházet z letecké dopravy přes železnici a námořní dopravu až po městskou nebo silniční dopravu? Technologie už existuje, musíme jenom věci uvést do pohybu,“ prohlásil při zahájení soutěže v červnu 2011 eurokomisař Kallas. V Evropě je dnes více než 100 plánovačů cest, žádný z nich ale nenabízí komplexní hledání spojení a některé podléhají i účelovým zájmům provozovatelů, jak nedávno ukázal případ WESTbahnu. Cílem této soutěže je proto nalezení nejlepších vyhledávačů, příp. sběr námětů na vytvoření úplně nového. V květnu tohoto roku Evropská komise oznámila úmysl standardizovat informační systémy dopravců a v budoucnu tak nabídnout cestujícím nákup jízdenek po celé Evropě na všechny spoje. Spolu s tímto hlasováním dává najevo svůj cíl - podpořit mobilitu občanů EU a obecně všech cestujících.
Z toho budou mít ti četní návštěvníci ze zahraničí nesmírnou radost ...
Když jsem před pár lety přitáhl ICE z Kielu někdy o půl šesté ráno do Basileje na Bádenské nádraží a hodlal studovat trojstátní integrovaný dopravní systém, tak jsem si v moderním jízdenkovém automatu s dotykovou obrazovkou mohl pořídit bez problémů celodenní jízdenku a platit buď v CHF nebo EVROPSKÝCH. Jedinou nevýhodu měl ten automat - chtěl mince, ale rozměnit desítku na dvě kovové pětky se zase dařilo - byť se skromnou němčinou - u místních lidí bez obtíží i když jich tam moc nebylo.
A tyhle krásné jízdenkové automaty byly na každé zastávce i tam, kde se dalo dost dobře pochybovat o tom, že bude velká frekvence nákupu chtivých cestujících. Většina lidí tam má nějakou tu "předplatenku", trafiky žádné jízdenky neprodávají ... a hlavně se země veřejné dopravě zaslíbená obejde bez čipových karet, papírový jízdenek je snadno kontrolovatelný pohledem bez nutnosti mít nějaké "kartové centrum", správce databáze, čtečky a podobné věci stojící akorát peníze chybějící v provozu.
Nicméně tento dopravní systém, vzor toho, jak má veřejná doprava vypadat je podle některých "politických nýmandů" (oni si samozřejmě myslí opak) počínajíc jistým MUDr. B. - exprimátorem velkého města - za zaostalý, protože pouze čipová karta jako jízdenka MHD je zdrojem pokroku na úrovni 21. století.
V Itálii je systém prodeje jízdenek na MHD (nebo taky na místní železnice) spíše odlišný. Tam se většinou kupují jízdenky v trafikách, knihkupectvích nebo barech / hospodách otvíraných často i před pátou a zavírající kolem půlnoci, případně v automatech ... Někde mají jízdenky předem vytištěné, jinde nastal pokrok a jízdenky se tisknou z počítače ...
Mohu si v Plzni u řidiče koupit celodenní jízdenku za stejnou cenu jako v pevném obchodě, resp. mohu si jí koupit vůbec ... Řidič vůbec nepotřebuji žádné papírové jízdenky, stačí mu nějaká POP z níž příslušnou jízdenku vytiskne.
A propó : dneska jsem si prolongoval OPENCARD. Zatímco papírový kupon mající náležitosti daňového dokladu, měl rozměry 85 x 54 mm = 4 590 mm čtverečních, tak daňový doklad, který jsem dostal (je na něm přesně totéž, co na tom malém kuponku) má rozměry 154 x 80 mm = 12 320 mm čtverečních, tj. 2,68 x víc papíru než ten papírový kuponek.
Vskutku velmi hospodárné ...
Tak si kladu otázku, k čemu je vlastně OPENCARD, když existuje daňový doklad se stejnými údaji jako měl ten papírový kuponek...
>>> OT in progress>>>
verte: urcite ne vice, jak ja ;) mam obavy, ze z toho dostanu depresi.
rpet: 30-18=3? Doporučuji znovu absolvovat ZŠ
za prve, vubec netusim, co mi ta rovnice ma jako rict?
jestli se ma jednat o rozdil v cenach jizdenky koupene v predprodeji/ u ridice, pak ti na rovinu rikam, ze ty tri kacky jsem tam nastrelil jen tak, podle kdysi platnych cenovych rozdilu u DPMaL. jak je to v plzni, je mi sumak. 30 kacek? zadara. kdyz beru single ticket od baraku do centra, coz jsou nejaky 3 a pul mejle, platim ?1.70.
Buh i Kralovna Alzbeta II. zehnej cenove pritulne VHD v CR.
za druhe, v nejblizsi dobe nemam v umyslu absolvovat zadnou, natoz pak zakladni skolu. bohate mi stacili examy PET a FCE, jeste ted jsem z nich ponekud mimo.
rpet: to jsem překvapen, ale mile ;-)
Ze nemam drobny, to se mi stat muze, ale jaksi si muzu skoro kdekoliv rozmenit. Kdyz nebudu mit nejaky "body" na karticce, tak si je tam nahraju kde? Na 4 mistech ve meste? Tak to je super:))
no... neches mi snad tvrdit, ze kdyz jednou za dva roky prijedes do plzne, tak nejsi schopnej obetovat tri koruny navic za nakup jizdenky u ridice?? tak to je ale sila.
do plzne sice nejezdim, a nejspis ani nepojedu. presto vas zadam, aby jste na sve naklady vybudoval a udrzoval nejake verejne zachodky, a to do chvile, nez jako turista do plzne prijedu. ok?? chapes myslenku (aka princip)??
jsem prekvapen uplne stejne, jako ted budete vy, ale souhlasim se vsim, co jste v onom komentari rekl. asi starnu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.