..: Drážní dálkové autobusy doplní vlaky již na třech relacích s ČR :..

Volvo Irizar PB, DB Expressbus, foto: Student AgencyPraha/Mnichov — Dva a půl roku po spuštění linky DB Expressbus mezi Prahou a Norimberkem se schyluje k zahájení provozu dalších dvou mezinárodních linek, které budou přímo konkurencí mezinárodním vlakům provozovaných u nás Českými drahami. Už od 1. srpna 2009 je možné si na cestu do Norimberka vybrat mezi expresními vlaky ALEX provozovanými italsko-německou skupinou Netinera s ČD a autobusy financovanými Deutsche Bahn s ČD. Od 11. prosince DB zahajují spolupráci se společností Student Agency a zavedou 4 páry autobusových spojů z Prahy do Mnichova, které jsou také konkurencí pro expresy ALEX. Kromě toho přibude linka WESTbus mezi Prahou a Lincem, kde bude navazovat na vlaky dopravce WESTbahn. Všechny tři linky mají podobné atributy - povinné místenkování, komfortní vozidla a kratší jízdní dobu proti vlaku na shodné relaci.

Zahájení provozu autobusů do Norimberka se neslo v duchu dobré spolupráce německého koncernu DB a Českých drah. Mnichov naopak předznamenává, že České dráhy nemají svou pozici partnera pro ČR jistou. RegioJet a Student Agency se stali prodejními partnery nabízejícími jízdenky DB prostřednictvím jejich rezervačního systému. Autobusy Student Agency od neděle 11. prosince doplní dvoupatrové Setry na obou ramenech - dvě bíle natřené Volva Irizar PB uvidíme denně v Mnichově a tři v Norimberku. Posádku autobusů budou tvořit ve spojích vedených autobusy Student Agency jejich zaměstnanci, ale ve stejnokrojích DB. I servis bude na úrovní kategorie DB Expressbus - marketingově řečeno, česky bychom řekli, že budou chybět některé ze služeb poskytovaných v rámci produktu Fun and Relax. Které, to vám zjistíme hned v neděli. Na letiště v Mnichově budou zajíždět pouze spoje vedené autobusy Student Agency - první dva z Prahy a poslední dva z Mnichova - a doplní tak noční linku Ženeva - Praha.

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef Petrák S novým jízdním řádem navíc končí na spojích do Norimberka prodej míst do 1. vozové třídy. Místa budou prodávána za cenu 2. třídy. Souvisí to s nasazením Irizarů na obě ramena, ale i s malou vytížeností první třídy. "Prodej míst do 1. třídy byl nižší, než jsme očekávali," potvrdil za DB mluvčí Norbert Giersdorff. České dráhy pro propagaci využívali vlastní marketingové označení SC Bus. Podle mluvčího Petra Šťáhlavského by značka měla být stále aktuální, ale propaguje se méně než při zaváděcím provozu. Její využívání je ale diskutabilní ve chvíli, kdyby DB očekává shodné služby i propagaci na obou ramenech. Oproti minulým rokům došlo také k vyjmutí jízdního řádu DB Expressbusů z tištěného knižního řádu Českých drah. Vysvětlení k tomu nemají.

Na nové autobusy do Mnichova aktuálně zakoupíte jízdenky u všech tří jmenovaných dopravců - Student Agency má vyhrazených 6 míst v každém spoji a prodává je přes zluty.cz. DB využívá vlastní eshop bahn.de a ČD přichází s nabídkou SporoTiket Evropa. Cena u ČD a DB začíná na 29 €, SA stanovila standardní jízdné na 850 Kč (34 €). Dodejme, že ČD současně přichází s akčními jízdenkami pro vlaky ALEX, které začínají na ceně 19 € namísto dosavadních 29, resp. 23 €, a prvně zavádí i více cenových hladin pro mezinárodní jízdenky na eshopu.

Autobusový dopravce WESTbus se až do pátečního odpoledne potýkal s problémy při nasazení rezervačního systému. Pokud jsme očekávali jeden eshop společný s vlaky WESTbahn, budeme zklamaní. Nemaje českého partnera nabízí jízdenky jen v němčině a angličtině. Naopak příjemnou novinkou je možnost získat při nákupu každé jízdenky tzv. Award míle do věrnostního programu Miles&More (Lufthansa, Star Alliance). Jediným společným produktem WESTbahn a WESTbus je tak v současnosti WESTnetz, celoroční síťový lístek na cestování všemi vlaky a autobusy těchto dvou dopravců, v ceně .

Zdroj: České dráhy, DB Konzern, Student Agency, WESTbahn, WESTbus, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 10.12.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Rakousko Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
10.12.2011 (13:55)  
Mimochodem, napadá mě ještě jedna věc, co mi v článku chybí - resp. je tam, ale jen tak trochu (nenápadně) naznačena.

Konečně se zařízla ta šílená anomálie, kdy nabízely ČD ve svém e-shopu lístky na produkt Expressbus Praha - Norimberk za 26 euro, zatímco úplně ten samý produkt (!!!) byl u DB (a potažmto i SA / Regiojet) k mání za 19 euro. Pozn.: vím, že to není až tak jednoduché a do hry vstupuje více různých kontingentů, ale mám na mysli pochopitelně "základní cenu".

Více viz.: http://www.vlaky.net/upload/images/kratke//11-12-08_TZ_S_novymi_SporoTikety_levn%C4%9B_do_zahranic.pdf
10.12.2011 (13:03)  
Jasně, rozhodně jsem nemyslel to zpoždění jako pravidlo (jen varování, že "může se stát")... Pokud je dopravní situace OK a hraniční kontrola není, tak naopak náskok přes 15 minut je "v kapse" :-) .

Ovlivnit se to dá - nastavením "Zwischenhaltestelle" (možno vybrat až 2 via-pointy). Kouzlo je v tom, že u každého se dá nastavit přesně na minuty doba pobytu - a to dokonce až ve výši 48 hodin! V létě jsem si to i vyzkoušel v praxi ... ve středu ráno a dopoledne z Prahy do Ga-Pa, v pátek poledne z Ga-Pa na Ehrwald a v neděli odpoledne a večer Ehrwald - Oberstdorf. Kdyby se do toho nepřimíchal ten "zatracený Alex" :-) ... byla by tahle "5-denní jízdenka" za 29 eček, takhle za 39, ale i tak v dané situaci docela znatelná úspora oproti Bayern-Ticketu.
10.12.2011 (12:43)  
Rasťo) Já zase zažil příjez s náskokem 20-25 minut. Dá se při kupování EuropaSpezial ovlivnit, na který návazný spoj v Norimberku prodat jízdenku? Měl jsem za to, že ti bahn.de vnutí vždy ten první.
10.12.2011 (12:35)  
Oceňuji, že spojení se západním Evropou se postupně zlepšuje - byť ta železná opona je stále znát... Taky mě hodně mrzí, že bohužel to nejde po železnici, ale po dálnici - ale určitě lepší než drátem do oka! Na zavedení Expressbusu do Norimberka si ještě stále dobře pamatuji a od té doby s radostí tohoto spojení využívám...

Prostor ke zlepšení tu stále určitě je - vždyť ekonomika ČR na Německu (a zvlášť Bavorsku) doslova stojí a padá (uvádí se propojenost 70-80%?)! Takže docela nonsens, že vzájemné spojení / infrastruktura jsou tak zoufalé. Snad do 10 let na projekt Donau-Moldau-Bahn dojde...?

Na busech DB nejvíce oceňuji "síťový efekt" - využil jsem je už mnohokrát, ale nikdy ne jen do Norimberka, takže to, že je jednotná jízdenka na zbytek cesty (navíc za rozumnou cenu) ... to je oproti Westku super věc! Jen pozor na přestup v Norimberku: těsně za hranicemi jsem opakovaně zažil kontroly a pokud v autobuse cestují občané ze zemí mimo Schengenský prostor, 20-30 min zpoždění je v kapse...
10.12.2011 (11:09)  
Je to skvělé, konečně se Pražáci dostanou k pořádnému vlaku do západní Evropy. Sice musí kousek autobusem, ale na těchto směrech není na dálnici kapacitní problém, takže s lehkou nohou na plynu je autobus o 2 hodiny rychlejší než RegioExpres po kolejích, který vymete všechny díry kde dávaj lišky dobrou noc.
Sice je to postavené na hlavu (děda říkal turecké hospodářství), ale co je v Čechách po Klausově prvobytně nepospolném kapitalismu a nevypraných penězích normální - že?
registrovaný uživatel junkrs 
10.12.2011 (11:03)  
...přitom logicky by člověk řekl, že úloha vlaku je zajistit rychlé a kvalitní spojení na dlouhou trasu...

To by se ovšem pak stát musel postarat o logicky stejné podmínky při budování infrastruktury nových silnic a dálnic, tak i železnice. Tomu tak ale není a máme tu tedy stav, jaký je. A může nám na každé trati jezdit třeba deset soukromníků s pozlacenými vozy, ale auta/busy ne a ne předjet...
registrovaný uživatel Neonym  mail  
10.12.2011 (10:23)  
Připadá mi smutné, že na dálkové lince je rychlejší autobus(a nebude to o málo) než vlak, přitom logicky by člověk řekl, že úloha vlaku je zajistit rychlé a kvalitní spojení na dlouhou trasu. Bude to u nás někdy fungovat? Když vidím, jakým tempem se zlepšuje železniční spojení jen z Prahy do Plzně, tak tuším, že se stavu, kdy vlak skutečně splní očekávání a předjede autobus(že by měl i komfortem raději očekávat nebudu), nedožiju:(
10.12.2011 (6:47)  
Je to trochu komické, že zrovna dobře vypadající TEN-T koridory jsou v západním a jižním směru naprosto neschopné konkurence. Mimochodem české ministerstvo dopravy z celé problematiky revize TEN-T snad nic jiného nezajímá, přitom spolkové ministerstvo zase nezajímá Nürnberg-Prag...
Do Norimberka bych už jinak než Expressbusem (ale bude mi chybět 1. třída, vlak by mohl přijít na milost), po několika zkušenostech s ranním přesunem Mnichov - Regensburg - Schwandorf - Praha jsem na bus zvědav, stejně tak na spojení do Lince.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko