Praha/Mnichov — Dva a půl roku po spuštění linky DB Expressbus mezi Prahou a Norimberkem se schyluje k zahájení provozu dalších dvou mezinárodních linek, které budou přímo konkurencí mezinárodním vlakům provozovaných u nás Českými drahami. Už od 1. srpna 2009 je možné si na cestu do Norimberka vybrat mezi expresními vlaky ALEX provozovanými italsko-německou skupinou Netinera s ČD a autobusy financovanými Deutsche Bahn s ČD. Od 11. prosince DB zahajují spolupráci se společností Student Agency a zavedou 4 páry autobusových spojů z Prahy do Mnichova, které jsou také konkurencí pro expresy ALEX. Kromě toho přibude linka WESTbus mezi Prahou a Lincem, kde bude navazovat na vlaky dopravce WESTbahn. Všechny tři linky mají podobné atributy - povinné místenkování, komfortní vozidla a kratší jízdní dobu proti vlaku na shodné relaci.
Zahájení provozu autobusů do Norimberka se neslo v duchu dobré spolupráce německého koncernu DB a Českých drah. Mnichov naopak předznamenává, že České dráhy nemají svou pozici partnera pro ČR jistou. RegioJet a Student Agency se stali prodejními partnery nabízejícími jízdenky DB prostřednictvím jejich rezervačního systému. Autobusy Student Agency od neděle 11. prosince doplní dvoupatrové Setry na obou ramenech - dvě bíle natřené Volva Irizar PB uvidíme denně v Mnichově a tři v Norimberku. Posádku autobusů budou tvořit ve spojích vedených autobusy Student Agency jejich zaměstnanci, ale ve stejnokrojích DB. I servis bude na úrovní kategorie DB Expressbus - marketingově řečeno, česky bychom řekli, že budou chybět některé ze služeb poskytovaných v rámci produktu Fun and Relax. Které, to vám zjistíme hned v neděli. Na letiště v Mnichově budou zajíždět pouze spoje vedené autobusy Student Agency - první dva z Prahy a poslední dva z Mnichova - a doplní tak noční linku Ženeva - Praha.
S novým jízdním řádem navíc končí na spojích do Norimberka prodej míst do 1. vozové třídy. Místa budou prodávána za cenu 2. třídy. Souvisí to s nasazením Irizarů na obě ramena, ale i s malou vytížeností první třídy. "Prodej míst do 1. třídy byl nižší, než jsme očekávali," potvrdil za DB mluvčí Norbert Giersdorff. České dráhy pro propagaci využívali vlastní marketingové označení SC Bus. Podle mluvčího Petra Šťáhlavského by značka měla být stále aktuální, ale propaguje se méně než při zaváděcím provozu. Její využívání je ale diskutabilní ve chvíli, kdyby DB očekává shodné služby i propagaci na obou ramenech. Oproti minulým rokům došlo také k vyjmutí jízdního řádu DB Expressbusů z tištěného knižního řádu Českých drah. Vysvětlení k tomu nemají.
Na nové autobusy do Mnichova aktuálně zakoupíte jízdenky u všech tří jmenovaných dopravců - Student Agency má vyhrazených 6 míst v každém spoji a prodává je přes zluty.cz. DB využívá vlastní eshop bahn.de a ČD přichází s nabídkou SporoTiket Evropa. Cena u ČD a DB začíná na 29 €, SA stanovila standardní jízdné na 850 Kč (34 €). Dodejme, že ČD současně přichází s akčními jízdenkami pro vlaky ALEX, které začínají na ceně 19 € namísto dosavadních 29, resp. 23 €, a prvně zavádí i více cenových hladin pro mezinárodní jízdenky na eshopu.
Autobusový dopravce WESTbus se až do pátečního odpoledne potýkal s problémy při nasazení rezervačního systému. Pokud jsme očekávali jeden eshop společný s vlaky WESTbahn, budeme zklamaní. Nemaje českého partnera nabízí jízdenky jen v němčině a angličtině. Naopak příjemnou novinkou je možnost získat při nákupu každé jízdenky tzv. Award míle do věrnostního programu Miles&More (Lufthansa, Star Alliance). Jediným společným produktem WESTbahn a WESTbus je tak v současnosti WESTnetz, celoroční síťový lístek na cestování všemi vlaky a autobusy těchto dvou dopravců, v ceně .
Zdroj: České dráhy, DB Konzern, Student Agency, WESTbahn, WESTbus, ŽelPage


1 2 | Zpráv na stránku: |
z Benešova na Prahu si nepomůžeme jednak díky husté příměstské, to ano, ale také kvůli tomu, že historická vedení na straně investora zachovala prakticky celou trať Praha - Benešov v původní stopě s de facto minimálními narovnávkami oblouků. Jsem upřímně zvědav dále na jih, těch několik děr v zemi naznačuje, že okolo Olbramovic to začali se zrychlením myslet vážně. Nicméně ty zhruba 2 miliardy nalité do trati ČB - Summerau osobně hodnotím ve vztahu ke skutečnému zrychlení cesty jako docela vyhozené peníze.
Oproti železnici ale linecký bus má jednu ohromnou výhodu. Když to konkurenceschopné nebude, nikoho to nebolí a během 3 měsíců se může jezdit někde úplně jinde a majitel bude vysmátý. To se bohužel o soukromníkovi na kolejích říct nedá.
sice malinko OT, ale jak to myslite s Frankfurtem? pokud myslite zeleznicni spojeni (Praha - Dresden - Frankfurt),pak asi jo, pokud myslite silnicni spojeni vrchem (Praha[D8] - Usti[D8] - Dresden[A4] - Eissenach[A5] - Fulda[A7] - Frankfurt a/M) pak tedy urcite ne ;)
pro klid svoji duse doufam, ze vas navrh patril zeleznicnimu spojeni.
Ta mezinárodka je v kursbuchu více méně jako nějaká nadstavba, kdyby se SŽDC rozhodla, že jí tam nedá, tak s tím nikdo nic nezmůže ...
Mluvit o konkurenci ALEXu je trochu od věci, pokud se mělo jednak o konkurenci, tak by měla existovat možnost přepravy vozíčkářů, dětských kočárků apod.
Rakouský ICBus umožňuje přepravu vozíčkářů ...
Busman : na elektrifikace Marktredwitz zapomeňte, při té "frekvenci", která tam jezdí by to bylo vyhazování peněz a zase tak výrazné zrychlení by tam nebylo - naklápěčky 612 jezdí 160 ...
Nechic : vize jezdit do Frankfurtu přes Norimberk je reminiscence železné opony, kdy se nedalo jezdit přes NDR, protože ta trasa přes Erfurt > Fuldu chyběla.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
