..: Město Zliv se brání praktikám jihočeského koordinátora dopravy :..

R 1248 na trati 200, foto: Martin Klecán Zliv — S příchodem jízdního řádu 2011/2012, který vstoupí v platnost v neděli 11. prosince 2011, se opět objevují protesty nespokojených cestujících, občanů i zastupitelů měst. Jedním z nich je i jihočeské město Zliv, které proti praktikám koordinátora dopravy, společnosti JIKORD, vyslovilo oficiální nesouhlas. Dopravní obslužnost města značně naruší zejména rušení rychlíků z Prahy do Českých Budějovic (přes Příbram), které od prosince vyjedou v podstatně menším počtu, navíc budou omezeny nespočtem datumových poznámek. Návrh jízdního řádu zastupitelstvo získalo až z neoficiálních zdrojů (kusých informací na internetové diskusi - viz 2. stránku městského zpravodaje Zlivan (PDF)). V reakci na to byl okamžitě JIKORD požádán o oficiální představení návrhu jízdního řádu a osobní setkání, při němž by byly projednány připomínky k nabídce spojů. Společnost však i přes řadu urgencí výzvy města ignorovala a ke schůzce došlo až po dokončení finální verze JŘ, do které již není možné zasáhnout (Vyjádření starosty města: Informace ke změně ve veřejné dopravě JčK (PDF)).

Místo vlaků autobusy. Dle JIKORDu dočasně

Náhradní autobusová doprava, Beroun, foto: Dominik Jaroš Schůzky se zúčastnil starosta města Jan Koudelka, místostarosta města Bohuslav Mrázek a radní Jan Pisinger. Koordinátora JIKORD zastupoval odborný referent pro železniční dopravu Ivan Študlar. K dalšímu jednání došlo o několik dní později, kdy byly předloženy připomínky k časové poloze osobních vlaků, kterým bylo ze strany koordinátora částečně vyhověno. Namísto vlaku R 1242 s odjezdem ze Zlivi v 8.34, jedoucího nově pouze v pondělí, dojde k zavedení autobusového spoje s odjezdem v 7.50, který pojede v pracovní dny (tato náhrada ale nijak nepomůže cestujícím z přípojné tratě od Volar a Prachatic, vznikne tam další čtyřhodinová mezera, kdy sice osobní vlak do Číčenic pojede, ale přípojný vlak do Budějovic už nepojede). Obdobným způsobem bude pouze v pracovní dny nahrazen i Os 8016, R 1255 a R 1254. Dlouhodobě naopak zůstává neřešeno víkendové spojení. Poslední osobní vlak pojede v sobotu o hodinu a půl dříve - již v 17 hodin, zatímco v jiných, méně vytížených směrech, budou vedeny spoje i po dvaadvacáté hodině. Znemožněna tak bude doprava nejen za kulturními a mimopracovními aktivitami občanů, ale v tomto případě i do zaměstnání, což je v příkrém rozporu s opakovanými vyjádřeními kraje.

Nadále nebude umožněn ani přestup od večerního rychlíku z Prahy, který přijede opět jen pár minut po odjezdu osobních vlaků do všech směrů, s vlakem do Strakonic se navíc občas potká na dvoukolejné trati na kraji Českých Budějovic, v horším případě přímo ve stanici kousek od nástupišť. Nebude tak ani částečně omezen negativní vliv redukcí rychlíků přes Písek - poslední spoj z Prahy pojede již po třetí hodině odpolední. Pak již zbude jen delší a méně pohodlné spojení přes Tábor s nekvalitními přípoji nebo nepřípoji (podobně na rychlíkové skupiny v Českých Budějovicích navazují s dlouhým přestupním časem i autobusové spoje, které vlaky mají nahradit - viz např. spoj 85 linky 320060).

O 40 minut pomalejším autobusem jen do březnové změny JŘ?

242.280 na trati 190, foto: Trainman Docílené dodatečné úpravy jízdního řádu považují zastupitelé města pouze za dočasné a věří v brzký návrat vhodných vlakových spojů. Autobusové spoje jsou totiž krom mnoha jiných nevýhod výrazně pomalejší - oproti vlaku, který má jízdní dobu do 15 minut, jedou dle jízdního řádu až 52 minut (za takový čas se z Budějovic do Zlivi přepraví i méně zdatný cyklista). Ve skutečnosti jízdní doba autobusů velmi závisí i na (ne)průjezdnosti Budějovic, která se v posledních letech nejen kvůli snižující se nabídce veřejné dopravy ještě více zhoršuje. Zatímco ve směru na České Velenice a na Český Krumlov byly po protestech vlakové spoje v odpolední špičce přidány a jezdí nyní alespoň v nejžádanější denní době v podstatě po hodině, ve směru na Protivín byl interval v odpoledních hodinách naopak ještě více prodloužen - mezi osobními vlaky vznikla dvouapůlhodinová proluka (14.30 - 17.01).

Ačkoliv je pro nadcházející rok plánována pouze jediná, červnová změna jízdního řádu, JIKORD městu přislíbil nesplnitelné – jednání s dotčenými obcemi na trati 190 do březnové změny. Otázkou je, zda je slib schůzky starostům k termínu, na kdy není Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) plánována žádná změna jízdního řádu, ze strany JIKORDu záměr nebo chybu. Tak jako tak jsou pro občany Zlivi připraveny tiskopisy, jejichž prostřednictvím mohou sdělit své požadavky na změny jízdního řádu.

Přednost autobusu i na Táborsku

Změny jízdního řádu se nelíbí ani lidem z Tábora a okolí. Nový jízdní řád jim totiž nepřinese žádná zlepšení, ba spíše naopak – na trati 202 z Tábora do Bechyně opět dochází k rozvázání přípojné vazby od rychlíku z/do Prahy, a to hned u několika spojů. Jedná se například o Os 28404 s odjezdem z Tábora v 6.48, rychlík z Prahy však přijede až o čtyři minuty později. Cestující, kteří chtějí dále pokračovat ve směru Bechyně, musí použít autobus, který na rychlík dokonale navazuje. Další vlakový spoj totiž odjíždí až několik minut po jedenácté hodině. V opačném směru je situace obdobná – první vlak z Bechyně přijíždí do Tábora v 5.10, rychlík do Prahy odjíždí o čtyři minuty dříve.

Tato souprava je na Bechyňské dráze již historií…, foto: Miroslav Just Podle JIKORDu mohou cestující z Bechyně využít vlaku Sp 1830 Jordán, který do Prahy ovšem dorazí, v porovnání s rychlíkem, o více než půl hodiny později. Podle Ivana Študlara, odborného referenta společnosti, není návaznost ostatních spojů možné zajistit. Zároveň však dodává, že do Bechyně jede autobus, a to nejen z Tábora, ale i dálkový spoj z Prahy. Železničáři však mají opačný názor. Ze strany jihočeského koordinátora dopravy jde podle nich o cílené vyhánění cestujících z vlaků do autobusů. „Podstata spočívá v tom, že když cestujícímu znemožníme cestovat do práce ráno vlakem, musí si najít jiný způsob dopravy, který použije i odpoledne. Výsledkem je pokles přepravovaných osob. Na jeho základě pak JIKORD navrhuje rušení spojů a následně i celých tratí,“ tvrdí Ladislav Lev. Občané si však městu nestěžují, mnohem častěji se se svými připomínkami obrací na České dráhy. Úbytek cestujících na této relaci je však znatelný, do autobusů jich přešly desítky.

Rychlík do Brna poblíž Veselí nad Lužnicí, foto: sabat Negativním způsobem se nový jízdní řád podepíše také na trati mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí, kde se dá očekávat masivní přechod cestujících z vlaku do autobusu. Zrušena bude řada osobních vlaků, které dosud jezdily ve dvouhodinovém intervalu, doplněné navíc dalšími spoji ve špičce. Nově vlaky vyjedou pouze v 5.24, 14.27, 16.27, 18.27 a 22.27, navíc s několika omezeními. Na více spojů se naopak mohou lidé těšit mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem, jejichž zavedení je zdůvodňováno kapacitním přetížením této linky. Lyžařský vlak ČD Yetti bude jezdit i nadále, nově v původní výhodnější samostané časové poloze s přípoji v Českých Budějovicích a s dřívějším příjezdem. Do Lipna nad Vltavou přijede již v 8.46.

Tyto změny však nejsou jediné, které budou muset cestující respektovat. "Jihočeský kraj má nejhorší regionální dopravu v rámci ČR," uvedl dřív Josef Petrák ve Studiu ČT24. Důkazem je např. neexistence jakékoliv tarifní integrace nebo propojení s ostatními druhy veřejné dopravy. Ta nejen chybí, ale je navíc (ze strany organizátorů) i odmítána. Smutnou skutečností bohužel je, že za posledních několik let lze na některých úsecích zaznamenat až nadpoloviční úbytek cestujících v porovnání s předešlými obdobími. Se začátkem platnosti nového jízdního řádu dojde k meziročnímu poklesu dopravy o dalších 0,65 %. Zástupci ČD a JIKORDu se snaží cestující zklidnit například slibovaným nasazením nových Regiopanterů; moderní vozidlo samo o sobě však tristní dopravní obslužnost kraje nezlepší.

Jeden z posledních pravidelných vlaků v Netolicích, foto: Matouš Vinš Dle vyjádření společnosti je každá regionální trať v jižních Čechách ztrátová, snahou tedy bude do budoucna oddělit ty nejvíce prodělečné tratě ve prospěch expanze autobusové dopravy. V rámci nového dopravního plánu hodlá JIKORD posoudit možnost vyřazení zejména rekreačních vlaků z režimu dopravní obslužnosti, což znamená jediné – tyto vlaky budou zrušeny nebo vedeny na riziko dopravce (s možností částečného financování sponzory). Razantní změny se dotknou také tratě 195 z Rybníka do Lipna nad Vltavou, kde by mělo výhledově dojít k rozdělení jízdního řádu na letní a zimní, což umožní část spojů zrušit a nahradit autobusy. Po zastavení dopravy na trati do Netolic se tak dají očekávat další omezování a rušení. Změna může přijít v případě, kdy začne JIKORD pracovat se skutečnými náklady dopravce České dráhy na jednotlivé linky. Dosud pracuje s průměrnou cenou 120 Kč na kilometr. Dočkáme se dalšího rušení silně obsazených spojů vedených kapacitními soupravami?

Zdroj: Město Zliv, Deník Táborsko, ŽelPage


Dominik Jaroš , Martin Jarath Poslat mail autorovi | 1.12.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
02.12.2011 (14:14)  
Moje postrehy z bechynky,kdyz by se opravili useky kde je ta hrozna dvacitka (sudomerice u bechyne) a jine pomale rychlosti,klidne na cca 60-80 km/hod,tak bude cesta dostatecne rychla a dalsi vec je poukazat na souhru Stat - Kraj,jak se krasne doplnuji,nejsem si jist jestli busy Praha-Týn-ČB objednava stat,kazdopadne co si vybavuji z minuleho roka,jel autobus a 20 min za nim vlak,vsichni z Bechyne jeli busem a mackali jsme se tam jak....na co si stezuji nekteri na jinych diskuzi na vlaky ČD,tak to je slabe kafe,...a jeste se vubec divim ze studenti jezdi busem,mam zjisteno a osobne vyzkouseno,ze vlak je levnejsi

A ohledne regionovy,jeste ze tam je tižši nez co jezdi Tišnov-Brno,nekdy mam pocit,ze chce motor vyskočit z podlahy a zabit mne,to je kriku,jednou jsem se na bechynce jinak setkal s regionovou,u ktere pipaly dvere,kdyz se zaviraly nebo otviraly,mne az rupnou nervy,tak to roztriskam
02.12.2011 (13:45)  
LDM:
Jistěže by to šlo, kdyby se chtělo. Modelů řešení by bylo více (zavedení 8008 by stálo náležitosti navíc, nicméně šlo by to řešit jinak - vedlejším efektem by pak mohl být např,. sobotní 8022 aspoň do Číčenic).
Ale muselo by se chtít.

Nyní se nechce, takže ve více případech jezdí osobáky na 197, aniž by měly návaznost na hlavní trať.
Nejlepší způsob, jak tu trať časem prohlásit za neperspektivní (takže problémy a dohady o případném výběrovém řízení se najednou nebudou muset řešit...).


Trochu dráž by vyšlo použití soupravy, co jinak celý den stojí v Protivíně (a velkou část výkonu jede coby Sv).
I když ta by se hodila spíše po poledni do Budějc a někdy mezi R 1253 a R 664 zpátky.
Složitější by bylo pro to nalézt HV, ale nechalo by se.

V minimalistické verzi pak s tou sv jet místo 1242 (při výlukách se to tak dělá a HV by aspoň do Budějc nejelo draze coby Lv...) a pak odpoledne zpět (to už by něco navíc stálo - plus pak zase Lv zpět).
Odpadl by problém s malou kapacitou 814 (i když dost lidí už bylo vyhnáno a začátek až v Číčenicích taky znamená o nějakých 50 lidí méně), ale přišlo by se o další pozitivní efekty.
02.12.2011 (13:42)  
Karel Kovařík:

V podstatě to napsal Atila. Zde citace:

Vysvětlení TTP tab.3 trati 706B platné od 13. 6.":
Vylučují se nákladní i osobní vozy 3 nápravové, vozy 4 nápravové se vzdáleností otočných čepů nad 16 m a vozy více než čtyřnápravové. Dále platí zákaz dopravy čtyřnápravových vozů, které mají vzdálenost od otočných čepů ke konci čelníku větší než 2,5m.
Vozidla přechodná na této regionální dráze jsou taková, u kterých je splněn dle technických podmínek vozidel minimální poloměr směrového oblouku průjezdný traťovou rychlostí R=120m (výnos FMD č.j.: 21.342/75-13 ze dne 9.9.1975).


Komentáře snad netřeba.

Týká se to sice Lipenky, ale Bechyňka v tomto následovala záhy. Už delší dobu tam nesměly patráky, letos byly zakázány i klasiky.
02.12.2011 (13:39)  
Ještě se vrátím k té Zlivi: Náhrada za 1242 a za již dříve zrušený 1247 by šla udělat snadno bez vysokých nákladů:
Souprava z OS 18003 (Volary-Číčenice) stojí přes hodinu v Číčenicích a točí až na Os 18006 zpět do N.Údolí.Za tu dobu by hravě stihla tato souprava(814) otočit do ČB a zpět. Zvládlo by se to i jako klasický Os, nebo pro klid duše by šlo projíždět Zbudov a Záblatíčko.
Získali bychom tím dopolední obsluhu Zlivi a odizolování dopolední obsluhy 197 od ČB... a moc by to nestálo, protože ta Regína tam i s četou stejně stojí tak jak tak.
O víkendu pak by nemusel být zaveden 8006 a místo něj by mohl ject celotýdně 8008.

...takže jak vidíte, řešení by bylo a docela levné...ovšemkdyž se nechce, je horší, než když to nejde. :-(
02.12.2011 (13:25)  
V případě bechyňky se mluvilo o tom, ž B(m)to jsou moc těžký a ničí koleje v obloukách. No, myslím si o tom svý...
registrovaný uživatel Atila  mail  
02.12.2011 (13:21)  
Karel Kovářík: Zajímavý článek k tomuto tématu vyšel v Železničním magazínu 9/2011. Pro tratě jako je Bechyňka existuje určité podmínky, vzhledem k charakteru tratě, které vozy zde mohou být nasazeny. Zde je však zarážející postup, když je po 20 letech provozu dlouhých vozů (vpodstatě bezproblémoých)nutné vykonat zkušební jízdy pro jejich schválení. Tato zkušební jízda proběhla nedávno úspěšně na lipence a nyní se čeká na razítko pro jejich schválení.
registrovaný uživatel Kakov 
02.12.2011 (12:37)  
Martin Jarath: prosím z čeho vychází to omezení pro osobní vozy? myslím zda to má nějaké technické opodstatnění, či je to jen úřední výmysl, děkuji
registrovaný uživatel Atila  mail  
02.12.2011 (12:18)  
Flexaretista: To mi připomíná názor jednoho borce v hospůdce v Bechyni, který povídá: ,,Tím vlakem nikdo nejezdí". A když se ho zeptám, kterým vlakem jel, tak odpověděl:,, Já vlakem nejezdím".
Samozřejmě, smysl tato dráha má, protože na rozdíl od jiných lokálek spojuje dvě města ( menší město s městem okresním). Navíc poloha železniční tratě a silnice jsou takřka souběžné, čímž odpadají výhody v poloze zastávek. Je však nutné vyřešit problém, aby nejezdily souběžně autobusy a vlaky. Lze toho docílit:
-vytvořením železniční páteřní linky a přípojných autobusových (jak jsem již zmiňoval)
-proložit železniční a autobusové linky (např. vlaky v lichou, busy v sudou), čímž by při stejném počtu spojů vznikl hodinový takt mezi městy.
Tady by měl JIKORD zapracovat a né hned odsuzovat železniční dopravu.
02.12.2011 (11:57)  
TTrain: Ač Táborák, tak teď si vysloužím spoustu mínusů, kladu věcnou otázku:

Má tahle trať kromě historického významu zásadní význam pro dopravu směrem na Bechyni?
- Dva vlaky špičkové ráno a dva odpoledne jsou plné, zbytek max. ze 60%.
- Vedení de facto souběžně s busem celou dobu,
- umístění stanic objektivně horší u 5 obcí (z toho 3 patří mezi ty významné), objektivně lepší u 2, u ostatních zhruba stejné.
- časově i cenou pro cestujícího srovnatelné.
- těch cca 10 busů za den navíc Tábor opravdu neucpe, se stejnými náklady by se navíc dalo jezdit klidně každou hodinu.
- cargo do Bechyně je tragédie. Pamatuju si jako dítě (to není tak dávno), jak na malšickém nádraží prakticky každý večer byl vlak s 6-8 vagony, dneska jsou rádi za 2 týdně.
- význam to má coby historická památka, o tom není sporu.

Po zvážení výše uvedeného jsem zrovna u téhle trati toho názoru, že moc lepších kandidátů na zrušení už dnes na jihu Čech nenajdete.

Jinak naprosto souhlasím s TTrainem, pokud by býval měl někdo zájem bechyňku zachovat, tak by při rekonstrukci táborského nádraží udělali zajíždění Bechyňské strely rovnou k peronům - už tehdy museli vědět, že odtud tu elektriku vyštípou.
02.12.2011 (11:23)  
Kristusmarja, kde to žijeme? Na Balkáně?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko